Gjest Neffi Skrevet 20. november 2006 #281 Skrevet 20. november 2006 jeg kan ikke se at dere ikke synes at man gjør en innsats i familien og burde bli verdsatt for dette, da man er hjemme med flere egne barn. Jeg kan bare ikke forstå det Jeg føler meg overhodet ikke tråkket på. Og jeg tar ikke utgangspunk i min egen situasjon. Bare hva jeg føler er rett for meg. Og hva jeg har av andre opplevelser rundt dette. Sev har jeg ingen barn, og jobber langt over 100%. Det er nok en stund til jeg får egne. Jeg klarer enkelt å se at man som mamma burde få "betalt" for å være hjemme med tre små barn. Man gjør jo en jobb, en annen ellers hadde gjort. Ingen av dere er vel hjemme med barna på dagtid, samtidig som dere jobber 100%? Jeg er ikke usaklig. Krever bare svar. Synes dere at kontantstøtten er for stor?
Ciara Skrevet 20. november 2006 #282 Skrevet 20. november 2006 jeg kan ikke se at dere ikke synes at man gjør en innsats i familien og burde bli verdsatt for dette, da man er hjemme med flere egne barn. Jeg kan bare ikke forstå det Jeg føler meg overhodet ikke tråkket på. Og jeg tar ikke utgangspunk i min egen situasjon. Bare hva jeg føler er rett for meg. Og hva jeg har av andre opplevelser rundt dette. Sev har jeg ingen barn, og jobber langt over 100%. Det er nok en stund til jeg får egne. Jeg klarer enkelt å se at man som mamma burde få "betalt" for å være hjemme med tre små barn. Man gjør jo en jobb, en annen ellers hadde gjort. Ingen av dere er vel hjemme med barna på dagtid, samtidig som dere jobber 100%? Jeg er ikke usaklig. Krever bare svar. Synes dere at kontantstøtten er for stor? ← Jovisst skal man bli verdsatt som mor, men ikke i kroner og øre - av grunnene jeg kom med ovenfor. Ansvar man har tatt på seg frivillig kan man ikke forvente å bli lønnet for. Selv om man betaler andre for å gjøre samme jobb. Hva da med husarbeid? Burde vi få betalt for å vaske gulv fordi man kunne leid andre til å gjøre det? ...og jeg liker heller ikke kontantstøtten
Gjest Neffi Skrevet 20. november 2006 #283 Skrevet 20. november 2006 Jovisst skal man bli verdsatt som mor, men ikke i kroner og øre - av grunnene jeg kom med ovenfor. Ansvar man har tatt på seg frivillig kan man ikke forvente å bli lønnet for. Selv om man betaler andre for å gjøre samme jobb. Hva da med husarbeid? Burde vi få betalt for å vaske gulv fordi man kunne leid andre til å gjøre det? ...og jeg liker heller ikke kontantstøtten ← Nei vet du hva - det å vaske gulvene mine kunne jeg fint ha gjort etter at jeg kom hjem fra jobb Som alle andre Et sted går grensen. Hvor går grensen mellom en dagmamma og en mamma? Det er greit, det finns sikkert lukusråtter her som bare vil slippe å jobbe og lever for en behagelig tilværelse. Og jeg forstår også at man ikke kan få utbetalt 25k i mnd for å være hjemme med barna. Det er ikke der jeg er...
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #284 Skrevet 20. november 2006 Et sted går grensen. Hvor går grensen mellom en dagmamma og en mamma? Egne eller andres barn. Enkelt og greit. Det er ikke der jeg er... ← Hvor ER du da? Hva er den prinsippielle forskjellen på å ta seg av sine egne barn og på å vaske sine egne gulv? Siden det ene er noe man skal gjøre uten betaling og det andre er noe du mener man skal få betalt for?
Gjest Neffi Skrevet 20. november 2006 #285 Skrevet 20. november 2006 Egne eller andres barn. Enkelt og greit. Hvor ER du da? Hva er den prinsippielle forskjellen på å ta seg av sine egne barn og på å vaske sine egne gulv? Siden det ene er noe man skal gjøre uten betaling og det andre er noe du mener man skal få betalt for? ← Så man MÅ altså ut av heimen for å jobbe? Alt annet er en selvfølge..? Vel, da er det ikke mye å krangle om oppvasken for da.
Ciara Skrevet 20. november 2006 #286 Skrevet 20. november 2006 Det er fint mulig å passe andres unger i sitt eget hjem.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #287 Skrevet 20. november 2006 Så man MÅ altså ut av heimen for å jobbe? Alt annet er en selvfølge..? Hvem i alle dager har påstått det? Mange som har hjemmekontor ol Men å gjøre sitt eget husarbeid ol har jo ikke noe med det å gjøre.
Gjest Turi Skrevet 20. november 2006 #288 Skrevet 20. november 2006 jeg kan ikke se at dere ikke synes at man gjør en innsats i familien og burde bli verdsatt for dette, da man er hjemme med flere egne barn. Jeg klarer enkelt å se at man som mamma burde få "betalt" for å være hjemme med tre små barn. Man gjør jo en jobb, en annen ellers hadde gjort. Ingen av dere er vel hjemme med barna på dagtid, samtidig som dere jobber 100%? Jeg er ikke usaklig. Krever bare svar. Synes dere at kontantstøtten er for stor? ← Fint om det blir verdsatt. Men hvem mener du de skal få lønn av da? Gubben? Skal han betale mor for å ta seg av hans og hennes barn? Det kaller jeg å bli forsørget. Betaling for å gå hjemme får man ved mindre utgifter til barnepass. Jeg syns kontantstøtten burde vært avskaffet. Eller egentlig mener jeg den aldri burde vært innført. Nei vet du hva - det å vaske gulvene mine kunne jeg fint ha gjort etter at jeg kom hjem fra jobb Som alle andre ← Jeg vasker ikke gulvene mine selv når jeg kommer hjem fra jobb. Foretrekker å bruke tiden sammen med barna . Vel, da er det ikke mye å krangle om oppvasken for da. ← Oppvaskmaskin...... Vi kaller henne Gudrun og hun gjør at vi aldri krangler om oppvasken. Hun er uvurderlig.
Gjest Neffi Skrevet 20. november 2006 #289 Skrevet 20. november 2006 Fint om det blir verdsatt. Men hvem mener du de skal få lønn av da? Gubben? Skal han betale mor for å ta seg av hans og hennes barn? Det kaller jeg å bli forsørget. Betaling for å gå hjemme får man ved mindre utgifter til barnepass. Jeg syns kontantstøtten burde vært avskaffet. Eller egentlig mener jeg den aldri burde vært innført. Jeg vasker ikke gulvene mine selv når jeg kommer hjem fra jobb. Foretrekker å bruke tiden sammen med barna . Oppvaskmaskin...... Vi kaller henne Gudrun og hun gjør at vi aldri krangler om oppvasken. Hun er uvurderlig. ← Og det værste av alt er at jeg tror du forstår hva jeg mener.
Gjest Turi Skrevet 20. november 2006 #290 Skrevet 20. november 2006 Og det værste av alt er at jeg tror du forstår hva jeg mener. ← Sorry - men jeg skjønner overhodet verken poenget ditt eller argumentasjonen din. Såvidt jeg kan lese mener du at husmor, førskolelærer, sykepleier, rengjøringsassistent er sammenlignbare yrker som skal lønnes, og gi lik "status" i samfunnet. Videre mener du kontantstøtte er lønn for å passe egne barn, samt at utearbeidende mødre prioriterer egoistiske formål og statussymboler fremfor kvantitetstid med barna. Samtidig jobber du selv mer enn 100%, har ikke egne barn, og har valgt en mann som "gir deg din likestilling". Nei, jeg skjønner ikke bæret. Men jeg er enig med deg i en ting - vi to bør slutte diskusjonen oss i mellom. Mener du egentlig ga deg alt på side 2, men jeg husker kanskje feil?
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #291 Skrevet 20. november 2006 Og det værste av alt er at jeg tror du forstår hva jeg mener. ← Håper iallefall noen her forstår hva du mener, for jeg er sannelig ikke sikker på hva poenget ditt er og jeg har lest hele debatten.
Gjest Neffi Skrevet 20. november 2006 #292 Skrevet 20. november 2006 Sorry - men jeg skjønner overhodet verken poenget ditt eller argumentasjonen din. Såvidt jeg kan lese mener du at husmor, førskolelærer, sykepleier, rengjøringsassistent er sammenlignbare yrker som skal lønnes, og gi lik "status" i samfunnet. Videre mener du kontantstøtte er lønn for å passe egne barn, samt at utearbeidende mødre prioriterer egoistiske formål og statussymboler fremfor kvantitetstid med barna. Samtidig jobber du selv mer enn 100%, har ikke egne barn, og har valgt en mann som "gir deg din likestilling". Nei, jeg skjønner ikke bæret. Men jeg er enig med deg i en ting - vi to bør slutte diskusjonen oss i mellom. Mener du egentlig ga deg alt på side 2, men jeg husker kanskje feil? ← hehe, jada. Vi avslutter - for du har nå vridd på alt jeg har skrevet, ganske så mye Og jeg gidder ikke mer av denne kosligheten. Og jeg orker rett og slett ikke å stupe ned i dette, enda mer... har altfor mye her å gjøre.
Gjest Gjest_Meredith_* Skrevet 20. november 2006 #293 Skrevet 20. november 2006 Sissan! Jeg må bare si at du har en engels tålmodighet! For øvrig har jeg ikke så mye mer å tilføre denne debatten her, det meste er vel sagt nå? Til maya76; som du har fått svar på; ja vi er en del som er helt eller delvis hjemmeværende i 2006. Du har fått høre fleres erfaringer og meninger. Jeg er en av dem som valgte å være hjemme noen år som du kanskje har sett, og trivdes/trives bra med det! Men Sissan og flere har et stort poeng; husk din egen trygghet når det gjelder økonomi, arbeidsliv og pensjon om du blir hjemmeværende en stund. (Hadde jeg vært deg, så hadde jeg prøvd 1 års ulønnet permisjon først og iallefall ikke sagt opp jobben min) Lykke til!
skruf Skrevet 20. november 2006 Forfatter #294 Skrevet 20. november 2006 Sissan! Jeg må bare si at du har en engels tålmodighet! For øvrig har jeg ikke så mye mer å tilføre denne debatten her, det meste er vel sagt nå? Til maya76; som du har fått svar på; ja vi er en del som er helt eller delvis hjemmeværende i 2006. Du har fått høre fleres erfaringer og meninger. Jeg er en av dem som valgte å være hjemme noen år som du kanskje har sett, og trivdes/trives bra med det! Men Sissan og flere har et stort poeng; husk din egen trygghet når det gjelder økonomi, arbeidsliv og pensjon om du blir hjemmeværende en stund. (Hadde jeg vært deg, så hadde jeg prøvd 1 års ulønnet permisjon først og iallefall ikke sagt opp jobben min) Lykke til! ← Takk skal du ha! Jeg skrev for mange innlegg siden at jeg hadde bestemt meg for ulønnet permisjon, og heller ta vakter gjennom et vikarbyrå når jeg føler for det. Da slipper vi puslespillet med at begge jobber kveld eller helg samtidig, 3 dagvakter i uka kunne vært fint Erfaringer på å være hjemmeværende i 2006 var vel det jeg i utgangspunktet spurte om også, men føler mange har misforstått og skal belære meg om likestilling....som om jeg er helt blåst, har null peiling og ikke kan ta avgjørelser på egen hånd Og ja, jeg er fullstendig klar over min økonomiske trygghet, arbeidsliv og pensjon
Gjest Gjest_Meredith_* Skrevet 20. november 2006 #295 Skrevet 20. november 2006 Hei igjen maya76. Ja, denne tråden tok en liten omvei kan du si. Det er nok mange meninger og ikke minst følelser inne i bildet her. Det er mye som skal veies opp mot hverandre. Håper du blir fornøyd med den løsningen du har valgt iallefall!
Donpedro Skrevet 20. november 2006 #296 Skrevet 20. november 2006 hehe, jada. Vi avslutter - for du har nå vridd på alt jeg har skrevet, ganske så mye ← På seg selv kjenner man andre. Hadde du vært lur hadde du sluttet å diskutere for lenge siden, så hadde ikke nivået mellom deg og Sissan blitt så stort.
Gjest Mayamor Skrevet 20. november 2006 #297 Skrevet 20. november 2006 Jeg forstår begge sider faktisk. Er litt enig her og litt enig der. Og er selv i stand til å foreta egne konklusjoner. At noen er flinkere å debattere enn andre gjør ikke at jeg dermed blir 100% enige med dem fordet. Men at horisonten blir utvidet og at jeg lettere får en forståelse for at de aller fleste saker har mer enn en side - er det ingen tvil om! Men jeg føler at dette har blitt en prinsippdiskusjon for enkelte som "må vinnes" som i siste ord på ordleker... Ble det siste ord...?
Gjest Gjest_Meredith_* Skrevet 20. november 2006 #298 Skrevet 20. november 2006 Ble det siste ord...? ← Helt sikkert ikke! Unnskyld, kunne ikke dy meg! (Men jeg har også begynt å tenke litt annerledes, så lærerik har diskusjonen vært)
Gjest Mayamor Skrevet 20. november 2006 #299 Skrevet 20. november 2006 Helt sikkert ikke! Unnskyld, kunne ikke dy meg! (Men jeg har også begynt å tenke litt annerledes, så lærerik har diskusjonen vært) ← Så barnslig du var nå... Hah!...
Gjest Neffi Skrevet 20. november 2006 #300 Skrevet 20. november 2006 (endret) Igjen, du må lese noe annet i Sissans innlegg enn det jeg gjør. Jeg synes hun har vært gjennomgående redelig og gjennomtenkt i denne debatten. Hvis du kaller det "å vri og vende", vel, da henger ikke jeg helt med. ← Da har du ikke lest det Sissan sa at jeg mente? Man kan ikke tillegge mennekser holdninger de ikke har. Om du har lest mine innlegg ser du at hun skryter på meg litt av hvert. Men det er greit! jeg vet hva jeg mener og jeg har ikke noe problem med å bli forstått utenfor denne KG verden , så det gjör meg ingenting at dere leser mine innlegg og så iherdig misforstår. Hei og hopp! Endret 20. november 2006 av Neffi
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå