Gå til innhold

Endelig er det vår tur


Wit

Anbefalte innlegg

Takk for hilsenen i dagboken min. :D

Så på bildene fra bryllupsdagen deres, det så kjempe koselig ut. :hjerte:

I dag er det kun en månde igjen til din termin. Håper den siste tiden blir uten alt for mye ubehag.

Klem fra Zianta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest marilyn

du får ha lykke til videre wit, håper du får en fin fødselsopplevelse! jeg takker for meg her inne. jenta mi er 3 uker i dag så da er det kanskje på tide å samle trådene og trekke meg herfra. Takk for hilsener og ha det bra!

marliyn :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hilsener Zianta og Marilyn.

Nå er jeg kommet til uke 37:

UKE 37: Selv om brystene er store, så blir de enda større!

Babyen er nå 46.5 centimeter lang og veier 2750 gram. Brystene dine er nå 200-400 gram større enn vanlig, og det kan hende at du allerede har vært av gårde og kjøpt deg en ny BH. Når du skal kjøpe en ny amme BH kan det være lurt å kjøpe en som er ytterligere en størrelse større enn den du har nå. Dette er fordi at når brystene dine blir fylt med melk blir de ennå litt større.

Det finnes mange typer amme BH'er å få kjøpt til særs varierende priser. Hittil har jeg bare sett dem i svart og hvitt, men det kommer forhåpentligvis etter hvert i flere farger. Det viktigste er at de gir puppene dine god støtte. Dette også fordi du lekker mindre melk dersom vorten får ett lett lite trykk mot tuppen. Her sitter det en liten lukkemuskel som blir stimulert av lett press.

Etter hvert som du skal amme vil du eventuelt kunne bruke fingeren dersom du lekker mye fra det ene brystet mens du ammer fra det andre. De fleste av oss lekker ganske mye i begynnelsen etter at melkeproduksjonen har kommet skikkelig i gang, men så normaliserer det seg som oftest.

Du begynner kanskje nå å merke at du begynner å bli klar til å føde. Du er klar til å føde fordi du er lei av å være gravid og svær, lurer på hvem den lille personen inni deg er, men er kanskje ikke helt forberedt på selve fødselsprosessen ennå. Dette er en litt ambivalent tid. Du puster lettet ut hver gang du hører om noen som har født lett som bare det og lukker ørene når du hører om de som har slitt ganske kraftig.

Det aller første tegnet på at noe så vidt er i ferd med å skje er at slimproppen går - hos noen. Det kan allikevel gå ytterligere to uker før du begynner å føde.

Mange har nå kynnere som kommer og går. De varierer både i lengde og intensitet, og kommer gjerne kraftigere hvis du er sliten eller hvis du nettopp har hatt samleie eller orgasme. Så lenge de ikke er regelmessige i flere timer, eller hvis de forandrer karakter når du skifter stilling på kroppen er det bare trening fra livmorens side.

Kynnerne er forvarsel om hva som skal skje, og de er med på å gjøre deg klar til å føde ikke minst mentalt, men også fysisk. Det at du er forberedt oppe i hodet ditt på fødselen er også viktig. Hvis du ikke har født før er det vanskelig å forestille seg det, det er godt da å vite at riene bygger seg opp slik at du venner deg noe til smerten underveis. At det går an å få god jordmorhjelp og at slutt resultatet er en fantastisk liten unge i dine armer!!!

Og så litt om hvordan jeg har det:

- utrolig sliten. Tenk at turen til postkassen er så tung :oops:

- utrolig fødeklar. Lei av å gå sånn

- vondt i bekkenet :(

- vondt i ryggen :(

- ubehagelig følelse i underlivet når jeg går eller kjører bil i humper..... Tror nok det er hodet jeg kjenner....

- KJEDER MEG!! Utrolig kjedelig å gå hjemme hele dagen uten å gjøre noe særlig.....

Men, allikevel så skal jeg ikke klage :D

Klem fra Wit T-29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Tusen hjertelig for masse koselige hilser... :kysse:

Skriver ikke hver dag lenger -men sjekker stort sett kjente her og på SM... :wink:

I dag er ikke bekkenet så ille, men i går var det fryktelig vondt... :-?

Så litt opp og ned dag fra dag...

Nok om meg i din dagbok... :oops:

Kjenner igjen den der med en liten tur ned i postkassen ol. :roll:

Ikke lenge igjen for deg nå..

Passert -30 til termin din heldiggris... :wink:

Nå kommer jo innspurten i november klubben ogda vil jeg få med meg alt...

Ta vare på deg selv.

Klem fra Mayamor :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Wit!

Nå begynner det jammen å nærme seg for deg med stormskritt... Følger spent med jeg, og selv om du er sliten nå, så er det helt klart verdt alt sammen. For tenk når du sitter der med den lille i armene dine.

Selv er jeg 17+1 i dag, og har lenge igjen.... Men, det er jo ganske så mye spennende som skjer da, og jeg synes det er fantastisk å gå gravid.

Lykke til videre med alt sammen, skal krysse fingrene og tenke på deg.

Masse klemmer fra

Ruby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Wit!

Håper du har hatt en fin helg.

Ville bare sende en liten hilsen nå som jeg er tilbake hjemme.

Takk for oppmuntrende ord og kryssing av diverse kroppsdeler.

Lykke til i siste del av svangerskapet.

:kysse: Klem fra Zianta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for hilsener Maya, Ruby og Zianta :D

Man skal være lei nå sier JM. Hvis ikke ser man ikke frem til fødselen og det å bli ferdig... Vel, jeg er VELDIG der nå :D

På fredag hadde jeg ny jordmor kontroll. Her er tallene:

Uke 36+3 (34+0)

Vekt -1,5 kg (totalt -3 kg)

BT 120/75 (115/80)

Urin Neg (blodspor)

Ødem 0-1 (0-1)

Leie/bevegelse H/F (H/F) - ligger laaaangt nede

Fl 140 (150)

SF-mål 34 (31)

Jordmor var veldig fornøyd med tallene mine, og sa at alt ser helt topp ut. Nå er det bare å vente og vente og vente.....

Klem fra Wit T-24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Wit!

Så fin mage du har! Du har ikke så lenge igjen, ser jeg - fint å se at jordmor er fornøyd med tallene og målene dine :-)

lykke til videre :-)

ragnhils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Wit! :vinke:

Fint å høre at alt står bra til med den lille.

Jeg deler ut blomster i dag. Her er en til deg også. :blomst:

Takk for besøkene i dagboken min.

Klem fra

Zianta :klem2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hilsener Ragnhils og Zianta :D , og tusen takk for blomsten også Zianta. Er nå i uke 38:

UKE 38: Lær deg tegnene på at fødselen er igang

Babyen er nå rundt 48cm lang og veier 3000 gram.

Du merker sikkert nå at du lett blir andpusten. Det er fordi barnet ditt gir et konstant press mot mellomgulvet slik at lungene ikke får brukt kapasiteten like godt som ellers. Derfor kompenserer lungene ved at du må trekke pusten oftere slik at du får nok surstoff.

Tegn på at fødselen er i gang:

1. Vannet går. Det kan ikke alltid være like lett å skjønne om det har gått, ta da på deg et bind og ha det på en times tid. Har det kommet klar eller farget væske i det slik at det er litt vått, kan du ringe til fødestedet ditt og spørre dem til råds. Hvis hodet er festet er det nemlig ikke alltid det kommer så mye vann fordi hodet sitter ned i bekkenet som en propp.

2. Kynnerne du har hatt blir regelmessige og det er 10 minutter eller mindre i mellom og de varer 30 sekunder eller mer. Dersom du bor langt fra sykehuset kan det være lurt å kontakte sykehuset før det er 10 minutter eller mindre imellom for da kan du jo ha et stykke vei å kjøre. Er du flergangsfødende så går det også som regel fortere enn den første gangen.

3. Tegningsblødning. Dette er blod som kommer fordi mormunnen din begynner å bli påvirket av riene du har. Blør du mer enn mens nå bør du ringe sykehuset med en gang. Det samme gjelder dersom du ikke har mellomrom mellom riene, men at smerten er der hele tiden. Det kan være et tegn på at du føder raskt, men det kan også være et tegn på at noe er galt, så ta kontakt med fødestedet pr. telefon med en gang.

4. ER DET NOE DU LURER PÅ ELLER ER BEKYMRET FOR RINGER DU TIL DET STEDET DU SKAL FØDE PÅ MED EN GANG OG SNAKK MED EN JORDMOR ELLER EN LEGE.

Om meg selv:

Er dritt lei selv om jeg føler jeg ikke burde være det :( Har jo slitt fælt for dette, men er slitsomt allikevel. I tillegg sliter jeg med masse vonde kynnere både i magen og ryggen. Orker ingen ting for tiden, og bare venter.

Heldigvis har jeg en snill mann som ringer meg flere ganger om dagen for å høre hvordan jeg har det :D Han gjør også nå det meste hjemme, og det er deilig.....

Klem fra Wit T-22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Wit :klem2:

Du haar lov å bli dritt lei selv om du har slitt lenger

enn mange andre.

Men nå har du jammen ikke lenge igjen :sjarmor:

gleder meg til å se bilde av nurket

Kom inn for å gi deg en :blomst_opp:

God bedring :klem2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsen Pia. Trengte den trøsten :D

Idag er formen som vanlig. Vonde kynnere av og til, vondt bekken og jeg er fortsatt like lei... Men gleder meg jo UTROLIG til hun kommer ut da.. Det gjør mannen min også. Han snakker til magen hver kveld og forteller hvor mye han gleder seg :D

Klem fra Wit T-21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Ikke lenge igjen...

Forstår godt at du er litt lei,og det har du(som Pia sier) lov til å være, men nå nærmer det seg veldig da... Du er heldig,Wit! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville bare ønske deg en god helg.

Håper Ida i magen.gif oppfører seg pent og at helgen forløper uten alt for mage kynnere.

Ser du har oppdatert magebildet ditt i avataren. Skjønner godt at du gleder deg til å få lille Ida ut (hun ikke ser så liten ut inne i magen) :ler:

Klem fra

Zianta klemmer.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare inn og ønske deg en fantastisk helg!!!!

Hm får ikke til de nye smile fjesene jaja :oops:

Håper du får en fin helg med ikke lat for mange plager!!

Klemmer fra pia :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg Wit! :blomst_opp:

Nå er ventetiden snart over, og alt vil være verdt det når lille Ida ligger i armene dine. Og jammen har du en nydelig mage, gleder meg til min har vokst så mye, den begynner jo å komme, men har jo over halve tiden igjen. Håper den lille oppfører seg pent inne i magen nå, hvis ikke, så bare tenk på at hun helt sikkert vil ut snart! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

tusen takk for hilsener Tilde, Zianta, Pia og Ruby :D

Helgen har gått ganske greit, men Ida er innmari urolig og jeg sliter med vonde kynnere :( I tillegg ble bekkenet mitt verre i går. Nå klarer jeg nesten ikke sitte i det hele tatt :(

Uansett så går jo nå alt mot en ende, og jeg kan ikke vente med å få kjenne lille Ida i armene mine...

Klem fra Wit T-17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Wit. Jeg ser at du ikke har lenge igjen. Så spennende!!!

Synd at du har vondt, håper du får noen fine dager de siste dagene som er igjen.

Klemmer fra hanni :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Takker og bukker for omtanken... :blomst_opp:

Er her jeg og ikke noe nytt... :wink:

Tar meg selv i det å være lei graviditeten... :oops:

Men jeg tror det er helt naturlig...

Enkelte ting en savner og gleder seg til å ta opp igjen... :wink:

Så du er nordlenning du da?

Og bor i Oslo?

Er du på Osterøy av og til da?

Hadde vært koselig å treffe deg en dag dersom det skulle passe...

Du virker som en koselig jente... :kysse:

Klem fra Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsener Maya og Hanni :D

Skjønner godt at du er lei Maya. Tror snart jeg har førsteplass i leihet :(

Mange spør om vi skal ha flere barn. Tenk å spørre en høygravid i slutten av svangerskapet, og som i tillegg sliter med bekkenløsning om det da :(

Er liksom ikke det jeg tenker mest på nå nei....

Men, men. Dagene går fremover. I dag sner det også. Glad mannen min har skiftet til vinterdekk hvis vi plutselig må stresse til sykehuset...

Maya: Ja, jeg er på Osterøy 1-2 ganger pr år. Må liksom besøke foreldrene mine av og til :) Hadde vært morsomt å treffes en av de gangene jeg er over :D

Klem fra Wit T-16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...