Gå til innhold

Betaler du nrk-lisensen med glede?


Gjest Kashmir

Anbefalte innlegg

Gjest Bodillen
kan du forklare meg hva man betaler for da? på nrk sine nettsider står det da klart og tydelig at pengene går i sin helhet går til NRK.. hjelper ikke å kalle det kringkastningsavgift i stedenfor nrk-lisens når vi vet hva pengene går til i praksis.

Nemlig. Tror det er enkelte andre her som ikke har forstått hva de i praksis betaler for. ;)

Endret av Bodillen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nemlig. Tror det er enkelte andre her som ikke har forstått hva de i praksis betaler for. ;)

Etter å ha lest mange av svarene her, så er det ingen tvil om det nei (...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Potter

Betaler ingen regninger med glede,heller ikke lisensen.

Men jeg betaler selvsagt. Hvilken rett har jeg til å la være å betale bare fordi jeg ikke har lyst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Colubra
Dumme folk kommer i alle utgaver :ler:

Så du kaller meg dum for ikke å betale nrk-lisens?

Jeg ser så godt som aldri på Nrk, og synes ikke at kanalen er hverken "koselig", "fornøyelig" eller hvilke andre banale komplimenter du måtte ha kommet med.

Jeg synes det meste som går der er kjedelig og uinteressant (med noen veldig få unntak).

Argumentet om at det er tv-lisens, og utbygging etc ser jeg bort ifra, sålenge nrk tigger om mer penger hvert eneste år; for flere programmer ála beat for beat og hva nå all møkka kalles, og for attpåtil å lage ENDA en kanal (som de som bor i litt mer grisgrendte strøk heller ikke vil få sannsynligvis, i tillegg til nrk2).

Jeg skryter ikke av ikke å betale lisens, men det er ikke noe jeg skammer meg over heller. Som student har jeg faktisk bedre ting å bruke de pengene på, og tusen kroner ekstra i regninger en måned svir faktisk ganske mye. Med tanke på hvor ofte jeg ser på nrk (eller tv overhodet) så vil det tilsvare en timeskostnad på ca 800 kroner.

Og vet du hva? Selv om jeg ser sjelden på tv så vil jeg faktisk ikke kvitte meg med den. Det er veldig greit å ha iblandt, når det faktisk går noe interessant, i tillegg til at jeg har en playstation som jeg spiller på. Men du synes kanskje det er greit at jeg skal betale lisens for å spille playstation også?

Huff, takke meg til ja-mennesker!

Jeg skal ikke si hvem jeg synes er dummest her..

Endret av Colubra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tessmira
Jeg synes det burde vært slik at de som vil ha NRK1 og 2 betalte lisens, mens vi andre kuttet de kanalene og ikke betalte.

Kunne ikke vært mer enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI, her i huset liker vi absolutt ikke å betale lisens, da vi aldri, og da mener jeg ALDRI ser på hverken NRK eller NRK2. Og ikke får vi velge dem bort heller! Blir like forbanna hver gang den lisensen kommer.

Så enig, så enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne diskusjonen er rimelig dødfødt all den tid folk faktisk ikke vet (eller vil forstå) HVA de betaler for. Det er litt merkelig å argumentere hvor teit det er å betale nrk-lisens, når det faktisk ikke er noe som heter nrk-lisens...

jeg vet hva det blir SAGT jeg betaler for, TV-lisens, lisens for å få eie en TV, jeg skjønner det likevel ikke, og jeg skjønner IHVERTFALL ikke hvorfor alle disse pengene da går KUN til KANALEN nrk.

for meg er dette en støtte til kanalen nrk hva søren folk kaller det, og jeg ser ikke på nrk.

jeg VELGER å se på kanaler som er reklamefinansiert, hvorfor skal jeg da likevel betale for en kanal jeg ikke ser på fordi DEN IKKE er reklamefinansiert og skal være ett godt tilbud..... for andre en meg ihvertfall.

det er ikke nrk som legger inn kablene til tvn etter hva jeg vet, jeg skjønner hvirkelig ikke hvorfor NRK skal ha penger for at jeg ser på TVNorge, helt seriøst.

Kall en spade for en spade, når man skal trikse seg til å kalle en spade for en salatgaffel, så blir det rett og slett for dumt for meg.

og joda, jeg betaler jeg, etter at jeg hadde kontrolløren på døra, ikke ett sekund før, og jeg kommer antagelig til å irritere meg over det helt til den dagen jeg faktisk begynner å SE på nrk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet vel også så mye at siden staten alltid er så redd for oljepengene og bruk av disse, så kunne fint tv-lisensen blitt avskaffet. Ikke ved å selge nrk eller børsnotere konseptet, men dette vet staten bedre om enn jeg gjør, de har økonomer, finansmenn og kvinner.

Det er en straffeskatt. Jeg betaler ikke lisens og ingenting kan overbevise meg om at jeg skal og bør.

Tar de tv-en, javel. Da kjøper jeg bare en ny tv. (i en annens navn, eller helst brukt for jeg vil ha større tv med flatskjerm nå)

Hvorfor skal jeg betale? De som frivillige betaler lisens, betaler jo for at mindretallet velger å ikke betale, samtidig som de støtter stakkars pensjonister som er nødt til å ta seg ekstrajobb fordi strømregningene har flydd i taket og de ikke har råd til å betale lilsens mer...

Satt på spissen, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maxagaze
Hva tror du et sånt byråkrati ville ha kostet? 

Uke 1,2 og 3 vil jeg ikke ha Nrk.

Uke 4 vil jeg ha, for da begynner det en fin serie osv.

Hvordan mener du det skal kunne gjennomføres i praksis?  Skal det legges inn ei sperre?  Hvem skal eventuelt betale for innføring av det systemet?

Ett meget godt poeng. Ett slikt system hadde vært mest rettferdig, og det kan, faktisk, gjennomføres i praksis uten noe særlig byråkrati ! Både Viasat og Canal Digital har brukt slike systemer i årevis, betaltv systemer. Består ofte av en digital mottaker som dekoder signalet, og ett smartkort som bestemmer om en abbonent skal få tilgang eller ikke til den/de aktuelle kanalen(e). Du har sikkert fått med deg at man holder på å innføre ett digitalt bakkenett.. ? Dette skal inneholde kryptering, slik at man kan bruke samme løsningen her også, dvs smartkort løsning. Dermed kunne nrk, hvis de ville, brukt dette systemet for å stenge ute de som ikke betalte lisensen (eller kall det nrkabbonementet om du vil).

Men dette gjør de ikke ! For første gang vil det bli umulig å ta inn nrks TVkanaler analogt noested, dermed har nrk muligheten til å sperre ute dem som ikke betaler, men de gjør det ikke !

Takket være at de lager systemet slik at boksene du kjøper er totalt åpent hva gjelder NRKs kanaler, så kan de kreve alle de innbyggerne i dette landet som kun er interessert i f.eks TV2, for penger, disse pengene går ikke til TV2, de går i lomma på nrk..

Det trikset der sier mer om nrks natur enn noe annet, nrk kan kreve betaling for en tjeneste du aldri har bedt om..

Hadde du likt å måtte betale for ett tvangsabbonement på Aftenposten, bare fordi du hadde postkasse*.. ? Du hadde sannsynligvis måttet betale selv om postbudet var en uærlig rakker som stjal din avis hver dag. Hadde du klagd til Aftenposten over manglende tjeneste (vil jo gjerne ha Aftenposten da du allikevel betaler for det), så hadde de vist til loven "har du postkasse så må du betale tvangsabbonnement på Aftenposten". Absurd.. ? Ikke i nrkland..

*også kalt innretning for mottak av kommunikasjonstjenester.

Endret av Maxagaze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maxagaze
[....]

Nokon over nevnte at i Europa er det mange land med lisensavgift. Men til dømes i Nederland har dei kutta sterkt på avgifta, pga at  folk flest har kabel-tv no, og då er statskanalane inkludert i grunnpakka frå kabelselskapet. Her i Noreg må vi som har kabel betale dobbelt opp, medan i Nederland har kabelavgifta gått opp litt, og lisensen har gått kraftig ned, slik at forbrukarane sparer penger.

Håpar dei snart revurderer lisensen i Noreg òg.

Du hallo.. ? Det er ikke tradisjon for å senke avgifter her i landet, det er tradisjon for å øke dem. Hvor sannsynlig er det at staten frivillig vil gå glipp av inntekter.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maxagaze
Men hvem vrir?

Vi betaler lisens for å ha tv-apparat ikke for å se på Nrk.  les kringastingsloven så får du det dokumentert.

Iflg. loven betaler du aldeles ikke for et tilbud du ikke vil ha.

Hvis vi betaler avgift for å ha ett TVapperat stående, hvorfor tilfaller ikke denne avgiften produsenten av TVapparatet, eller f.eks Thorn.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi betaler avgift for å ha ett TVapperat stående, hvorfor tilfaller ikke denne avgiften produsenten av TVapparatet, eller f.eks Thorn.. ?

nemlig, at de velger å kalle en spade en salatgaffel, betyr ikke at det ER en salatgaffel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt OK å betale NRK lisens.. men det er like kjedelig som alle andre regninger. Det jeg synes er kjipt, er alle som IKKE betaler, og skryter av det... det blir jeg jo litt :frustrert: over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg betalte ikke lisensen før jeg fikk en kontrollør på døren min for mange år siden ... og jeg mener at det burde gått an å stenge av signalene til Nrk for de som ikke ønsker dem .. Det er regelrett horribelt at folk som kun ser andre kanaler skal være tvunget til å betale lisensen .. fordi de EIER et TV-apparat ...

Nå ser jeg mye på Nrk og hadde betalt om det var frivillig .. men tidligere brydde det meg null/niks, så jeg hadde aldri dårlig samvittighet for å ikke betale ... Jeg var ingen tyv-titter ... for jeg betalte for de kanalene jeg så på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si det blir ganske surt for meg når jeg skaffer meg tv en gang i tiden og må betale for og få lov til og spille på den.. TV generelt er noe som ikke interiserer meg og noe jeg ikke ser på med mindre jeg er hjemme hos folk som har den på.

Men dessverre har jeg ikke råd til prosjektor der jeg bor, for liten plass og dermed har jeg ingen steder jeg kan spille ps2 og xbox 360.

I tillegg vet jeg om flere som bor på steder hvor de faktisk ikke får tilgang til nrk pga belligenheten og alikevel så må de betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...