Gå til innhold

Jento skal bli kone


jento

Anbefalte innlegg

Fekk tilbakemelding på oppgåva mi i går, og læraren hadde ikkje noko å utsette på den :overrasket: eg som berre hadde "klipt og limt" frå pensum... :sjenert: ja ja, anten har han hatt dårleg tid ellers har han hatt ein stim når han las den..elles er eg veldig god på å klippe og lime...jaja, fornøgd eg :sjarmor:

har i grunn vore lite bryllupsplanlegging i det siste, har ikkje vorte tida til det. I helga har eg pussa opp leilegheiten til min bror, og det vart så fint!! Minner meg på at eg har lyst å pusse opp her i huset og... :sjenert: Jento er håplaus.. :sjenert: Synst mannen vertfall :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:vinke:

Må skjerpe meg med alt bebysnakket.. :sjenert:

Takk for mykje god info :blomst: må sjekke litt på nettet og finne tlf.nr og div.så håpar eg at det blir kjoleprøving..veit du om dei har MS kjolar? Ikkje agape då, men dei andre.

Tenkte eg måtte på panduro og bryllupsbutikken i samme slengen, så det kan bli spennande. Må skrive meg ei handleliste...blir sikkert ikkje liten. :sjenert:

Kristins Brudesalong har i hvertfall MS kjolene. Det var der jeg kjøpte min. Har du tenkt å se på kjoler på dagtid, eller ettermiddag/lørdag? De har nemlig ikke timebestilling på lørdager, og ikke på torsdag etter kl 16. Så da kan du risikere å treffe på en haug med andre bruder og må "sloss" om hjelp. Jeg dro dit på en tirsdag kl 12, og da var det bare meg og en til der. Det var veldig deilig. Fikk gå så lenge jeg ville i hver kjole for å se hvordan jeg likte den. Ikke noe mas og ikke noe "selgerprat". Hun lot meg se det an selv.

De andre butikkene kjenner jeg ikke til, så det må noen andre hjelpe deg med. :)

Når i oktober skal dere til Oslo? Gleder meg til å høre hvordan det har gått med prøvingen av Dion kjolen! :hoppe::hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkefølge på talar (inspirert av bare bea)

1. Ønske velkommen, gi ordet til toastmaster.

2. Brudens far

3. Brudgommen

4. Bruden- song/tale?

5. Brudens forlover

6. Brudgommens forlover

7. Brudgommens far

8. Evt. Søsken

9. Ordet fritt

10. Takk for maten tale.

11. Toastmaster takkar servitørar. Informerer om kaffe, kaker og dans senere.

Skal de ønske velkommen sjøl?

Skal de holde tale eller skrive song til elskeden?

- Eg har mest lyst å holde tale, men blir veldig fort rørt, og redd eg blir ståande å sippe.. :cry:

Endret av jento
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder det kan vera kjekt å ha: (inspirert av Bare bea)

Brud og brudgom

Brud aleine

Brudgom aleine

Brud og Foreldre

Brud og søsken

Brud og mor

Brud og far

Brud og forlovere

Brudgom og Foreldre

Brudgom og søsken

Brudgom og far

Brudgom og mor

Brudgom og forlover

Brud og brudgom med begge sine forlovere

Brud og brudgom med begge foreldrepar

Jøss...

Kven organiserar slike ting? Ser for meg at eg står på kyrkjetrappa og skrik og dirigerar... :ler: må sette ein kompis på saken trur eg, om han får ei liste over bileter så skal han vel klare hugse på alt..

Endret av jento
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toastmaster må hugse på:

- sei at det blir to pausar i middagen, slik at ikkje alle fartar til ei kvar tid; før hovudretten og etter hovudretten?

- Informere om kamera som ligg på borda, fotografere kvarandre.

- Informere om gjesteboka som ligg på gavebordet.

??andre ting???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol:

Skal ha fri bar. Vi treng;

15 flasker velkomstdrikk (toso muscati asti kr 70x15=1050)

6 kassar øl =

6 Conjak= 6x300=1800 (taxfree) (har kjøpt 2)

3 Baileys= 3x ca 150= 450 kr (taxfree) OK

10 liter Sprit= 10x ca 130= 1300 kr (taxfree) (har kjøpt 5)

3 liters kartongar Kvitvin = 3 stk?

Div. blandevatn.

Kor mange flasker raudvin må vi ha? vi blir ca 100 stk. Tenker kanskje 90 flasker? :overrasket: Er jo nokon som ikkje drikk, mens andre drikk meir..

Kan bruke resten i baren etter middagen eller evt. dele ut til dei som hjelper oss.

Eg har ikkje peiling på å berekne drikke altså, berre tenker at dette kanskje er ok?

Høyrest dette ut som ein fyllefest?

Set pris på tilbakemeldingar ;)

- Kjøpe 4 congnak på utanlandstur i haust.

- Kjøpe 4 liter sprit på utanlandstur i vinter.

Endret av jento
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kristins Brudesalong har i hvertfall MS kjolene. Det var der jeg kjøpte min. Har du tenkt å se på kjoler på dagtid, eller ettermiddag/lørdag? De har nemlig ikke timebestilling på lørdager, og ikke på torsdag etter kl 16. Så da kan du risikere å treffe på en haug med andre bruder og må "sloss" om hjelp.  Jeg dro dit på en tirsdag kl 12, og da var det bare meg og en til der. Det var veldig deilig. Fikk gå så lenge jeg ville i hver kjole for å se hvordan jeg likte den. Ikke noe mas og ikke noe "selgerprat". Hun lot meg se det an selv.

De andre butikkene kjenner jeg ikke til, så det må noen andre hjelpe deg med.  :)

Når i oktober skal dere til Oslo? Gleder meg til å høre hvordan det har gått med prøvingen av Dion kjolen!  :hoppe:  :hoppe:

:vinke:

Blir nok lørdagen eg skal prøve ja, ikkje heilt bestemt, men hadde vore kjekt i og med at eg først er i byn. Eg skal ha med meg søstera mi, slik at ho kan jo hjelpe meg, om dei i butikken ikkje har tida. Har uansett tenkt å prøve kjolar ein gong til, så då får eg bestille time den gangen. Gledar meg til prøving, bortsett frå at eg har 5 kg for mykje på kroppen og er redd eg kjem til å sjå feit ut...må ein stå i berre truse og bh nå eien skal ta på kjolen slik at alle ser meg liksom?? :forvirret: Håpa ikkje det vertfall..

Er nest siste helga i oktober, rundt den 20. Har ikkje kalendaren i hovudet. Håpar dionkjolen sit fint, men kan jo vera at eg fell pladask for ein anna ein og..

Ha ein fine dag :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol:

Skal ha fri bar. Vi treng;

15 flasker velkomstdrikk (martini asti kr 100x15=1500)

6 kassar øl =

6 Conjak= 6x300=1800 (taxfree) (har kjøpt 2)

5 Baileys= 5x ca 150= 750 kr (taxfree)  (har kjøpt 3)

10 liter Sprit= 10x ca 130= 1300 kr (taxfree)  (har kjøpt 5)

3 liters kartongar Kvitvin = 3 stk?

Div. blandevatn.

Kor mange flasker raudvin må vi ha? vi blir ca 100 stk. Tenker kanskje 90 flasker? :overrasket: Er jo nokon som ikkje drikk, mens andre drikk meir..

Kan bruke resten i baren etter middagen eller evt. dele ut til dei som hjelper oss.

Eg har ikkje peiling på å berekne drikke altså, berre tenker at dette kanskje er ok?

Høyrest dette ut som ein fyllefest?

Set pris på tilbakemeldingar ;)

- Kjøpe 2 baileys + 4 congnak på utanlandstur i haust.

- Kjøpe 4 liter sprit på utanlandstur i vinter.

90 flasker tror jeg absolutt skulle holde, høres passe ut spør du meg. Vi regner min èn flaske per pers, inkludert hvitvin til forrett og dessertvin. Så altså noe under en flaske rødvin på hver, +litt ekstra i tilfelle.. :ler:

Jeg syntes det hørtes litt mye ut med 5 flasker baileys.. Tror 3-4 holder. (Vi skal ha 2 på 70 stk... etter anbefaling fra servitør i cateringselskap..) når man har mye å velge i, drikker man ikke så mye av hver sort..

Så ut som mye sprit ut ved første øyekast, men etter litt regning tror jeg ikke det er så ille likevel.. Vi er blitt anbefalt å ha ca like mye av gin og vodka, og bare litt whisky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 flasker tror jeg absolutt skulle holde, høres passe ut spør du meg. Vi regner min èn flaske per pers, inkludert hvitvin til forrett og dessertvin. Så altså noe under en flaske rødvin på hver, +litt ekstra i tilfelle..  :ler:

Jeg syntes det hørtes litt mye ut med 5 flasker baileys.. Tror 3-4 holder. (Vi skal ha 2 på 70 stk... etter anbefaling fra servitør i cateringselskap..) når man har mye å velge i, drikker man ikke så mye av hver sort..

Så ut som mye sprit ut ved første øyekast, men etter litt regning tror jeg ikke det er så ille likevel.. Vi er blitt anbefalt å ha ca like mye av gin og vodka, og bare litt whisky

Takk for tilbakemelding Bare bea :klem:

Då trur eg vi satsar på 90 flasker rødvin, det blir ein heil del pengar... :overrasket: sikkert 8-9000 kr.. :sjenert: på berre vin..eg vart sjokka eit øyblikk..reduserar menga baileys, den skal vi berre ha til kaffien til dei som ikkje likar cognak. Når ein kjøper dei på taxfree får ein jo dei i literflasker, ikkje i 75 cl. Så då er det sikkert nok med 3 liter. kor mykje baileys og cognak reknar ein på eit glas og kor mykje sprit reknar ein per glas? nokon som veit...blir litt lettare å rekna ut kor mykje vi treng når ein veit det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding Bare bea :klem:

Då trur eg vi satsar på 90 flasker rødvin, det blir ein heil del pengar... :overrasket: sikkert 8-9000 kr.. :sjenert: på berre vin..eg vart sjokka eit øyblikk..reduserar menga baileys, den skal vi berre ha til kaffien til dei som ikkje likar cognak. Når ein kjøper dei på taxfree får ein jo dei i literflasker, ikkje i 75 cl. Så då er det sikkert nok med 3 liter. kor mykje baileys og cognak reknar ein på eit glas og kor mykje sprit reknar ein per glas? nokon som veit...blir litt lettare å rekna ut kor mykje vi treng når ein veit det.

Du regner 4 cl pr glass, dvs 25 glass pr flaske. (Om det er 1 liter) Det gjelder for både Baileys, Cognac og sprit. Du kan selvfølgelig ha mere oppi, men det er 4 cl som er vanlig.

Hos Kristins så har de i hvert fall 3 prøverom. Du får på deg underskjørt, og så har du på BH. Ta gjerne på en BH uten stropper, eller en du kan dra ned stroppene på. Eller du får prøve med korsett. Det er egentlig det beste. Underskjørtet har du på deg hele tiden, så det er ingen som ser på deg når du skifter. Jeg var også litt nervøs for det der, men det gikk helt fint. Det gjør heller ingenting om du har 5 kg for mye, for det er snøring på ryggen på de fleste MS kjolene. Det gjør at du ikke trenger å sy inn, stort sett. Min kjole skal bare legges opp. Du kan jo prøve kjolen i den str du er nå, for å få et inntrykk av hvordan den er på. Så venter du med å bestille til du har gått ned litt mer. :) Min er ikke trang, men det gjør heller ikke noe om jeg går ned. For da strammer jeg bare mer på ryggen. Så jeg synes de kjolene er helt geniale! Gleder meg sånn til å høre hvordan prøvingen går! :hoppe::hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding Bare bea :klem:

Då trur eg vi satsar på 90 flasker rødvin, det blir ein heil del pengar... :overrasket: sikkert 8-9000 kr.. :sjenert: på berre vin..eg vart sjokka eit øyblikk..reduserar menga baileys, den skal vi berre ha til kaffien til dei som ikkje likar cognak. Når ein kjøper dei på taxfree får ein jo dei i literflasker, ikkje i 75 cl. Så då er det sikkert nok med 3 liter. kor mykje baileys og cognak reknar ein på eit glas og kor mykje sprit reknar ein per glas? nokon som veit...blir litt lettare å rekna ut kor mykje vi treng når ein veit det.

Jeg regnet så mye på dette i sommer til jeg ble i blå i trynet :smilbla:

Når det gjelder vin, er det sikkert mange som vil mene at det er litt mye. Men jeg vet at både min og hans familie er veldig glad i vin sånn generelt, derfor har jeg heller tatt i litt.. Men hvis du knapt har vindrikkere i familien blir det jo litt annerledes.. En bekjent av meg i sommer giftet seg og der gikk det knapt en halv flaske per pers. Så det kan jo være greit å tenke over.

Jeg tenker litt som deg at vi får heller gi bort litt til de som hjeper til dersom vi skulle stå igjen med mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du fikk gode tilbakemeldinger på oppgava di! Tror nok du er flinkere enn du gir deg selv kreditt for jeg, ikke at du bare har klipt og limt ;)

Jeg måtte le litt når du beskrev at du sikkert måtte stå på kirketrappa og rope og dirigere når dere skulle ta bryllupsbilder :ler: Så det liksom for meg ... ;)

Du er iallfall forferdelig aktiv på å skrive lister og slikt, tror jeg må prøve å bli litt flinkere jeg også! ;)

Ha en fin dag! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du begynner virkelig å få orden på ting!!! *imponert* :klappe:

Hos Kristins er det utrolig bra service!!! Har bare positive ting å si om de så langt! Vi var der på en lørdag (bare svippet innom etter plaza katastrofen) og da det var igjen 10 min av åpningstiden og det ennå ikke var min tur, begynte vi å pakke sammen sakene våre, men da dukket den ene damen opp og sa at det nå var ledig for å prøve kjoler. De holdt oppe 1 time ekstra bare for meg :) Jeg skal tilbake ditt på tirsdag og prøve kjoler igjen, fant en "Impala" kjole og en annen jeg ikke husker navnet på, må prøve dem begge en gang til for å være helt sikker på om jeg vil ha impala kjolen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klem: til dere jenter og for all den gode hjelpa eg får av dykk :smilyblomst:

Kva skulle eg gjort utan dykk?

Trur eg etterkvart då har fått bra kontroll på alkoholen etter god hjelp frå dykk, så då er det berre å handla..ja di penga ja di penga... :sjenert::ler: Om eg kjøper litt kvar månad, så blir det ikkje så mykje til slutt. Trur nett eg skal regne over kor mange som verkeleg drikk raudvin, gidd ikkje sitte igjen med 20 flasker liksom, sidan vi ikkje drikk det sjølv..men greitt å ha nokon å gi vekk!

Lenge sidan eg har vore her no, har vore på hospitering med jobben + skule, så blir travle dagar..fekk og ein komentar frå min kjære om at eg gjorde ikkje anna enn å sitte på nettet når eg var heime..så i helga måtte eg kun fokusere på andre ting enn KG... :sjenert::ler:

Elles så går no dagane..Vi såg skal vi danse på fredag og då sa elsklingen; vi må gå på dansekurs for å lære oss å danse vals..han har skikkeleg "angst" for brudevalsen. Trur ikkje det finst kurs der vi bur, og då sa han at vi måtte få nokon av foreldra våre til å læra oss..ei vennine av meg kjøpte video slik at dei skulle læra den, kanskje vi må gjera noko av det same..

Lurer litt på kva melodi vi skal ha? Har eigentleg ingen konkrete forslag foreløbig..kva ska de ha?synst det er vanskeleg eg..

Ha ein fin dag mine jenter :kose:

Endret av jento
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å begynne å kjøpe inn drikke allerede nå, så får man spredt utgiftene litt..Vi har begynt med spritinnkjøp, da den kan lagres nær sagt hvor som helst.

Vi ble imidlertid anbefalt å vente med å kjøpe inn vin til tidligst et par mnd før, fordi man skjelden har spesielt god egnet lagringsplass i private hjem... I tillegg var det stor forskjell på vinene selv om det var samme merke osv. Var visst best å kjøpe det samlet for å få samme årgang, osv. Og jeg regner med dere vil kjøpe relativt billig vin og det er visst ikke alle som er så godt egnet for lagring og vil følgelig ikke smake like godt neste sommer som nå.. Men dette avgjør jo dere da.. Vi bor så langt unna vielsesstedet at det uansett ikke er aktuelt å kjøpe inn før rett før. Men har tipsene fra catering-selskapet i bakhodet likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heihei jento!

Vi har også begynt å handle inn litt spritvarer. Deilig å få spredd noen av utgiftene litt utover, så merker man dem ikke så godt. :)

Stor klem til den på mandagskvelden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei! :vinke:

Blir mye kg og internett når man planlegger bryllup og er aktiv her ja;) Men det er bare moro!!!

Skal ikke ha brudevals vi, fant vi ut. Forloveden er absolutt ikke glad i å danse, og vi skal uansett ikke ha band og slikt fordi svært få i slektene våre danser, og da er det jo lite vits:)

Men misunner dere litt som skal ha brudevals da, det er jo gøy med disse tradisjonene og slikt ... :)

Hm ... nesten som man burde ta seg en sverigetur for å kjøpe alkohol til bryllupet ;) Synd kvotene er så små ... men kan jo kjøre fram og tilbake over grensa ørten ganger da :ler: (sikkert ikke helt lov det heller, men )

Du må ha en fortsatt fin kveld!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo bare nok en gang poengtere at valsekurs er kjempegøy. Ordentlig kjærestetid sammen. Gled dere! :hoppe::klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...