Gå til innhold

Den mest irriterende skrivefeilen?


Gjest Kristin_

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg blir provosert når jeg leser "medesin". Særlig hvis det er skrevet av folk på jobben som skriver dette ordet et eller annet sted daglig, og som har helsefaglig utdannelse. Da er Pippi Langstrømpes versjon "medusin" mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Jeg har vært immun mot irritasjon fra andres språkfeil (på norsk )etter at jeg var innom forumet på sol debatt .

Barnimagen.com har også mange medlemmer med et frilynt forhold til rettskrivning. Det kan til tider være ganske underholdene å kikke inn der, også for en frivillig barnløs som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnimagen.com har også mange medlemmer med et frilynt forhold til rettskrivning. Det kan til tider være ganske underholdene å kikke inn der, også for en frivillig barnløs som meg.

ops

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som språkviter forsøker jeg så godt jeg kan å ikke henge meg opp i ortografiske feil jeg anser som bagateller, men det finnes allikevel ting som irriterer meg, og høyt på lista står følgende:

(1) Manglende tegnsetting som forstyrrer kommunikasjonen.

(2) Den j... bruken av apostrof foran genitiv-s (ekkel anglisisme)

(3) Særskriving av sammensatte ord (igjen: anglisisme)

(4) Bruk av aksenttegn for apostrof, og i hytt og pine ellers. Det er en grunn til at `og ´ finnes; de kan ikke brukes etter eget forgodtbefinnende.

Med fare for å få meg en på trynet her nå, burde ikke du som språkviter vite at det heter "hytt og vær" og "død og pine"? Resten tror jeg er nevnt her. Irriterer meg over orddelingsfeil, dobbel konsonant og manglende sådan, punktum- og kommafeil, og å/og feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det jeg irriterer meg over:

- ord som er feilskrevet, som:

desverre, sjangse, værre, rønken, konfolutt (de to siste har noen på jobben skrevet, og de er godt voksne. Skremmende.)

-sms-språk og idiotiske forkortelser som ikke ligner grisen.

-de som skriver på dialekt. Hva er poenget med det, er det liksom kult eller noe?

-feilbruk av apostrofer. Det heter f.eks ikke "Mia's bakeri"!

Det er skikkelig skremmende hvor mange skrivefeil og orddelingsfeil jeg finner bare jeg går en liten tur i byen :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kristin_

Skrekkeksempel på dialektbruk skriftlig:

hei!!

eg leste d du skreiv...å eg tenke på akkurat det sama..!!!

har så sinnsykt lyst t å bli veterinær, men eg e liksom 4-er kandidat på karakterer..! så eg vettshe åm d komme t å funkaa..så eg åg vurdere å bli dyrepleier heller..men eg har jo lyst t å tjena penga liksom..men vett du koss mye di tjene ca? e d mye mindre enn veterinærer?

håbe du svare viss du vett..:) snakkis!

:overrasket:

Endret av Kristin_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
ops

Oops, ja! Snakker om å kaste stein i glasshus :sjenert:

Lover å prøve og ikke gjøre det igjen. Repeterer hundre ganger: underholdende

underholdende

underholdende

underholdende

...

Endret av antigartner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall

*Prøve å unngå skrivefeil i denne tråden, siden jeg ikke engang poster som gjest*

Ikke akkurat en skrivefeil; men hva er egentlig en "spring"? Noen bruker det isteden for strikk, det er ett veldig merkelig ord. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Prøve å unngå skrivefeil i denne tråden, siden jeg ikke engang poster som gjest*

Ikke akkurat en skrivefeil; men hva er egentlig en "spring"? Noen bruker det isteden for strikk, det er ett veldig merkelig ord. :)

På min dialekt kan iallfall bety forskjellige ting:

å springe = å løpe

springen = krana på vasken (?)

istedetfor strikk? :klø: det forstår jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Ikke akkurat en skrivefeil; men hva er egentlig en "spring"? Noen bruker det isteden for strikk, det er ett veldig merkelig ord. :)

Heter ikke fjær "spring" på engelsk, mon tro? Kan det være slik det henger sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter ikke fjær "spring" på engelsk, mon tro? Kan det være slik det henger sammen?

hm, kanskje det menes "en springfjær" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg irriterer meg over de som snakker om å "ta selvmord". Det heter vitterlig å "begå selvmord", alternativt "å ta sitt eget liv".

Likeledes med "spørre spørsmål". En kan spørre om noe, men en "stiller et spørsmål".

Ellers irriterer jeg meg grenseløst over orddelingsfeil. Som læreren min på videregående terpet på: "En ting = ett ord"!

Endret av s.n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang på den gamle drittjobben min, så fikk jeg en bestilling på noe som het "leverpost deig". Jeg visste ikke om jeg skulle le eller grine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nedfall
Heter ikke fjær "spring" på engelsk, mon tro? Kan det være slik det henger sammen?

hm, kanskje det menes "en springfjær" ?

Kan være det opprinnelig kommer fra engelsk, ja, men det brukes ikke om fjærer, men strikk !

Rart det der.

Endret av Nedfall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest su querida
Å konsekvent nekte å bruke tegnsetting av alle slag Bare fortsette akkurat som om ingenting har skjedd

eventuelt nekte å bruke shiftknappen for å få de slitsomme store bokstavene. det hadde vært noe. selv om jeg skriver om paris hilton liksom

enda verre er det vel med de som verken bruker store bokstaver eller tegnsetting og bare forsetter å bable som en tulling gjennom hele innlegget det er irriterende det og kanskje i tillegg nekter å bruke paragrafer da blir det bare en stor vegg med tekst jeg aldri orker å slite meg igjennom dette er vel ikke akkurat skrivefeil men gud så irriterende det er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall

nå oppdaget jeg en måte å unngå hets i språktråden på det er bare å si det man skal uten å bry seg om tegnsetting og lignende unødvendigheter det var ett lurt knep hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...