Gå til innhold

Den mest irriterende skrivefeilen?


Gjest Kristin_

Anbefalte innlegg

Jeg synes også "værst" skjærer skikkelig i øynene, men har inntrykk av at det skrives bevisst feil, i tråd med en ny trend? Kanskje det snart blir tillatt sideform. :tunge1:

Ellers irriterer ordeling/særskriving meg, og bruk av apostrof foran genitivs-s (anglisismer, med andre ord). Aller mest irriterende er dette siste når man i tillegg bruker et aksenttegn i stedet for apostroftegnet, som i "piaf`s".

Men jeg skjønner jo som regel hva folk mener, og overlever. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aller mest irriterende er dette siste når man i tillegg bruker et aksenttegn i stedet for apostroftegnet, som i "piaf`s".

Men jeg skjønner jo som regel hva folk mener, og overlever. ;)

Jeg har det på samme måte. Aksenttegn som er snudd feil vei gjør også litt ondt i øynene mine. Idè, kafè, èn :sur:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Når man skriver "dem" i stedet for "de". Jeg får assosiasjoner til verste østkant.

Enig, det er forferdelig å lese "dem" istedet for "de". Jeg tenker da at dette er folk som bor "på plata" på verste østkant eller noe liknende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil bruk av hun og henne. F.eks. Jeg ringte til hun i går*grøss*

Eller som sjefen min sier; Henne er en bra selger*dobbeltgrøss*

Ellers har jeg vel irritert meg over det meste som er nevnt tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg får helt fnatt av dem som konstant skriver ord med dobbelkonsonant med enkel konsonant.

Jeg får også fnatt av dem som skriver sjip (kip)

Her har jeg problemer og lurte på om noen kan skrive det som er riktig?

GENERELL

KRIMINELL

VENNINNE

KOMMUNE

KOMMUNAL

Tja, hva mener du er feil med disse ordene?

Så vidt jeg kan se er de alle stavet riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Når man skriver "dem" i stedet for "de". Jeg får assosiasjoner til verste østkant.

Jeg syns det er verre med de som skriver "de" i stedenfor "dem". Det er fordi jeg ikke liker noe jeg oppfatter som et ønske om å snakke "penere". Det samme når man skriver/sier "hun" i stedenfor "henne". Da unnskylder jeg heller de som bruker gramatiske gale dialektord. Overbruk av "dem" tenker jeg er en del av bred østlandsdialekt, noe jeg syns er mye mer sympatisk enn å snakke og skrive gramatisk feil fordi man vil bli oppfattet som finere i språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, hva mener du er feil med disse ordene?

Så vidt jeg kan se er de alle stavet riktig.

***

Det var vell det henne lurte på da vell ;)

Seriøst, er jo bra at hun vil skrive riktig, og derfor spør om de ordene hun er usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
***

Det var vell det henne lurte på da vell ;)

Seriøst, er jo bra at hun vil skrive riktig, og derfor spør om de ordene hun er usikker på.

Jeg så først nå at hun faktisk var usikker på ordene. jeg trodde hun gremmet seg over at ordene hun listet opp ble stavet feil slik hun hadde satt dem opp.

Nu vel...

Aldrig så sjipt at det ikke er gådt for noget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værre og værst er verst. Dessuten synes jeg det er ille med feil bruk av doble konsonanter; som f.eks. desverre.

Så er det de som skriver/sier stabeist i stedet for stabeis da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så først nå at hun faktisk var usikker på ordene. jeg trodde hun gremmet seg over at ordene hun listet opp ble stavet feil slik hun hadde satt dem opp.

Nu vel...

Aldrig så sjipt at det ikke er gådt for noget.

Så sannt såm det er sakt...

Forresten, vi hørte på musikk i natt, jeg og samboern, også sto kopekassa på uten lyd. Noe køntrisjætt eller noe sånt. Og der var det ei som konsekvent skrev *åg* Hallo? Er det en eller annen form for dialekt? Var ike akuratt en fjortis heler henne da;)

Edit. Der kom jeg på en irriterende feil til. Sakt og lakt....

Endret av Carebear
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typiske sms forkortelser som oxo og ord hvor z erstatter s.

Har en venninne som konsekvent skriver hadt, i stedet for hatt. :klø:

Sikkert mye mer, men det er dette jeg irriterer meg mest over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har lest hele tråden og slutter meg til alt det dere nevner her. At det går an, sier jeg.

Sjipt? Åg? Komunne? Henne? Dem?

:frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg irriterer meg mest over de som ikke klarer å skrive sammensatte ord riktige: sjokoladekake - sjokolade kake, tannbørste- tann børste ol.

Å så irriterer jeg meg når folk ikke klarer å uttale ord riktig! F.eks:

skjede i stedet for kjede, sjole i stedet for kjole.

Er så mange ganger jeg har hørt denne: "Åååå...jeg fikk skjede av sjææsjt`n (kjæresten) min til jul!" :sjokkert:

Å så heldig du er som fikk en skjede av kjæresten din. Hva pokker skal du med det? Henge den rundt halsen? :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Feil bruk av da og når, ennå og enda. Bruk av han når det skal være ham. De når det åpenbart skal være dem. (Nei, man kan ikke skryte på seg fint språk, hvis det er feil.)

Orddelingsfeil. Bruk av apostrof og s. (elastica's)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kristin_

Bare meg selv:

Hvis det er en gutt det er snakk om er det vel så enkelt som at han hadde en blakk kjæreste som ga bursdagsgave i naturalia ;)

Problemene vi har fått med sammensatte ord tror jeg er 70% engelsk påvirkning og 30% stavekontroll i Word etc. Når sammensatte ord blir feil, og sammen satte ord blir riktig (som ofte skjer) får man lett uvaner. Derfor skal disse brukes med forsiktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Feil bruk av da og når, ennå og enda. Bruk av han når det skal være ham. De når det åpenbart skal være dem. (Nei, man kan ikke skryte på seg fint språk, hvis det er feil.)

Orddelingsfeil. Bruk av apostrof og s. (elastica's)

Nei, man kan ikke det, men merkelig nok oppfattes enkelte feil som finere.

Og jeg er enig; orddelingsfeil og 's er irriterende feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sara T
Jeg blir fullstendig gal når jeg ser noen skrive dette feil

Høyesterettsjustitiarius

Ullernchausseen

:ler:

Særlig, men genialt sagt :legrine: Tenk å være full når du skal uttale dette.

Spesielt det siste ordet du skrev der Ullernchausseen.

Tenk å være full å be en taxisjåfør kjøre deg til Ullernchausseen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sara T
Feil bruk av da og når, ennå og enda.

Huskeregel: Den gang DA og hver gang NÅR.

DA er fortid og NÅR er fremtid (fremtid/framtid er forøvrig valgfritt å bruke) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...