Gå til innhold

Dumme ting kunder sier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

53 minutter siden, Million skrev:

Det høres ut som bedrageri, det å nekte kunden tilbake det de faktisk har betalt!

Kunden har betalt en viss sum for en vare, og det er overhodet ikke denne kundens feil at butikken i etterkant velger å sette ned en vare. Det er det man betalte på kjøpstidspunktet som er den summen kunden skal ha. Noe annet er bedrageri.

Jeg hadde laget helvete på jord i den butikken om noen prøvde å avspise meg med en brøkdel av hva jeg faktisk hadde betalt, når jeg kom for å reklamere på noe som hadde gått i stykker.

Enig, det høres veldig rart ut. I butikkem jeg jobba fikk du beløpet du hadde betalt så lenge du kunne bevise det med kvittering.

Jeg vil også tro (ikke for å høres ut som en typisk kverulerende kunde, men....) at det står i et eller annet lovverk at butikken rett og slett ikke har lov å la være å gi fullt beløp når det er snakk om reklamasjon med kvittering som bevis? For jeg er enig i at det høres ut som bedrageri... Det er ikke de ansatte som misforstår regelen da? Reklamasjon er jo faktisk noe helt annet enn en vanlig retur...

Anonymkode: 0ae85...e03

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan også legge til som eksempel at vi i butikken min ikke hadde lov å ta salgsvarer i retur. Men om man kom tilbake med en salgsvare som det var noe feil med, altså reklamasjon, så falt de vanlige byttereglene bort fordi reklamasjon er reklamasjon uansett..

Anonymkode: 0ae85...e03

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, det høres veldig rart ut. I butikkem jeg jobba fikk du beløpet du hadde betalt så lenge du kunne bevise det med kvittering.

Jeg vil også tro (ikke for å høres ut som en typisk kverulerende kunde, men....) at det står i et eller annet lovverk at butikken rett og slett ikke har lov å la være å gi fullt beløp når det er snakk om reklamasjon med kvittering som bevis? For jeg er enig i at det høres ut som bedrageri... Det er ikke de ansatte som misforstår regelen da? Reklamasjon er jo faktisk noe helt annet enn en vanlig retur...

Anonymkode: 0ae85...e03

Jeg ville ikke ha kalt det slike butikker driver med som "bedrageri", akkurat, men de følger ikke akkurat forbrukerkjøpsloven. Det er alternativet i lovens bokstav d i § 26 om heving som nok er relevant her, og hele poenget med heving er at ytelsene skal tilbakeføres som om avtalen (salget) ikke hadde blitt inngått i det hele tatt. Med andre ord skal hele summen tilbakeføres.

Det jeg tror har skjedd her er at butikkmedarbeideren ikke var klar over forskjellen mellom en reklamasjon og bare et "vanlig" bytte i tråd med butikkens regler. 

Anonymkode: 92671...4e4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ansatte kan jo ikke for hva regelverket for retur av en vare innebærer... 

Anonymkode: e6ea4...ae0

Da får de lese seg opp på rettighetene til kundene ved reklamasjon, da! Jeg snakker om reklamasjon, ikke bare bytte noe eller levere tilbake noe fordi man "har ombestemt seg" eller noe sånt.

Endret av Million
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reklamasjon (lovebestemt) er ikke det samme som butikkens eventuelle interne regler for bytterett/returrett. Butikken kan ha en byterett/retturrett for å gi ekstra service, men ikke nødvendigvis (bortsett fra salg over nett, der man nå har 30 dagers lovbestemt returrett). Reklamasjon har man alltid krav på, men butikke har til gjengjeld lovbestemt anledning til å forsøke å utbedre skaden innen rimelighetens grenser, og til slutt å gi ny vare. Men man har i utgangspunktet ikke rett til å få igjen pengene med mindre butikken ikke greier å hverken utbedre skade eller gi ny vare. 

Anonymkode: 3421b...9da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reklamasjon (lovebestemt) er ikke det samme som butikkens eventuelle interne regler for bytterett/returrett. Butikken kan ha en byterett/retturrett for å gi ekstra service, men ikke nødvendigvis (bortsett fra salg over nett, der man nå har 30 dagers lovbestemt returrett). Reklamasjon har man alltid krav på, men butikke har til gjengjeld lovbestemt anledning til å forsøke å utbedre skaden innen rimelighetens grenser, og til slutt å gi ny vare. Men man har i utgangspunktet ikke rett til å få igjen pengene med mindre butikken ikke greier å hverken utbedre skade eller gi ny vare

Anonymkode: 3421b...9da

Nå greide ikke denne butikken det er snakk om her dette da. De hadde ikke flere igjen, og jeg tviler på at en vanlig kjedebutikk ønsker å fysisk fikse en topp...

Anonymkode: 92671...4e4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I bygget hvor jeg jobber er det et glasstak over inngangspartiet. Det sprakk og det regnet masse glassbiter ned på gaten. Mens vi holder på å sikre området, tilkalle hjelp og sørge for at ingen går under det så kommer det en dame til meg. 

 

Kunde: Unnskyld? Er denne til kvinner eller menn? 

Meg: Den er unisex

Kunde: Hvilken størrelse tror du jeg skal ha da? 

Meg: Det må du klare å avgjøre selv, vi har litt viktigere ting å ta oss av nå. 

Kunde: Her var det ikke noe service å få nei. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reklamasjon (lovebestemt) er ikke det samme som butikkens eventuelle interne regler for bytterett/returrett. Butikken kan ha en byterett/retturrett for å gi ekstra service, men ikke nødvendigvis (bortsett fra salg over nett, der man nå har 30 dagers lovbestemt returrett). Reklamasjon har man alltid krav på, men butikke har til gjengjeld lovbestemt anledning til å forsøke å utbedre skaden innen rimelighetens grenser, og til slutt å gi ny vare. Men man har i utgangspunktet ikke rett til å få igjen pengene med mindre butikken ikke greier å hverken utbedre skade eller gi ny vare. 

Anonymkode: 3421b...9da

Angrerett på varer kjøpt utenom fysiske butikker (Internett, postordre etc) har man hatt i veldig mange år. Forbrukerkjøpsloven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22. juli 2017 den 16.21, mmd skrev:

Stirrer absolutt ikke "olmt" på noen, hvor fikk du det fra?

Litt interessant dette, etter at dette temaet ble diskutert for en tid tilbake har jeg reist en del rundt i bl.a. Norge, Sverige, Danmark og Polen, og har besøkt mange dagligvarebutikker. Har forsøkt å legge merke til hva folk gjør med skillepinner. Det viser seg at det faktisk er veldig sjelden at folk legger disse etter varene! (Ingen vitenskapelig undersøkelse, akkurat, men regner med jeg har vært innom 20-30 butikker de siste måneden, det skjedde 3-4 ganger.)

 

 

Sier ikke at du stirrer olmt på noen, men at det hadde vært en naturlig forklaring på at folk hadde reagert slik du mente de ville reagert.

Jeg har aldri sagt at det fleste legger ut pinnen etter seg, jeg sier at jeg alltid gjør det om noen kommer bak meg, og jeg har aldri fått noen annen reaksjon en smil og takk fra den andre personen. :) men hender også at de foran meg legger ut pinnen til meg. Om jeg legger ut pinnen til personen bak meg legger gjerne den personen til kunden bak seg igjen, osv. 

Det er vel samme om det er sjeldent eller ikke, jeg syntes det er en koselig ting å gjøre, derfor gjør jeg det. Akkurat som jeg alltid holder døren for andre, smiler til folk jeg får øyenkontakt med, går til siden om noen skal ut av butikken mens jeg skal inn og det bare er plass til en, hjelper folk med barnevognen osv. osv. Men nå blir dette veldig til avsporing.

Anonymkode: 65d4a...fee

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, mmd skrev:

Angrerett på varer kjøpt utenom fysiske butikker (Internett, postordre etc) har man hatt i veldig mange år. Forbrukerkjøpsloven. 

Ja, det stemmer, men den har vel vært på 14 dager? Personen du siterer, skriver at den nå er 30 dager.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var på butikken engang og puttet varene mine på samlebåndet så kom det en annen kunde bak og puttet sin eneste vare (en boks med rømme) helt inntil mine. Mannen i kassa ble halvoppmerksom og spurte til slutt om rømmen også var min. Jeg så på kunden bak meg og dama så bare helt fjern ut uten å svare så jeg sa bare ja. Mannen slo inn rømmen, jeg betalte for den, pakket den ned i min handlepose med resten av mine varer og gikk ut av butikken. Dama så enda mer forvirra ut og stod igjen som et annet fjols mens det var lang kø bak henne igjen. 

Anonymkode: c0bc3...9f1

Fin behandling av dame som sannsynligvis har en form for hjerneskade, påbegynnende demens eller lignende

Anonymkode: 29deb...2a6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var på butikken engang og puttet varene mine på samlebåndet så kom det en annen kunde bak og puttet sin eneste vare (en boks med rømme) helt inntil mine. Mannen i kassa ble halvoppmerksom og spurte til slutt om rømmen også var min. Jeg så på kunden bak meg og dama så bare helt fjern ut uten å svare så jeg sa bare ja. Mannen slo inn rømmen, jeg betalte for den, pakket den ned i min handlepose med resten av mine varer og gikk ut av butikken. Dama så enda mer forvirra ut og stod igjen som et annet fjols mens det var lang kø bak henne igjen. 

Anonymkode: c0bc3...9f1

Snakk om å gå inn for å være en drittsekk.

Anonymkode: 6bf88...ed5

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, The Kitten skrev:

I bygget hvor jeg jobber er det et glasstak over inngangspartiet. Det sprakk og det regnet masse glassbiter ned på gaten. Mens vi holder på å sikre området, tilkalle hjelp og sørge for at ingen går under det så kommer det en dame til meg. 

 

Kunde: Unnskyld? Er denne til kvinner eller menn? 

Meg: Den er unisex

Kunde: Hvilken størrelse tror du jeg skal ha da? 

Meg: Det må du klare å avgjøre selv, vi har litt viktigere ting å ta oss av nå. 

Kunde: Her var det ikke noe service å få nei. 

Dårlig service å prioritere kundenes liv og helse ja!

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reklamasjon (lovebestemt) er ikke det samme som butikkens eventuelle interne regler for bytterett/returrett. Butikken kan ha en byterett/retturrett for å gi ekstra service, men ikke nødvendigvis (bortsett fra salg over nett, der man nå har 30 dagers lovbestemt returrett). Reklamasjon har man alltid krav på, men butikke har til gjengjeld lovbestemt anledning til å forsøke å utbedre skaden innen rimelighetens grenser, og til slutt å gi ny vare. Men man har i utgangspunktet ikke rett til å få igjen pengene med mindre butikken ikke greier å hverken utbedre skade eller gi ny vare. 

Anonymkode: 3421b...9da

 

4 timer siden, mmd skrev:

Angrerett på varer kjøpt utenom fysiske butikker (Internett, postordre etc) har man hatt i veldig mange år. Forbrukerkjøpsloven. 

Ordinær angrefrist etter Angrerettloven er vel fremdeles 14 dager? (Jfr. § 21: "Angrefristen utløper 14 dager fra den dag avtalen om tjeneste ble inngått, eller den dag forbrukeren får varen i fysisk besittelse. ...") Et unntak er avtaler om livsforsikring og individuelle pensjonsavtaler, som har 30 dager jfr. § 34.

Anonymkode: 4332f...8a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Ordinær angrefrist etter Angrerettloven er vel fremdeles 14 dager? (Jfr. § 21: "Angrefristen utløper 14 dager fra den dag avtalen om tjeneste ble inngått, eller den dag forbrukeren får varen i fysisk besittelse. ...") Et unntak er avtaler om livsforsikring og individuelle pensjonsavtaler, som har 30 dager jfr. § 34.

Anonymkode: 4332f...8a3

Jeg trodde angrefrist kun var for postordre/netthandel etc, og ikke varer kjøpt over disk? Når det gjelder å angre et kjøp i en butikk, så er det butikkens retningslinjer/policy som er gjeldende, men mange gjør det som en del av sin service. Reklamasjon igjen, er jo noe helt annet.

Men det er veldig til avsporing det her da. Blir like skuffa hver gang jeg kommer inn i tråden for flere fantastiske historier, også er det bare avsporinger som gjelder :P    :ler: 

 

Får derfor ta med et eksempel fra min studenttid som butikkansatt. Hadde en kunde som kom på ukentlig basis og lurte på om vi hadde fått inn skruer. Samtalen gikk vel omtrent som det her.

Kunde: Hei. Jeg skulle gjerne hatt noen treskruer. Har dere det her?

Meg (eller annen ansatt): Nei, beklager. Vi har dessverre ingen treskruer her.

Kunde: Å, det var synd. Jeg skulle så gjerne hatt noen treskruer for å få ferdig fuglehuset mitt. Kanskje du kunne tatt det opp med sjefen at dere kunne prøvd å tatt inn noen treskruer?

Meg: Vel, jeg kan jo høre.

Kunde: Det var veldig snilt! Det tror jeg småfuglene i hagen hadde blitt veldig glad for. Ha en fin dag! Ha det! 

 

Nå skal det være sagt at dette var en matbutikk. Og kunden var nok ikke helt skrudd sammen i toppen. En uke var det faktisk en ansatt som hadde tatt med noen skruer hjemmefra og gitt han, noe han ble kjempeglad for. Men neste uke var han tilbake igjen, men akkurat samme spørsmål. Men han var hyggelig da, så vi hadde jo ikke noe i mot at han kom. Hvis det var stille når han kom så gikk det også an å spørre litt om hvordan det gikk med fuglene hos han, og da lyste han opp og skravlet i vei. Tror nok han var litt ensom stakkars. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var på butikken engang og puttet varene mine på samlebåndet så kom det en annen kunde bak og puttet sin eneste vare (en boks med rømme) helt inntil mine. Mannen i kassa ble halvoppmerksom og spurte til slutt om rømmen også var min. Jeg så på kunden bak meg og dama så bare helt fjern ut uten å svare så jeg sa bare ja. Mannen slo inn rømmen, jeg betalte for den, pakket den ned i min handlepose med resten av mine varer og gikk ut av butikken. Dama så enda mer forvirra ut og stod igjen som et annet fjols mens det var lang kø bak henne igjen. 

Anonymkode: c0bc3...9f1

Jeg ser du får litt pes for denne men jeg lo iallefall :ler: 

Anonymkode: 37c38...7f1

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser du får litt pes for denne men jeg lo iallefall :ler: 

Anonymkode: 37c38...7f1

Jeg hadde ikke forventet noe annet, men når folk ikke gidder å svare den butikkansatte og heller ser fjern ut nedi telefonen sin, så følte jeg at jeg bare måtte i tillegg til å legge varen sin heeelt inntil mine. Jeg humret jo litt for meg sjøl da hun plutselig kikket opp fra skjermen sin og stotret ut "Han tok rømmen min!" og de andre kundene bak henne så bare dumt på henne. 

Anonymkode: c0bc3...9f1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/15/2017 den 18.36, Sugar&Spice skrev:

Lørdagsvakt i bokhandelen. Jeg står alene, og det er fullt kaos med femten meter kø. De aller fleste kundene er kjempetålmodige og ser at jeg jobber som en hest, jeg gir alltid 100% på lørdagene! Så kommer det en dame som skal handle bursdagspresanger og spør om jeg kan pakke inn boken og ballen for henne i to forskjellige presanger. Jeg er vennlig, men bestemt og sier "akkurat nå har jeg ikke mulighet til å pakke inn fordi det er så lang kø, og jeg er alene i to timer til. Men du skal selvfølgelig få med deg papir og bånd, det er ikke noe problem"*viser henne papiret vi har*

Hvorpå dama da svarer "Jeg jobber i butikk selv, og dette er uakseptabel service! Selvfølgelig skal du pakke inn for meg!"

Jeg sverger, øyebryna mine steg en meter :fnise:  Jeg skal fader tute meg ikke noe som helst! Og det aller verste er at jeg syns det å pakke inn presanger bare er koselig, gøy og det gir meg mye glede! Ofte, når det er stille, står jeg og prater med kundene om festen/middagen/bursdagen/bryllupet de skal levere presangen i, og jeg gjør meg alltid flid med nok bånd og fine kanter... Jeg simpelthen elsker å pakke inn! Men når det er femten meter kø må jeg faktisk prioritere den køen... Det hender ofte jeg sier til kunder at hvis de har andre ærender i handlegaten kan jeg pakke inn når jeg får tid, og så kan de komme tilbake om et kvarter og hente varene :fnise:

Jeg foreslo ikke det til henne.

Pakket du det inn da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24/07/2017 den 23.04, The Kitten skrev:

I bygget hvor jeg jobber er det et glasstak over inngangspartiet. Det sprakk og det regnet masse glassbiter ned på gaten. Mens vi holder på å sikre området, tilkalle hjelp og sørge for at ingen går under det så kommer det en dame til meg. 

 

Kunde: Unnskyld? Er denne til kvinner eller menn? 

Meg: Den er unisex

Kunde: Hvilken størrelse tror du jeg skal ha da? 

Meg: Det må du klare å avgjøre selv, vi har litt viktigere ting å ta oss av nå. 

Kunde: Her var det ikke noe service å få nei. 

En gang holdt jeg på med en vaskeoppgave i gjesteområdet, da jeg plutselig klarte å kutte meg i fingeren. Det var ingen andre ansatte i nærheten, så jeg sto med hånda over en søppelkasse mens jeg prøvde å strekke meg etter nærmeste serviett, slik at jeg kunne komme meg til bakrommet uten å dryppe blod gjennom hele restauranten. (Endte med å dra til legevakta og måtte sy flere sting, så det var ikke akkuratt noe lite kutt heller, det blødde ganske kraftig.)

Mens jeg står der med blod rennende nedover armen, så kommer det en kunde og spør hvor vi har sukker. Altså, hun var ikke uhyggelig på noen måte, men det er utrolig hvor lite noen folk får med seg :fnise:

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...