Gå til innhold

Totalrenovering av 1800-tallshus

Gjest Ninakanin

Anbefalte innlegg

Gjest Ninakanin

Omsynet til god byggjeskikk, topografi og kulturlandskapet vil få høg prioritet.

Hentet fra kommunens hjemmesiden. Hvem vet, kanskje de overstyrer budrundene og sier det er Ninakaniiiiiiiin som skal få kjøpe det, for hun vil ha saaaaaaaau :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg mailet kommunen, de har visstnok noen stipend og greier som de deler ut til saker i jordbruket. Heeeh tenk om det går an å få til noe sånn?  :overrasket:

Idioti? Kanskje. Men jeg vil heller være lykkelig idiot enn ulykkelig smart-ass!

Men verden er ikke så svart-hvit, man kan også være en ulykkelig idiot eller en lykkelig smart-ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Men verden er ikke så svart-hvit, man kan også være en ulykkelig idiot eller en lykkelig smart-ass.

Ja men det min kjære er en helt annen debatt, og hører ikke hjemme i en tråd om renovering av hus fra 1880 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke undervurdere underholdningsverdien av idioti :)

Ærlig talt, hvor lavt går det an å synke bare fordi man befinner seg på et nettforum? Har du ikke noe vettugt å si, så hold munn.

Endret av Spinone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, hvor lavt går det an å synke bare fordi man befinner seg på et nettforum? Har du ikke noe vettugt å si, så hold kjeft.

Det var bare en observasjon av hva som skjer her. Mange synes prosjektet virker helt sinnsykt, men likevel følger de med. Ergo, idioti har underholdningsverdi.

Noe som underbygges av f.eks. alle realityseriene som folk ser på med stor iver.

Det må da være lov å komme med en observasjon?

Jeg har jo ikke sagt at Ninakanin er idiot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en gang jeg så stedet, tenkte jeg på den serien som gikk på NRK tror jeg det var...., "der som ingen kunne tro, at noen kunne bo" tror det var det den het...

Ellers, nydelig tomt, hus med fortid og sikkert en fin framtid for Ninakanin og sambo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først vil jeg si at det var ett nydelig sted=)

Men jeg ville nok revet huset, ordnet på den vakre grunnmuren og bygget nytt=)

Uansett... LYKKE TIL!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_MiaMaria_*
:ler:

ja dere er syke hele gjengen!!!!!

Nei men jo, da forstår du sikkert at det ikke bare er å tenke "nei fytti det blir for vanskelig".

Vil du ha dette huset? :overrasket:

Jeg stalket også opp bildet og jeg lurer på en ting... hvor er veien? Finnes det noen vei der eller må man bruke hest og kjærre? :ler:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
bullshit

bullshit?

haha javel?!

du er en rar en du! Spør de som kjenner meg i real life, det var nok sambo, gitt ;) (det er flere her inne som kjenner meg i virkeligheten, frøken gjeste-dings)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_MiaMaria_*
bullshit?

haha javel?!

du er en rar en du! Spør de som kjenner meg i real life, det var nok sambo, gitt ;) (det er flere her inne som kjenner meg i virkeligheten, frøken gjeste-dings)

Tror ikke på deg. Satt flere folk her inne på kvinneguiden og så på han skrev? Lykke til med huset. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiendommen ser jo nydelig ut, med fin beliggenhet, så jeg skjønner at dere er fristet. Men jeg tviler på at husene er verneverdige, i hvert fall i den tilstanden de er i (hva som har blitt gjort og hvordan). Jeg bor selv i et fredet hus (leier) på gård; vårt hus er ikke vernet innvendig, mens i hovedhuset er interiøret vernet så man ikke engang kan bygge om, male eller skifte vinduer. Så det er fordeler og ulemper. En annen ting er at selv om det finnes støtteordninger for kulturminner og verneverdige hus MÅ man regne med å betale det aller, aller mest selv, særlig når eiendommen i utgangspunktet ikke er i verneverdig stand. Det er i hvert fall min erfaring fra her vi bor, og via andre jeg kjenner som bor på gamle gårder. Dessuten blir det fort mye ekstrakostnader i forhold til forsikring og liknende. Her vi bor er det pålegg om at brannalarmer er tlknyttet vaktsentral, og huseier må betale brøyting av gårdsvei og tun for at evt brannbil skal komme fram. Dette er årlige ekstrautgifter. Det om huset/gården er verneverdig kommer også an på om det er bygget i en tradisjonell byggeskikk og kan stå som "eksempel" på dette, eller evt om det skiller seg ut i motsatt retning; at det er veldig originalt. Eiendommen "vår" er fredet fordi det er en svært velbevart og fin gårdseiendom bygd i en veldig stedtypisk, men utdatert stil - både hus, låve, plassering rundt tunet, arkitekt av betydning osv.

Det ser ut som det kan være fuktskader i taket? Kanskje i vegger/kjeller også. Dette er noe av det viktigste jeg ville tenkt på - så lenge alt er tørt kan det stå til dere får råd til å gjøre noe med det, mens fuktskader sprer seg og er helvete. Endel modernisering kan man vente med, mens vannrør og elektrisk anlegg kanskje må skiftes fort. Piperør og tak koster masse pæng, men må også skiftes fort om det er vannskader og lekkasjer. Om dere skal gjøre det tradisjonelt skal dere kanskje ha skifertak? Det er dyrt..

En annen ting - huset vi bor i er omtrent like gammelt som det dere ser på, men det er i god stand (taket er skiftet, kjellern er tørr, vinduene isolert og doble osv). Vi stortrives her, men om vinteren er det bikkjekaldt og uøkonomisk å varme opp. Om vi hadde hatt barn måtte vi virkelig tenkt oss om om det var mulig å bo her. Det går an å isolere, men det må kanskje "tilrettelegges" huset, og kan sikkert bli dyrt.

Ellers i forhold til å ha sau; dersom dere skal drive næring må en av dere faktisk ha landbruksutdanning.

Uansett; få med dere fagfolk for å se. Så lenge det ikke er kjempedyre ting det haster med kan dere jo ta ting etter hvert. Lykke til - det er gøy med gamle hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ja det blir et livsprosjekt som vi kaller det. At kjøper vi dette, så går vi inn med HELE oss, og må stå løpet ut. Vi ser for oss at det kan ta flere år, at vi sakte men sikkert oppgraderer etterhvert som vi har rom i økonomien...

svigers har diger hus fra 1800-tallet (tror jeg). de har gjort ALT. revet opp gulv for å isolere -gulvet lå rett på muren- etterisolert vegger, byttet vinduer -bare det kom på 100 000-, laget bad, gjort ALT. og de driver fortsatt på (20 år etter). så det er et livsprosjekt, ja! regn med at dere aldri blir ferdig med et sånt hus. når dere er ferdig med en ting, er det på tide å utbedre neste ting.

men lykke til, mye er gjort ved at man _ønsker_ det, har drømmer og evnen til se for seg hvordan det blir, og det tror jeg dere klarer helt fint!

Endret av Fruktfat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Tror ikke på deg. Satt flere folk her inne på kvinneguiden og så på han skrev? Lykke til med huset. :)

Neeeiii, ikke DET jeg mente! Men folk her inne kjenner meg i virkeligheten, og vet at det var sambo som skrev! Ikke at de satt å :klaske::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Ingen har lagt inn bud ennå, så det blir spennende i morgen :)

Vi har pratet litt om å bygge på, faktisk :)

Det blir som å bygge et helt nytt hus ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

Huff her var det mange sider jeg ikke orker lese. Men iallfall. Vi bor i et 100 år gammelt hus som har stått tomt/delvis tomt de siste 20 årene iallfall. Det var godt vedlikeholdt fram til ca 1960. Her var grunnmuren bra (skiftet for et halvt århundre siden), men vi har drenert rundt huset, byttet bordkledning, lagt nytt tak, restaurert vinduer istedenfor å kjøpe nye, etterisolert innvendig og dermed lagt ny panel på alle yttervegger, lagt nytt elektrisk og nytt vann/kloakkanlegg, laget to bad og et kjøkken, alt mens vi har lett etter billige løsninger og gjort det aller aller meste selv pluss at vi har et utstrakt kontaktnett som har skaffet oss gode priser på ALT. Vi har også lagt litt grus og fått grøfta en heller dårlig adkomstvei. Så langt har vi vel brukt ca 700 000, og da har vi altså fått ALT billig. Huset er langtfra ferdig, og kommer nok heller aldri til å bli det, har jeg en mistanke om.

Var dette til noen hjelp tro, eller har du fått flere svar enn du trengte allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...