Gå til innhold

Betties dagbok 2007

Bettie

Anbefalte innlegg

Fredag 1.juni

I dag har det vært kaldt, bikkjekaldt. Og så har jeg blitt forkjølet. Nå er det ikke lenge siden jeg var tett av allergi, og så er jeg forkjølet og tett i pappen. Æsj.

Så da jeg kom hjem fra jobb, var jeg kald og uggen så jeg fant fram pleddet og sank ned i stolen. Halvdelen lurte på hvorfor jeg ikke hadde fyrt i ovnen. Og jeg som trodde det bare var jeg som var kald. Så han fyrte opp, og det hjalp. Bortsett fra at jeg snufser og nyser, da, og har vondt i hodet. Håper jeg er bedre i morgen, for da skal jeg være barnevakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Æsj! Sommerforkjølelser er noe herk. Pledd og noe varmt å drikke er kanskje god plan? Mulig det ikke hjelper sånn rent teknisk sett, men det hjelper å føle seg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver innpå med c-vitaminer, kjedelig å være forkjøla nå.

Her har det også vært surt og kaldt, men i dag er det strålende sol. Håper du er bedre i dag, skal du passe Nurket?

Ha en fin dag Bettie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag 3.juni

Sommerforkjølelse er noe skikkelig herk, Cata.

Har passet Nurket i helgen, Kers.

I går fikk jeg sove litt lenger enn vanlig jobb-stå-opp-tid. Det var godt, for takket være tett nese, var jeg våken mye gjennom natta. Var flink husmor på formiddagen og fikk unna støv og sand. Utrolig hvor mye sand to mennesker og en katt klarer å få med inn.

Etterpå dro jeg til Poden for å hente Nurket. Poden og svigerdatter ble dermed barnløse, og kunne invitere venner hjem før de tok en tur på byen. Det er litt godt for dem å kunne være ute sammen og bare være kjærester.

Nurket sov da jeg kom hjem igjen. Bilturer virker visst slik på smånurk. Og siden det var så fint vær i går, puttet jeg ham bare i vogna og så gikk jeg meg en god tur. Tok turen forbi den ene hestehagen. Tre av hestene var ute, og de ville gjerne ha litt kos. Hester er vakre dyr, men helt trygg på dem er jeg ikke. De er så store. Disse tre hestene har jeg sett mange ganger, og jeg hr blitt litt fortrolig med dem. De er veldig forsiktige med meg når jeg litt nølende klapper dem på halsen.

Etter turen satt jeg meg ut. Nurket våknet, så jeg satt ham i stolen under en parasoll. Han hadde det fint der.

Da vi gikk inn, fikk han ligge litt på magen på et teppe på gulvet. Han var såt da han trakk knærne under seg og sparket fra. Han er for liten til å forstå at armene må være med for å komme seg fram. Så han skjøv seg litt fram med nesa ned i teppet.

Og så har han begynt å spise grøt. I går klarte jeg nesten ikke mate ham raskt nok, så grøt liker han.

Jeg la begge herrene i huset ved halvtolvtiden. Halvdelen var trøtt, go det var Nurket også. Og begge herrene sov til klokka halv åtte i dag.

I dag tok vi med oss Nurket og besøkte oldemor og oldefar. De syntes Nurket hadde vokst mye siden navnedagen - og det har han. Nurket viste seg fra sin beste side, pludret og smilte og lot seg føre fra fang til fang. Oldeforeldrene ble sevfølgelig sjarmert i senk.

Vi stt ute hele dagen, for det har jo vært sol og varmt også i dag. Dette er en smak av sommer. Kjenner at jeg er litt varm bak på skuldrene. Ble sittende mye med ryggen til sola.

Frøkna kom og hentet bilen i kveld. Hun er mer avhengig av bil enn meg. Så jeg får sette min lit til Halvdelen slik at han får bringe og hente meg på jobb. Slik været er nå, kunne jeg tenkt meg å få med meg sykkelen og sykle hjem, men Halvdelen mener det ikke er plass til sykkelen bak i bilen hans. Jeg får se om jeg får overtalt ham til å prøve. Da kunne jeg gjort unna en trimøkt på hjemvei, og det hadde ikke vært dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baby-E

Høres ut som en hyggelig kveld. Disse nurka er vakre, Bettie. De vokser så fort, så det er bare å henge med i svingene ;)

Hester er fine dyr. Er litt redd dem jeg. Falt av min venninnes hest for noen år siden, og etter det har jeg ikke kommet meg opp på hesteryggen igjen. Litt dumt egentlig.

Ha en fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykkelstativ er en god ide, Bettie. Det er greit å sykle når det er fint vær. Da får du gjort 2 ting på en gang.

Jeg går ikke bort til hestene, jeg beundrer dem på avstand. Synes de er pene, men store.

Oldeforeldrene ble nok sjarmert av Nurket. Det skjønner jeg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag 4. juni

Sykkelstativ hadde vært tingen, Cata og Kers, men på firmabilen er det ikke hengerfeste. Men jeg tror jeg har løst saken - for selv om det er en liten kassevogn, er det mulig å delvis legge sykkelen baki. Skal foreslå det for Halvdelen i morgen.

Nurk er bare til å spise opp, ja, Baby-E.

I dag har det også vært sommer - herlig. Og det har vært en litt langsom dag på jobben. Har hatt tid til å rydde litt og sjekke noen saker som har blitt liggende. Godt å ha tid til sånt også. Litt møtevirksomhet har det også blitt, så jeg er ajour der også. Måtte en tur på jobben i kveld også, men det ble et kort møte bare før jeg snudde nesa hjem igjen.

Og mellom jobb og jobb, fikk jeg litt tid ute i hagen også. Jeg - en solstol, en parasoll og et ukeblad. Slapt, altså. Men i morgen må jeg få litt fart i kroppen igjen.

Glemte å veie meg i dag, så jeg får ta det i morgen. Det ble liksom mandag morgen for fort.

Endret av Bettie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk bare ned et snaut halvkilo denne uka :( . Og nå har jeg sabotert opplegget litt i dag. Naboen ba meg på kaffe og kake og siden damen er over 80 år så kunne jeg liksom ikke si nei til å smake kaken. (Men klarte å begrense størrelsen på stykket i det minste. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en sånn dag i går. Nytter ikke si nei takk til kaker og mat hos foreldrene mine, men jeg begrenset meg så godt jeg kunne. Litt utskeing ble det likevel. Og det blir det til onsdag også, for da skal jeg ut og spise med koret. Har tenkt å ta hensyn til kaloritabellen når jeg bestiller mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag 5.juni

En ny, varm og solrik sommerdag. I dag måtte jeg sette i gang kaldlufta på kontoret mitt. Temperaturen steg til nye høyder, og ved 27 grader hadde jeg fått nok. Og jeg har vinduer mot nord.

Hadde en grei dag på jobben, men sitter med et par utfordringer. Den ene er å få folk til å ta på seg en del nødvendige oppgaver. Mange mener de har nok med det jevne, og er ikke interessert, men sånt som verneombud må vi jo ha. Får gå litt løs på enkeltpersoner og være pågående overbevisende.

Det andre er å få plass til folk. Selv med nedbemanning har i det trangt, og det er en utfordring å finne gode løsninger i forhold til hvem som skal være hvor og hvem som skal jobbe sammen. Får se om jeg finner en løsning på det siste i morgen.

Siden det var sommer, hadde jeg kjøpt inn is og bjørnebær til lunsjen. Må jo ha noe godt i sommervarmen, for om mitt kontor er varmt, er det flere som er varmere.

Halvdelen hadde rett. Det er ikke plass til sykkelen min inni bilen. Hadde tenkt å ta en sykkeltur i dag, men Frøkna hadde varslet sin ankomst, så det ble ikke sykkeltur i dag. Hun skulle ha tak i tursekken sin. Men tid ute ble det likevel.

Fikk veid meg i dag, og jeg har gått ned 1 kg, og det selv om det ble en utskeielse søndag. Er fornøyd med det. I morgen skal jeg ut, så vi får se hvordan det går da, og torsdag skal jeg på kurs. Jeg får velge lurt på lunsjen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag 7.juni

I går var det nok en varm sommerdag. Siden jeg skulle på sommeravslutning med koret, dro jeg ikke hjem, men ned til Poden og koste meg med Nurket. Koravslutningen var litt spesiell, i og med vi vandret sammen, stoppet opp og sang en sang, og vandret videre. Det var mange som fikk en liten kveldskonsert.

Vi hadde en bocciakonkurranse også, og jeg greide å komme på 2.plass. Ikke verst til å være meg.

Etterpå spiste vi ute. Hadde bestilt torsk, og en var nydelig. Serveringen derimot - den var mindre nydelig. Den var treeeeeeg. Vi hadde bestilt bord til halv åtte, fikk maten halv ni, og kl. 10 var desserten ikke servert enda. Men det var en nydelig kveld, og godt selskap, så jeg gadd ikke irritere meg så veldig.

Halvdelen var snill og hentet meg.

I dag har jeg vært på kurs. Tok hurtigbåten over fjorden. Det var både raskere og mer komfortabelt enn å kjøre rundt. Og så var det bare 15 minutters gange fra båten til kursstedet. Og det var nydelig å sitte på dekket på veien hjem.

Kurset var bra, og jeg sitter med mange tanker om ting vi må gjøre noe med på jobben, for kravene øker, og vi må bare følge med. Det er nok noen i personalet som vil murre og som ikke liker at ting endrer seg, men slik er det alltid.

Poden, svigerdatter og Nurket hadde tatt en tur til stranda nedenfor oss. De kom opp hit etterpå, og spiste middag med oss. Nurket var i storform og flirte og gurglet og sprellet. Det er like før han sitter selv, nå. Rumpa er litt rund enda, så han triller til siden etter en stund. Halvdelen kjørte dem hjem for ikke så lenge siden.

I morgen er det en ny arbeidsdag - og med sol. Kanskje jeg tar meg en sykkeltur til stranda i morgen og kjenner på vannet. Kanskje. Jeg tror ikke det er badetemperatur i sjøen enda, men tærne kan jo få kjenne etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baby-E

Hørtes ut som en fin avslutning!

Så du bor rett ved stranden. Så deilig. Det gjorde vi også da jeg var mindre. Bodde på et perfekt lite sommerparadis ca tre mil utenfor fredrikstad sentrum. Guud hvor jeg savner sommerkveldene der.

Ha en fin helg Bettie, og nyt finværet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fredag 8.juni

Har bare 10 minutters sykkeltur til nærmeste strand, baby-E. Innen en 45 minutters sykkeltur har jeg hele 3 strender å velge mellom. Ikke dumt med slik sommervarme.

Det går i sakte fart på jobben nå som det er så varmt. Jeg har det ikke så ille på kontoret mitt, men det er rom som man nesten kan koke vann på bordplatene.

De jobber med ventilasjons- og varmeanlegget vårt nå, og gjett om de finner feil. Blant annet har de funnet ut at innsuget til luft til en del av bygningen er satt på sydsiden - rett i sola. Så nå om dagen suges det inn 35-40 varme grader inn i rommene. Snakk om god planlegging. De har også funnet ut at termostatene er montert i hytt og gevær. Når kontordamen min setter sin termostat på 15 grader, øker temperaturen i en annen del av bygnigen. Settes temperaturen opp på termostaten i kantina, varmes lageret opp. Gjett om de klør seg i hodet de som jobber med dette og skal få det til å funke.

Sluttet litt tidlig i dag, orket ikke lete etter bardtøy. Men jeg skal finne det fram i kveld, og så har jeg delvis avalt med Halvdelen at vi tar et morgenbad. Halvdelen har hatt med en haug med planter han har fått, så jeg skal plante i morgen. Blir nok en badetur på meg i morgen, etter plantinga, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag 9.juni

Nok en varm og solrik dag.

Halvdelen angret seg på morgenen. Han hadde ikke lyst på et morgenbad likevel. Så da sov jeg litt lenger enn vanlig. Soverommet ligger i skyggen om morgenen, så da er det rimelig levelig der.

Var husmor på formiddagen, med støvklut og ryddeblikk. Tok den litt enkle varianten i dag, for sola lokket.

Halvdelen hadde hatt med seg et lass med sommerplaneter tidligere i uka. Planter som ikke er salgbare, for de har stått litt for tørt i butikken. Så jeg fant fram siste resten av noe å plante i - hadde en 8-10 kurver, og så fikk jeg plantet det som sto ute. Får se hva som kommer seg. Noen av sommerplantene puttet jeg i blomsterbedet også. Og jeg var kjempevarm da jeg var ferdig, selv om jeg holdt meg mest mulig i skyggen.

Så da fant jeg fram badetøy, håndkle, liggeunderlag og vannflaske, og satt meg på sykkelen og dro i retning av stranda. Valgte ikke den nærmeste, men den som ligger en halvtimes sykkeltur unna. Og jeg var enda varmere da jeg kom fram, for jeg må over en ås for å komme til stranda der. Så det var bare å vrenge av seg shortsen og hoppe uti vannet. Vel - hoppe er drøyt - klatre er mer riktig.

Det var rundt 20 grader i vannet, så jeg la skikkelig på svøm for å kjøle meg ned. Etter en passende steking av baksiden, liggende på svaberget, tok jeg en ny runde i det våte element, og stekte forsiden av meg etterpå. Det ble litt sløret etterhvert, så jeg fant ut at det var fint å sykle hjem - til solsenga, delvis under parasollen.

Så nå har jeg dusjet av med saltvannet, spist middag og dalt ned foran TV-n.

Og i dag er jeg på minussiden når det gjelder kallorier. Har vært så mye i bevegelse at jeg ikke har klart å spise meg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig det høres ut med varme sommerdager og strandliv. Hadde ikke klaget om vi hadde fått litt av det samme her nord, for her er det foreløpig vakkert men en smule kjølig.

Ha en fortsatt fin helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strandløve du da?

Selv har jeg ikke vært stranda på årevis, siden ungene klarte å komme seg dit uten meg.. og sånn vil det forbli. Jeg synes det er dørgende kjedelig å sole meg, og jeg er ikke hysterisk opptatt av det kalde vannet heller, så...

...men det ser koselig ut på bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag 10.juni

Unner dere sommervarme, Fakse. Jeg har forresten bestilt virkelig vakkert vær i overgangen mellom juni og juli. Skal på ferie nordafor.

Ikke akkurat srandløve, mysan, har mer fasong som en sel. Med en god bok i bakhånd går det fint å være på stranda et par timer.

Har hatt besøk av Poden med familie i dag. Halvdelen hentet dem, og så møttes vi på stranda. Siden det var en plass for lite i bilen, fant jeg ut at jeg kunne sykle. Så fikk jeg trim i dag også. Det tar mellom 20 og 30 minutter å sykle dit. Godt jeg hadde med meg vann, for et var temmelig varmt.

Lillefrøkna var kommet tilbake fra syden, og var brun og lekker. Hun liker ikke å gå ut i vannet der det er tang, men en tur ut i vannet ble det for henne også. Til og med Nurket fikk kjenne på det salte vannet. Selv om vi hadde med parasoll, ble han varm, og han syntes tydelig at det var godt å bli dyppet litt.

Det var litt skummelt vær i dag, for det har blåst litt, og jeg har ikke vært flink nok til å smøre meg i fjeset, kjenner jeg etter at jeg har kommet inn. Lettere rød i mosen med andre ord.

Poden med familie ble til middag, og så fikk de sett fotballkampen. 1-1 er et akseptablelt resultat på bortebane.

Etter kampen kjørte jeg dem hjem, og nå har jeg vært i dusjen og fått av meg alt saltet. Resten av kvelden skal jeg vegetere i stolen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag 11.juni

En lettere rødfjeset Bettie dro på jobb i dag. At jeg ikke lærer. Solkrem er avgjort noe som bør puttes på huden, særlig etter et bad. Det går jo over, men rødfargen er ikke akkurat kledelig.

Det har vært svært varmt på jobben i dag. Murbygningene absorberer varme slik at lufta nærmest dirrer inne. Skal ha et stort møte i morgen, men det tror jeg skal bli kort.

Var innom legen og hentet en forlenget sykemelding. Magen blir bare ikke bra. Må vel ta en ny kur, tenker jeg.

Var på vekta i dag. Det var ikke den store nedgangen denne uka, men jeg har gått ned 3,5 kg siden jeg begynte, og det får jeg være fornøyd med.

I ettermiddag satt jeg meg ut under parasollen og leste litt fag. Må jo holde meg oppdatert. Og i kveld har jeg bestilt overnatting til ferien vår, så da er det på plass. Vi skal kjøre nordover, og har ikke bestemt oss for hvor vi skal stoppe, men da bare finner vi en campinghytte eller noe. Det er når vi kommer hjem at vi trenger et sted å bo over litt lenger tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milde himmel. Det var veiedag, ja.

Alt man kan finne på å glemme.... Får veie meg i morgen i stedet da.

3,5 kg er forresten bra uttelling det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...