Gå til innhold

Til dere som ikke tror


Gjest Jump

Anbefalte innlegg

Jeg kan vel ikke påstå at jeg feirer jul.

Jeg tilbringer tiden med familien fordi det er en lang tradisjon, men det kristne budskap betyr ingenting for meg.

Endret av Sumiko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke kristen, og feirer ikke-kristen jul. Ingen kristne symboler eller innslag av noen sort. Jeg ser ikke hvorfor ikke-kristne skal flytte feiringen sin bare fordi kirken valgte å legge sin feiring til samme tidspunktet? Hedningene hadde dette tidspunktet først, hvis det er noen som skulle flyttet høytiden sin for å ha sin egen greie er det vel faktisk de kristne.

All kommersialiseringen kan jeg spare meg for. Jeg er ikke særlig begeistret for alt peset med gaver og stressing og kaving. Julen har for meg ikke noe med kristendom eller gaver å gjøre, men handler om å tilbringe tid med familie og folk jeg er glad i, og gjerne tenke tilbake på året som er gått siden sist. (og selvsagt julesnop, masse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Jeg er ikke kritsten, men feirer jul på grunn av tradisjoner.

Greit nok at de kristne feirer jul på grunn av jesus fødsel, men det er jo mye som sier i mot at han var født 24/12. Derfor blir det feil i mine øyne, at det fortsatt bare skal være tillatt med å kalle julen en kristen høgtid.

Jeg koser meg med familien i julen, og det er det viktigste for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ikke-kristne feirer jul er med på å vanne ut kristendommen i Norge. Noen synes kanskje dette er en bra ting, men jeg synes det er respektløst.

De som sier de ikke er kristen og sier at de feirer en ikke-kristen jul - har dere et bevisst forhold til måten dere feirer på? Hva pynter dere med og hvorfor? Hvilken mening ligger bak måten dere feirer på? Har det en bevisst mening, eller er det bare fordi "alle andre gjør det"?

Julen vi feirer i dag er utviklingen av en kristen høytid. De som mener at de har "rett" på å feire den fordi "den hedenske var der først", bør vel da lete opp hvordan hedningene feiret sin jul og feire det deretter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ikke-kristne feirer jul er med på å vanne ut kristendommen i Norge. Noen synes kanskje dette er en bra ting, men jeg synes det er respektløst.

De som sier de ikke er kristen og sier at de feirer en ikke-kristen jul - har dere et bevisst forhold til måten dere feirer på? Hva pynter dere med og hvorfor? Hvilken mening ligger bak måten dere feirer på? Har det en bevisst mening, eller er det bare fordi "alle andre gjør det"?

Julen vi feirer i dag er utviklingen av en kristen høytid. De som mener at de har "rett" på å feire den fordi "den hedenske var der først", bør vel da lete opp hvordan hedningene feiret sin jul og feire det deretter?

Tja... La meg se... I eget hjem: Ingen nisser, ingen engler, ingen David-stjerner, ingen julekrybber, ingen adventsstake, én lilla og gull-farget adventsløper. Som jeg syns rett og slett er veldig fin, og vi har fått den av min mor, og som min samboer har foreslått at vi kan ha i ene boden ;) Vi har ingen juleduker, ikke juletre eller julebukk (Skal nok få lurt inn et bordtre etterhvert, men det skal bare pyntes med lys). Vi kommer til å rydde ekstra, og ha masse, masse stearinlys overalt. Og drikke rødvinsgløgg og kose oss glugg ihjel.

Jeg er hos mine foreldre på julaften, og siden de er litt kristne, ser jeg ikke noe galt i at de har adventsstake og julestjerne. Samt noen engler (som er veldig søte!) Ellers har moren min nisse-dilla, så huset er stappfullt av nisser i alle fasonger. Og naturligvis juletre som pakkene er under og juleduker både her og der.

Hedningene feiret jul med familieselskap. God mat og godt drikke (var nok mange fulle folk, ja), det sto faktisk i lovene at man var forpliktet til å brygge juleøl. De ga hverandre julegaver - og spiste og drakk litt mer. Gjerne hos naboen en dag og hos seg selv dagen etter. Man måtte jo pleie godt naboskap, må vite!

At kristne er med å gjøre julen til noe superkommerst, hvor dyre gaver og julepynt står mer i fokus enn Kristmessa, vanner nok ut kristendommen mer enn vi som rett og slett ser på disse fridagene som en utmerket måte å feire at vi går lysere tider i møte, og kose oss med god mat og drikke, og våre aller nærmeste. Hvor mange kristne går på høytidsmesse 1. juledag, for eksempel? Jeg har vært på det én gang, og det er ikke veldig mange der på formiddagen 1. juledag, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev lenger opp: Jeg er kristen, men feirer ikke jesu fødsel, det blir feil. Jesus er Guds sønn, vi er alle Guds barn. Hvorfor skal vi feire han?

Kanskje fordi han pintes og døde for akkurat din skyld og således sletta alle syndene dine?

Jeg synes det er en rimelig god grunn til å feire Jesus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje fordi han pintes og døde for akkurat din skyld og således sletta alle syndene dine?

Jeg synes det er en rimelig god grunn til å feire Jesus ;)

Er du Guds barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ikke-kristne feirer jul er med på å vanne ut kristendommen i Norge. Noen synes kanskje dette er en bra ting, men jeg synes det er respektløst.

Här tycker jag du har fel.

Urvattningen av kristendomen tror jag går på ett större plan, och att det är de kristna själva, prästerna och kyrkan som har ansvar för att upprätthålla kristendomen. Hur ortodox och konservativ det kristna firande bör och ska vara har nog olika menigheter, religionsinriktningar och troende vitt skilda åsikter om.

Att skylla på de som INTE är kristna tycker jag är fel och vittnar snarare om en rädsla om att inte våga ställa krav på sina egna.

Respektlöst tycker jag det är när man utnyttjar religiösa cermonier och symboler utan att ta vara på eller hänsyn till deras betydelse. Till exempel att döpa sina barn eller att gifta sig i kyrkan när man inte är troende. Att byta julklappar och äta julmat kan knappast jämställas med detta tycker jag.

De som sier de ikke er kristen og sier at de feirer en ikke-kristen jul - har dere et bevisst forhold til måten dere feirer på? Hva pynter dere med og hvorfor? Hvilken mening ligger bak måten dere feirer på? Har det en bevisst mening, eller er det bare fordi "alle andre gjør det"?

Jag firar en ledig helg, som av tradition i min familj tillbringas tillsammans med familjen. Vi äter mat, dricker glögg och byter julklappar.

Vi har nog ganska lite julklappar - det är inte alls något fokus.

Varför firar vi? För att det är en KULTURELL tradition, julen är mer än bara kristet. Det är en sammankomst för familjen, när maten också står i fokus (men här är vi så få att vi är "okonventionella").

Att säga nej till julfirande skulle nog tas som en förolämpning av min familj - så som att säga att jag inte vill träffa dem. Värre än att inte dyka upp på någons födelsedag.

Jag pyntar med apelsiner med nejlikor i - för att det luktar gott

Jag bakar och pyntar ett pepparkakshus - för att det är mysigt och trevligt

Jag har några små tomtar/nisser stående brevid huset - för att de "bor" där

Jag har en ljusslinga på räcket till terassen - för att det är mörkt i december och ljus är fint.

Vi har en julbock i halm - för att det är en speciell "sak" med ursprung i gammal folktro.

Jag har en julgran - för att det är en gammal tradition, det är fint och luktar gott. I toppen på granen sitter ingen stjärna, där sitter en fågel. I granen hänger kulor i olika färger, glitter och en ljusslinga.

Jag har INGEN:

julkrubba, upplyst kyrka, änglaspel, änglar, stjärna i fönstret, adventsljusstake med fyra ljus, eller elljusstake i fönstret

Och jag vägrar delta i några som helst kyrkobesök just av respekt för kyrkan, religionen och de kristna.

Vi har inte heller haft någon tomte/julenisse på besök och jag tror inte heller vi ska ha det, jag ser inte vitsen med skådespelet.

Julen vi feirer i dag er utviklingen av en kristen høytid. De som mener at de har "rett" på å feire den fordi "den hedenske var der først", bør vel da lete opp hvordan hedningene feiret sin jul og feire det deretter?

Julen i dag är en salig blandning av olika religiösa, hedninska och kulturella traditioner. En del av dem (som till exempel mycket av den svenska julmaten) har praktiska ursprung och är inte religiöst betingat. En julbock knackade till exempel på dörren och skickade in en vedklabb (julklapp) in till folk beroende på om man varit snäll mot naturen (har jag för mig) eller inte. Tomtar/nisser är en del av gammal folktro och har i dag muterat via teckningar och Coca-Cola reklam till en rund rödklädd man med vitt skägg.

Julgranen/juletret är en fruktbarhetssymbol som i flera hem klätts med religiösa symboler (stjärnor, änglar, helgonfigurer).

Min man och jag strävar efter att finna VÅRA traditioner i firandet. Att utveckla det. jag tycker det är naturligt att traditioner utvecklas med åren och att gå tillbaka till en hednisk urtro känns lika fel som att "gå tillbaka" till en kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furstina:

Jeg er helt enig med deg i at kirken og de kristne selv må ta sin del av ansvaret for at kristendommen er så utvannet som den har blitt. Jeg er også fullstendig enig i at ikke-kristne som bruker kristne seremonier (giftemål, konfirmasjon, dåp) er med på denne prosessen. Men jeg mener også at ikke-krisne som feirer kristne høytider (f.eks jul) uten å være bevisst den kristne symbolikken eller stiller seg likegyldig til den, er også delaktig i dette.

Jeg har ingen problemer med å ikke "stille krav til mine egne", spesielt siden jeg ikke er kristen selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi han pintes og døde for akkurat din skyld og således sletta alle syndene dine?

Jeg synes det er en rimelig god grunn til å feire Jesus ;)

Og, har jeg noen sinne bedt om å få mine synder slettet. Jeg liker mine synder, de er mine og ingen gud har noen rett i å slette mine synder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De av dere som ikke er kristne og som kanskje har meldt seg ut av statskirka, feirer dere jul? Om dere gjør det, hvorfor gjør dere det? Hva betyr jula for dere?

Vi feirer jul, men ikke kristimesse. Altså har vi feiringen vår ved vintersolverv (ca 20-22 desember) og ikke ved kristimesse 24-25. desember. Da pynter vi oss, lager vi til et godt vegetarmåltid med god drikke til, åpner gaver og tilbringer rolig tid sammen. Siden resten av familien min feirer tradisjonell jul, besøker vi dem på deres julaften er par dager senere, etter de har spist, og deler kanskje ut noen gaver der også (ikke dobbelt opp, vi bare fordeler gaveutpakkingen litt).

Jul betyr for meg to ting:

- Forventninger (som er den beste delen). Den delen kan starte allerede nå, ved at jeg f.eks. begynner på håndarbeid som skal være ferdig til jul. Det er en privat, praktisk forberedelse til jula, og har ikke noe med all julepynten som butikkene pøser ut alt for tidlig.

- Varm ro. Når vintersolhverv kommer og det er den mørksete tida på året, senker det seg en ro over meg. Da tenner vi stearinlys, vi tilbringer tid sammen, PC-en får hvile. Juledagene mellom vintersolhverv og tradisjonell jul er en lun kokong av ro. Det gir faktisk en helt egen fred å spasere gatelangs 23. desember, når resten av verden stresser til jul, og vi selv allerede har startet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen, men feirer jul og elsker det. For meg har jul aldri hatt noe med religion å gjøre, men mer vært en tradisjon. Det handler om familie, kos, barn, litt ferie og gaver! :) Hva hadde vel et år vært uten jul? Vi trenger sånne spesielle anledninger innimellom som noe som skiller seg ut fra hverdagen, kristne eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest squeeky

Jeg vil ikke si at jeg er kristen eller ikke kristen; Jeg tror på noe større enn oss...

Jeg feirer jul...det er en dag som handler om samhold for meg. God mat og gaver, rolig dager og kakao :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan noen kristne tro at de kan bestemme at det er deres jul? For en grådi handling, de skal jo være åpne for alle... Uavhengig av om man er religiøs eller ikke, så er det vel ingenting galt med å tilbringe julen sammen med familie og gode venner?

Julen er i utgangspunktet en hedensk tradisjon, det er bare de kristne som har tatt den og gjort den til en religiøs høytid. Det er jo bare fint, for da kan de kristne feire sammen med oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, har jeg noen sinne bedt om å få mine synder slettet. Jeg liker mine synder, de er mine og ingen gud har noen rett i å slette mine synder.

Du trenger ikke å ta imot det Jesus gjorde for deg. Du er i din fulle rett til å si nei takk til syndsforlatelsen og leve videre med syndene dine :)

Men for de som vil, så er det viktig for dem å vite at de ikke trenger å bære på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan kan noen kristne tro at de kan bestemme at det er deres jul? For en grådi handling, de skal jo være åpne for alle... Uavhengig av om man er religiøs eller ikke, så er det vel ingenting galt med å tilbringe julen sammen med familie og gode venner?

Julen er i utgangspunktet en hedensk tradisjon, det er bare de kristne som har tatt den og gjort den til en religiøs høytid. Det er jo bare fint, for da kan de kristne feire sammen med oss!

Den julen vi feirer i dag er den kristne høytid, det har rimelig lite med hva man tror eller mener å gjøre. Det er fakta. Det blir litt som å si at "hvem tror muslimene de er, som skal bestemme ramadan?" Det blir selvsagt ikke helt det samme, da det sekulariserte samfunnet har vært med på å vanne ut julefeiringen såpass at folk flest som ikke er religiøse bruker kristne symboler uten å tenke over det, fordi det er tradisjon. Muslimene har klart å holde sin religion mer fri for sekularisert innflytelse - uten at jeg skal påstå at det ikke finnes spor av det der heller.

Jeg forstår det er mange som liker å dra frem at julen har overtatt den hedenske feiringen, og at de som da ikke er kristne mener at de feirer en før-kristen jul. Jeg våger å påstå at flertallet av de som kommer med dette argumentet feirer en like tradisjonell jul som de fleste andre, uten å ha satt seg inn i hvordan hedningene feiret sin jul og dermed feirer den samme - med samme mening og samme symbolikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den julen vi feirer i dag er den kristne høytid, det har rimelig lite med hva man tror eller mener å gjøre. Det er fakta. Det blir litt som å si at "hvem tror muslimene de er, som skal bestemme ramadan?" Det blir selvsagt ikke helt det samme, da det sekulariserte samfunnet har vært med på å vanne ut julefeiringen såpass at folk flest som ikke er religiøse bruker kristne symboler uten å tenke over det, fordi det er tradisjon. Muslimene har klart å holde sin religion mer fri for sekularisert innflytelse - uten at jeg skal påstå at det ikke finnes spor av det der heller.

Jeg forstår det er mange som liker å dra frem at kristendommen har overtatt den hedenske feiringen, og at de som da ikke er kristne mener at de feirer en før-kristen jul. Jeg våger å påstå at flertallet av de som kommer med dette argumentet feirer en like tradisjonell jul som de fleste andre, uten å ha satt seg inn i hvordan hedningene feiret sin jul og dermed feirer den samme - med samme mening og samme symbolikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett hvordan man snur og vender på det så er jula en religiøs høytid..( ikke heng dere opp i det at ordet jul ikke er en kristen "oppfinnelse"..)

Hvorfor skal jeg ikke henge meg opp i at ordet jul ikke er en kristen opfinnelse når julen faktisk har blitt feiret før kristendommen kom til landet?

Det er jo en sannhet i seg selv?

Selv er jeg anti-kristen vil jeg si. Men jeg feirer jul, helt uten fokus på Gud eller Jesus. Vi går ikke i kirken. Måten vi feirer jul på er med god mat, juletre og pakker. Dette går på at det er en tradisjon uten kristen som tilleggsnavn.....

Så enkelt er det. Det samme har jeg å si om bryllup. Jeg giftet meg i kirken som ikke-kristen, det gikk helt fint det og, untatt da presten la sine hender på hodene våre og ba for oss, da følte jeg meg malplassert. Det skal jeg være den første til å innrømme.

Men angående jul så feirer jeg dette uten å tenke på Gud og Jesus... Lev med det dere som kan, resten: hold tåta.... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
At ikke-kristne feirer jul er med på å vanne ut kristendommen i Norge. Noen synes kanskje dette er en bra ting, men jeg synes det er respektløst.

De som sier de ikke er kristen og sier at de feirer en ikke-kristen jul - har dere et bevisst forhold til måten dere feirer på? Hva pynter dere med og hvorfor? Hvilken mening ligger bak måten dere feirer på? Har det en bevisst mening, eller er det bare fordi "alle andre gjør det"?

Julen vi feirer i dag er utviklingen av en kristen høytid. De som mener at de har "rett" på å feire den fordi "den hedenske var der først", bør vel da lete opp hvordan hedningene feiret sin jul og feire det deretter?

Jeg er helt uenig, for hvordan jeg feirer julen har ingen som helst betydning for de kristne. De kristne har ikke enerett på julefeiring, selv om du måtte tro det. Hva jeg gjør i miott hjem er som sagt min sak, og ingen kristne tar skade av det. Så at vi liksom er med på å vanne ut kristendommen, blir helt fjernt for meg. Det må da være de kristne selv som vanner ut kristendommen, for hva jeg gjør i mitt hjem spiller ingen rolle for den.

For om du mener at det som foregår i mitt hjem er med på å vannet ut kristendommen, så må du forklare det litt nærmere for meg. Men det er vel som med mye annet, lettere å skylde på andre siden dere kristne ikke klarer å bevare kristendommen som den var.

For helt seriøst, det osm foregår i mitt hjem har INGEN som helst betydning for andre enn oss i denne familien. Og hva jeg pynter med har heller ingen betydning, for det er min pynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...