Gå til innhold

Endelig er det vår tur


Wit

Anbefalte innlegg

Gjest Hilde K S

Det var kjekt å høre at alt står bra til !

Jeg har gått til jordmor bare i ett av svangerskapene og anbefaler det på det varmeste !

Klemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag var jeg til legen for første gang 8)

Gikk helt greit. Ble veid, tok blodprøver og urinprøve. Han fylte ut svangerskapsskjema for meg og vi bestilte tid til ultralyd i uke 17 + at jeg ble innmeldt på Ullevål til fødselen. Hører egentlig til et annet sykehus, men ville selv gjerne til Ullevål siden det var der jeg hadde gjennomført IVF behandlingen :hoppe:

Og det var helt i orden.

Etter legetimen var jeg innom helsestasjonen da jeg har tenkt å gå til jordmor på oppfølgingskontroller. Der fikk jeg time allerede 22/4 så dette går fort fremover :enig:

I tillegg fikk jeg flere bøker (to faktisk) om graviditet og svangerskap + flere blader, så nå har jeg nok av lesestoff fremover :kgblunk:

Den ene boken hadde faktisk en egen del som var til pappa'n. Når du holdt boken den ene veien var den til mamma'n, og snudde du boken var den til pappa'n. Synes det er litt viktig siden han ofte kanskje føler seg litt utenfor.

Dette tror jeg ikke gjelder min kjære mann da siden han har vært med på alt hele veien. Både når jeg tok ut egg, når jeg satte de inn igjen, og på ultralyden. Han var ikke med i dag, men vil nok fortsatt være med når det passer han også :hjerter:

Er 9+2 idag selv om de på IVF-avd sa at jeg var en dag lenger når jeg var på ultralyd... men dette er jo umulig siden jeg VET når egget ble befruktet... de har nok bare regnet en dag feil da, for terminen stemmer med mine beregninger. :Nikke:

Ellers er jeg fortsatt kvalm og trett, men trettheten er ikke så pågående som den var for bare en uke siden. Klarer meg nå uten middagshvil hver eneste dag :hoho: Brystene er fortsatt mega ømme, og de er STORE i forhold til hva de var.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg måtte få med de siste oppdateringer.

På lørdags morgen våknet jeg og måtte på toalettet som vanlig..... :-?

Og, hva fant jeg ut... Jo, jeg hadde fått en liten blødning. Panikken vokste umiddelbart, og jeg ringte umiddelbart sykehuset jeg hadde fått behandlingen av. Det var rett før vaktskifte, så jeg måtte ringe på nytt en time senere. Etter en lang time med masse tårer :cry: kom jeg endelig i kontakt med vakthavende gynekolog. Siden min blødning var veldig liten og blodet var mørkt mente hun det ikke var noen fare. Om jeg fortsatt hadde symptomer på svangerskap var jeg ikke helt sikker på i det øyeblikket..... Hadde kastet opp 10 min tidligere men... :oops:

Vel, siden jeg var så nervøs fikk vi komme inne en tur for ultralyd. Vi dro ned med en gang, og hva så vi på ultralyden??? Jo, en liten skapning som sparket og bokset som bare det..... Ja, her var det i hvertfall liv nok sa legen, og hva sa jeg da???? Joda, smart jeg... :oops: spurte om hun var sikker på at hun kunne se hjertelyden...... Selvsagt fant hun den veldig fort. Litt vanskelig for den lille å sparke og bokse uten den kanskje??? Hun undersøkte også rundt i livmoren min og kunne ikke finne blod ansamlinger i det hele tatt. Alt så i det hele tatt helt fint ut. Sånne blødninger kunne bare forekomme.

Vel, etter en helg med litt opp og ned i humøret snakket jeg igjen med sykehuset idag, men da med IVF-avdelingen. Og der fikk jeg trøsten jeg trengte. Sånne små ubetydelig blødninger var HELT UFARLIG!!! og ganske vanlig faktisk. Så lenge ultralyden viste at alt var bra, var det absolutt ingen grunn til panikk. Hvis blødningene ikke ga seg til fredag kunne jeg ringe igjen sånn at jeg bare kunne få sjekket igjen at alt fortsatt var bra...

Vel, i løpet av dagen idag har jeg ikke hatt flere antydninger til blødninger, så da var nok faren over.... ihvertfall for denne gangen. :briller:

Uansett så hadde også maven min faktisk vokst litt i helgen, og det er IKKE etter mye mat. På grunn av kvalmen blir det ganske begrenset på det området der. Dro idag da ut og kjøpte meg et par mamma bukser. Det var greit siden de er så høye i livet, og reguleringen gjør at de ikke er så veldig store nå heller. Følte meg faktisk virkelig gravid når jeg prøvde forskjellige bukser beregnet på maver som skulle vokse :enig:

Uansett, så har jeg det nå så bra som jeg kan ha det når mannen min er borte på kurs, og voksesmertene innimellom kjennes i maven....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Uff da Wit - det er så utrivelig med disse blødningene, men heldigvis fikk dere UL det hjelper sånn på. Vet akkurat hvordan det føles. Håper at det går fint fremover og du slipper flere bekymringer.

Lykke til i svangerskapet og nyt det - nå er det jo snart vår :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen begynner nå å bli stigende... Ikke så kvalm hele dagen lenger, men fremdeles masse om morgenen..... Men all fremgang er bra da :D

Ellers føler jeg meg nå ganske bra. Disse antydninger til blødninger har jeg ikke sett mer til, så jeg krysser fingrene for at alt nå skal gå bra fremover...

Har fri fra jobb i dag og de neste to dagene. Holder på med en prosjekt eksamen, så vi jobber hjemme hos meg. Det er godt å slippe alt stresset. Blir liksom litt annen type jobbing dette da.

I neste uke har jeg påskeferie, så da skal jeg bare slappe av 8)

Når jeg skal på jobb igjen går jeg inn i min 12. uke, så dette går jo fremover...

Takk for koselig melding også Limbo. Det er godt å få litt trøst når man føler seg litt nedfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei Wit.

Har lest dagboka di. Det er slitsomt med den kvalmen, men det ser jo ut til at du blir bedre nå....

Skjønner veldig godt du ble redd pga blødningen- har opplevd det selv og den angsten man sitter med til man får bekreftet at alt er bra er bare helt for j....g!!!

Men å så deilig når man ser babyen på UL :lol:

Nå er du jo i din 12 uke- og det begynner å bli rimelig safe nå. Jeg gikk også å engstet meg til uke 12. Men du skal se at den lille der bare klorer seg fast den til den er stor nok til å komme ut :D

Håper at du får et fint svangerskap - og nå er jo våren her. Så kos deg masse med magen din selv om du er kvalm!!

Masse klemmer fra viwi ( 25+3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Og nå er påsken over. Idag er jeg 12 uker :D :D

Føles deilig å ha passert den grensen. Skal til jordmor i ettermiddag. Kvalmen er så og si borte, og trettheten er til å leve med. Akkurat nå føler jeg meg mye bedre enn jeg har gjort nesten siden jeg ble gravid.

Det eneste er at jeg har begynt å få en murring nederst i ryggen på høyre side... :-? Går liksom litt nedover benet... Liker ikke helt det, men håper det snart går over....

Ellers har både jeg og bebisen slappet masse av i påsken. Deilig med sol og fint vær hele tiden :D Har blitt masse spaserturer og frisk luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår var jeg for første gang hos jordmor. Hun var veldig koselig så både jeg og bebisen føler oss litt tryggere nå :lol:

Jeg hadde gått NED 3 kg siden sist, men det kom nok av kvalmen mente de. Jeg burde uansett prøve å ikke spise FOR lite nå heller...... Går nok greit dette uansett.

Ellers så vokser magen min........ Det er helt rart med den tuten som nå liksom stikker ut sånn at kollegaer kommenterer den..... :oops:

Ikke kvalm idag heller... JIPPI!!!! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fosteret er nå ca 11 centimeter langt og veier 60 gram. Hele skjelettet er dannet, men mye av det er fortsatt brusk. Det blir til ben sakte men sikkert, en prosess som foregår frem til etter fødselen.

Etter hvert som livmoren øker i størrelse vil du kunne kjenne at båndene som er med på å holde den på plass strekker på seg. De fleste kjenner det som en smerte ned mot bekkenet og gjerne liksom på innsiden. Det er mange, særlig de som har født før som syns at det gjør litt vondt. Det kan faktisk gjøre litt vondt den første tiden etter fødselen også før de kommer seg "på plass" igjen.

Livmoren driver allerede nå på med å trene seg opp til fødselen. De færreste kjenner sammentrekningene ennå. Muskelfibrene bygger seg opp og blir flere, lengre og tykkere hele tiden for å kunne være med på den solide jobben det er å "dytte" barnet ut til slutt.

Livmoren er nå i ferd med "å stige opp" av bekkenet, og for mange er dette en lettelse fordi trykket mot urinblæren avtar og du må ikke så ofte på do og tisse lengre.

For mange er dette begynnelsen på en litt bedre periode i svangerskapet. Du er ikke så trett lenger.

Dette står på uke 13 på Barnimagen.com

Rart å tenke på at den lille har vokst så mye på disse ukene :enig_animasjon: Selv om mye har skjedd føles det nå som om ukene har gått veldig fort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke har jeg ønsket deg velkommen, og ikke har jeg gratulert deg..FY meg!! :fy:

Gratulerer så mye med baby i magen og tusen takk for gratulasjoner som jeg fikk av deg!!

Håper kvalmen din har gitt seg, kan ikke være godt å gå rundt med sånne plager.

Lykke til videre i svangerskapet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsen Kipa :D

Nei, kvalmen er så og si borte. Hadde et lite "comeback" på søndags morgen, men det gikk heldigvis over.... Formen er ganske bra, men har UTROLIG vondt nederst i ryggen. Har problemer med å sitte og gå. Skal til legen senere idag. Får se hva han sier da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Wit!

Tusen takk for at du stakk innom boka mi...

Og masse takk for lykke-ønskinger!

Godt å høre at kvalmen gir seg nå! Det er vel på tide (er jo ikke så mange som er kvalme etter uke 12...!?)

Håper smertene i ryggen din også gir seg, og at du finner ut hvorfor de er der! Lykke til hos legen!

Lillen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

God morgen Wit

Tusen takk for hilsen. Hvordan gikk det hos legen i går. Synes det er så stort hver gang selv jeg når jeg hører hjertelyden. Svever lissom litt på skyer da ja :wink: Vi er ennå to i samme bolig her og det ser ut til at dette skal gå riktig så bra :D

Mange klemmer fra oss

34+2 :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Limbo :D

Vel, legen var ikke akkurat oppmuntrende da :-? Jeg hadde begynnende bekkenløsning...... Sykemeldt 50% i 2 uker i første omgang, og så har jeg ny legesjekk 12/5.... Gjør utrolig vondt, spesielt når jeg sitter mye, og det gjør jeg liksom i min jobb da....

Men, får prøve å tenke positivt. Som naboen min sa: Du vet ihvertfall at det fortsatt foregår noe i kroppen din da... 8)

Vel, vel. Godt jeg klarer å jobbe litt ihvertfall. Ville blitt gal av bare å gå hjemme hele tiden....

Skal snart ha eksamen også, og gruer meg til da å sitte en hel dag.... :(

Uansett, skal som sagt ikke klage. Vi har ventet lenge på at jeg skulle bli gravid, og da er vel dette noe som bare følger med.......

Forresten så kommenteres nå min mage på jobb. Den er liksom ikke helt til å skjule lenger... :briller:

Wit 13+0 idag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Tusen takk for koselig hilsen i dagboken min. :kysse:

Vi tilhører jo november klubben begge to på SM.

Koselig å se hvordan det går med deg i hverdagen da...

Må innrømme at jeg vanker mest inne på dagboksidene med mine bokstaver... :oops:

Kommer nok til å ta turen innom deg også for å se hvordan det står til.

Klem fra Maya30 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utklipp fra uke 14 på Barnimagen.com

Babyen din veier nå 80 gram og er 12.5 centimeter lang. Barnet har faktisk blitt litt lengre fra topp til tå enn det som er diameteren på hodet når det er tid for fødsel.

Den lille babyens blodsirkulasjon er nå i gang og hjertet pumper 28 liter i døgnet.

I løpet av graviditeten blir skjedeveggene tykkere fordi blodgjennomstrømningen øker. Grunnen til at dette skjer er at skjeden forberedes til den utvidelsen som skjer når barnet skal passere ut. Dette kan gi økt utflod fordi celleavstøtningen fra veggene øker, men også fordi det er økt slimproduksjon i livmorhalsen/ mormunnen. Noen kvinner opplever det som seksuelt stimulerende å gå rundt å være litt kronisk hoven.

Det er ingen ting i veien for å ha samleie når som helst i løpet av svangerskapet. For noen er det imidlertid litt psykisk vanskelig for de ser for seg at det er en tredjeperson med på akten, og det kan jo virke litt forstyrrende.

Barnet ligger imidlertid meget god beskyttet inne i alt vannet inni livmoren. Enkelte påstår faktisk at dine orgasmer er som en litt mild massasje for babyen fordi livmoren trekker seg rytmisk sammen ved orgasme.

Det advares imidlertid mot å bruke vibratorer eller dildoer, med vibratoren på mens du er gravid. En dildo uten vibrering er ok.

Etter hvert kan du gå til anskaffelse av en spesiell sele som du setter på bilbeltet for å beskytte magen og babyen ved kræsj eller bråstopp. Denne kan også leies en del steder.

Og så var jeg i 14. uke og 2. trimester :D

Rart å tenke på at 1/3 del av svangerskapet er unnagjort. Ryggen min er fortsatt ikke særlig bra. Skal heldigvis snart hjem fra jobb, men har en tannlegetime senere idag :oops:

Gleder meg ikke akkurat til det nei, men det må vel til. Lovet jordmoren å gå dit også.....

Wit 13+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer med utpoppende mage! De må være deilig å kunne "vise" det endelig! :D

Lykke til hos tannlegen og god bedring med ryggen din!

Lillen

PS: Dette har jeg lurt på lenge...:

Hvorfor blir man rådet til å besøke tannlegen når man er gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marilyn

hei wit. takk for hilsen i boka mi..

jeg ble faktisk 100% sykemeldt ut mai i dag -jeg er litt sjokkert :o , jeg hadde ikke trodd det var så alvorlig..

egentlig vet jeg veeeldig lite om bekkenløsning.. om det er farlig og for hvem, meg eller baby, og fysioterapeut og leger er jo så utrolig positive at jeg skjønner nesten ikke hvorfor jeg må være hjemme....

ellers så er det bare jeg som er litt treg.. :blunke:

Det er i allefall ikke godt med disse ryggplagene, håper det blir bedre når jeg får roe ned hjemme. jeg har en jobb med masse gåing.. ståing, heising og henging,,, trodde jeg missunte de med masse sitting jeg , men det er mulig at det er like vondt....

Marilyn 18+6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, og takk for koselig hilsen!!

Surrete ja... det er du ikke alene om i hvertfall! jeg er blitt så glemsk, hvor er det og hvor er det og mannen bare ler av meg... :ler: det får han lov til også siden det er helt stikk motsatt av sånn jeg egentlig er.... :o

For noen fine magebilder du hadde å vise fram!! :enig:

*vil også ha en mage å vise snaaaaaart*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...