Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

På utenforstående (= ikke matinteresserte) virker det sikkert litt selvsentrert når jeg beskriver hele måltidet sånn i detalj her inne
Heeeelt normal oppførsel i mine øyne. :ler: Du er jo for øvrig hjertelig velkommen til å "matnerde" i dagboken min når du vil. :)

Jeg er også kresen på fisk, forresten, og har heldigvis funnet en fiskehandler som respekterer og forstår meg. :ler:  Men du som har vokst opp i et fiskevær vet garantert mer om kvalitet på fisken, og er sikkert skikkelig godt vant!

Det kan nok tenkes at jeg svartmaler litt når det gjelder fiskehandlerne her i byen, men jeg har jo sett såpass mye merkelig hos dem at jeg er litt skeptisk.

Har du forresten noen gode flyndreoppskrifter å anbefale? Vi fikk en rødspette i går, men det har jeg faktisk aldri laget, knapt nok spist tror jeg, så tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du forresten noen gode flyndreoppskrifter å anbefale? Vi fikk en rødspette i går, men det har jeg faktisk aldri laget, knapt nok spist tror jeg, så tips mottas med takk.

Jeg bruker sjelden rødspette, men har hatt stekt lomrefilet noen ganger. Problemet er at det kan bli litt lite saftig når fileten er så tynn.

Jamie Oliver har imidlertid en rødspetteoppskrift i sin tredje bok som jeg lenge har tenkt på å prøve. Du trenger da skinnfri filet, som skal smøres inn med en slags tapenade (oliven, basilikum og middelhavsansjos) rulles sammen og bakes i form i ovnen i en enkel tomatsaus (hvitløk, herm. tomater og hvitvin). Rett før servering rører man fersk spinat inn i sausen til den faller sammen. Kanskje godt med hvitløkspotetmos til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamie Oliver har imidlertid en rødspetteoppskrift i sin tredje bok som jeg lenge har tenkt på å prøve. Du trenger da skinnfri filet, som skal smøres inn med en slags tapenade (oliven, basilikum og middelhavsansjos) rulles sammen og bakes i form i ovnen i en enkel tomatsaus (hvitløk, herm. tomater og hvitvin). Rett før servering rører man fersk spinat inn i sausen til den faller sammen. Kanskje godt med hvitløkspotetmos til?

Hørtes absolutt interessant ut! Jeg tror jeg har den boken, så jeg skal sjekke ut oppskriften. Og ja, jeg har tenkt på at filetene blir veldig tynne, så jeg har vært inne på tanken å rulle dem sammen, jeg har sett flere oppskrifter der det blir gjort også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til i kveld, vi får besøk av venner som vi ikke har sett på svært lenge. :) Det skyldes nok sløvhet fra begge sider er jeg redd, dagene bare går forbi mens man tenker: "Hm, burde absolutt ringe og høre om vi skal finne på noe", men så er det så fristende å bare synke ned i sofaen når kvelden kommer, og når begge parter er like sløve, så tar det gjerne sin tid før noen får ut fingeren... Men da jeg fikk mail fra N her om dagen, tok jeg meg sammen og inviterte på middag.

Jeg ber som regel heller folk på middag enn kaffe, forresten, mest fordi jeg synes det er så urkjedelig å bake, sånn at jeg aldri har "noe godt til kaffen". :ler: Synes det er mye morsommere å lage middag. I kveld skal jeg lage en enkel indiskinspirert kyllingrett, min versjon av Murgh Makhani. Mindre tomatpuré, mindre chili, uten koriander og med kardemommemasala i stedet for vanlig garam masala. Naanbrød, raita og mangochutney til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber som regel heller folk på middag enn kaffe, forresten, mest fordi jeg synes det er så urkjedelig å bake, sånn at jeg aldri har "noe godt til kaffen". :ler: Synes det er mye morsommere å lage middag.

Jeg også! :overrasket::ler:

Hjemme hos foreldrene mine er fryseren bestandig full av hjemmebakst i alle fasonger, de kan takle uanmeldte kaffebesøk når som helst. Det nærmeste jeg kommer er frosne, posjerte pærer - eller butterdeig... :sjenert: Middag er definitivt kjekkere, ja.

Den indiske retten hørtes god ut (det er vel en av klassikerne?). Jeg lager litt indisk, og har fått en kokebok i gave som jeg tester ut, men det er ikke min sterkeste side. For et par uker siden bakte vi imidlertid nanbrød som jeg ble fornøyd med. :)

Sprekt å invitere til middagsbesøk midt i uken, forresten - det har jeg aldri overskudd til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Næmmen har du fått deg dagbok, så koselig da :)

Ja, jeg følte meg brått inspirert, får se hvor lenge det holder da. ;) Koselig å "se" deg her, Fakse!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos foreldrene mine er fryseren bestandig full av hjemmebakst i alle fasonger, de kan takle uanmeldte kaffebesøk når som helst.
Sånn er det "hjemme" også, ja. Mamma elsker å bake og har konstant full fryser (men egentlig er det ingen i familien som er noe særlig glad i kaker :ler:). Jeg har ikke arvet det bakegenet, er jeg redd.

Den indiske retten hørtes god ut (det er vel en av klassikerne?). Jeg lager litt indisk, og har fått en kokebok i gave som jeg tester ut, men det er ikke min sterkeste side. For et par uker siden bakte vi imidlertid nanbrød som jeg ble fornøyd med. :)
Jo, tror nok det er en klassiker, har funnet en drøss med forskjellige oppskrifter, så jeg har lånt litt herfra og derfra. Finner nemlig ikke oppskriften jeg brukte sist, så jeg improviserer litt. Hva slags nanbrødoppskrift bruker du, gjær eller bakepulver? Har prøvd varianter med surdeig og gjær, men ble ikke riktig fornøyd før jeg fant en versjon med bakepulver som var superenkel og knallgod! (Bakepulverversjonen tiltaler vel muligens også bakehateren i meg...)

Sprekt å invitere til middagsbesøk midt i uken, forresten - det har jeg aldri overskudd til!

Jeg tenker som så at om jeg er sosial i uken, så kan jeg være asosial med god samvittighet når helga kommer. :sjarmor: Dessuten er det en temmelig enkel oppskrift, og jeg må innrømme at nanbrødene er ferdigkjøpt i dette tilfellet.:sjenert:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags nanbrødoppskrift bruker du, gjær eller bakepulver? Har prøvd varianter med surdeig og gjær, men ble ikke riktig fornøyd før jeg fant en versjon med bakepulver som var superenkel og knallgod! (Bakepulverversjonen tiltaler vel muligens også bakehateren i meg...)

Tidligere brukte vi også en bakepulverversjon, som jeg fant i et svensk ukeblad en gang, nå sist prøvde vi Tines oppskrift med både gjær og bakepulver (som de sannsynligvis har stjålet fra en norsk kokebok om indisk mat som kom ut for noen år siden). Jeg har et gjærbakstkompleks, så de gangene jeg får til noe som er tilnærmet luftig etc blir jeg kjempefornøyd. :) Men mannen syntes nanbrødene ikke smakte autentisk nok (han har spist endel indisk mat i Storbritannia ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var besøket over, veldig koselig var det. :)

Maten falt i smak, vi har sett feriebilder, og selvsagt hatt en lang prat med oppdatering om hva som har skjedd siden sist. Vi avtalte selvfølgelig å treffes oftere, nå gjenstår det bare å se om vi greier å leve opp til det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sambo drar på fjelltur i dag har jeg en hel, deilig, blank helg foran meg, der jeg skal gjøre absolutt ingenting, og der jeg ikke har noen sosiale forpliktelser. Jeg er så fornøyd med å ha hjemme-alene-helg at sambo er på grensen til å bli fornærmet. :ler:

Handleliste for helgen:

- "Buddhas barn", den nye boken til Torbjørn Færøvik.

- Belgisk sjokolade.

- Vin. Tenkte å prøve en østerriksk hvitvin i anledning Wien-turen neste måned, ren research, såklart. :sjarmor: Har lest gode ting om denne rieslingen, men har litt lyst til å prøve en Grüner Veltliner, siden det er "the" østerrikske hvitvin.

- Må vel ha litt mat også.

Jeg overdrev forresten litt da jeg skrev at jeg ikke skal gjøre noenting, jeg skal jo ligge på sofaen og lese, spise sjokolade og drikke vin. ;)

Selv om jeg er alene hjemme skal jeg selvsagt lage god mat, jeg kommer aldri til å forstå dem som sier at "mannen min er bortreist, så jeg skipper middagen / steker et egg / tar meg en brødskive". Hallo?!? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiaiai, hjemmealenehelg med belgisk konfekt og god vin! Trenger jeg å si at det er en helg helt etter mitt hjerte? :sjarmor:

Og jeg er enig i at jeg ikke skjønner dem som steker seg et uinspirert egg når de er alene hjemme :forvirret: - hvorfor det, da? Jeg får en alenelanghelg om noen ukers tid, og har planlagt menyen (nåja, deler av den :ler: ) siden juni en gang! :sjenert:

Vel - trenger ikke ønske deg en god helg da, skjønner jeg, med de rammebetingelsene er det vanskelig å få noe annet. ;) Kos deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg er enig i at jeg ikke skjønner dem som steker seg et uinspirert egg når de er alene hjemme :forvirret:  - hvorfor det, da? Jeg får en alenelanghelg om noen ukers tid, og har planlagt menyen (nåja, deler av den :ler: ) siden juni en gang! :sjenert:

Og folk sier at jeg har planleggingsnevroser! :ler: Ha en riktig god helg, piaf!

Gabriella: :vinke: Tusen takk for besøk og gode ønsker, jeg tror nok det blir en fin helg, ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med en god natts søvn, føler meg skikkelig uthvilt fra topp til tå. :)

Skal spandere på meg en kanne av favoritt-teen min (Earl Grey fra Fortnum & Mason, jeg og dronning Elizabeth, liksom :eeeh: ) før jeg lager frokost. Det er sååå godt med en rolig start på dagen i helgene.

Etterpå får jeg kvinne meg opp og gå ut i kulda for å kjøpe aviser. Nydelig, klart og friskt vær ute, men ganske kaldt (4 grader, men det kjennes av en eller annen grunn mye kaldere ut). Trenger vel litt mosjon innimellom all sofasittinga, og det er en fin spasertur bort til nærmeste butikk, ca. tre kvarter tur-retur.

Snille samboeren har sendt "alt vel-melding" fra fjellet, sånne småting er litt kjekt, synes jeg. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
I kveld skal jeg lage en enkel indiskinspirert kyllingrett, min versjon av Murgh Makhani. Mindre tomatpuré, mindre chili, uten koriander og med kardemommemasala i stedet for vanlig garam masala. Naanbrød, raita og mangochutney til.

Åh, denne hørtes vanvittig god ut. Slo retten an hos gjestene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, denne hørtes vanvittig god ut. Slo retten an hos gjestene?

Takk, det var veldig godt om jeg må få si det selv! ;)

Gjestene ga også uttrykk for at de satte stor pris på maten, ekstra hyggelig å lage mat når man har fornøyde gjester. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg den må testes ut i nærmeste fremtid.

Kan forresten bare slutte meg til dere ang. hjemme-alene helg og matlaging. Det er jo en unik sjanse til virkelig å kose seg og kanskje lage noe sambo ikke er såå gira på. Risengrynsgrøt, for eksempel :ler: Sambo hater det, derfor skal jeg ha det til lunch i dag. Spiser det jo aldri ellers, jeg som er vokst opp med grøt hver lørdag.

Hadde det ikke vært for at jeg skal i en bursdag i kveld, som inkluderer middag, skulle jeg lagd meg noe skikkelig digg. Elsker faktisk høsten for alle de gode råvarene. Også elsker jeg supper og gryteretter, så høsten er en fin tid for mye god mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg den må testes ut i nærmeste fremtid.

Kan forresten bare slutte meg til dere ang. hjemme-alene helg og matlaging. Det er jo en unik sjanse til virkelig å kose seg og kanskje lage noe sambo ikke er såå gira på. Risengrynsgrøt, for eksempel  :ler:  Sambo hater det, derfor skal jeg ha det til lunch i dag.

Nå har jeg en samboer som er veldig takknemlig i matveien, han spiser alt og klager aldri, så jeg lager egentlig sjelden noe jeg ikke ville laget om han var hjemme. Her i huset er det nok han som lager grøt når jeg ikke er hjemme :ler: , det er ikke jeg så begeistret for, selv om jeg kan spise det til kvelds eller frokost.

Hyggelig at du "stakk innom", Sille, ha det hyggelig i bursdag i kveld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...