Gå til innhold

Fikk virkelig barn ris i gamle dage

Anbefalte innlegg

Gjest Peace and love?
Skrevet

Jeg tviler på at ris var særlig vanlig etter 2 verdenskrig, i hvert fall for jenter. Dette var noe som foregikk på landet på 1800 tallet.

Du kan tvile så mye du vil men realitetene er at også etter 1800-tallet så ble det gitt ris til både jenter og gutter. Det var nok mer vanlig på 1960-tallet enn det er nå, men også nå tror jeg det er barn som får ris. Jeg fikk ris, og jeg er jente. Jeg vokste opp på 1960-tallet og mine foreldre forvekslet respekt med frykt. Jeg var veldig lydig, men ikke av respekt for mine foreldre men av frykt for å få ris/juling. Det varierte med min fars dagsform hva som var utslaget for at flathånden ble tatt i bruk, svarte jeg ikke når jeg ble spurt om noe f.eks. så kunne det være nok til å få en ørefik. Jeg var 15 år siste gangen jeg fikk juling. Det var dritflaut og ikke noe jeg snakket om til andre, men i voksen alder har jeg fått høre om flere på min alder som opplevde mye av det samme, men heldigvis var det også mange som ikke gjorde det.

Selv om noe ikke er vanlig i enkelte kretser så kan det være vanlig i andre kretser, og selv om noe ikke er vanlig i din familie så kan det hende at det er vanlig i andre familier.

Gjest thats me
Skrevet

jeg er født og oppvokst på 90tallet. når jeg var ufordragelig (husker noen episoder) så truet foreldre mine med å rise meg hvis ikke jeg og søsknene sluttet med faenskapet. Det fikk vi også hvis vi dret i å lye.

ned med buksa, dask på rumpen med flat hånd. gjorde ikke vondt, men var jo skummelt nok. funket på sekundet i å få oss til å høre etter.

husker ikke flere enn 10 episoder, og klandre ikke mine foreldre for dette valget.

jeg skal ikke gjøre slikt selv med mine. men det er lett for meg å si - har jo aldri opplevd ufordragelige barn selv.

Hørte du etter fordi du respekterte foreldrene dine og ikke ville såre dem, eller hørte du etter fordi det gjorde vondt og du var redd for å få juling/ris? Jeg mener at voksne som ikke klarer å oppdra barna sine uten å ty til vold - ris er vold - de har spilt fallitt. Det er fullt mulig å oppdra barn uten å slå, ja det koster men min erfaring er at tålmodigheten vokser jo mer du bruker den. Det gjelder å være staere enn barnet, vise at du kan bli sint uten å slå. Gjentakelser og atter gjentakelser, til det kjedsommelige er noe som hører med til foreldrerollen. Man må være konsekvent og det er ikke bestandig like lett men det hjelper. Jeg har klart å oppdra tre barn uten å ty til ris, sier ikke at det har vært lett og jeg sier ikke at jeg aldri har vært sint men jeg har klart å la være å slå. var lydig fordi jeg var redd for min far, og fordi det gjorde vondt å få ris.

Skrevet

Jeg vokste opp på 70-tallet, og da var det ikke uvanlig at barn fikk ris.

Da jeg gikk på skole i USA på slutten av åttitallet, fikk elevene ris med balltre når de hadde vært "slemme". Var en stakkars gutt i klassen min (husker han hadde klengenavnet "Spanky"...) som ofte måtte stå ved pulten sin etter han kom tilbake fra rektors kontor. For det var alt for vondt å sitte etter han hadde fått straff. På rektors kontor var det tegnet opp tre ringer på gulvet. En stor en, og to mindre over. Man skulle stå i den store ringen, og plassere hendene i de små ringene.

Glad min datter ikke går på skole der....

Skrevet

Har aldri fått ris av foreldrene mine. Jeg og søsteren min har derimot fått ris på rompa med en teppebanker av bestemor. Dette var på 90-tallet, så det er ikke så lenge siden.

Regner med at mamma fikk det når hu var liten hvis hu ikke oppførte seg.

Skrevet

Mishandling har nok foregått til alle tider og foregår sikkert nå. men tråden gjelder ikke folk som har blitt kastet ned steintrappa hjemme med hodet først. det er ikke "ris".

Jeg tror ikke dette har vært særlig vanlig de siste 50-60 årene. Fra tidlig nittenhundretall hører man historier, men ikke senere. Svært få har nok blitt utsatt for sånt.

Skrevet

Merkelig at de eneste som faktisk vil innrømme at de fikk ris er de med et anonymt nick.

Er det flaut, altså å innrømme at man fikk ris da man var mindre ?

Skrevet

Har fått ørefiker, blitt lugget og stengt inne på rommet i timesvis .Ble engang dyttet ned trappa og slo meg mye og da husker jeg pappa ble redd...Jeg var 16 sist jeg ble slått m ed flat hand

Gjest Eurodice
Skrevet

Merkelig at de eneste som faktisk vil innrømme at de fikk ris er de med et anonymt nick.

Jeg har svart på dette, jeg. Jeg er ikke anonym. Hvorfor skriver ikke du selv med nick, men skjuler deg under AB?

Skrevet

Joda, men jeg fikk bare ris da jeg hadde gjort noe virkelig galt.

Skjønner ikke at noen synes det er galt. Jeg visste utmerket godt hva jeg gjorde og hva jeg risikerte.

Skrevet

Det er ikke nødvendig å "tro" hverken det ene eller det andre i denne saken. Det finnes tall og undersøkelser.

En gallupundersøkelse

i 1946 avslørte at nær 50 prosent av foreldrene hadde gitt barna sine

juling.

I 1970 mente hele 73 prosent at foreldre burde ha adgang til å gi

sine barn fysisk straff, i 1978 var tallet sunket til 60 prosent. I 1983 så det imidlertid ut til at utviklingen hadde slått retrett, nå svarte nemlig 68 prosent at de var motstandere av forbud mot ris.

http://www.bufetat.no/Documents/Bufetat.no/Program%20for%20foreldrerettleiing/Temahefte/Foreldre%20-%20til%20barns%20beste.pdf

• Liker 2
Skrevet

Jojo, men dette refererer seg stort sett til foreldre som synes en liten dask er greit og kaller det "ris".

Det som virker rart er historier om bjørkeris og lignende. Det får jeg ikke til å stemme.

Skrevet

Mamma giftet seg med en amrikaner når jeg var 9 år, og vi flyttet til USA.

Stefaren min pleide å slå meg med belte på rompa. Må si at det er det mest ydmykene tingen som har skjedd meg. Måtte ligge over en mans kne, med rompa naken i været for at han slår deg når du er 15 år. For meg så sitter dette i som sexuele overgrep. Så fort jeg var 18 år så reiste jeg hjem til Norge (er 28 år nå)

Hva får en voksen mann til å tro at han har rett til å rive klærne av en hylende tennåringsjente for å slå henne :nei: Og min mor da som bare lot dette skje. Jeg har ingen kontakt med min mor i dag, og kommer alldri til å ville ha det heller.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 30 og fikk valget mellom hånd, belte, teppebanker eller bjørkeris alt ettersom hva jeg hadde gjort da jeg var liten. Sist gang jeg fikk var jeg 11 og eneste grunnen til at jeg ikke fikk senere var fordi mamma og pappa skilte seg da jeg var 11. Mine brødre er henholdsvis 3 og 4 år eldre enn meg og de fikk ris til de var hhv 13 og 14 år...mDet var ikke nødvendigvis "fæle" ting jeg hadde gjort heller.. Kunne være at jeg sa ingredingser isteden for ingredienser eller at jeg ikke spiste opp middagen min...

Jeg bær nag mot min far den dag idag og vet med sikkerhet at min datter aldri kommer til å bli slått på noen måte.

Jeg synes også som en tidligere skrev at det værste var å måtte kle av meg bukse og truse og ligge naken over fanget til min far...

Skrevet

Det var vel ikke før i 1989 det ble forbudt ved lov å slå barna sine.

Hvis det stemmer så brøt foreldrene mine loven... :nei:

Skrevet

Jojo, men dette refererer seg stort sett til foreldre som synes en liten dask er greit og kaller det "ris".

Det som virker rart er historier om bjørkeris og lignende. Det får jeg ikke til å stemme.

Joda, bjørkeris har blitt brukt. Moren min måtte tilogmed spikke den selv før hun fikk straffen sin...

(samme ab som over)

Skrevet

Ja det er flaut, det var ikke gøy å måtte kle av seg for faren sin etter at puberteten hadde satt igang forandringer her og der.

Skrevet

Mine foreldre måtte hente bjørkeriset selv og de er ikke såå gamle heller.... Jeg vokste selv om med ris, men det tok slutt den dagen jeg la min mor i gulvet og satte meg på henne med beskjed om at "du slår meg ALDRI igjen" når jeg var fjorten år...

Jeg har lagt hånd på min eldste EN gang, han var ni år og oppførte seg absolutt umulig, jeg irettesatte, jeg skjente, jeg brukte alle midler før jeg etter mange timer truet; nå blir det klaps på baken når vi kommer hjem hvis du ikke oppfører deg..

Vel, lang historie kort - han oppførte seg ikke, og attpåtil snudde han baken til og "viftet" med rumpen når vi kom hjem, en sånn "nanananaa" vifting hvorpå han sier "skulle ikke du rise meg liksom?" - da smalt det, ett klask på baken! Hverken han eller jeg har noen gang glemt det - og den dag i dag snakker både han (21 år) og jeg om det som det verste noen gang.. Men, jeg har ALDRI siden behøvd true med ris - det har hold å telle, eeen... toooo... Og det "verste" er at lillesøster også har skjønt at det er bedre å ikke komme til tre.... Preventivt med bismak..

Mens jeg vokste opp på 70 og 80 tallet ble det etterhvert mindre vanlig, men i barneårene kan jeg huske flere av vennene mine som fikk ris... Også når de hadde venner på besøk..

Skrevet

Jeg tror ikke ris er så skadelig som folk skal ha det til.

Så lenge man har gjort noe virkelig galt og godtar straffen. I "gamle dager" aksepterte barn at de var normalt å få ris og ingen så ut til å ta skade av det. Men nå har det liksom blitt farlig fordi det er forbudt.

Skrevet

Jeg tror ikke ris er så skadelig som folk skal ha det til.

Så lenge man har gjort noe virkelig galt og godtar straffen. I "gamle dager" aksepterte barn at de var normalt å få ris og ingen så ut til å ta skade av det. Men nå har det liksom blitt farlig fordi det er forbudt.

seriøst?

Skrevet

seriøst?

Seriøst!

For veldig lenge siden fikk nesten alle barn ris når de hadde gjort noe galt. Dermed var det ikke sosialt stigmatiserende i det hele tatt. Alle fikk jo!

For de flestes vedkommende var det neppe snakk om en klask på buksebaken heller. Mange fikk solide omganger på blanke baken uten at de fremstilte seg som ofre i etterkant.

Så hvorfor skal dette ha vært så farlig ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...