Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Marie81
Skrevet
Lykke til thacyoon! Vet ikke om noen som skal inn i Bergen.

Skal selv inn til opptak i Oslo i morgen klokken 0800. Hvile dag i dag.

Kommer med en oppdatering de nermeste dagene:)

Masse lykke til !!! Er sikker på at du klarer det supert :)

Skrevet
Hei,

Jeg tror at de kandidatene som består fysiske tester og "består" intervju - blir sortert etter konkurransepoeng. De 432 kandidatene med best poengsum blir tilbudt studieplass, og noen ekstra (f.eks 50 stk) blir satt på reserveliste. Det typiske magiske tallet for å være blandt de 432 er rundt 48-51 poeng...... dette varierer selvsagt fra år til år. Kanskje snittet er ekstra lavt i år siden det er få søkere (1888) til mange plasser (432).

Denne linken har flere tall:

http://www.pf.no/index.gan?id=4587&subid=0

Oldingen... :)

Hvor sikker er du på at sorterer etter konkurransepoengene ETTER at vi har vært på opptaksprøvene? Det høres veldig lite logisk ut i mitt hode.

Jeg har søkt to ganger før (2003 og 2004) og kom ikke inn til opptaksprøvene på grunn av at jeg hadde bare ca. 44-45 konkuransepoeng begge årene. I år har jeg kommet inn til opptaksprøvene med ca. 47 poeng, og jeg tror den eneste grunnen til at jeg kom inn i år er fordi politihøgskolen har startet flere opptaksnemder for at flest mulig søkere faktisk skal komme inn til opptaksprøvene og nemda får flere søkere de kan plukke ut fra.

Derfor skurrer det litt hvis de f.eks finner en veldig god kandidat som kun har 45 konkurransepoeng, men heller velger en middelmådig som har 5 poeng.

Fatter?

Skrevet (endret)
Ok. Da var det med alderspoeng som jeg antok. Dette emd fordypningspoeng osv hadde jeg noenlunde oversikten på.

Men så fort man regner med alderspoeng/videreutdanning så er man jo i sekundær kvote. Skal man ikke da få uttelling for studier også?

Jeg har ett år med juss fra UiO. Det er 60 studiepoeng, i tillegg til de poengene jeg har fra videregående (pluss fordypning, alderspoeng osv).

Hvor mange konkurransepoeng tilsvarer disse 60 studiepoengene fra UiO?

Jeg TROR ikke de 60 studiepoengene fra UiO på noen måte kan konverteres til konkurransepoeng ved opptak til PHS/Høgskoler. Det er nok positivt at du har 1. avdelig med juss - men du får ikke flere konkurransepoeng ved opptak til PHS.

(EDIT: Jupp, de gir 3 poeng på lik linje med førstegangstjeneste eller folkehøyskole)

Endret av thacyoon
Skrevet (endret)
Hvor sikker er du på at sorterer etter konkurransepoengene ETTER at vi har vært på opptaksprøvene? Det høres veldig lite logisk ut i mitt hode.

Derfor skurrer det litt hvis de f.eks finner en veldig god kandidat som kun har 45 konkurransepoeng, men heller velger en middelmådig som har 5 poeng.

Fatter?

Hei Vega,

Jeg skjønner poenget ditt...

Jeg ser for meg at alle som kalles inn til opptaksprøver er formelt godkjent av opptaksnemnda og legen (rulleblad, generell studiekompetanse alder osv...).

De setter så en "innkalling til opptaksprøver poeng-grense" f.eks 45 konkurransepoeng. Dette fører ofte til at ca 60% av de som søker blir kalt inn til fysiske tester og intervju. De som består legesjekk og fysiske tester går videre til intervju. Dette er sikkert det avgjørende punkt, MEN jeg tror likevel at det blir en form for bestått/ikke bestått.

Alle som kommer gjennom nåløyene rangeres etter konkurransepoeng, de 432 med mest poeng får tilbud om studieplass + noen ekstra på venteliste.

Oldingen :forvirret:

PS: Dette er ikke noe jeg VET med 100% sikkerhet, men har inntrykk av at det er noe i denne stilen :)

Endret av thacyoon
Skrevet
Jeg TROR ikke de 60 studiepoengene fra UiO på noen måte kan konverteres til konkurransepoeng ved opptak til PHS/Høgskoler. Det er nok positivt at du har 1. avdelig med juss - men du får ikke flere konkurransepoeng ved opptak til PHS.

Okidoki. Thanks :)

Skrevet

De 60 studiepoengene gir det 3 tilleggspoeng. Merk at du kun får 3 poeng hvis du ikke allerede har fått de fra militæret eller folkehøgskole. Tror det er slik, arrester meg hvis jeg tar feil.

Jeg synes også det høres merkelig ut at de regner ut fra karakterene ETTER testene, men ser ikke bort fra at det er slik. Det er dumt for meg da jeg ligger å vipper akkurat på grensen, tror jeg har 46,8 poeng!? :overrasket:

Skrevet

:ler: Ok.. Ligger et eller annet sted i overkant av 50 da med andre ord..

Har ikke regnet på det på en stund. Det tror jeg jeg skal gjøre når jeg kommer hjem..

Skrevet

Lars Thomas: Jeg tror at snittet er lavere enn 4,7 i år ettersom søkerantallet er lavere, og flere plasser skal tildeles... Så det er godt mulig du er over grensa! :)

Gleder meg til å høre oppdateringer fra dere som skal på opptak snart!

Skrevet (endret)
De 60 studiepoengene gir det 3 tilleggspoeng. Merk at du kun får 3 poeng hvis du ikke allerede har fått de fra militæret eller folkehøgskole. Tror det er slik, arrester meg hvis jeg tar feil.

Lars,

Dette er helt riktig, Vihi får 3 poeng for jussen - bra du rettet på meg :)

På denne linken er mer info: http://info.samordnaopptak.no/soeking_oppt.../poengutrekning

Mvh,

Oldingen

Endret av thacyoon
Skrevet

Jeg går et årsstudium nå, men får ikke tatt eksamen før etter opptaksprøvene. Betyr dette at jeg ikke får poeng for årsstudiumet? Eller kan jeg sende bevis på bestått eksamen et par mnd etterpå? :overrasket:

Skrevet
Jeg går et årsstudium nå, men får ikke tatt eksamen før etter opptaksprøvene. Betyr dette at jeg ikke får poeng for årsstudiumet? Eller kan jeg sende bevis på bestått eksamen et par mnd etterpå?  :overrasket:

Jeg TROR (hehehe) fristen for å ettersende papirer, inklusiv vitnemål er 1 februar opptaksåret...

Skrevet (endret)
Jeg TROR (hehehe) fristen for å ettersende papirer, inklusiv vitnemål er 1 februar opptaksåret...

He he. Ydmykhet er en fin dyd å ha med seg :)

Edit: Det var ikke ment ironisk, ifall noen oppfattet det sånn

Endret av Vihi
Skrevet
Jeg går et årsstudium nå, men får ikke tatt eksamen før etter opptaksprøvene. Betyr dette at jeg ikke får poeng for årsstudiumet? Eller kan jeg sende bevis på bestått eksamen et par mnd etterpå?  :overrasket:

Stemmer det som thacyoon sier her. På alle studier innen samordnaopptak vil dette årsstudiet telle som 3 poeng (hvis du står på alle eksamene dine). Men ved politiskolen er fristen 1Feb? Den er uansett for tidlig til at du kan ettersende eventuelle eksamener på sommeren. De vil først begynne å telle hvis du må søke politi igjen neste år.

Skrevet

Hei HedHunter!

Ikke lov å bruke hansker i Trondheim?? Hm merkelig..har ikke dere som har vært på opptak I Oslo fått bruke hansker??

Fikk litt hetta her nå..

Jeg har opptak i Trondheim neste uke...

Hva sier dere som har vært andre steder??

Skrevet

Du trenger jo ikke hansker da? Eneste grunn til at jeg av og til bruker hansker er fordi jeg har håndleddstøtte på håndleddene. Hvis det er derfor du bruker hanskene så ser jegikke en grunn til at du ikke skulle få brukt dem. Men igjen, du blir ikke svakere uten hansker og det er jo bare snakk om maks 1 serie med 18 reps på benken. Bruk av hansker på bommen for hangups er jo bare tåpelig (siden du sikker ikke får noe bedre grep).

I Bodø da jeg var på opptak der i fjor var det allerede klister på bommen slik at man så og si hang fast enten man ville eller ikke.

Gjest Marie81
Skrevet

GODT med klister på bommen i Oslo også, ihvertfall den vi jentene brukte.

Gjest Marie81
Skrevet

Jeg går også årsstudie nå. Fikk beskjed på det lokale politikameret (når jeg leverte søknad/skrev egenerklæring der) at jeg skulle levere karakterutskrift til PHS på de eksamenene jeg hadde tatt (dvs de jeg hadde til jul) innen 1. februar. Så de teller ant. med på en eller annen måte (tok 30 vekttall i høst).

Skrevet

Litt mye greier her nå... :)

Det er mulig at de sorterer etter poeng hvis det er mer enn 430 stk som blir "godkjent". Men jeg både håper og tror at alle som får kommet til opptak har nok poeng.

Jeg er ganske sikker på at skole poeng fra universitetet/høgskole ikke kan brukes i sammenheng med å søke på politihøgskolen. Jeg ser at samordnaopptak bruker disse poengene men har ikke lest noen sted at PHS tar disse med i beregningen. Samordnaopptak og PHS har to ganske forskjellige måter å ta inn søkere på ;)

Gjerne bevis meg at jeg tar feil. I såfall har jeg dummet meg ut. Jeg er så go si utdannet samfunnsøkonom. Om de fagene har noe å si for min framtid i PHS så... :)

Takk lykke til

Skrevet
Litt mye greier her nå... :)

Det er mulig at de sorterer etter poeng hvis det er mer enn 430 stk som blir "godkjent". Men jeg både håper og tror at alle som får kommet til opptak har nok poeng.

Jeg er ganske sikker på at skole poeng fra universitetet/høgskole ikke kan brukes i sammenheng med å søke på politihøgskolen. Jeg ser at samordnaopptak bruker disse poengene men har ikke lest noen sted at PHS tar disse med i beregningen. Samordnaopptak og PHS har to ganske forskjellige måter å ta inn søkere på ;)

Gjerne bevis meg at jeg tar feil. I såfall har jeg dummet meg ut. Jeg er så go si utdannet samfunnsøkonom. Om de fagene har noe å si for min framtid i PHS så... :)

Takk lykke til

Edit-.....

Hvis man er ferdig med militæret så får man 3 poeng.

Sånn jeg forstår det så.. Hvis det er mulig på PHS og få 3 poeng gjennom høgskole, så kan du ikke få begge deler. Skole og militær!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...