Gå til innhold

Piglets bryllupsdagbok


Piglet

Anbefalte innlegg

I og med at jeg har vært forlovet i hele fire dager, og allerede føler meg litt som en Bridezilla, så tenkte jeg det kunne være en god ide med en dagbok hvor jeg kan Bridezilla'e meg i fred og ro, uten og plage andre. Bridezilla-tendensene startet om natten etter frieriet hvor jeg lå to timer og bare planla og planla, og planla og det var ikke engang frivillig, men bare sånn hjernen min er når det skjer store ting (som ny jobb, hovedoppgave eller altså bryllup). Det fortsatt natt til mandag, hvor jeg stort sett ikke sov i det hele tatt, men har gått seg litt til nå, selv om kjæresten og jeg stort sett ikke snakker om andet. Han er borte på kurs i fire dager, og da vi snakket sammen i går ble vi enige om at nå måtte vi prøve og snakke om litt andre ting, og da vi snakket sammen i dag lykkes vi faktisk 100%, så det er jo positivt. ;) En av grunnen til at vi tenker så mye på bryllup umidelbart etter frieriet er at vi gjerne vil gifte oss i september, og da er det jo ikke så mye tid. Men en anden grunn er at jeg er en notorisk planlegger, som elsker å ordne og arrangere.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om frieriet fra bryllupsforumet:

Ang. frieriet så var det veldig typisk oss (vi har vært kjærester i mere enn 6 år). Lørdag morgen ga kjæresten meg et brev hvor han skrev at i dag så skulle vi i Zoologisk have og ute og spise og bo på hotel "... og så får vi se hva som skjer...". Jeg tenkte jo mitt, men det har jeg også gjort i andre situasjoner uten at det har kommet noe frieri ut av det, så jeg var selvfølgig spent og glad. Så dro vi til Zoologisk have og gikk rundt der en stund, og spiste deilig lunch og så bestemte vi oss for og gå mot hotellet. Vi gikk gjenom en veldig fin park (Fredriksberg Have) og nøt det fine været, og så plutselig så han på meg og sa "Piglet, jeg elsker deg. Og jeg har tenkt på om du vil gifte deg med meg?". Og jeg ble helt perpleks og var litt sånn "He, he, ja, he, he" og så var det liksom overstått. Ikke noen ring, for det vil jeg ikke ha, og det er jeg veldig glad for at han skjønte, det viser jo at vi kjenner hverandre. Etter frieriet var begge to litt sånn "hva er egnetlig protokol etter et vellykket frieri", men var selvfølgelig glade og det ble litt :humpe: Og så hadde vi en veldig hyggelig kveld med deilig tapas og begynte og planlegge bryllupet. :hjerte: 

Da jeg sa at noen hadde spurt om frieriet her inne syntes han ikke at jeg skulle fortelle om det, for han syntes ikke helt han hadde fått svung på det. Men han sa at han hadde vært så opptatt av og planlegge hele helgen at han ikke hadde fått tenkt på selve friingen og det synes jeg var veldig søtt og ganske så typisk han og oss. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med forlovelsen Piglet! Eller er det egentlig frieriet man gratulerer med? Jeg er visst ikke helt inne i protokollen, men det var koslige nyheter uansett. ;) Dessuten kjempekoslig å "se" deg her inne igjen. Det er faktisk ikke så lenge siden jeg tenkte på hvor du hadde blitt av.

Bryllup allerede september? Kan godt forestille meg at det er en del som skal planlegges da. Skal dere ha stort bryllup? Norge eller Danmark?

Selv har jeg sagt til sambo at hvis jeg skal gifte meg i det hele tatt så vil jeg gjøre det i New York, og siden ferien ser ut til å gå til sydfrankrike til sommeren, blir det nok ikke noe bryllup i år. Tror vel vi har det fint med det begge to forsåvidt.

Men nå skulle jo ikke dette handle om meg! :sjenert:

:klem:

Malou

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye med forlovelsen, og velkommen inn hit :) Kjenner igjen det med å begynne å planlegge i tankene med en gang ja :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Bridezilla-tendensene startet om natten etter frieriet hvor jeg lå to timer og bare planla og planla, og planla og det var ikke engang frivillig, men bare sånn hjernen min er når det skjer store ting (som ny jobb, hovedoppgave eller altså bryllup). Det fortsatt natt til mandag, hvor jeg stort sett ikke sov i det hele tatt, men har gått seg litt til nå, selv om kjæresten og jeg stort sett ikke snakker om andet.

Hehe, akkurat sånn var jeg også. Jeg som alltid sovner som en stein etter fem minutter, lå våken nesten hele natta og planla, helt ufrivillig.

Og gratulerer med forlovelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk for hyggelige hilsner alle sammen!

Frk Åberg: Bra det ikke bare er meg!

Malou: Regner med at vi skal ha et ganske stort bryllup. Da vi laget gjesteliste med alle potensielle gjester endte vi med over 150. :overrasket: Regner med at vi får skrudd det litt ned, men vi havner nok på omkring 100. Vi regner med og holde det i DK og sansynligvis i København. Det er jo her vi bor og Norge blir jo raskt mye dyrere på både mat og drikke. Synes NY-bryllup hørtes veldig hyggelig ut og har overveid det samme, men kjæresten foreldre ville bli dypt skuffet og det må vi prøve og unngå.

Ellers har kjæresten og jeg undersøkt en hel del omkring festlokaler, men har ikke funnet det perfekte. Vi vil gjerne ha en avslappet fest uten for mye hvite duker, 14 retter og tilhørende bestik og i det hele tatt stramt og stuffy. Samtdig vil vi gjerne ha veldig god mat og vin (men uten at det nødvendigvis er tradisjonell 3-retter eller buffet) og tenker litt i retning av noe tapas eller luksus-grill. Og flinke servitører er et must! Derfor kunne jeg godt tenkte meg et sted hvor man kunne komme seg litt ut, eller i det minste et sted som ikke er den typiske festsalen på et hotell. Men samtidig kommer det mange tilreisende, så det er en fordel at vi ikke er så langt fra et sted hvor de kan bo. Men vi har lett mye og funnet noen steder, så jeg tror vi vil ta en tur rundt og se i helgen. kanskje løser det seg også i forhold til at det ikke er så mange steder som er ledig. Det er jo forholdsvis kort varsel.

Det andre store dilemaet vi har er hvor vielsen skal være. Kjæresten er kristen og det betyr veldig mye for han med vielse (eller velsignelse) i kirken. Jeg er utpreget human-etiker og tanken om en kirkelig vielse byr meg direkte imot. (Ja, harde ord, men jeg føle det som enormt hyklerisk og bli gift i kirken, ikke minst siden jeg har stor respekt for folk som tror og derfor ikke vil nedgjøre dem og det de står for.) Så vi jobber med et kompromiss. Kjæresten vil forsøke og ta kontakt med presten i den kirken vi sogner til, og så vil vi snakke med henne og høre hva hun foreslår. Jeg har snakket med HEF og hørt om de vier i utlandet, og det gjør de ikke, de har kun vigselsrett i Norge. Så jeg har vurdert om vi skal bli viet i kirken (så vi får det juridiske på plass og kjæresten får det kristne) på et eller andet tidspunkt før september, og så kan vi få en vigsler fra HEF ned og holde en sermoni for oss. Den vil jo ikke være jurdisk bindene, men vi får dermed en sermoni som er noe mere personlig enn på rådhuset. Er spent på hva kjæresten sier til det. Er "redd" for at han vil insistere på og få foreldrene sine med siden de er veldig opptatt av at det er i kirken, men det synes jeg blir litt for mye. Synes jeg strekker meg ganske langt i forhold til å overhode tilby en vielse i kirken.

Innspill til spesielt det siste dilemaet mottas med takk! Og hvis noen kjenner til et fantastisk og avslappet sted i Kbnh med plass til 100+ og med god mat så vil jeg gjerne høre om det!

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi funnet sted! Og det er akkurat som vi hadde lyst til, moderne og stramt og uten for mye gullstoler og gallastemning.

Og så satser vi på og holde det enten d. 8. eller d. 28. september. Jeg håper veldig på d. 8, men vi må konferere litt med familien.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vært en dag i bryllupets tegn. :)

I morges hadde vi møte med der vi skal holde festen, og jeg fikk sett lokalet inne fra. Det ser veldig fint ut, og jeg liker veldig godt den lounge-aktige stemningen. De var også veldig åpne for våre ideer til mat, så nå jobber vi med et italiensk tema, men noe anti-pasti til forret og en buffet til hovedrett med div. italienske retter. Og en desert-anretning med bl.a Tiramisu (kjærestens favorit) til slutt. Og så fikk vi med oss seks flasker vi hjem (de to alternativene vi kan velge imellom) som vi kan smake på. Så det er jo veldig bra service. Og så satser vi veldig på fri bar, hvor de har foreslått Daiquiri, Moscow Mule, Mojito, Sex on the Beach og Very Berry, og det ser jo veldig bra ut. Ikke minst siden vi inviterer masse venner og gjerne vil ha en ordentlig fest.

Og så har jeg vært på Panduo og kjøpt Den store fest hvor det er masse forslag til innbydelser, bordkort etc. Så den skal jeg kose meg med på påskeferie. Og så har jeg bestilt In Style Wedding. Jeg elsker In Style og deres stil minner mye om min, så den er jeg veldig spent på.

Ellers så fortalte vi det til kjærestens foreldre i går, og det var egentlig litt anti-klimaks. Spesielt kjæresten hadde forventet litt mere reaksjon, ikke minst fra sin mor, men de var veldig fokusert på datoer og sted og sånt. Hvilket sikkert skylles at de bor i utlandet for tiden og veldig gjerne vil være med, men det var litt skuffende for det. Og det ble ikke bedre av at de ikke kunne d. 8., så nå jobber vi med d. 28, og kjæresten prøver og flytte på et kurs han har, sånn at d. 22 også kan være aktuelt. Men litt anti-klimaks som sagt, og jeg tror kjæresten var litt lei seg.

Vi skal fortelle det til mamma og pappa når vi ser dem i påsken, og jeg er veldig usikker på hvordan de reagerer. Ikke sånn og forstå at de vil ha noe imot det, men de blir bare ikke så "ville" over sånne ting. Sånn var de også da min bror skulle bli far - de var veldig fokusert på at det var noe som var hyggelig og positivt for min bror og hans kjæreste, og i mindre grad omhandlet dem. Og egentlig synes jeg det er veldig positivt, men samtidig kunne jeg godt tenkte meg litt mere "utagerende" glede. Men nå får vi se. Det andre som blir spennede er om de kunne tenkte seg og betale for (majoriteten av) bryllupet. Nå høres jeg forferdelig bortskjemt ut... Men saken er at hvis ikke de har lyst til å betale (eller låne oss pengene) så har vi ikke råd til og holde et sånt bryllup. Her vil noen sikkert påpeke at så bør vi droppe det og spare, men i og med at vi skal studere en MBA/LLM i Australia neste år, vil det og spare opp til et bryllup som det vi ønsker ligge langt ute i fremtiden. Har også en ganske klar fornemmelse av at det er noe de gjerne vil være med på, men nå får vi se.

Bare så det er sagt, så har vi en plan B og den er rådhusvielse, lunch med foreldre + forlovere og så en eller annen fest om kvelden. Å låne penger i banken er uaktuelt, og vi er helt enige om at det er viktigst å bli gift og ikke hvordan det er.

Det var en oppdatering på bryllupsplanene så langt. I morgen drar vi til Norge på påskeferie og håper på en kombinasjon av ok vær og snø, så vi kan få gått litt på ski.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg tilbake fra deilig og avslappende påskeferie, med mange turer både på bena og på ski, men også masse god mat, så jeg tror nok at det ca. ene kiloet jeg har gått ned siden vi ble forlovet, har sneket seg tilbake igjen. Ikke noe stress, det er viktig og hygge seg, og selv om jeg gjerne vil gå ned en fire-fem kilo, så er det ikke noe stress om det ikke skjer. Vil ihvertfall sørge for å få kjolen tilpasset til min nåværende vekt og ikke en eller anden fantasi-kropp... :sexy:

Ellers så fikk vi fortalt det til mamma og pappa, og de ble veldig glade og engasjerte. Spesielt pappa sa flere ganger at han var overrasket over hvor glad han var blitt og hvor hyggelig han syntes det var. :) De ville også gjerne bidra til å betale bryllupet, så nå er alt på plass til at vi kan få det sånn som vi vil. Og så har vi fastsatt datoen til d. 22. september. Nå skal vi bare ta en siste runde på vielse og så kan vi fortelle det til venner og familie, så det blir hyggelig. ar også avtalt med mamma og pappa at de kommer ned hit den siste helgen i april sånn at vi kan se på lokaler og diskutere litt logistik og sånt, og at mamma og min lillesøster kommer ned hit i starten av juni og ser på brudekjole (som mamma gjerne ville betale :klem: )

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg snikleser litt om bryllupsforberedelsene dine, synes lokalet så virkelig stilig ut, og gleder meg til å lese om hvordan det går med dere framover.

Og så koselig at påsken ble slik som dere ville, og at foreldrene dine var engasjerte og ivrige! Det er rart hvor viktig sånt er... Synes dere har fått på plass veldig mye på kort tid, og enda har dere jo lang tid igjen til å fikse de detaljene dere vil fikse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Lano! Jeg synes også vi har fått planlagt mye, men akkurat nå stresser jeg litt over at lokalet ikke har meldt tilbake med meny og priser siden vi var der, og hva det evt. betyr. Hvis de ikke kan ha oss, vet jeg ikke hva jeg gjør...

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkalBliKone

Det hørtes ut som en herlig påskeferie hvor masse falt på plass for dere :)

Syns stedet dere har funnet er veldig flott og stilig.

Gratulerer med å ha fått endelig dato på plass,

det blir så mye mer virkelig da man er helt sikker på datoen :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:blomst: Skalblikone! Hyggelig med hilsen og takk for kommentarer om lokalet - jeg synes også det blir veldig fint! Og nå har de heldigvis meldt tilbake og bekreftet d. 22, så det var en lettelse. Våres kontaktperson har dratt på ferie og hadde ikke fått sendt oss en mail, så det var jo litt merkelig, men nå er ihvertfall det hele i orden... :)

Nå er kjæresten i gang med å ringe rundt til søsknene sine (3 stk) og fortelle nyhetene, og det er litt morsomt og høre på. Det virker som om de synes det er hyggelig (og litt overraskende) og inn til videre kan to av tre d. 22. Nå han er ferdig, så skal jeg ringe til mine to søskene, så det blir koselig.

Ellers så har jeg også fortalt det på jobb, siden jeg er ansvarlig for en stor lansering av nye produkter i det firmaet jeg jobber som skal komme på markedet d. 17. september, så jeg ville sikre meg at det var ok at jeg holdt 14 dager ferie på det tidspunktet. Det var det heldigvis (ikke det at jeg ville tilpasset meg så mye til det... ) og de var veldig glade på mine vegne. Men med både stor lansering og bryllup i september, blir det jo en litt stressende måned, men heldigvis virker kjæresten veldig motivert for å delta aktivt i planlegningen så jeg får overlate en del til han, og ellers går det vel alt sammen... ;)

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått informert nærmeste familie, som heldisvis kunne d. 22 alle sammen, og som heldigvis også ble veldig glade. Men spesielt kjæresten søsken ble litt overrasket, hvilket egentlig er litt overraskende siden vi har vært kjærester så lenge, men det kan kanskje skyldes at vi aldri har snakket om bryllup som noe som vi så som spesielt viktig. Kjærestens foreldre har også gått i gang med å arrangere billetter hjem, så det er også snart på plass. Og så har jeg informert majoriteten av de av mine venninener som skal inviteres, så nå vet egentlig de fleste av mine gjester om det. Og så sprer jo ryktet seg raskt... ;) '

Denne uken har vi tenkt en del på hvor vi skal holde resepsjon (etter kirken men før middag) og hvor vi skal holde brunch dagen etter. Resepsjonen er for de som kommer i kirken for og se, men ikke skal til festen, og det er ihvertfall tradisjon for at man holder et eller andet for dem her i DK. Brunch dagen etter vil vi gjerne ha fordi det er så mange tilreisende og da er det jo hyggelig at de har litt program og så vil vi jo selvfølgelig gjerne se folk...

Ellers skal vi til gudstjeneste kl. 10 i den kirken vi vil gifte oss i, hvis vi skal gifte oss i kirken. AKKURAT det er nemlig ikke på plass... Men vi vil gjerne se presten og lokalet. Og så er kjæresten igang med å planlegge møte med presten, så vi kan snakke med henne om det her med rådhus vs. kirke og kanskje gi oss noen råd. Men de har ihvertfall alt ledig d. 22, så det bør ikke bli et problem.

Og så er det nydelig vær her i København og vi skal bruke hele dagen på dugnad i boligforeningen vår. :tristbla: Ikke akkurat det jeg drømmer om, men det er jo viktig og være med på. Og så er det en liten trøst at jeg skal til London (min favorittby) tirsdag og onsdag med jobb, for å se på noen designforslag vi får utarbeidet til det nye prosjektet.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat funnet ut at dugnaden går ut på og gå opp og ned til 6. etage med ting som skal kastes... :( :( Enda mindre det jeg drømmer om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg tilbake fra noen veldig spennende dager i London. Og i morgen skal vi ha test av design-forslagene, så det blir også veldig spennende. Og så har jeg benyttet anledningen til og kjøpe noen bryllupsblader... Har bladd litt i det ene og synes kanskje ikke det var så inspirerende, men det er jo greit og ha i forhold til kjole og undertøy og sånt. Og så var det en DVD på 90 minutter (!?!) med om hvordan man arrangerer bryllup, så den vil jeg se på i helgen. Ellers så har jeg fått InStyle Wedding og den ser kjempefin ut. Masse fine bilder og ideer til invitasjoner, fotografering, kjoler, temaer etc. Gleder meg til og fordype meg mere i den.

I helgen skal kjæresten til Norge (for å gå Skarverennet) og da skal jeg ordne forsøke og ordne litt bryllups-ting. Jeg har bl.a. en time hos frisøren og jeg vil snakke litt med henne om hår. Håret mitt begynner og bli endel lengre enn jeg liker nå (pleier og ha det omtrent til haken) og jeg er usikker på om jeg skal spare mere så det kan settes opp eller om jeg skal klippe det og se hva som kan gjøres med litt kortere hår. Og så skal jeg begynne og se på invitasjoner og sånt. Har gjort meg noen tanker og vil bruke litt tid på å klippe og klistre. Neste lørdag (d. 28.) skal jeg og min forlover se på kjoler, så jeg skal også ringe litt rundt og bestille tid til det.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...