Gå til innhold

Betaler du nrk-lisensen med glede?


Gjest Kashmir

Anbefalte innlegg

Med glede? Nei! Hadde jeg kunnet velge, ville jeg heller droppe å ha NRK. Ser nesten aldri på den kanalen uansett.

Den regninga er ekstra sur!  :sur:

enig med dere begge, akkurat den regninga er litt sur og jeg banner nok akkurat i det jeg får den inn og inntil den er ferdig-trukket for denne gang, så glemmer jeg den frem til nesten gang den kommer i posten igjen.

Jeg ser heller ikke på NRK annet en en gang hvert jubelår, og at man betaler tv-lisens.. vel, de andre kanalene er jo allerede betalt pga reklamen, så det er vel NRK den dekker, de ter vel ingen andre en NRK disse pengene går til, eller er det det?

Det blir litt om om Telenor skulle tatt ett par tusen i året fra alle som har telefon, uansett hvilke abonnement man brukte, en telefon-avgift for å bruke telefonen uansett om man brukte Telenor sine tjenester i det hele tatt eller ikke... totalt uten forståelse fra min side.

Nettleie på strøm er ikke sammenlignbart, da det vel går til de som er ansvarlig for nettet strømmen går via? altså bruker man faktisk tjenesten, i tillegg til selve strømmen man bruker.

nrk-lisensen må man jo betale selv om aldri nrk har hatt noe med verken hvordan tv-signalene kommer inne i tv-aparattet eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faktisk så er ikke TV lisens noe særnorsk fenomen, men er noe man faktisk har i ganske mange landi Europa. Lisens betaler man for å eie TV, Radio og endel annet sende/mottakerutstyr og pengene går i de fleste land til statlige reklamefri kanaler (slik som f.eks. BBC...).

http://no.wikipedia.org/wiki/TV-lisens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So viss du ikkje hadde fått lisens-rekninga i løpet av eit år hadde du ringt dei og bedt dei sende deg ei rekning sånn at du fekk sove om natta??

Selvfølgelig hadde jeg ringt og meldt meg som lisensbetaler - skulle da bare mangle. Ikke for at jeg skulle få sove om natta, men fordi det er en plikt jeg har siden jeg eier en tv. Systemet med Nrk er basert på at vi skal betale lisens, på samme måte som velferdsstaten vår bl.a. er basert på at folk betaler skatt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

So viss du ikkje hadde fått lisens-rekninga i løpet av eit år hadde du ringt dei og bedt dei sende deg ei rekning sånn at du fekk sove om natta??

Så hvis du plutselig kommer på at du ikke har fått regning på husleia eller telefonregning på 3 mnd så ville du bare la være å si ifra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting irriterer meg med lisensen, og det er at 20 % (i følge NRK?) av dem som SKULLE ha betalt lurer seg unna.

Lurer på om disse unnasluntrerne har tenkt på at hvis disse 20% hadde betalt lisensen så hadde kanskje kvaliteten på NRK-programmene blitt bedre og snikreklamen borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husleia får eg ikkje rekning på, den betaler eg på ein bestemt dato for sånn er den avtalen. Vil ikkje bli satt på gata heller, det skjer ikkje som eg ikkje betalar lisensen.

Og om mobilselskapet hadde glømt meg hadde eg venta og sett kor lang tid det tok. Hadde ikkje stressa om eg ikkje fekk rekning på ei stund derfra nei. Det går allerede 3mnd + mellom kvar gong so eg tenker ikkje på det før den er der...

Jeg tror du skjønte godt hva jeg mente, selv om jeg brukte spesifikke eksempler som ikke gjaldt deg personlig. Hvis du ikke fikk en regning (hva som helst) som vanligvis kommer jevnlig, ville du da også latt være å si i fra? Og om du ikke får noen som helst regninger, kan du se på spørsmålet som rent hypotetisk og svare deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det burde vært slik at de som vil ha NRK1 og 2 betalte lisens, mens vi andre kuttet de kanalene og ikke betalte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det burde vært slik at de som vil ha NRK1 og 2 betalte lisens, mens vi andre kuttet de kanalene og ikke betalte.

Hva tror du et sånt byråkrati ville ha kostet?

Uke 1,2 og 3 vil jeg ikke ha Nrk.

Uke 4 vil jeg ha, for da begynner det en fin serie osv.

Hvordan mener du det skal kunne gjennomføres i praksis? Skal det legges inn ei sperre? Hvem skal eventuelt betale for innføring av det systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om NRK hadde levert alle sine kanalar til alle i Norge og ikkje berre dei i sentrumsstrøk og andre flate bygder so hadde kanskje dei resterande 20% betalt også

NRK2 blir det jo også brukt penger på, langt fra alle som får inn den kanalen. Veldig kjekt når eit program begynner på nrk for så å fortsette på NRK2

Ok, så de som f.eks. bor i Oslo og dropper å betale lisensen gjør det av sympati med de som ikke får inn Nrk2?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler IKKJE med glede!!

Over 2000 i året er mykje penger.

Irriterer meg over at eg som bur aleine må betale like mykje som storfamiliar der mange i hushaldninga deler apparatet (er DET rettferdig?). Føler at eg må byrje sjå mykje meir på TV for å få valura for pengene :)

Meir og meir sponsing av programma - likevel AUKAR avgifta?

Nokon over nevnte at i Europa er det mange land med lisensavgift. Men til dømes i Nederland har dei kutta sterkt på avgifta, pga at folk flest har kabel-tv no, og då er statskanalane inkludert i grunnpakka frå kabelselskapet. Her i Noreg må vi som har kabel betale dobbelt opp, medan i Nederland har kabelavgifta gått opp litt, og lisensen har gått kraftig ned, slik at forbrukarane sparer penger.

Håpar dei snart revurderer lisensen i Noreg òg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje veit eg... Tvilsomt.

Men eg berre legg fram ei reell "problemstilling"/irritasajonsmoment som er tilstede for mange!

Tror kanskje ikke den problemstillingen er så reell :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

So viss du ikkje hadde fått lisens-rekninga i løpet av eit år hadde du ringt dei og bedt dei sende deg ei rekning sånn at du fekk sove om natta??

enig med deg! her betales det ikke lisens, og har hverken planer om å begynne å gjøre det eller dårlig samvittighet for at jeg ikke gjør det.

hadde vært annerledes hvis det hadde vært en kanal jeg likte, og så på daglig. jeg har ikke veldig dårlig råd, men som student prioriteres pengene på litt andre ting, for 2000 kroner er mye penger å bruke på noe du aldri ser på.

..dessuten liker jeg reklame :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Selvfølgelig hadde jeg ringt og meldt meg som lisensbetaler - skulle da bare mangle.  Ikke for at jeg skulle få sove om natta, men fordi det er en plikt jeg har siden jeg eier en tv.  Systemet med Nrk er basert på at vi skal betale lisens, på samme måte som velferdsstaten vår bl.a. er basert på at folk betaler skatt.

Men hvorfor skal det være en plikt? Bør det være sånn? Nrk drives ikke bare på lisensinntekter, det er en statsdrevet kanal som vi skattebetalere sponser nok som det er.

Synes denne artikkelen er fornuftig, jeg: http://www.aftenposten.no/kul_und/article684666.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke fikk en regning (hva som helst) som vanligvis kommer jevnlig, ville du da også latt være å si i fra? Og om du ikke får noen som helst regninger, kan du se på spørsmålet som rent hypotetisk og svare deretter.

Jeg venter fremdeles på svar på denne, hvis du har et da.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg over at eg som bur aleine må betale like mykje som storfamiliar der mange i hushaldninga deler apparatet (er DET rettferdig?). Føler at eg må byrje sjå mykje meir på TV for å få valura for pengene  :)
Hvem har sagt det skal være så rettferdig? Og rettferdig i forhold til hva?

Har vi TV-apparat, så er vi pålagt ved lov å betale lisens - sånn er det bare.

Har du vurdert tv i flere rom? En på do, en på kjøkkenet og en på soverommet - da har du mulighet til å få skikkelig valuta for pengene :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So du trur ikkje det er mange som ikkje får inn NRK2??

Jeg vet det er flere som ikke får inn Nrk2, men jeg tror ikke det er veldig reelt at folk i f.eks. Oslo dropper å betale lisens i sympati med disse ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bodillen
Nokon over nevnte at i Europa er det mange land med lisensavgift. Men til dømes i Nederland har dei kutta sterkt på avgifta, pga at  folk flest har kabel-tv no, og då er statskanalane inkludert i grunnpakka frå kabelselskapet. Her i Noreg må vi som har kabel betale dobbelt opp, medan i Nederland har kabelavgifta gått opp litt, og lisensen har gått kraftig ned, slik at forbrukarane sparer penger.

Håpar dei snart revurderer lisensen i Noreg òg.

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal det være en plikt?

Så lenge vi faktisk har TV-lisens så er det en plikt å betale, på lik linje med husleie/avdrag på lån, telefonregning, internett og alt det andre du betaler. Du visste kanskje ikke at å ikke få en regning ikke betyr at du er fritatt fra å betale? Du har selv plikt til å vite hvilke regninger som kommer når og sørge for å betale dem. Å nekte å betale lisens er neppe veien å gå hvis man vil protestere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal det være en plikt? Bør det være sånn? Nrk drives ikke bare på lisensinntekter, det er en statsdrevet kanal som vi skattebetalere sponser nok som det er.

Synes denne artikkelen er fornuftig, jeg: http://www.aftenposten.no/kul_und/article684666.ece

Kall det et spleiselag på samme måte som inntektsbeskatningen vi har.

Hvem mener du skulle finansiert et eventuelt bortfall av lisensen? Jeg vet ikke helt hva du mener med at vi skattebetalere sponser Nrk nok som det er. Uten lisensen kan ikke Nrk opprettholde det programtilbudet vi har i dag, hvis den da ikke gjøres reklamebasert.

Jeg ønsker ikke reklamebasert Nrk og betaler derfor lisensen med glede, og canal digital regninga med irritasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Så lenge vi faktisk har TV-lisens så er det en plikt å betale, på lik linje med husleie/avdrag på lån, telefonregning, internett og alt det andre du betaler. Du visste kanskje ikke at å ikke få en regning ikke betyr at du er fritatt fra å betale? Du har selv plikt til å vite hvilke regninger som kommer når og sørge for å betale dem. Å nekte å betale lisens er neppe veien å gå hvis man vil protestere.

Øh...nå betaler jeg regninga, jeg, da...jeg setter bare spørsmålstegn ved om det bør være en plikt å betale lisens for å eie TV...

Å sammenligne lisens med avdrag på lån, husleie og internett henger ikke på greip - det dreier seg om ting man har bedt om fordi man har behov for det. Hvorfor skal folk betale for en kanal de ikke ser på - som attpåtil påberoper seg å være reklamefri uten å være det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...