Gå til innhold

Den mest irriterende skrivefeilen?


Gjest Kristin_

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest kaffedama

:juhu: Godt å finne flere rettskrivingsfanatikere!

Og ja, man blir utrolig redd for å skrive feil selv.

Og jeg må innrømme at jeg lenge har skrevet nysgjerrig med k, men nå har jeg lært hvordan det skal være. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Til min store fortvilelse står det "Nyskjerrige Nils" på et hefte fra språktimen fra barnehagen som sønnen min går i. Dette er skrevet av en ped. leder.

Huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Send en mail til forlaget.

Den er laget i barnehagen. Jeg skal si fra til styreren, selv om det medfører en viss fare for å bli stemplet som hysterisk mor. Jeg innrømmer at når det kommer til skrivefeil vil jeg gjerne bli oppfattet som nettopp dét.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...
Gjest antigartner

Mange av mine kjepphester er allerede nevnt, som

- særskriving (Eller sær skriving som enkelte sikkert ville kalt det :fnise: )

- sjangse

- nyskjerrig

- sundt (om matvarer) og

- forskjellen mellom et og ett, f.eks "Jeg ønsker deg ett godt nytt år". (Har jeg dårlige venner? ønsker de meg ikke flere gode år?)

Eksempler som ennå ikke er nevnt:

- prevansjon, eller enda verre: prevangsjon

- intrisert

- kurg (Dette så jeg utenfor en Nille-butikk en gang. De hadde ikke greid å bestemme seg for om de hadde kurver eller korger på tilbud.)

- service (om tallerkner, kopper, asjetter osv.)

Endret av antigartner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg ser er orddelingsfeil og bruk av apostrof der den ikke hører hjemme(for eksempel i butikknavn a la Svein's Sport & Fritid). På et debattforum kom jeg også over noen som stavet "hjernevasket" som "jernevasket". Skriver man på et nettforum er det nok lett å glemme bokstaver innimellom, men slike feil er uansett utrolig frustrerende. Feilbøyninger av verb og annet grammatisk snusk er også ille. En skulle nesten tro at folk som har hatt norsk grammatikk på skolen opp gjennom alle år burde være i stand til å vise at de kan bruke den utover det som er pensum på barneskolen.

Feil av typen "hvordan bil liker du" skjærer også i ørene mine, det samme gjelder folk som ikke klarer å skille mellom skj-, sj-, kj- og så videre(som i eksemplet med Nyskjerrige Nils over). Intrisang(interessant) er også en av de verre eksemplene. Noe annet som irriterer er folk som ikke klarer å bruke punktum riktig og som bruker liten bokstav hvor det skal være stor og omvendt. Ellers synes jeg fornorskede stavelsesmåter som liksom er akseptert er helt gyselige(f.eks. sørvis, jus, engasjemang osv.). Feil bruk av og/å er også noe av det verste jeg ser, for ikke å snakke om bruken av "vist" i stedet for "hvis" :kjefte:

Sånn generelt sett irriterer jeg meg grønn over skrivefeil i det hele tatt.

Endret av Altena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Den er laget i barnehagen. Jeg skal si fra til styreren, selv om det medfører en viss fare for å bli stemplet som hysterisk mor. Jeg innrømmer at når det kommer til skrivefeil vil jeg gjerne bli oppfattet som nettopp dét.

I barnehagen er det kanskje litt i overkant? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaploink

Eg stussar over vaksne menneskje som konsekvent brukar våres/demses i staden for vår/deira/deres. Da merkar eg at fordommane kjem krypande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Å skrive på dialekt og slang skjærer bra i øynene ja. Enkelte dialekter er jo overrepresentert på akkurat det området også. Nei, jeg gidder faktisk ikke høre om problemet ditt dersom du ikke klarer å legge det fram på annet enn stavangersk eller trøndersk dialekt. Vi har to skriftspråk i Norge, bokmål og nynorsk. Hold deg til det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feil av typen "hvordan bil liker du" skjærer også i ørene mine, det samme gjelder folk som ikke klarer å skille mellom skj-, sj-, kj- og så videre(som i eksemplet med Nyskjerrige Nils over). Intrisang(interessant) er også en av de verre eksemplene. Noe annet som irriterer er folk som ikke klarer å bruke punktum riktig og som bruker liten bokstav hvor det skal være stor og omvendt. Ellers synes jeg fornorskede stavelsesmåter som liksom er akseptert er helt gyselige(f.eks. sørvis, jus, engasjemang osv.).

Enig!!! :kjefte: For min del så må jeg plusse på "oxo". Liker ikke de SMS variantene av ord i SMS en gang, selv om jeg skjønner at det er greit å spare på bokstavene. Ordet "intrisert" som var nevnt før her gir meg også grøsninger.

Er forøvrig enig med Kristin, vi har to skriftspråk så hvorfor ikke bruke dem når man skriver? Dialekt er flott, men den brukes som talespråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Jeg må si jeg irriterer meg over alle skrivefeil jeg oppdager (jepp, er lett å irritere), med mindre det er typiske slurvefeil når man snakker sammen over MSN, eller lignende.

Orddelingsfeil er dog noe av det mer plagsomme. En annen skrivefeil som får meg til å se rødt er når man ikke klarer å sette -t på slutten av intetkjønnede substantiver i bestemt form, for eksempel "jeg tok en tur til departmente".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå for tida er det ett/et-feil som ser verst ut i mine øyne.

Ellers har jeg aldri likt disse særlig godt:

- aldrig

- vell i stedet for vel

- venninde

- nyskjerrig

- skjelden

- prossess

- premiære

Det var godt få delt det med dere! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

...og forresten, store bokstaver i ukedagene og månedene, som Mandag og September.

Dessuten "norskt" og "svenskt". Og selvfølgelig orddeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre gud!! hva feiller dere fannatikkerne??? jeg er møk lej av språkfannatikkere som derre som eggenttlig ike har noe pejling idet heletatt. jeg kokker ini meg. vhorfhor gør derre dete mott meg???? Jg hyylgrinner barre ved tankken!!! Vemelig og se fålk såm har tusn skrive feijl sjølv såm iriterer seg. skjelden å nyskjerrig? pfffffffffffffffftt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe

Jeg visste ikke at noen faktisk ble irritert av å lese andres språkfeil :)

Fra og med nå får jeg vel ta meg alvorlig i nakken slik at jeg ikke irriterer sarte språk kritiske øyne :ler:

Jeg har vært immun mot irritasjon fra andres språkfeil (på norsk )etter at jeg var innom forumet på sol debatt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Til min store fortvilelse står det "Nyskjerrige Nils" på et hefte fra språktimen fra barnehagen som sønnen min går i. Dette er skrevet av en ped. leder.

Huff.

:kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...