snøfnugg Skrevet 2. oktober 2006 #1 Skrevet 2. oktober 2006 Jeg synes at den framtidige verdensituasjonen kan virke skummel for oss i den vestlige verden. For hvis vi lar oss unnskylde hele tiden for at karikaturene ble trykt eller at følelser ble såre ,så vil vi samtidig la oss kontrollere av frykt. Er ikke det også rart? At Jens Stoltenberg,Støre & Bondevik lar seg "diktere" sånn? -Jeg må si at i mine mareritt så tenker jeg at om det skulle bli flere verdenskriger så vil det vel bli vesten mot ...ja... Det er skremmende,vi må ikke la oss bli så naive og bedøvde at vi ikke kjemper for ytringsfriheten vår. Hva mener du?
Gjest Bellatrix Skrevet 2. oktober 2006 #2 Skrevet 2. oktober 2006 Ytringsfrihet er viktig, men jeg synes ikke den skal gå på tvers av respekt. Dett blir spennende, ja.
snøfnugg Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 2. oktober 2006 Ja,men er det respekt hvis du ikke kan si det du mener? *bare lurte*
Gjest Gjest1 Skrevet 2. oktober 2006 #4 Skrevet 2. oktober 2006 Jeg synes respekt må gå begge veier om den skal ha noe poeng.
Gjest Bellatrix Skrevet 2. oktober 2006 #5 Skrevet 2. oktober 2006 Å kunne si det man mener betyr ikke at man alltid skal det. Selvfølgelig synes jeg at reaksjonene var helt sinnsyke, men når man nå vet at det sårer og provoserer så kan man vel la det ligge? Det er mye man kan si. Jan Werner er nettopp død og da hadde det vært utrolig dårlig av avisene å skrive masse grafs av personlige negative ting om han. Av respekt. Vi har respekt for døde, men jeg mener vi bør ha respeklt for levende også.
Gjest Bellatrix Skrevet 2. oktober 2006 #6 Skrevet 2. oktober 2006 Jeg synes respekt må gå begge veier om den skal ha noe poeng. ← Selvsagt.
snøfnugg Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter #7 Skrevet 2. oktober 2006 Er enig der. Men vi blir ikke respektert for vår ytringsfrihet. Ytringsfriheten vi har har i den vestlige verden har krevd msk.liv og krever enda liv i verden. Bør vi da gå noen skritt tilbake og ikke benytte oss av den fordi noen blir sinte?
Gjest Gjest1 Skrevet 2. oktober 2006 #8 Skrevet 2. oktober 2006 Jeg synes dermed at når man krever respekt for sin gud ved at man ikke viser tegninger, og samtidig brenner det norske (eller danske for den saks skyld) flagget, et veldig viktig symbol, faller kravet på sin egen urimelighet. Man kan ikke kreve respekt uten å vise det.
Gjest Gjest1 Skrevet 2. oktober 2006 #9 Skrevet 2. oktober 2006 Er enig der. Men vi blir ikke respektert for vår ytringsfrihet. Ytringsfriheten vi har har i den vestlige verden har krevd msk.liv og krever enda liv i verden. Bør vi da gå noen skritt tilbake og ikke benytte oss av den fordi noen blir sinte? ← Nei det bør vi ikke. Da kan vi risikere å måtte rygge langt...
Gjest Bellatrix Skrevet 2. oktober 2006 #10 Skrevet 2. oktober 2006 Jeg er enig i at de hverken burde brenne norsk flagg, ambasader eller be Allah om å sende storm og krig til Norge.
snøfnugg Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter #11 Skrevet 2. oktober 2006 Helt enig med Violetta. Problemet med oss i den vestlige verden er at vi "har så lite å kjempe for" i dag. Jeg tror vi blir litt slacke og glemmer at ytringsfriheten vi har er viktig. Kjempeviktig. Men,respekt er selvsagt viktig.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #12 Skrevet 2. oktober 2006 Dette handler ikke om ytringsfrihet. Det handler heller ikke om noen tegninger av Muhammed. Det handler om en liten gruppe gjøkunger med en agenda.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #13 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg synes det er utrolig trist at TV2 velger dette. Selvfølgelig er yttringsfrihet viktig men ikke for enhver pris og for et hvert formål. Jeg mener at i dette tilfelle er "nytten" for vesten så liten i forhold til belastningen og konsekvensene at man burde unngått dette. Når noen oppriktig mener at vi blir overkjørt av muslimene hvis vi ikke kan publisere noen karrikaturer så må jeg bare le. Det heter at man ikke skal banne i kjerka. Det er jeg fullstendig enig i. Man kan banne så mange andre steder så hvorfor skulle man absolutt gjøre det der når man vet at det er meget respektløst ovenfor de som tilhører kjerka. Skal man kritisere muslimene for man heller gjøre det på viktige punkter enn på noe som har meget høy følsesmessig betydning for muslimene og som egentlig har så liten betydning for oss. Slike holdninger som TV2 viser er ikke akkurat lovende for muligheten for gjensidig respekt mellom vest og øst. Det virker som om enkelte er villig til å betale enhver pris for ytringfrihet inkludert at menneskeliv går tapt . Det er nesten som bankranere som ikke har noen samvittighet med å gå over lik for å få det de vil ha.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #14 Skrevet 3. oktober 2006 For hvis vi lar oss unnskylde hele tiden for at karikaturene ble trykt eller at følelser ble såre ,så vil vi samtidig la oss kontrollere av frykt. Er ikke det også rart? At Jens Stoltenberg,Støre & Bondevik lar seg "diktere" sånn? ← Et ønske om å forklare ting er ikke det samme som å unnskylde. Dette er en dypt misforstått handling. Det virker som enkelte har en holdning som tilsier at "vi skal fxxx meg gjøre akkurat som vi vil - vi har ytringsfrihet og driter i hva andre måtte synes om hva vi sier og gjør".
Gjest beekeeper Skrevet 3. oktober 2006 #15 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg synes dermed at når man krever respekt for sin gud ved at man ikke viser tegninger, og samtidig brenner det norske (eller danske for den saks skyld) flagget, et veldig viktig symbol, faller kravet på sin egen urimelighet. Man kan ikke kreve respekt uten å vise det. ← Det blir litt feil å si det synes jeg, for de handler jo på litt andre måter enn oss. Nå fikk jeg ikke med meg dokumentaren, men jeg tror det er veldig viktig for dem å vise hvor de står. Det vil si at "trykker norge tegningene, så brenner vi flagget deres. Da får de se hvor artig de føles." Skjønner du hva jeg mener? De setter seg ikke rolig ned rundt et bord og diskuterer hva de skal gjøre, de løper ut i gata og brenner flagget vårt foran kameraene. Det er veldig forskjellige land og forskjellige kulturer det er snakk om.
Far til 2 Skrevet 3. oktober 2006 #16 Skrevet 3. oktober 2006 Som overnevnte så ikke jeg heller dokumentaren, men synes det er viktig å kunne velge et kompromiss mellom hva vi ønsker å si og hva som sårer andre. Vi har tross alt ikke full yttringsfrihet i vesten heller. Å komme med injurirende påstander, avsløre statshemmeligheter er ikke lov. Mange har heller ikke lov å uttale seg om sin egen arbeidsgiver. Er det vi, - og bare vi i vesten, som skal definere yttringsfriheten ovenfor andre land som f.eks. i midtøsten. Innenfor landet gjelder ett sett lover og regler. Vi kan ikke påtvinge andre land de samme reglene. Derfor bør vi vise respekt basert på ANDRES mening om dette tema. Kan vi ikke først teste ut våre egne lover ? La komunalt/Statlig ansatte skrive avvisinnlegg om sin egen arbeidssituasjon. La oss slenge med leppa ovenfor alt og alle i vårt eget land. Og fyll på med en god dose informasjon om hvordan etteretningsvesenet fungerer i Norge. Når det er gjort og vi har brudt alle barrierer kan vi evt gjøre det samme med sårbare påstander om andre. Hvor mange kvinner beskriver den andres kjole eller genser "som helt jæv..." ? Hvor mange sier til andre at "deres unger ser så ille ut at jeg ville ikke hatt dem" ? Sansynligvis svært få fordi vi har respekt for andre. Hvis vi ikke omtaler andre på en slik måte kan vi holde oss for gode til å slenge med leppa som omhandler tema som er sårt for andre religioner også.
Gjest beekeeper Skrevet 3. oktober 2006 #17 Skrevet 3. oktober 2006 Hvor mange kvinner beskriver den andres kjole eller genser "som helt jæv..." ? Hvor mange sier til andre at "deres unger ser så ille ut at jeg ville ikke hatt dem" ? Sansynligvis svært få fordi vi har respekt for andre. Hvis vi ikke omtaler andre på en slik måte kan vi holde oss for gode til å slenge med leppa som omhandler tema som er sårt for andre religioner også. ← Det handler litt om normer også. Min personlige mening er at å trykke de tegningene var helt utrolig respektløst, og jeg forstår fullt og helt opprøret av det i ettertid. Jeg synes folk her i norge som ikke forstår hva i all verden som var så galt bør se det litt fra deres side, sette seg litt inn i deres religion og væremåte. Nei, tegningene var jo ikke akkurat karikaturtegninger eller, men det er ikke det det handler om. La oss, som far til to sier, slenge med leppa om alt som skjer i norge.. Da blir det nok ropt ut om respektløshet fra nordmenn også!
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #18 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg tror at for den gjennomsnittelige muslim så er det langt mere sårende at Muhammed blir tegnet enn det er for normenn at flagget blir brendt. Vi har i stor grad mistet respekten for symboler og det er derfor vanskelig for oss å sette oss inn i andre som tillegger disse mye større verdi.
snøfnugg Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter #19 Skrevet 3. oktober 2006 (endret) For de som ikke så tv2 dokumentaren så handlet den om hvorfor det ble som de ble etter trykkingen av karikaturene. Opptakten,reksjonene og det store spørsmålet om ytringsfrihet. Jeg er helt enig i at man ikke skal såre unødig i bruk av ytringsfriheten,men i det siste så har det vist seg at gamle teaterstykker ikke blir satt opp som før. Fordi man er redd for å såre islamistene. Bilder blir fjernet fra utstillinger og da lurer jeg på om vi allerede er på vei til å la oss miste endel av ytringsfriheten vi har? Fordi hvis vi ikke tør gjøre ting vi gjorde før. f.eks. sette opp teaterstykker,så vil det jo si at vi frykter reaksjoner. Da er vi jo på vei til å la oss kue allerede? For enkelte muslimer har vi ingenting å kjempe for,det er en kjensgjerning. Derfor sier noen at ytringsfrihet er vår religion. Hva har du å stille opp og kjempe for mot en som sier han dreper deg om du brenner hans Koran? Skal du bare være snill og grei da? For da vil alt ordne seg? *nyskjerrig* Endret 3. oktober 2006 av snøfnugg
snøfnugg Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter #20 Skrevet 3. oktober 2006 Vil gjerne få legge til at Muhammed er tegnet mange ganger. I dokumentaren som ble vist i går fikk du se at en stor dansk muslim la til endel karikaturer før han dro til østen og snakket med store muslimske ledere. Bl.a Muhammed som en gris,dette var aldri trykt i noen aviser. Men etter dette besøket og framviningen av disse karikaturene så kom brenningen av den danske og norske ambassaden...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå