Gå til innhold

Betties dagbok 2007


Bettie

Anbefalte innlegg

Lørdag 6.januar

Heisan Cata. Det tar litt tid å få det som man vilnår man flytter på seg, ja

Jo - jeg tror svigermor vil trives, Litle Lady

God helg til deg også, monja

takk for klem og hilsen, Rizla

I dag har jeg gjort fint lite.

Sto opp i rimelig tid, men var kjempetrøtt. Så jeg skulle bare ta det litt rolig med avisa før jeg satt i gang - og dermed sovnet jeg i stolen. Våknet igjen litt før ett og fant ut at det var på tide å ta en tur til svigermor. Hun var mye bedre i dag, så vi kunne ha en liten samtale. Og hun har forsonet seg med at hun nå bor på sykehjemmet, og hun synes de som jobber der er hyggelige.

Hun manglet tannpasta og tannbørste så jeg stakk bort på butikken og ordnet det, og så la jeg igjen penger så hun har til frisøren mandag.

Men denne gangen var det jeg som var den trøtte. Jeg måtte konsentrere meg veldig for å ikke nigjespe eller duppe av.

Så da jeg kom hjem, tok jeg oppvasken og ryddet kjøkkenet, og flyttet på en stol og et lite, gammelt skrivebord. Så skulle jeg bare ha en liten pause før jeg tok litt til - og sovenet. Våknet litt da Halvdelen kom hjem, men sovnet igjen. Nå har jeg klart å holde meg våken noen timer, men skal ta en sovetablett slik at jeg er sikker på at jeg får sove til natten også.

Det er sikkert de søvnløse nettene som er årsaken til trøttheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper du fikk en god natts søvn Bettie.

Jeg var også veldig trøtt i går (sovet utrolig lite de siste nettene), så jeg la meg klokken ti (og sovnet med en eneste gang). Typisk nok våknet jeg klokken kvart på to, lyys våken. Er ikke trøtt da, og egentlig ikke sliten heller. Dessuten satser jeg på en herlig natts søvn i natt, hvis jeg ikke sovner på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søndag 7.januar

Det er ille å være søvnløs, Bustetroll. Håper du fikk en god natts søvn.

Jeg må nå ha sovet nok for en stund. Da jeg tuslet meg til sengs i går kveld, sluktet jeg som et lys. Var litt småvåken innimellom, men sov mer eller mindre til klokka tolv i dag. Det skulle utgjøre bortimot 36 timer søvn, det. Men i dag har jeg i hvert fall klart å holde meg våken. Nei - jeg har rett og slett ikke vært så trøtt i dag.

Så da Halvdelen forsvant på ichockeykamp, fikk jeg gjort ferdig stua. Jeg fikk flyttet på bilder, skrudd ned og opp igjen lampetter, hentet ei lampe og puttet den inni en kroken så det har blitt en liten skjermet lesekrok. Jo - jeg er ganske fornøyd nå. Stua virker ikke overmøblert, men ganske luftig, og jeg har fått plass til både bøker og stæsj. Fikk ryddet i en del papirer også. Der har jeg litt igjen, men det tar jeg en annen dag.

I morgen er det jobb igjen. Og jeg skal finne fram treningstøy, for det er på tide å begynne å trene etter ferien. De har flyttet litt på treningstimene, men jeg kan bare jobbe litt lenger og gå rett på trening for det. Så kan jeg heller slutte tidligere fredager. Det er ikke dumt, det.

Jeg må huske å ringe hudlegen også. Tror jeg har time der onsdag kl 10, men jeg er ikke helt sikker. Skal plukke bort en føflekk. Den er ikke farlig, men jeg tar den likevel, jeg, for den er ikke pen. Er litt forfengelig, da.

Så da har jeg program nok denne uka:

Mandag - trening

Tirsdag - besøke svigermor

Onsdag - hudlegen og begynne i kor

Torsdag - trening

Fredag - besøke svigermor

og så er det helg igjen - og da kommer søsteren til Halvdelen til landet. Vi får se om hun ikke kommer til å bo her en stund når hun skal besøke moren sin. Og så har jeg tenkt å hale tak i henne for å få henne til å hjelpe til med å rydde i leiligheten til svigermor. Det spørs vel om jeg får noe hjelp der.

- og slik blir ukene framover. Da skulle jeg slippe å sitte å tvinne tommeltotter i hvert fall.

Endret av Bettie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen Bettie!

Skjønner godt at du står på for å få stua i orden selv om du kanskje aller mest kunne trenge å slappe av før en så tettpakka uke. Det er noe helt spesielt med å komme hjem til sitt eget når det er i orden og slik man vil ha det, da har man liksom sin egen private hule der man kan trekke seg tilbake etter kjas og mas ute i verden.

Håper du får programmene til å virke og finner de riktige tallene på jobb i dag, og at uka di ikke blir riktig så travel som den ser ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest baby-E

Hei hei Bettie!

Det hørtes godt ut med an avskjermet lesekrok. det hadde jeg virklig trengt nå som jeg sitter med hovedoppgaven min.

Så du skal begynne i kor. det hørtes artig ut. Har sunget i kor i mange år jeg, men sluttet når jeg flyttet til oslo. Min mor har sunget i kor så lenge jeg kan huske. Det er morsomt.

Håper du får litt hjelp av svigerinnen din til å rydde opp i leiligheten til svigermor da. Er det slik at hun skal selge nå som hun har fått fast plass eller? Da er det vel hvertfall nok å rydde opp i kan jeg tenke meg...

Husker vi ryddet etter min mormor når hun døde. Ennå da skulle jo fortsatt min morfar bo i huset. Men guud så mye denne damen hadde samlet på opp i gjennom årene. Og det er helt utrolig hvor mye klær et menneske kan ha..

Håper du får en fin dag, og ikke sliter deg helt ut denne uken. Det er fort gjort når man har så mange planer.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag 8.januar

God kveld, Fakse. Jo - det var godt å få orden på tingene igjen. Ikke det at jeg dør av rot, men det går en grense for hva jeg synes er akseptabelt. - Og programmene var oppe lenge nok til at jeg fikk ut de tallene jeg behøvde.

Hei mysan - fått unna julepynten?

Hallo "Hu i svingen"

Det er godt med en skjermet lesekrok, baby - E. Det er jo ikke alltid Halvdelen og jeg er samstemte i om vi skal se på tv, hva vi skal se på tv og når vi skal se på tv. Så med en lesekrok blir det litt enklere å ivareta begges behov.

Jeg håper svigerinnen min blir med å rydder i leiligheten til svigermor, men jeg er ikke akkurat overbevist om hun vil det. Det kommer jo an på hvor lenge hun blir i landet, da. Hun får nesten prioritere å være sammen med moren sin, synes jeg.

Vi kommer ikke til å selge leiligheten enda. Det blir for tøft for svigermor. Hun på liksom føle at hun har et valg, selv om hun ikke har det. Men vi skal leie den ut så raskt som mulig, og da må leiligheten være ryddet.

I dag gikk det greiere å stå opp. Og heldigvis var jeg rask nok med å logge meg på på jobben slik at jeg kom inn på de programmene jeg trengte. Så alt tallmaterialet ble tilgjengelig. Det var godt, for da fikk jeg gjort de utregningene jeg trengte, og jeg fikk satt opp en logisk og oversiktlig sak (synes jeg selv, da)

Jeg lurte litt på om jeg ikke hadde vondt i lillefingeren da treningstiden nærmet seg, men det var jo bare tull. Jeg dro av gårde med vannflaska høyt hevet - og fant ikke kortet mitt da jeg skulle inn. Det lå i en annen jakkelomme. Kom inn likevel, for det var noen som kjente meg. Tre kvarters trening var veldig svett, så det var bare rett hjemog i dusjen etterpå.

Jeg rakk å lese gjennom lokalavisa før jeg måtte av gårde igjen. Hadde et møte på jobben i kveld. Der informerte jeg om det jeg har gjort til nå, så nå er det bare å vente og se.

Fikk et brev fra et forlag i dag. Det var i hvertfall ikke blankt nei, men egentlig var det bare et brev om at de ville bruke inntil 8 uker på å vurdere manuset. Tipper det er et standardbrev.

I morgen kommer oppvaskmaskinreperatøren. Jeg har overlatt til Halvdelen å ta imot ham. Jeg ser framtil å få den i gang igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag 9. januar

Fysj for et vær. Frøkna sa det godt i dag - jammen har oktober vart lenge. Og i dag blåser det sånn at det piper rundt hushjørnet. Og det har regnet mer eller mindre i hele dag. Møkkavær med andre ord. Og jeg får vondt i leddene når det er slikt vær.

I dag hadde jeg ikke lyst til å stå opp. Jeg slo av klokka - skulle bare drøye noen minutter - og det ble kjapt til 20 minutter, det.

På jobben fikk jeg begynt på en plan som skal være ferdig om en måned, og jeg fikk tittet litt på malen for årsrapporen som skal være ferdig i slutten av måneden.

Etter et infomøte der jeg la fram tall og planer videre, ringte telefonen. Det var oppvaskmaskinreperatøren som var på vei. Han skulle vært hos oss før 12, så Halvdelen var hjemme og ventet på ham. Reperatøren ringte me ved halv 2-tiden.

Jeg ilte nå hjem og tok imot ham, og han skrudde på noen skruer og vips- virket maskinen igjen. Han var her vel i 15 minutter. Det var en garatisak, så det kostet meg ingenting.

Mens jeg var hjemme, ringte først poden. Han hadde skrevet et brev til et direktorat og ville at jeg skulle lese gjennom det før han sendte det. Så han mailet det til meg, og jeg rettet litt på det for ham. Strammet opp språket, for å si det sånn.

Så ringte frøkna og lurte på om jeg skulle til svigermor, for da ville hun også ta en tur dit. Svigermor var dårlig igjen i dag. Såpass dårlig at jeg er usikker på om hun oppfattet at vi var der. De var ikke mye pip i henne. Så jeg traff henne nok på en veldig god dag da jeg var der sist.

Halvdelen ringte da jeg var på vei hjem, og inviterte oss ut på middag. Og etterpå har jeg sittet i stolen min og lest ukeblader.

Fikk en ny medling fra et forlag i dag - nei takk, sa de. Ikke akkurat uventet, da.

I morgen tidlig skal jeg til hudlegen og fjerne en føflekk. Det går sikkert raskt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde jeg ikke lyst til å stå opp. Jeg slo av klokka - skulle bare drøye noen minutter - og det ble kjapt til 20 minutter, det.

:ler: "Snooze" på vekkeruret er en fin ting (så lenge man ikke snoozer akkurat den ene gangen for mye :sjenert: ). Men er enig, det frister ikke akkurat å stå opp når regnet trommer mot ruta og vinden uler rundt hushjørnene.

Jeg ilte nå hjem og tok imot ham, og han skrudde på noen skruer og vips- virket maskinen igjen. Han var her vel i 15 minutter. Det var en garatisak, så det kostet meg ingenting.

Snill oppvaskmaskinfikser. 15 minutter høres ut som relativt lett match. Godt å få det fikset. Av alle mulige huslige gjøremål så er oppvask for hånd en av de minst oppbyggelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia i "finaværet" :sjarmor:

Eg sov og 20 min og døste idag.... hang liksom litt fast i laknene tror eg... :ler:

Flaks at du hadde garanti på den oppvaksemaskina då... er nok dyrt ellers.. :) Lykke til hos legen imorra då... :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

onsdag 10.januar

Det ble ingen legetur på meg i dag.

I natt, ved halv to-tiden ringte telefonen. Det var fra sykehjemmet. Svigermor var litt mye dårligere i løpet av natten.

Så jeg vekket Halvdelen, vi fikk på oss klær og kjørte av gårde. Jeg hadde jo sett at svigermor var ganske dårlig da jeg var der tidligere på dagen. Men da vi kom, lå hun og kjempet for å få luft, og hun var veldig urolig. Det var ikke mulig å få kontakt med henne. Vi satt der ganske lenge og holdt henne i hendene og strøk på henne mens vi snakket om gamle minner, og gradvis ble hun roligere til hun sovnet rolig og slappet av i kroppen. Pusten var ganske overflatisk og pulsen var ujevn, men hun var rolig.

Vi var der i tre timer, og den siste timen var det ingen forandring, så vi avtalte med nattpleieren at vi dro hjem for å hvile litt, og ville komme tilbake på morgenen. Halvdelen sovnet igjen da vi kom hjem. Og da vi var på vei ut til bilen rundt halv sju for å dra til sykehjemmet igjen, ringte telefonen. Svigermor hadde sovnet stille inn. Hun hadde ikke våknet etter at vi dro, og pusten hadde bare gradvis blitt svakere.

Så nå er svigermor borte. Hun fikk ei uke på sykehjemmet, men følte seg trygg der.

Vi fikk tak i søsteren til Halvdelen og ga henne beskjed om hva som hadde skjedd, og vi fikk tak i søsteren hennes, barnebarna og en niese.

Barnabarna som bor lengst borte, ville komme og se henne i dag, så vi ble på sykehjemmet til de kom. De ansatte stelte henne nydelig mens vi ventet på barnebarna. Frøkna vår kunne ikke komme fra jobben i dag, men hun hadde jo vært der i går, så hun hadde fått sagt farvel til bestemor. Poden kunne ikke komme, for han var på sykehuset med svigerdatter. Hun hadde fått et gallestensanfall i natt, og ble varslet om at de muligens satt i gang fødselen. Det er jo ikke mer enn 14 dager til termin.

Så vi var sammen med de to andre barnebarna mens de fikk en rolig stund på rommet til svigermor. Etterpå ble de med oss hjem til litt mat, for de hadde ikke spist noe før de kjørte sydover, og de har akkurat reist nordover og hjem.

Vi har kontaktet et begravelsesbyrå, så vi skal møte dem i kveld. Svigerinnen min skulle jo uansett ha kommet i begynnelsen av neste uke, men hun ble ganske slått ut av ikke å rekke hjem for å si farvel til sin mor. Vi håper hun får forandret flybilletten slik at hun kommer hit før helgen. Vi kan uansett ikke ha begravelse før hun er i landet.

Så jeg har tatt meg fri i dag, så får jeg se hvordan morgendagen blir. Fredag må jeg pakke sammen alt jeg hadde tatt med til rommet hennes, for lørdag må rommet tømmes for møbler. Det står jo andre i kø og venter på en sykehjemsplass.

Men jeg må igjen berømme personalet på sykehjemmet. Det satt en sykepleier hos henne i hele natt. Vi ble godt mottatt i natt, og fikk servert kaffe. De stelte svigermor vakkert i dag, og hadde masse omtanke og varme å gi oss pårørende.

Dette er jo ikke en ny situasjon for dem, men de tok seg god til til oss. Svigermor kunne ikke fått en mer verdig avslutning på livet enn hun fikk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer. Håper det går bra med din svigerdatter. Og med deg, dette hørtes voldsomt mye ut på en gang. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kondolerer til deg og dine! Dette kom vel litt uventet på dere selv om dere så at hun var svak nå, og det er uansett tungt å miste noen selv om man vet at tiden var inne. Godt at svigermoren din fikk en verdig slutt, og at hun ikke ble liggende for lenge med smerter. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10. januar

Tusen takk for omtanken, damer.

Da har dagen gått så langt, og jeg er temmelig mør i knollen.

Jeg har vært i telefonen store deler av ettermiddagen. Søstern til Halvdelen fikk snudd om på billetten sin, så hun kommer til landet på fredag.

Vi har snakket med begravelsesbyrået og har gjort en del avtaler der. Resten kan vi vente med til svigerinnen min kommer og kan være med.

Svigerdatter er fortsatt på sykehuset, men smertene fra gallestenen er mindre. Så da venter de med å sette i gang fødselen.

Men jeg tar med meg telefonen når jeg legger meg. Sånn for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: Så trist med svigermor, selv om det ikke akkurat var uventet. Det høres ut som om hun var kommet til et godt sykehjem i hvert fall, slik at den siste tiden hennes ble så god som den kunne.

Nå håper jeg du får tid til å samle deg litt igjen, men jeg antar at det med begravelse og alt i den forbindelse vil falle mye på deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bettie! Det var leit å høre. Kondolerer :klem:

Men, det må jo være godt å vite at hun følte seg trygg den korte stunden hun var på sykehjemmet.

Det er jo alltid trist når noen vi kjenner dør, men det er jo godt at dere slapp å oppleve at hun ble liggende lenge og ha det vondt eller være redd.

Godt å høre at dere ble tatt godt vare på også :kose:

Tenker på deg , Bettie, og alt som må gjøres i denne forbindelse.

Mange klemmer fra flower

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...