Gå til innhold

Til dere som ikke tror


Gjest Jump

Anbefalte innlegg

Det jeg mener er at de fleste av oss er ærlige, arbeidsvillige og snille mennesker. Det er etter min mening det samme som å ha en god moral. Respekt for andre mennesker, respekt for dyr og naturen forøvrig.

Verden ser overhodet ikke sånn ut for meg.. Ærlige?

Det er ikke våre meninger som teller men våre handlinger. Jeg fordømmer ikke andre med annen mening enn meg selv, jeg er imot all form for vold og mishandling, og jeg respekterer andres eiendom.

Ok, så du fordømmer andres handlinger, men ikke meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste av oss lever gode liv, vi behøver ikke være vegetarianere, dypt kristne eller ektremister i en eller annen retning for å sette spor etter oss.

Hva vil det si å være "dypt kristen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden ser overhodet ikke sånn ut for meg.. Ærlige?

Ok, så du fordømmer andres handlinger, men ikke meninger?

Du kan ha mange meninger om mye, men det er den dagen du omsetter meningene dine om til handlinger at det påvirker andre mennesker både på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil det si å være "dypt kristen"?

Det jeg mener med det er at man setter Bibelen og Jesus foran mellommenneskelige forhold. Den dagen det blir viktigere å følge påbud fra Bibelen enn å ta hensyn til andre, da har man tatt det for langt. F.eks. hets av homofile, som det forekommer en del av på dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener med det er at man setter Bibelen og Jesus foran mellommenneskelige forhold. Den dagen det blir viktigere å følge påbud fra Bibelen enn å ta hensyn til andre, da har man tatt det for langt. F.eks. hets av homofile, som det forekommer en del av på dette forumet.

Jeg vil heller si at folk som setter påbud fra Bibelen foran Jesus og sine medmennesker, er overflatiske kristne. Men jeg skjønner hva du mener. Jeg tror at mennesker som virkelig har fått kjenne Guds kjærlighet, ikke kan gjøre annet enn å elske sine medmennesker. Og man hetser ikke noen man elsker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller si at folk som setter påbud fra Bibelen foran Jesus og sine medmennesker, er overflatiske kristne. Men jeg skjønner hva du mener. Jeg tror at mennesker som virkelig har fått kjenne Guds kjærlighet, ikke kan gjøre annet enn å elske sine medmennesker. Og man hetser ikke noen man elsker...

Da er nok du og jeg ganske enige ja. Den Guden jeg kjenner aksepterer ikke nedrakking av andre mennesker enten man har skriftsteder i Bibelen å skjule seg bak eller ikke. Jesus aksepterte alle, og ville at alle skulle bli bedre mennesker. Da er det vel ingen mening i at mennesker i dag skal gå omkring og tro at de er bedre enn andre.

Nå er det sikkert mange her som mener at Jesus fulgte Bibelens ord, men den var vel strengt tatt ikke ferdigskrevet i hans tid. Vi må huske at den er skrevet av mennesker, og at vår egen samvittighet må være en rettesnor.

Det er lov å bruke hue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller er det slik at alle dem som ikke tror bruker jule til å feire midtvintersblot..??

Det er vel heller sånn at dette er en tradisjon vi har vokst opp med, og vi får disse ekstra fridagene i slutten av desember.

For meg er julen de ekstra dagene fri, masse lys og varme, god mat og samvær med familien - og litt det at sola snur og det faktisk går mot lysere tider igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, har jeg noen sinne bedt om å få mine synder slettet. Jeg liker mine synder, de er mine og ingen gud har noen rett i å slette mine synder.

Da kan man jo bare si nei takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Skjønner at du stusser litt. Er man kristen og tror på Gud, trenger man ikke å opphøye ett menneske. Jesus er Guds sønn. Og det står at vi alle er Guds barn. Skjønner du?

Kjære Super T.

Å være kristen innebærer å tro på Jesus. Kristendommen har sitt utspring fra Jesus KRISTUS. Veien til Gud går gjennom Jesus Kristus. Guds enbårne sønn.

Du må nok slutte å kalle deg kristen, kall deg heller relegiøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg har vokst opp i en ateist-familie (er vel ingen ordentlig hardbarka ateist, som resten), og vi har alltid feiret jul. Ser ikke noe galt i det. Kristendommen har formet kulturen vår, og så lenge man er en del av den, ser jeg ikke hvorfor man ikke skal la seg påvirke av den, selv om det kan ligge noe religøst bak.

For meg er jula en familiehøytid, og ikke en kristen høytid. Man må få legge hva man selv vil i det, mener jeg. Når ts sier at andre religøse grupper ikke feirer jul, så er det to ting der. For det første så kommer en del av dem opprinnelig fra andre land, og har med seg kulturelle/religiøse skikker derfra. For det andre mener jeg nå at det er forskjell på å være en del av Jehovas vitner og å ikke ha noen tro. Når du har en tro, velger du bevisst bort noe og velger noe annet. Jeg syns det virker mer naturlig å la seg påvirke av den kristne kulturen når man bor i den, og ikke har noen bevisste prinsipper om å følge noe annet.

Dette ble litt kronglete, håper jeg fikk fram poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De av dere som ikke er kristne og som kanskje har meldt seg ut av statskirka, feirer dere jul? Om dere gjør det, hvorfor gjør dere det? Hva betyr jula for dere?

Julefeiringen er jo en kristen feiring.. ( ja, selv hvor kommersiell den har blitt og det at julenissen og juletrær har blitt dratt inn i det hele så var jo baktanken å feire Jesus fødsel..)

Julefeiringen er ikke kristen!Så baktanken var feiringen av lyset!

Det het jol i førkristen tid i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Super T.

Å være kristen innebærer å tro på Jesus. Kristendommen har sitt utspring fra Jesus KRISTUS. Veien til Gud går gjennom Jesus Kristus. Guds enbårne sønn.

Du må nok slutte å kalle deg kristen, kall deg heller relegiøs.

Jeg har bekjent Jesus Kristus, har ikke skrevet noe annet. Faderen er ingenting uten Sønnen.

Jeg vet jeg er kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Julefeiringen er jo en kristen feiring.. ( ja, selv hvor kommersiell den har blitt og det at julenissen og juletrær har blitt dratt inn i det hele så var jo baktanken å feire Jesus fødsel..)

Det synes jeg var en veldig drøy påstand.. Helt feilaktig faktisk!

Jeg eeelsker julen.. Drikker gløgg, baker pepperkakehus, lager kaldendere til hverandre, har familieselskaper osv. Hva i alle dager har noe som helst av dette med religion å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok slutte å kalle deg kristen, kall deg heller relegiøs.

Synes du ikke det er litt drøyt at du skal sitter her og fortelle andre hvem som kan kalle seg kristne og ikke?

Jeg vet om flere kristne som anser seg selv som guds barn, på lik linje med Jesus, og jeg synes det er en like relevant tolkning av bibelen som det er å opphøye Jesus til noe spesielt. Jesus sa da også selv at alle er guds barn, og han prøvde aldri å fremstille seg selv som noe spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du ikke det er litt drøyt at du skal sitter her og fortelle andre hvem som kan kalle seg kristne og ikke?

Jeg vet om flere kristne som anser seg selv som guds barn, på lik linje med Jesus, og jeg synes det er en like relevant tolkning av bibelen som det er å opphøye Jesus til noe spesielt. Jesus sa da også selv at alle er guds barn, og han prøvde aldri å fremstille seg selv som noe spesielt.

Ja det står i bibelen at vi er Guds barn, Jesus vasket til og med føttene på apostlene for å vise at vi er på lik linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du ikke det er litt drøyt at du skal sitter her og fortelle andre hvem som kan kalle seg kristne og ikke?

Jeg vet om flere kristne som anser seg selv som guds barn, på lik linje med Jesus, og jeg synes det er en like relevant tolkning av bibelen som det er å opphøye Jesus til noe spesielt. Jesus sa da også selv at alle er guds barn, og han prøvde aldri å fremstille seg selv som noe spesielt.

Han prøvde vel ikke det, men han er jo en del av treenigheten, som er symbolet på kristendommen. Og han er opphøyet til å sitte ved faderens høyre hånd. Det er vel ikke du? Og da har han vel litt mer betydning enn resten av "barna". Veien til frelse går som kjent gjennom Jesus, og da er han ganske spesiell. Han er egentlig unik.

Det er jo klart definert hvem som kan kalle seg kristen ut i fra det.

Endret av Snuppao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...