Gå til innhold

Til dere som ikke tror


Gjest Jump

Anbefalte innlegg

Han prøvde vel ikke det, men han er jo en del av treenigheten, som er symbolet på kristendommen.  Og han er opphøyet til å sitte ved faderens høyre hånd.  Det er vel ikke du? Og da har han vel litt mer betydning enn resten av "barna". Veien til frelse går som kjent gjennom Jesus, og da er han ganske spesiell. Han er egentlig unik.

Det er jo klart definert hvem som kan kalle seg kristen ut i fra det.

Jeg er like mye Guds barn som noe annet menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er like mye Guds barn som noe annet menneske.

Jeg skjønnrt at du mener det, og det er ikke noe problem for meg. Men å fornekte at Jesus er i en særstilling, er å si at kristendommen ikke kan eksistere. Det å være KRISTEN pr def, er å anerkjenne Jesus som menneskehetens redningsmann. Han tok skylden for vår synder og døde for det. Hvis det ikke gjør han mer spesiell enn andre, var hans gjerning bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønnrt at du mener det, og det er ikke noe problem for meg. Men å fornekte at Jesus er i en særstilling, er å si at kristendommen ikke kan eksistere. Det å være KRISTEN pr def, er å anerkjenne Jesus som menneskehetens redningsmann. Han tok skylden for vår synder og døde for det. Hvis det ikke gjør han mer spesiell enn andre, var hans gjerning bortkastet.

Har du lest det jeg skrev lenger opp om å bekjenne Jesus Kristus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest det jeg skrev lenger opp om å bekjenne Jesus Kristus?

Jeg har lest det ser du, men det blir betydningsløst når du ikke etterlever det. Hvem som helst kan kalle seg kristen etter det du mener. Jesus kan aldri bli din likemann siden han er den eneste veien til gud og frelse.

For å kalle deg kristen, opphøyer du automatisl Jesus til noe spesielt.

Eller har det seg slik at du anser deg selv så spesiell at du kan likestilles med Jesus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som helst kan kalle seg kristen etter det du mener.

Er ikke noe av poenget med kristendommen at den er åpen for alle da?

Jeg synes rett og slett det er litt ekkelt å sitter og se hvor arrogant du er, når du dømmer andres rett til å tro på den måten du gjør. Din snevre tolkning av kristendommen er bare din personlige tolkning, og ikke noe du kan kreve at andre skal forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe av poenget med kristendommen at den er åpen for alle da?

Jeg synes rett og slett det er litt ekkelt å sitter og se hvor arrogant du er, når du dømmer andres rett til å tro på den måten du gjør. Din snevre tolkning av kristendommen er bare din personlige tolkning, og ikke noe du kan kreve at andre skal forholde seg til.

Joda, kristendommen er åpen for alle den, alle som vil.

Det er ikke min snevre tolking dette her. Det er et forsøk på å klargjøre hva som skiller kristendommen fra andre releginer. Alle relegioner har visse kjennetegn og definisjoner. Og det må de jo ha for å kunne skilles fra hverandre. Siden det finnes så mange definerte relegioner, mener jeg.

Disse kjennetegnene er der for at vi skal kunne vurdere og finne ut om det passer for oss. Tror jeg på Muhammed, så definerer jeg meg som muslim o l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snuppao har et poeng her. De fleste religioner har et sett med kjennetegn/premisser for hva som definerer utøvere av deres tro. Nøyaktig hva disse premissene er for hver religion, er jeg ikke helt sikre på, men f.eks for kristendommen vil jeg anta det er at man anser Jesus som Kristus, og at han døde på korset for vår skyld (protestantismen), for Islam antar jeg det er at man anser Allah som den eneste Gud og Muhammed som Hans profet osv.

Man kan selvsagt tro på nøyaktig hva man vil, det er det ingen som har nektet. Og man kan gjerne plukke og lime fra religionene slik man ønsker (og slik mange gjør når de feirer jul, noe vel den tråden egentlig skulle handle om), men det betyr ikke at man kan kalle seg kristen, muslim osv. av den grunn. Det blir litt som om jeg skulle si at jeg var sosialist, mens jeg plukker meninger og holdninger fra kapitalismen, fascismen osv. til en politisk lapskaus av meninger. Selvsagt kan jeg ha akkurat den "lapskaus"-meningen jeg vil, men jeg blir ikke sosialist av det, uansett hvor mye jeg påstår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å få litt støtte, takk. Men må bare korrigere deg på en ting. Protestantisme som du kaller det, har ikke så mye med korsfestelsen å gjøre. Det er resultatet av en reformasjon av kirken på 1500 tallet. Dvs en deling av kirken på bakgrunn av datidens relegionsutøving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å få litt støtte, takk. Men må bare korrigere deg på en ting. Protestantisme som du kaller det, har ikke så mye med korsfestelsen å gjøre.  Det er resultatet av en reformasjon av kirken på 1500 tallet. Dvs en deling av kirken på bakgrunn av datidens relegionsutøving.

Og den reformasjonen handlet nettopp om at det er troen alene som frelser oss, og at vi ikke kan kjøpe oss fri fra skjærsilden... "Når pengene i kisten klinger, sjelen ut av skjærsilden springer," var det kirken forkynte, men så kom Luther og fortalte folket av vi blir frelst ved troen på at Jesus døde og stod opp for oss, en gang for alle. Så protestantisme har i høyeste grad med korsfestelsen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke at korsfestelsen var spesiell for protestantismen, men at den definisjonen jeg satte opp for det å kunne kalle seg kristen kanskje er spesiell for protestantismen, da det er mange kristne retninger med forskjellige definisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppao har et poeng her. De fleste religioner har et sett med kjennetegn/premisser for hva som definerer utøvere av deres tro. Nøyaktig hva disse premissene er for hver religion, er jeg ikke helt sikre på, men f.eks for kristendommen vil jeg anta det er at man anser Jesus som Kristus, og at han døde på korset for vår skyld

Jeg er enig i at man bør holde seg innenfor religionens rammer, men samtidig er det slik at de fleste religioner ikke har en eneste vedtatt måte å tro på. Kristendommen baserer seg på Bibelen, og spesielt Jeus og det nye testamentet. Og dette er en stor bok, hvor man finner mye som til dels er selvmotsigende, og da må man selv prioritere hva som er viktigst.

Når det gjelder kristendommen er den allerede delt inn i mange ulike retninger. Protestanter og katolikker tolker troen litt forskjellig, men de fleste anerkjenner begge gruppenes rett til å kalle seg kristne likevel. Så har du også Pinsevenner, Mormonere, Jehovas Vitne, Læstadianere osv... Alle disse er kristne, og har til dels vidt forskjellige tolkninger av Bibelen, noen av dem har til og med kuttet ut passasjer av den som ikke passer inn i deres tolkningen, men som kanskje er essensiell for en annen gruppe.

Og alle disse retningene har startet med at en enkeltperson har tolket og vektlagt noe litt annerledes enn tidligere. Luther ble jo utskjelt og kalt kjetter, men har startet en form av kristendommen som er veldig utbredt i vår del av verden, 500 år etter.

Det som skiller kristendommen ut som egen religion er Jesus, og hans liv og lære slik det blir fortalt i det nye testamentet. Og så lenge man tar utgangspunkt i dette er rammene for å kalle seg kristen nokså romslige, og dette med definisjonen av "guds barn" og er i mine øyne flisespikkeri, som jeg synes det er nokså smålig å henge seg opp i. Og det er heller ingen motsetning i å mene at Jesus døde på korset for menneskenes skyld, og at alle mennesker er guds sønner og døtre, på samme måte som han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest det ser du, men det blir betydningsløst når du ikke etterlever det. Hvem som helst kan kalle seg kristen etter det du mener. Jesus kan aldri bli din likemann siden han er den eneste veien til gud og frelse.

For å kalle deg kristen, opphøyer du automatisl Jesus til noe spesielt.

Eller har det seg slik at du anser deg selv så spesiell at du kan likestilles med Jesus?

Hei!

Hvordan vet du at jeg ikke etterlever det?

Jesus er Guds sønn. Vi er Guds barn. Tror du på at Jesus lever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hei!

Hvordan vet du at jeg ikke etterlever det?

Jesus er Guds sønn. Vi er Guds barn. Tror du på at Jesus lever?

Det er det du gir inntrykk av.

Hva jeg tror er ikke så viktig.

Endret av Snuppao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorvidt man skal la være å feire jul fordi man ikke er kristen er vel i seg selv et litt rart spørsmål?

Noe som er litt viktig i denne forbindelse er at man i Norge ikke har hatt noen egen form for kristen høytid før eller uten den hedenske tradisjonene!

Og det er fordi den kristne høytiden selvfølgelig kom samtidig med at kristendommen kom til Norge. Istedenfor å ha en egen kristen høytid valgte man å legge den til en allerede etablert feiring. Det er riktig som mange i denne tråden har påpekt at kirkens ledere valgte å legge den kristne høytiden til tidspunkt da det fantest hedenske fester.

Men man valgte ikke bare samme tidspunkt, man valgte også å ta med tradisjoner fra hedensk feiring.

Kirken krevde f.eks. at man skulle brygge sterkt øl til jul. Tidligere hadde man feiret jul med å drikke jol; dvs. rituell minnedrikking av øl for de norrøne guder og døde slektninger. Men når kirken tok regi ble det for Jesus Kristus og Jomfru Maria.

Kirken valgte også å markere høytiden ved å tilby mye mat og drikke til de som møtte frem - kanskje for å lokke folk vekk fra den hedenske festen og til den kristne?

Konklusjonen her blir derfor at man kan spise og drikke godt i jula uansett om man er kristen eller ei!

Hva så med julenissen?

Julenissen har røtter tilbake til den katolske helgenen St.Nikolaus. På St.Niolaus merkedag 6 desember var det i katolske land tradisjon for å gi barna gaver. Nederlandske immigranter tok med seg denne skikken til Amerika og deretter ble altså den julenissen vi kjenner til skapt. Dvs. det er en amerikansk reklametegner som har laget den store rød julenissen - for en reklame for CocaCola på 30-tallet!

Vi har også den norske fjøsnissen som ikke har noe med St.Nikolaus å gjøre. Fjøsnissen gir ikke gaver, er ikke spesielt snill, men er en gretten kar som passer stall, fjøs og låve på gårder. (han kommer fra gammel norsk folketro)

Tar vi utgangspunkt i St.Nikolaus og hans omsorg for barn så er det vel greit å gi gaver i jula, om man er kristen eller ei. Og julenissen burde vel være akseptert av kristne også, ettersom han har utgangspunkt i en helgen! (selv om det mest er katolsk)

Juletreet?

Dette en en tradisjon vi har fått fra Tyskland. Juletreet kom inn i norske stuer på 1800-tallet men kun hos de velstående.... Ble først en vanlig tradisjon i begynnelsen av 1900-tallet. Selv om trær ofte har en symbolsk rolle i flere religioner, har nok juletreet kun bakgrunn i mytologi og folketro.

Konklusjon: Juletre trenger man ikke for å feire kristen jul. Men det står nå store pyntede juletrær i kirkene da.......?!!

Bruk av lys i juleferingen har bakgrunn i feringen av at solen snur (lysfest). De gamle romerne feiret dette ved å tenne lys og gi gaver.

I tillegg så slår det meg at man i kirker har lysmesse!

Man kan altså tenne så mange lys man vil til jul om man er kristen eller ei!

Men julenek!! Det kan ikke kristne ha!!! For julenek er opprinnelig et offer til guden Odin og skulle sikre neste års avlinger! Har altså ingenting med det kristne budskap å gjøre.

Konklusjonen blir til slutt at ikke-kristne kan gjøre hva de vil når de feirer jul. Mens kristne kan la være å bruke hedenske skikker og symboler, men med god samvittighet kan drikke juleøl og ha julenisse!!!

(i tilfelle dere ikke har skjønt det så er ovennevte noe humoristisk ment, ettersom enkelte har nevnte hva kristne og ikke kristne skal få lov til)

Men sannheten er vel at mange gir blaffen i hva vi feirer i det hele tatt. Så lenge vi får fri og kan kose oss med familien. Det vi burde tenke litt mer over er vel den overkomersielle jula hvor det er handelsstanden som er den store vinneren! Det er kanskje der vi burde styre unna!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De av dere som ikke er kristne og som kanskje har meldt seg ut av statskirka, feirer dere jul? Om dere gjør det, hvorfor gjør dere det? Hva betyr jula for dere?

Julefeiringen er jo en kristen feiring.. ( ja, selv hvor kommersiell den har blitt og det at julenissen og juletrær har blitt dratt inn i det hele så var jo baktanken å feire Jesus fødsel..)

Gidder ikke lese hele tråden, å jeg er sikker på noen har skrivd det her allerede, men: Julefeiringa var oprinnelig en hedensk tradisjon. Det var vikingene som starta med den, å på den tiden kalte dem den for "midtvinterblot"

Når kristendommen blei inført i norge, så blanda dem inn litt gamle tradisjoner her og der, for at folk skulle gidde å bli med (de hogde av folk armer og stakk ut øynene dems, for at de skulle bli kristene også, men det er en aan sak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke lese hele tråden, å jeg er sikker på noen har skrivd det her allerede, men: Julefeiringa var oprinnelig en hedensk tradisjon. Det var vikingene som starta med den, å på den tiden kalte dem den for "midtvinterblot"

Når kristendommen blei inført i norge, så blanda dem inn litt gamle tradisjoner her og der, for at folk skulle gidde å bli med (de hogde av folk armer og stakk ut øynene dems, for at de skulle bli kristene også, men det er en aan sak)

Hvis du leser innlegget mitt (over ditt) så skriver jeg også litt om dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er det du gir inntrykk av.

Hva jeg tror er ikke så viktig.

hei igjen!

Da er det fint om du forklarer litt nærmere om hvordan jeg gir inntrykk av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen, og jeg feirer jul.

Må jeg ha en unnskyldning for å feire jul, da? Må jeg henge det på et religiøst grunnlag? Må jeg komme med fremstillingen om at man markerte denne tiden før kristendommen kom, og må jeg si at jeg feirer at solen snur?

Jeg feirer jul fordi jeg feirer jul. Det er en hyggelig tid. Jeg liker pinnekjøtt. Jeg liker ribbe. Jeg liker Donald-kavalkaden. Jeg liker å irriterer meg over hovmesteren, og jeg liker å sitre av spenning på hvorvidt man greier å få sprø svor på TV-ribba kvelden før kvelden. Jeg liker presanger. Jeg liker å se at julegatene åpnes absurd tidlig hvert år. Jeg liker å se glorete pynt selges på Rimi. Jeg liker de forferdelige "reinsdyr-løper-med-bjeller-på-beina"-rytmene i de idiotiske sangen som gnåler i radio, TV og høytaleranlegg i butikker.

Jeg vet at jeg som totalt ikkereligiøs muligens boltrer meg i, og stjeler "kosebitene" fra kristendommen. Jeg vet at jeg antagelig kan settes til veggs for dette og kalles dobbeltmoralsk.

Det driter jeg i.

Jeg liker å feire jul. Derfor gjør jeg det. Jeg setter meg ikke ned i dyp og alvorlig ettertanke, for å huske på tidens alvor og verdens smerte. Jeg velger å kose meg.

milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen, og jeg feirer jul.

Må jeg ha en unnskyldning for å feire jul, da? Må jeg henge det på et religiøst grunnlag? Må jeg komme med fremstillingen om at man markerte denne tiden før kristendommen kom, og må jeg si at jeg feirer at solen snur?

Jeg feirer jul fordi jeg feirer jul. Det er en hyggelig tid. Jeg liker pinnekjøtt. Jeg liker ribbe. Jeg liker Donald-kavalkaden. Jeg liker å irriterer meg over hovmesteren, og jeg liker å sitre av spenning på hvorvidt man greier å få sprø svor på TV-ribba kvelden før kvelden. Jeg liker presanger. Jeg liker å se at julegatene åpnes absurd tidlig hvert år. Jeg liker å se glorete pynt selges på Rimi. Jeg liker de forferdelige "reinsdyr-løper-med-bjeller-på-beina"-rytmene i de idiotiske sangen som gnåler i radio, TV og høytaleranlegg i butikker.

Jeg vet at jeg som totalt ikkereligiøs muligens boltrer meg i, og stjeler "kosebitene" fra kristendommen. Jeg vet at jeg antagelig kan settes til veggs for dette og kalles dobbeltmoralsk.

Det driter jeg i.

Jeg liker å feire jul. Derfor gjør jeg det. Jeg setter meg ikke ned i dyp og alvorlig ettertanke, for å huske på tidens alvor og verdens smerte. Jeg velger å kose meg.

milo

Samme her :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å si at man mener man kan være dobbelmoralist og at man "driter i det" synes jeg er en ærlig sak. Da forsøker man ikke å unnskylde seg selv, men står for de valgene man har tatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...