Gå til innhold

Er du forstyrra? Test deg selv!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Er forstyrra? Test deg selv!

Personlighetsforstyrrelser.

Her kan du tese deg selv for personlighetsforstyrrelser: http://www.4degreez.com/misc/personality_disorder_test.mv

Dette blir selvsagt ikke en eksakt klinisk test, men det kan kansje gi en pekepinn på hvordan du ligger an. Skriv her hvilke forstyrrelser du fikk moderat eller høy skår på.

Jeg får moderat på schizoid, avhengig og histronisk, og høy på unnvikende og schizotypisk.

Dagbladet har en fin artikkel der de skriver litt om hva personlighetsforstyrrelser handler om: http://www.dagbladet.no/dinside/2007/03/15/495119.html

I korte trekk dreier dette seg om trekk i følelsesmessige reaksjonsmønstre som kan føre til svekkelser i livskvalitet. De aller fleste har slike "defekter", og blir de kraftige nok kan man kvalifisere til en personlightetsforstyrrelse-diagnose.

Hvis du skårer høyt i denne testen vil du sannsynligvis kunne ha nytte av å bedrive aktiv personlighetsutvikling, enten for deg selv eller i en terapisituasjon.

Endret av Cognizance
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Lav på alt, unntatt narsissistisk :sjenert: Men jeg skulle nok krysset av flere "ukomfortabel i sosiale situasjoner", men syntes det var vanskelig fordi de ikke skilte mellom ulike settinger. I mange situasjoner klarer jeg meg helt fint, men liker ikke store forsamlinger, folk jeg ikke kjenner o.l...

Og folk tror jeg er arrogant fordi jeg er sjenert, ikke fordi jeg er selvopptatt, vel... :sjenert: Dessuten har jeg faktisk grunn til å stole på evnene mine, så det så.

Gjest Gjest
Skrevet

Schizotypal: Moderate

Borderline: Moderate

Avoidant: Moderate

Dependent: Moderate

Obsessive-Compulsive: High

Tja, middels pussig? Mener jeg har tatt denne en gang før, og fikk helt andre tall. Interessant å se hvordan man endrer seg over tid :)

Gjest Gjest
Skrevet

... forresten krever jo testen at man nesten er litt frisk - f eks på spørsmålet om man har overdrevet sykdom eller andre plager for å få oppmerksomhet; jeg har ei venninne som gjør det, men hun gjør det ubevisst og ser ikke selv hva hun gjør. Så lenge man er bevisst på det bør man etter min oppfatning noen ganger score "friskere" enn en som ikke engang vet hun/han gjør unormale ting. Selv om selvsagt endel som er syke kjenner symptomene sine godt både gjennom erfaring og behandling.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

(og enda et men - selv om jeg ikke scorte høyt på noe betyr ikke det at jeg ikke trenger selvutvikling... f eks krysset jeg av på flere punkter om sinne, det er noe jeg vet jeg må jobbe med. Men synes ikke det slo ut i testen)

Gjest Gjest
Skrevet
... forresten krever jo testen at man nesten er litt frisk - f eks på spørsmålet om man har overdrevet sykdom eller andre plager for å få oppmerksomhet; jeg har ei venninne som gjør det, men hun gjør det ubevisst og ser ikke selv hva hun gjør. Så lenge man er bevisst på det bør man etter min oppfatning noen ganger score "friskere" enn en som ikke engang vet hun/han gjør unormale ting. Selv om selvsagt endel som er syke kjenner symptomene sine godt både gjennom erfaring og behandling.

Hvordan vet du at din venninne overdriver for å få oppmerksomhet uten å vite det selv? Det virker bare så urolig arrogant å si at du vet at du vet bedre enn henne selv om hvordan hun har det!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er nok ganske forstyrret ;)

Jeg får høy på den noe spesielle blandingen av å være histrionisk (dramatisk/emosjonell) og unnvikende (sjenert/engstelig).

Dessuten moderat schizotypisk, paranoid, narsissistisk, avhengig og obsessiv-kompulsiv.

Høres ikke bra ut :ler:

Altså, det er nok ikke så ille. Men hvis jeg leser beskrivelsene av disse forstyrrelsene så kan jeg plukke litt her og der på kjennetegnene, men jeg passer ikke perfekt i noen kategori (heldigvis?).

Men morsom test :-D

Endret av Drua
  • Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Disorder Rating Information

Paranoid: Low click for info

Schizoid: Low click for info

Schizotypal: Moderate click for info

Antisocial: Low click for info

Borderline: Low click for info

Histrionic: Moderate click for info

Narcissistic: Low click for info

Avoidant: Low click for info

Dependent: Low click for info

Obsessive-Compulsive: Low click for info

Gjest Vampyra
Skrevet

Jeg hadde lav på alle...

Men jeg må si meg enig i at den testen kan være litt vanskelig å svare riktig på siden man ikke nødvendigvis har full selvinnsikt på alle områder, og fordi enkelte ting er situasjonsbestemt.

Jeg har lest igjennom beskrivelsene på dagbladet.no tidligere i dag og jeg kan ikke si jeg kjente meg spesielt igjen.

Gjest gjesta
Skrevet
Hvordan vet du at din venninne overdriver for å få oppmerksomhet uten å vite det selv?  Det virker bare så urolig arrogant å si at du vet at du vet bedre enn henne selv om hvordan hun har det!

Du kjenner åpenbart ingen hypokondere.

• Liker 1
Gjest gjesta
Skrevet
Jeg er nok ganske forstyrret ;)

Jeg får høy på den noe spesielle blandingen av å være histrionisk (dramatisk/emosjonell) og unnvikende (sjenert/engstelig).

Dessuten moderat schizotypisk, paranoid, narsissistisk, avhengig og obsessiv-kompulsiv.

Jeg fikk lav på histrionisk og unnvikende, jeg må åpenbart ha svart feil på noen av spørsmålene utfra hvordan jeg kjenner meg selv... Tror nok det både kan ha med at man tolker spørsmålene feil og at testen sikkert er litt unøyaktig.

Skrevet

Moderat på paranoid, narsisistisk og avhengig eller hva jeg skal oversette den til. (dependent) Lav på resten.

Kjenner meg litt igjen i beskrivelsene også. Slettes ikke alt, men noe. Morsom test det der, men den krever jo en god dose selvinnsikt...

Skrevet

Jeg hadde moderate på Schizotypal, Avoidant, Obsessive-Compulsive.. Lav på resten, men kjenner meg igjen i noe av det..ganske morsom test ja :)

Skrevet

Jeg fikk dette:

Paranoid: Low

Schizoid: Moderate

Schizotypal: Moderate

Antisocial: Low

Borderline: Low

Histrionic: Low

Narcissistic: Moderate

Avoidant: High

Dependent: Low

Obsessive-Compulsive: Low

:ler: Morsom test, selv om jeg ikke er enig i alt.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg fikk lav på alle. Kjedelig, jeg.

Gjest Sativa
Skrevet

Oh my god, jeg fikk very high på to stk. Fjernt....

Skrevet
Jeg fikk lav på alle. Kjedelig, jeg.

Jeg også!

Jaja...de gærne har det godt :lol:

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Moderate på Borderline, Histrionic og Dependent. High på Avoidant og Obsessive-Compulsive, men det siste visste jeg... Gjør mye rart jeg, men forloveden hadde visst ikke sett det i det hele tatt, så det er nok ikke så ille :)

Skrevet
Jeg også!

Jaja...de gærne har det godt :lol:

men de blinde har det bedre for de ser ikke hva de gærne gjør ;)

• Liker 1
Skrevet

Her en min personlighet:

Rating Information

Paranoid: Low click for info

Schizoid: Low click for info

Schizotypal: Low click for info

Antisocial: Low click for info

Borderline: Low click for info

Histrionic: Low click for info

Narcissistic: Moderate click for info

Avoidant: Low click for info

Dependent: Low click for info

Obsessive-Compulsive: Low

Naristisstisk? Faen!?!?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...