Gå til innhold

Underlige middagsminner fra barndommen


Gjest Eurydike

Anbefalte innlegg

  • 7 måneder senere...

Fortsetter under...

Gjest Halden
:ler: det hadde vi også! Men faktisk så synes jeg det er kjempegodt med makaroni til kjøttkaker og potet, fikk jo alltid det liksom :sjenert: Har faktisk laget det selv også.

Kom på en sær ting som det hendte jeg fikk da jeg var liten, nemlig klubb, blodklubb med sukker på. Og jeg husker hvor godt jeg synes det var, det var såå stas, men jeg vet neimen ikke om jeg hadde spist det i dag.

En annen ting- min bestemors generasjon var så flinke med desserter, gjerne varm dessert i form av melkevelling (har dere smakt makaronivelling? Nam :) )

av forskjellige slag, også disse grøtene, jordbærgrøt, sviskegrøt, rødgrøt også videre med fløtemelk på. Semulepudding med rød saus. Hjemmekokt sjokoladepudding med vaniljesaus.

Åssen lager man makaronivelling?? husker bare jeg har hatt det når jeg var mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi spiste egentlig ikke så mye rart, vi, men melkesuppe med pastaskruer er et besynderlig minne. Og jeg har spist min andel av "eksotiske internasjonale" 70-tallsretter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammas og min form for plukkfisk er først å lage hvit saus. Så har jeg i frossen sei som er skåret i passe stykker, og oppskjært løk. Dette kokes til fisken er ferdig, og saltes og pepres (sort pepper). Kokte poteter ved siden av.

Det er kjempegodt og jeg tror jeg må ha det snart, bare synd at det ikke er noen andre i familien her som liker det...

Signerer denne. Gidder aldri lage det selv, men mor er snill og lager det gjerne en gang når jeg er "hjemme" på ferie.

Plusser forresten på lista over "rare" matretter: har ikke fått med meg at "rødsei" er nevnt tidligere i tråden :ler: . Det er altså sei som ikke er bløgga (blodet blir igjen så den får en rød farge), deretter er den saltet godt og grundig - i saltlake, tror jeg. Ble spist med kokte poteter og gulrotstuing. (Hoppa glatt over

gulrotstuingen, men spiste fisk og poteter.)

Tillegg: Åh, jeg glemte jo nesten sildesuppa som mor laget en gang. Omtrent som kjøttsuppe, men med sild i stedet for kjøtt og med noe slags gryn oppi. Det ble heldigvis med den ene gangen.

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste jeg visste var servelatpølse, stekt bacon, kålrotstappe, poteter og tomatbønner,altså alt dette som en middag. Mamma laget det nettopp en dag da jeg var hjemmom. Kjempegodt ennå!

Ellers hadde vi hjemmelagede pølser av lam, og hjemmelaget kjøttdeig av lam. Dette likte jeg ikke.......

Og noe mamma kalte finke. Blandet med byggryn. Hva kan det ha vært montro??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest_pelle_*
Selv om jeg ikke er så gammel (21) var det (desverre? ;)) mye kjent her!

Det jeg husker aller best av tradisjonell mat hjemme hos oss er:

- Kokt torsk med kokte poteter og gulrøtter + smør og flatbrød

- Fiskepudding med poteter og råkost (eneste jeg kunne lage da jeg var lita..)

- Fiskeboller med hvit saus og kokte poteter og gulrøtter

- Fiskekaker i brun saus med kokte poteter og ihjelkokt makaroni

- Steikasild/Spekesild med kald potet, rømme og flatbrød

- Stekt torskerogn med kokte poteter

- Kleppsup med kanel og sukker på, og flesk ved siden av

- Stekte koteletter

- Kjøttkaker i brun saus med poteter og ihjelkokt makaroni (og evt pølser og rester av stek eller lignende kokt i brunsausen sammen med kjøttkakene)

- Betasuppe

- Pannekaker med tomatsuppe og/eller ertesuppe

- Gratinert blomkål med kokte poteter og flesk

- Blodpudding (det var vel bare et par ganger)

Sikkert masse mer og, men noe har man vel kanskje fortrengt ;)

Faren min innførte kokt torsk en dag i uka.. siden vi ofte hadde det en fast dag var jeg ofte utspekulert og var med noen hjem denne dagen. Hata det virkelig, og sleit med å få det ned. Pappa ble skikkelig overraska da jeg etter ei stund på hybel ba om å få kokt torsk når jeg kom hjem på middag :ler: Men jeg mener at fisken er mye finere nå da, husker den kunne være ganske feit og ekkel før.. i tillegg krever jeg å få flesk til nå da, det gjør det jo vanvittig godt!

Spekesild har jeg aldri klart å få i meg, men vi hadde et kompromiss hjemme; pappa og søstra mi spiste spekesild, mens jeg og mamma spiste steikasild, da ble alle fornøyde :) (søstra mi klarte ikke steikasild).

En annen ting på lista jeg syntes var forferdelig var kleppsup. Jeg antar det er det samme som flere andre har kalt kleppmelk? Potetballer kokt i melkesuppe er det iallefall hos oss. Om det er det samme, hva spiser dere sammen med kleppmelk? Jeg synes kanel og sukker + flesk høres veldig rart ut, men nå synes jeg det er skikkelig godt!

Ellers likte jeg vel det meste i større eller mindre grad. Men kan styre meg for stekte koteletter nå, iallefall sånn som de ble lagd da jeg var barn, noe så tørt.. Har også blitt litt "kresen" på makaronien etter at jeg skjønte at den ikke trenger å være ihjelkokt! Gratinert blomkål er den dag i dag noe av det beste jeg vet!

kleppsuppe lages ivertfall ikke med potetballer...det er egg,mel,melk å sukker.....kjempegodt....forøvrig er alle retter som er nevnt i denne tråden gode....spiser alt med stor appetitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Den blå smurfen

Hehe, morsom tråd!!!

Den gode barndommen ja...

Ukedagene gikk i de 'vanlige' tingene, ting med poteter til -selvsagt :fnise: Og den rare servelatpølsa!! Mamma stekte det i skiver og hadde det til komler! Merkelig!

Helgematen da dere, er det ingen som har fått skjell? Sånne terteskjell med tykk hvit saus, fiskeboller, kjøttboller og FROSNE grønnsaker? :) Det var helg det! Eller pizza, Toro fyll på hjemmelaget bunn. Eller pannekakerull, en rar ting av tykk pannekake med kjøttdeigfyll *grøsser*

Hehe, det var tider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Ertesuppe (men uten pannekaker, den tradisjonen har vi aldri hatt)

-Betasuppe med boller av smør, mel, melk, eggeplommer, sukker og muskatnøtt (tilberedt som en standard meljevning/hvit saus)

-Stekt flyndre av alle slag med poteter, gulrøtter og smelta smør

-Stekt torsk med poteter, gulrøtter og smelta smør

-Sprengt lange eller torsk med poteter, gulrøtter og smelta smør (ser noen en trend her, eller?)

-Stekt sei med poteter, gulrøtter, smelta smør og stekt løk

-Fiskekaker med poteter, gulrøtter, smelta smør og stekt løk

-Elgsteik med brokkoli, erter og champignon

-Svinekoteletter med poteter, gulrøtter og kanskje en saus som jeg ikke husker hva var

-Grillet kylling med ris

Dette er vel de jeg husker best av de skikkelig tradisjonelle. Pappa var yrkesfisker, det gjenspeiles jo i kosten. Tror vi hadde fisk minst fire dager i uka. Mamma spritet heldigvis opp med "kinamat" en og annen gang, ikke helt wok, men mer som en slags gryte med diverse. Den dag i dag har jeg seriøse problemer med enkelte typer fisk, rett og slett fordi hele konseptet med smelta smør til saus egentlig er litt ekkelt (sier jeg, som synes at ekte bearnaise er det beste i hele verden...), og det ødela ofte middagene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hehe, synes nå ikke alt dette er så utdatert. Jeg er 19 og har vært gjennom veldig mye av det som nevnes her.

Kokt torsk + lever og rogn

Møsbrømlefse (deilig lokal spesialitet fra salten! beste jeg vet.)

Melkesuppe med makaroni

Torsketunger

Gammelsalta sei (æsj)

Kaldsei m/rømme, poteter osv.

Lutefisk med mølje til forrett (man bryter opp flatbrød og har på kraft og sirup, nam)

Pannekaker med tomatsuppe til

:popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokst opp med fotformskomor jeg. Riktig nok på åttitallet, men vi spiste mye rart.

Kan nevne:

Brenneslesuppe med kokt egg i båter

Karvekålsuppe med kokt egg i båter (karvekål er også en ugressplante, vi pleide å bli med mamma på karvekålslang i en gressplen i nærheten der den vistnok var veldig god)

Snittebønnestuing - som tilbehør til koteletter eller annet. Husker en eviglang ettermiddag hver høst etter at snittebønnene var høstet i hagen. Da skulle de renses, vaskes og så skulle to og to nedi snittebønnesnitteren. Jeg stappa dem oppi og broren min sveiva.

Knutekålstuing - også tilbehør. Knutekål er rett og slett fryktelige greier, det hjelper ikke at den er stuet.

Ellers var det blodpannekaker med eplemos, lungemos, firkantsei stekt i panna med løk og hermetisk tomat og en hel del annet som jeg aldri kommer til å lage selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokt torsk, poteter, gulrøtter.

Hjemmelaget fiskegrateng.

Blomkålsuppe.

Tomatsuppe.

Grønnsakssuppe.

Betasuppe.

Pannekaker, blåbær eller bacon og sukker.

Kjøttkaker, poteter, ertestuing og brun saus.

Koteletter, grønnsaker, saus og potet.

Men dere; lungemos og morrpølse er to helt forskjellige ting! Morrpølse er en slags spekepølse. Den er fast og skal spises som den er, bare skjære den opp i skiver å ha på brødskiva f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

vi hadde rype til nyttårsaften som min far hadde skutt selv. Jeg syntes det var veldig godt.

Vi har alltid hatt det på julaften :)

Bare jeg av barna som likte det-

Fikk ikke servert så mye rart, eller ikke som var rart for oss iallefall. Av ting man ikke spiser så mye av idag var (lamme-)nyregryte, leverbiff og hvalbiff. Stekt rogn og melke (makrellsæd?) når vi hadde stekt makrell, stekt sild (kjempegodt), og stekt rogn (fra boks), ellers trukket rogn om den var fersk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid hatt det på julaften :)

Bare jeg av barna som likte det-

Fikk ikke servert så mye rart, eller ikke som var rart for oss iallefall. Av ting man ikke spiser så mye av idag var (lamme-)nyregryte, leverbiff og hvalbiff. Stekt rogn og melke (makrellsæd?) når vi hadde stekt makrell, stekt sild (kjempegodt), og stekt rogn (fra boks), ellers trukket rogn om den var fersk.

Laget også mye rødgrøt og semuljegrøt, mmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...