Gå til innhold

Betties dagbok 2007


Bettie

Anbefalte innlegg

Torsdag 11.januar

Takk, mysan og flowerpower

Gjett om jeg var trøtt da klokka ringte og jeg dro på jobben i dag. Skulle gitt mye for å ha sovet lenger, men jeg hadde noen "må" oppgaver på morgenen på jobben.

Det var mange som viste omtanke og delaktighet på jobben også. Sånt varmer.

Vi har fått bestemt at begravelsen skal være på onsdag til uka. Annonsen blir satt inn i avisene lørdag. Så da er det i boks. Halvdelen har bestilt blomster til kista, så det kan krysses av på lista.

I morgen skal jeg rydde ut av rommet til svigermor. Det er en jobb jeg blir alene om. Men Halvdelen og poden henter møblene lørdag morgen.

Søstern til Halvdelen kommer hjem til oss i morgen kveld, så jeg har gjort i stand gjesterommet. Hun har allerede spurt om vi har lagt ut leiligheten for salg og vil begynne å rydde i leiligheten med en gang. Men det er jo noen frister som må overholdes i forhold til arveoppgjør, slik at kreditorer får mulighet til å legge inn krav til dødsboet. Det virker det ikke som hun har tid til å vente på det. Vi får ta den diskusjonen når hun kommer. Men jeg gleder meg ikke akkurat. Har vel ikke akkurat det beste forholdet til henne i utgangspunket, men gjør gode miner til slett spill for Halvdelens skyld.

Så i morgen skal jeg ta med meg fotoapparatet til leiligheten til svigermor og forografere alt som er der. Stoler ikke et minutt på dama,nemlig, og føler meg veldig råtten når jeg sier det.

Opplevde noe veldig rart den kvelden svigermor døde. Vi fikk ei veggklokke som gave fra svigermor og svigerfar etter at han døde. En helt vanlig klokke med gradestokk og barometer og sånt. På kvelden, samme dag som døde, stoppet klokka. Batteriet var gått ut. Merkelig, synes jeg. Ikke at den stoppet på rett tidspunkt i forhold til når hun døde. Men den stoppet.

I kveld har jeg bestemt meg for å sove, så nå sitter jeg her og drikker rødvin mens jeg skriver. Det er vanligvis god sovemedisin, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å det hørtes godt ut med rødvin.

Godt med omtanke fra kollegaer. Det varmer når man veit at noen tenker på en.

Kan også tenke meg det er godt å ha blomstene klart, og dødsanonsen klar.

Synd at det ikke er så mye hjelp i din svigerinne da, men hva gjør man ikke for sin bedre halvdel?

Håper du får sovet godt i natt Bettie!

Tenker på deg, og alt det du har å gjøre. Pass på deg selv oppe i alt dette her å da.

Hvordan går det forresten med svigerdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gallestenssmertene har sluppet taket litt, så da sendte de svigerdatter hjem i kveld. De venter nok så lenge som mulig før de gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag 12.januar

Takk for klemmer, Rizla.

Nå kunne jeg tenke meg å våkne litt opplagt en morgen. Jeg la meg ikke så seint i går, og sovnet greit, men våknet midt på natta, og da var det umulig å sove - før like før jeg skulle stå opp. Så jeg var litt seint ute da jeg dro på jobb.

Snø var det på bilen, og glatt på veien, så jeg kunne ikke holde helt "normal" fart.

Fikk unna en del referater og småplukk i dag.

Hjemmesykepleien ringte i dag. De trengte trygghetsalarmen til svigermor, så jeg dro fra jobb og leverte den. Bytta bil hjemme etterpå og tok med meg noen pappesker og dro til sykehjemmet. Så nå er alle tingene vi hadde pyntet rommet til svigermor med, pakket ned, og klærne også. Det eneste som står igjen er møblene, og de henter Halvdene og poden i morgen. Så er rommet klart til en ny beboer.

Halvdelen har kjørt for å hente søsteren sin nå. Hun skal bo her i hvert fall i natt. Så får vi se hva hun gjør videre.

Og vi opplever mye positiv omsorg fra nærmiljøet. Det har strømmet på med kodolansebuketter. Jeg synes særlig det er hyggelig for Halvdelen, at han møter så mange varme mennesker.

I morgen håper jeg at jeg får litt tid her hjemme. Det synes at jeg har vært opptatt med andre ting en stund nå.

Endret av Bettie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: Håper du får en god helg, Bettie.

Skjønner godt at du knipser bilder hos svigermor, utifra hva du har fortalt tidligere om dette mennesket som du ikke stoler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så trist med svigermoen din, Bettie.

Håper du har sovet godt, og at det går bra med svigerinnen din. Håper hun hjelper til. Det er mye som skal gjøres og ordnes med.

Tenker på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist med svigermor, men nå slipper hun smerter og redsler noe mer. Fælt når folk dør, men gamle folk er jo nærmere den delen av livet. Fint for dere og mannen med så mange blomster og varmende ord! Da vet man hvor mange som bryr seg.

Håper du klarer deg og ikke styrer for fælt med dette. Passe på deg selv også, Bettie!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag 18. januar

Jeg rekker ingen dagbokrunde nå. Svigerinnen min bor hos oss, og hun okuperer PC-n på kvelden. Tror jeg skal ta den igjen litt i kveld.

Jo - det er trist at svigermor er død, men det er likevel godt, for hun hadde det ikke bra på slutten.

Gribbenes aften er over. Før begravelsen kastet svigerinne og hennes to døtre seg over dødsboet. Nei - egentlig mest den ene niesen som fikk samlet med seg mye.

Nå er begravelsen over. Det gikk greit. Det var folk i kirken, det var blomster og alt var som det skulle. Og det snødde som fy under jordfestelsen.

Hele sørgeskaren var invitert til eldste niese til en minnesamling, og det gikk også greit. Vi hadde bestilt snitter og kringle.

Men Poden måtte hoppe over minnesamværet, for hjemme ventet samboer og vannet var gått. Og tidlig i dag fikk vi telefon fra Poden om at nå var vi blitt besteforeldre til en stor, liten gutt. Fikk melding med bilde, så jeg har sett ham alt, men det er ikke det samme som å se ham i virkeligheten.

Gjett om jeg skal på barselvisitt i dag!

Snart skal jeg hente Lillefrøkna, for Poden ville gjerne sove litt i dag. Det ble jo ikke mye søvn på ham i natt.

Prøver en dagbokrunde i kveld, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer. :) Sikkert godt å ha begravelsen overstått også. Og ikke la svigerinnen din okkupere maskinen heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer så masse med barnebarn! Det er jo så koselig. Må få en statusrapport på om barnet ligner på mor eller far, selv om jeg ikke har sett noen av dem. :ler:

Sove godt og god helg, Bettie!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag 19.januar

Tusen takk, alle sammen.

Det er i grunnen litt rart å ha blitt bestemor. Å være bestemor er liksom litt gammelt, men jeg føler meg ikke så veldig gammel heller. Kan jo være godt at jeg er ung nok til å kunne kose meg med barnebarn, da.

I går var jeg selvsagt på barselvisitt. Og nurket var akkurat så nydleig som babyer er. En liten, tett plugg, med smilehull på knærne og bitte, bitte små fingre og tær. Og mørkt hår. Og så lukter babyer så godt. Han lignet en del på sin far. men ser ut til å være en god mix mellom mor og far.

Jeg hentet lillefrøkna på SFO i går og tok henne med meg hjem. Så gjore hun lekser mens jeg stekte pannekaker før vi dro til sykehuset. Hun syntes det var stas å bli storesøster, og var stolt da hun fikk holde lillebroren sin. Og både hun og lillebroren fikk bamser og andre gaver.

Etterpå ble hun med meg hjem igjen, for hun skulle sove over hos oss. Poden ville selvsagt være sammen med mor og barn i går kveld, og lillefrøkna syntes det var stas - men det ble litt kjedelig etterhvert.

Så i dag måtte jeg opp og ordne frokost og skolemat til lillefrøkna. Det er det lenge siden jeg har gjort. Hun var litt trøtt på morgenen, men det gikk greit å komme seg av gårde til skolen. Jeg kjørte henne selvfølgelig.

I kveld skal vi til Spektrum og se isdans og show, Frøkna, Lillefrøkna og jeg. Vi skal ha en jentekveld, nemlig. Og vi spiser middag ute før vi drar. Kan bli kos, det.

Så skal vi ta med oss reservedatter og sønn hjem igjen. De skal være hos oss i helga. Jeg tror snart jeg får stable gjestene i høyden, for nå er det rimelig fullt hos meg. Får vel være med og rydde i svigermors leilighet i helgen, tenker jeg, for jeg har ikke så stor ork etter jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...