Gå til innhold

Endelig er det vår tur


Wit

Anbefalte innlegg

Heisann wit!!!

Nå har jeg lest gjennom hele dagboka de, så da må jeg jo starte å si GRATULRER MED SPIREN I MAGEN :sjarmor::sjarmor:

Heldigen håper jeg kommer etter jeg også om ike alt for mange mnd.

Håper bekkenløsningen bedrer seg etter hvert!!!

Klem fra pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mayamor

Tusen takk for koselig hilsen i dagboken min. :kysse:

Ikke bekymre deg for ultralyden på torsdag.

Den går så bra for vi har ikke flere novemberdamer å miste vi... :fy:

Sånn!

Nå kan noen prøve seg. :evil: :ler:

Nattesklem fra Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen for trøst og koselige meldinger. Trenger det av og til :D

Til Pia vil jeg bare si at jeg krysser fingrene masse for deg :D

Idag har jeg hatt en pyton dag. Siden jeg nå skal ha en uke ferie, og jeg hadde en tidsfrist til i morgen på jobben har jeg jobbet fra kl 0730-1700. Og jeg går 50%.... Vel, i morgen tar jeg fri, på torsdag har jeg UL (og derfor fri) og fra og med fredag skal jeg ha en drøy uke velfortjent ferie på Vestlandet. Gleder meg masse.

Kjenner på mitt ømme bekken idag at jeg har jobbet mye, men så lenge jeg bare kan slappe av i morgen gjør det litt godt allikevel :-?

I morgen starter jeg på min 19. uke... Helt utrolig. Dette står om den i www.barnimagen.com:

UKE 19: Babyens øyne er åpne, og fosteret dekkes av lanugo-hår

Junior er nå 22,5 centimeter lang og veier 280 gram. Babyens øyne er åpne.Nå vil fosteret dekkes av små hår på hele kroppen som heter LANUGO. Disse forsvinner igjen når fosteret er rundt 36-37 uker.

Fordi slimhinnene er mer hovne når du er gravid er det en del av oss som blir plaget med tett nese og eventuelt forkjølelse som ikke helt gir seg.

Det kan hjelpe å bruke saltvannsoppløsning i spray til å holde slimhinnen litt i sjakk. Dersom du blir forkjølet, så ta det med ro og avpass farten slik at du har litt overskudd å stå imot forkjølelsen med, slik at det ikke blir bihulebetennelse eller noe lignende ut av det.

Det er vanlig å legge på seg ca en halv kilo i uken i denne perioden.

Jeg har fortsatt ikke lagt på meg noe, men har heldigvis sluttet å gå ned i vekt. Den står på - 5 kg fra starten... Har jo litt å ta av da, men bør nok ikke gå ned mer nå..... Spiser som vanlig synes jeg selv om jeg blir litt fortere mett, og ikke liker snacks som jeg tidligere syns var godt.

Klem fra Wit 18+0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til idag...hvis du ikke har vært der allerede!?

Da vil vi ha referat!!

God bedring med bekkenet...

Lillen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da legger jeg inn en liten oppdatering :D

Har en uke ferie på Vestlandet derfor har dette tatt litt tid.

UL, ja. Det gikk kjempefint :D :D

Men tror du den lille ville vise frem hodet sitt skikkelig sånn at jordmor fikk satt termin??? Neida, lå der og krysset bena og viftet med armene h*n :D

Vi måtte le litt også da. Vi ville jo vite kjønnet, men den gang ei. Vi skal tilbake neste torsdag og håper da at vi får vite kjønnet i tillegg til at termin blir endelig fastsatt.

Var 18+2 når jeg var på UL, men jordmor trodde nok det korrekte var ca 19+0. Dette så hun ut fra lårbenet, men ville ikke skrive noe før hodet var målt.

Ellers var alt som det skulle. Hjertet hadde 4 kammer og 2 klaffer, og det slo som bare det. Den lille var veldig aktiv, så det var ingen tvil om at den lille hadde det bra. Livmoren hadde også vokst helt opp til navelen, så alt så veldig normalt ut.

I natt har den lille holdt mamman sin veldig våken. Tror det var en liten turn konkurranse inni der..... Og innimellom sparket den opp mot toppen av livmoren så jeg kjente det i hele magen... Litt morsomt er det jo også, selv om jeg ikke fikk sove.

Jordmor sa også at morkaken ligger foran i livmoren og at det har gjort slik at tegn til liv tidligere har vært litt svake. Men, sa hun: Du vil nok nå i løpet av få dager virkelig kjenne at det er noen der. Og gjett om hun fikk rett :D

Klem fra Wit 19+0 (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mayamor

Ja de kan være noen ordentlige luringer...

Gutten min lå imidlertid med begge hendene i været og skrevet av hjertets lyst... :wink:

Så tom. jeg og pappaen kunne se at det var ingen tvil om at dette ble gutt... :ler:

Spennende da og se når dere får endelig termin og om dere kan se kjønn...

Klem fra Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke vært så mye skriving i det siste. Har hatt litt ferie, og nå etterpå har jeg vært ganske sliten. MEN, nå kommer en oppdatering :D

Var hos jordmor i går og tallene derfra er som følger:

Uke 20+0

Vekt - 1 kg (totalt - ca 6 kg)

BT 115/65

Urin Neg

Ødem 0

FL/min 130

I morgen er det ny UL. Håper babyen ligger litt bedre til rette da sånn at hodet kan måles, og jeg kan få vite om det blir gutt eller jente :D

Er ikke så veldig nervøs siden jeg hørte hjerteslag i går... Men kanskje det kommer i morgen uansett.. :-?

Ellers sliter jeg med bekkenløsningen. Går fortsatt 50% sykemeldt. Legen mente jeg burde vurdere 100% sykemelding i en periode, men jeg ønsker selv å jobbe litt. Har det best selv da. Uansett så trenger jeg kun å ta en telefon for å få utvidet sykemeldingen, og det er jo trygt å vite...

Idag slapper jeg bare av hjemme. Dette er den store legeuken. Mandag hadde jeg legetime, tirsdag JM og imorgen UL. Ikke rart jeg blir sliten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette står det på barnimagen.com om uke 21:

UKE 21: Kynnerne er livmorens øvelser på å trekke seg sammen

Babyen din veier nå 400 gram og er 26 centimeter lang.Livmoren trener nå på å trekke seg sammen. De færreste som er gravide for første gang merker det ennå, men er du flergangsfødende kan de hende at du kjenner det.

Mot termin kan noen synes det er ubehagelig fordi det gjør litt vondt. Det er særlig mot kvelden når man er sliten at man kjenner kynnerne, som denne øvelsen til livmoren heter. Det den gjør er å begynne å trene seg i god tid før fødselen slik at den er i topp form.

Finnes det svangerskapskurs i nærheten enten på fødestedet eller den helsestasjonen du sogner til, kan det være en nyttig investering. Da treffer du andre i samme situasjon og dere kan utveksle erfaring og lære mer om resten av svangerskapet og fødselen. Snakk med den jordmoren du går til, hun har oversikten der.

Det er kommet noe ganske nytt flere steder som heter 30 ukers kurs hvor folk samles noen timer hos jordmoren sammen. Det vil være gravide som har termin omtrent samtidig og som antagelig skal være i barselgruppe sammen etterpå.

Barselgruppe kan være et ypperlig tiltak fordi man da er en gjeng mødre og barn som har det ganske så likt og som ikke blir lei av å høre om amming, babybleier og nattevåk. Det er helsesøstrene som starter disse gruppene, men etter hvert er det gruppene som driver seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!!

Ville bare hilse på.

Fint at det går bra med deg, sender bekkenløsningen langt pokker i vold.. :hoho:

Blir spennende å høre om dere fikk vite kjønnet. Er det en liten prins eller en prinsesse?? :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her kommer oppdatering fra den siste UL som var i går.

Fosteret vokser fortsatt helt fint. Lårben var fint og langt, men hodet var litt mindre enn termin fra IVF skulle tilsi (ca 1 uke). Hun ville ikke sette endelig termin enda da hun fikk forskjellige mål hver gang hun målte.. MEN ingen ting var iveien :D Bebis vokste ellers helt normalt.

Kjønnet ja.... Nei, nå lå h*n med rompa nede i bekkenet og ville ikke vise frem noen ting... Ramp det der altså :hoho:

MEN, får ny sjanse. Skal på ny UL 9/7 for å endelig fastsette terminen. JM ville da at jeg skulle i en enda bedre UL maskin for å være helt sikker. Hun ville ikke flytte terminen min ut en uke før de var helt sikker. Bebis kunne uansett ha et litt mindre hode en termin tilsa selv om ingen ting er feil fordet. Og, som sagt mage og lårben har blitt målt med 2 ukers mellomrom og vokser fin fint.

Så derfor er jeg ikke bekymret siden JM sa at alt var helt normalt.

Den lille likte forresten ikke UL. Den sparket så jeg kjente det skikkelig. Når JM holdt på å måle hodet kom den med armene opp for å "ta igjen" :D og sparket så det holdt... Morsom liten krabat med andre ord.

Uansett, så avventer jeg nå forhåpentligvis den siste UL i juli.

Klem fra Wit 20+3 (tror jeg ihvertfall :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Enda en smugtitt på bebissen...

Misunnelig... :oops:

Fremdeles en liten luring du har... :ler:

Da venter vi bare på ny rapport 9.juli... :wink:

Klem fra Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Hei hei Wit!

Var inne å så på magen din isted, stor og fin!

En skikkelig hemmelighetsfull liten ramp du har som ikke vil vise seg frem på UL. Er spent jeg også på hva det blir :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

heisann wit!!

Fin mage du har fått deg, så babyen vil ikke

vise hva det er hi,hi

Dere skjønner det ikke han/hun vil det skal være hemmelig til den ser dagens lys :hoho::hoho:

Men må innrømme jeg er nysjerrig jeg også

klemmer fra pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsener Tilde og Pia :D Og Maya selvsagt :D

Har vært litt stressa i det siste. Vi har "impulskjøpt" rekkehus...... Var og kikka på torsdag, i banken på fredag og fikk huset i går.... Blir ekstra mye nå, men blir jo morsomt med litt plass til bebis også da :D

Nå er det bare å få solgt det vi har..... Håper det går fort og greit.

Skal sende mer info senere :D

Klem fra Wit 22+0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow så langt jeg er kommet :o

Her er hva som står på barnimagen.com

UKE 23: Unngå virus-smitte hvis du kan

Babyen veier nå ca 550 gram og er 28 cm lang. Den har begynt å få hår på hodet, øyebryn og øyevipper og er dekket med et fettlag som gjør at huden ikke oppløses av vann, dette laget er faktisk ganske tykt.

Nyere forskning viser at virus kan være skadelig for babyen, så hvis du vet at noen er syke som du skal møte så avlys heller enn å utsette dere for smitte. Røde hunder kan være ganske skadelig å få i graviditeten og vannkopper kan være farlig å få mot slutten av graviditeten hvis du har utbrudd når du skal føde. Det finnes også flere typer virus som influensa som man ikke helt vet effekten av ennå, så har du mulighet for å unngå smitte så gjør det!

Vaksinasjoner er også noe du bør unngå, snakk i alle fall med den personen som skal gi deg sprøyten før du får den.

Klem fra Wit 22+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mayamor

Tusen takk for koselig hilsen. :kysse:

Er nok mer oppfarende enn normalt også... :oops:

Gratulerer med rekkehus.

Så spennende da. :P

Gleder meg til du skriver mer om hvordan det går med salg av leiligheten.

Vi bor nå på 50kvm. enn så lenge og blir nok her 1 år til dessverre...

Klem fra Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratla med rekkehus, blir spennende å høre mer om det.

Lykke til med hussalg håper dere får en saftig pris!!!

Klem fra pia :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjoner med huset Maya og Pia. Vi har nå startet prosessen med salget, men hva vi får vet vi jo ikke enda... Regner med at vi får høre takst i dag eller på mandag. I ettermiddag kommer det noen som skal ta bilder til prospektet... Har vært en meget stressende uke med masse å gjøre..... MEN, vi får jo mye bedre plass da, så jeg gleder meg litt også. Skulle ønske jeg bar kunne legge meg å sove, og så våkne igjen ferdig innflyttet i nytt hus :hoho:

Vel vel. Wit-mannen er flink med flytting, så da går det vel greit. Bekkenet mitt klarer liksom ikke så mye av det.....

Klem fra Wit 22+3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i morgen starter jeg på uke 24......

Her er utdrag fra barnimagen.com:

UKE 24: Hvis barnet skulle bli født nå, har det sjanser for å overleve

Babyen er nå ca 30cm lang og veier ca 650g. Cellene i hjernen modnes og det har negler på fingre og tær. Øynene kan se litt utstående ut fordi fettlaget i ansiktet er ikke bygget opp ennå.

Hele babyen er fortsatt skrukkete og tynn fordi fettlagene nå skal bygges opp. Man kan se blodårene ganske godt under den tynne huden.

Nå kan du kjenner livmoren et par centimeter over navlen når du ligger på ryggen. Her går også cirka grensen for om barnet ditt kan overleve en fødsel eller ikke. Det vil si at hvis barnet ditt blir født nå vil man sette alle mulige ressurser inn for at det skal overleve.

Til nå i graviditeten har du hatt litt lavere blodtrykk enn ellers, men det kommer til å stige litt mer mot fødselen. Dette er jo en av tingene som sjekkes på hver kontroll for å være sikker på at det ikke blir for høyt, for det er heller ikke bra og kan være et symptom på svangerskapsforgiftning, som du kan lese mer om på temasidene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...