Gå til innhold

Underlige middagsminner fra barndommen


Gjest Eurydike

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Jeg elsket rart nok blodpudding da jeg var mindre :overrasket:

Jeg har til dags dato store vegringer mot poteter. Det minner meg om min mors ihelkokte poteter med skall på, som vi selv måtte ta av. Hun bare lagde det samme tragiske hele tiden, litt rart da hun var utdannet kokk. Vi måtte også spise fisk med masse bein i, så det er jeg heller ikke så glad i.

Jeg er glad for at jeg kan velge min egen middag!!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

litt rart da hun var utdannet kokk.

Skomakerens barn vet du. ;) Ingen av kokkene jeg kjenner lager særlig spennende mat når de er hjemme, der går det i fiskeboller, pølser med potetmos og grandiosa. Tror de får nok av matlaging på jobben tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Skomakerens barn vet du.  ;) Ingen av kokkene jeg kjenner lager særlig spennende mat når de er hjemme, der går det i fiskeboller, pølser med potetmos og grandiosa. Tror de får nok av matlaging på jobben tydeligvis.

Eksen min var kokk. Han elsket å skjemme oss bort med deilig mat. Men han hadde kanskje et litt stort behov for å få ros, og det fikk han sikkert oftere hos oss enn ute alene på kjøkkenet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
-stekt blodpølse med sirup, kokte poteter og kålrotstappe

-ball (komle) med stekt flesk m.m

-alltid ertesuppe som forrett til pannekaker

-poteter til 90% av middagene

:ler:

Er du søsteren min? :tunge1:

Ellers er lever og torskerogn noe jeg aldri mer kommer til å spise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Her kommer de dårlige matminnene fra barndommen skyllende over meg ja...

Blodpudding var jeg faktisk veldig glad i som liten, men hadde aldri i verden spist det nå. Ser mange andre har nevnt det også -men ingenting slår kombinasjonen vi fikk servert hjemme: Stekt blodpudding med poteter og EPLEMOS!!! Det verste er jo at jeg husker det som godt...

Ellers var de fleste middagene slik:

- Lettsaltet torsk med kokte poteter og gulrøtter (kokt eller raspet) - Å FYSJAMEG! Dette er grunnen til at jeg nesten får brekninger av å spise hvit, kokt fisk den dag i dag... "Du får ikke gå fra bordet før du har spist fisken din"... Husker jeg var på nippet til å spy maaange ganger!

- Fiskepinner med kokte poteter og gulrøtter (kokt eller raspet)

- Røkt kolje med kokte poteter og gulrøtter (kokt eller raspet)

Til all slags fisk ble det servert eggesmør (smeltet smør med oppdelt, hardkokt egg oppi :overrasket: )

Som dere ser var det ikke den helt store variasjonen av tilbehør her...

- Fiskekaker med ketsjup på og poteter til

- Stekte kjøttpølser med ketsjup på og poteter til

- Stekte koteletter

- Pannekaker, som oftest med tomatsuppe som forrett

- Spaghetti med tomatsaus og enten kjøttdeig eller pølsebiter... OG POTETER :ler:

- Risengrynsgrøt eller fløyelsgrøt

- "Sånt i form", en slags grateng med makaroni og skinke

- Lørdagspizzaen var alltid med kjøttdeig

- Melkesuppe (rester av risgrøten tynnet ut med melk)

- Grønnsakssuppe/lapskaus

Kjenner jeg er veldig glad for at utvalget i middagsretter har økt dramatisk de seneste årene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting på lista jeg syntes var forferdelig var kleppsup. Jeg antar det er det samme som flere andre har kalt kleppmelk? Potetballer kokt i melkesuppe er det iallefall hos oss. Om det er det samme, hva spiser dere sammen med kleppmelk? Jeg synes kanel og sukker + flesk høres veldig rart ut, men nå synes jeg det er skikkelig godt!

Kleppmelk hos oss er IKKE potetballer kokt i melk iallefall. Det hørtes grusomt ut!! Vår kleppmelk/bollemelk er mel-boller (mel, melk, egg, sukker og salt) kokt i melk. Serveres med sukker og kanel på. Kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei :) Jeg synes faktisk kleppsup er kjempegodt nå da, ikke i nærheten av så ekkelt som det høres ut som! Men det er vel kanskje en vanesak.. tror det er noe man må "lære seg å like". Jeg synes melboller høres forferdelig ut da ;)

Andre som spiser noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

Åh.. nå kom jeg på enda en gjenganger. Eller kanskje heller en uendelig variasjon over et tema som i utgangspunktet er godt. Jeg nevner i fleng:

Elgkjøttkaker (med poteter, ihelkokte grønnsaker/gulrøtter)

Elgstek (ditto)

Elgbiff (med poteter og bearnaise, selvfølgelig. Hva er det med denne hersens bearnaisen? oppi her hvor jeg bor har de den tilogmed på PIZZA!???????)

Storkjøttkake (stekes som omelett i pannen), - av elg selvfølgelig

Elgkarbonader (med poteter og ertestuing, til forandring)

Toro gryterett med elgkjøttdeig

Hjemmelaget pizza med elgkjøttdeig

Pasta med kjøttsaus(av elgkjøttdeig, selvfølgelig)

Småsteik av elg

Kjøttkakepåtoppen (i form: først poteter, så grønnsaksblanding, så elgkjøttfarse)

Og sikkert mye, mye mer. Heldigvis skiftet pappa til et jaktlag med litt færre elg på kvoten etterhvert. Og snart 15 år etter at jeg flyttet hjemmefra så synes jeg nå omsider at elgkjøtt er godt, spesielt når jeg selv kan bestemme hva jeg skal lage av det. For nå er det mannen min som kommer hjem med elgkjøtt, i små doser, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Skomakerens barn vet du.  ;) Ingen av kokkene jeg kjenner lager særlig spennende mat når de er hjemme, der går det i fiskeboller, pølser med potetmos og grandiosa. Tror de får nok av matlaging på jobben tydeligvis.

Uff, er teit at det er slik. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Kleppmelk hos oss er IKKE potetballer kokt i melk iallefall. Det hørtes grusomt ut!! Vår kleppmelk/bollemelk er mel-boller (mel, melk, egg, sukker og salt) kokt i melk. Serveres med sukker og kanel på. Kjempegodt!

Det høres ut som noe min tante lagde da vi var på besøk hos henne da vi var liten.

Kan jeg få oppskriften? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Har ikke hatt tid til å svare i denne tråden tidligere.

Og det meste av det jeg er vant med hjemmefra er nevnt her opptil flere ganger.

Det gikk mye i selvfisket fisk og fiskemat.

Husker jeg elsket rødsei/gammelsaltasei.

Min far jakter, så kjøtt for meg har enten vært elg eller sau fra min onkels gård. (vi jaktet ikke på sauene)

Blodmat har jeg alltid likt, og lager av og til blodpudding selv, men får ikke spise det når kjæresten er hjemme(han er en matpyse)

Det eneste jeg husker at jeg ikke fordro, var noe min farmor kalte kalvegomme, det er en slags aspik som hun kokte selv på kalveskanker.

Er rett og slett oppvokst på god gammeldags husmannskost.

Det morsomme i denne tråden er at vi okker og syter over hvor kjedelig mat vi spiste da vi var barn på 70 og 80 tallet(har gjort det selv, ikke akkurati denne tråden), men de siste trendene i matveien her i landet både blandt unge og gamle er at disse rettene er på full fart inn i det daglige kostholdet igjen. Siden trenden med slowfood og kortreist mat er på full fart inn i norske kjøkken.

Før vi aner ordet av det så er plukkfisk poppis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette var en bra tråd. Jeg har ei stund gått og tenkt på hva vi egentlig spiste da jeg vokste opp på 80-tallet. Vi spiste nemlig aldri pasta, kjøttdeig, fiskepinner (det har jeg faktisk aldri smakt) eller koteletter som jeg seinere har forstått at var vanlig. Men nå kom minnene tilbake!

Vi spiste mye fisk i alle varianter. Det er mye av det jeg ikke syntes var spesielt godt da som jeg er kjempeglad i nå. For eksempel er boknafisk med poteter, bacon og gulrotstuing en av mine favorittretter. Lettsalta torsk med samme tilbehør er jo også veldig godt.

Blodpudding og opphakka innmat (ala haggis i Skottland) har jeg alltid likt, men det kan kanskje være fordi vi alltid har spist det med sirup på og ikke noe mer til? Av denne tråden virker det ikke som det er sirup som er det mest vanlige å ha til dette. Kunne aldri ha tenkt meg å ha potet til det!

Kleppmelk er kjempegodt, i alle fall i den formen jeg kjenner det. Har bare spist det med melboller (tjukk pannekakerøre) med sukker og kanel på.

Så lenge jeg slipper de ihjelkokte grønnsakene er jeg ganske altetende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomme i denne tråden er at vi okker og syter over hvor kjedelig mat vi spiste da vi var barn på 70 og 80 tallet(har gjort det selv, ikke akkurati denne tråden), men de siste trendene i matveien her i landet både blandt unge og gamle er at disse rettene er på full fart inn i det daglige kostholdet igjen.  Siden trenden med slowfood og kortreist mat er på full fart inn i norske kjøkken.

Enig med deg i det, pulverheksa, men forskjellen blir jo at tradisjonsmaten bare vil bli en del av det mangfoldet kostholdet vårt i dag (ideelt sett... ) består av. Og så tilpasser vi vel de tradisjonelle rettene til dagens smak til en viss grad - ingen går vel tilbake til kokte poteter og gulrøtter til middag nesten hver dag igjen, for å si det sånn...

Ellers tror jeg at "husmannskosten" i dag, dvs de mest spiste hverdagsmiddagene, dessverre er hel- og halvfabrikatamat som bedøver smaksløkene våre, og som på mange måter er av dårligere kvalitet enn det vi spiste på 70-tallet.

Sånn sett var ikke min mening da jeg startet tråden å klage over at maten jeg spiste som barn var kjedelig, men snarere at deler av den framsto som nesten eksotisk og "krevende", særlig sammenliknet med det man regner som barnevennlige middager i dag. :)

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi hadde noe som ble kalt "beinløse fugler". Det var intet mindre enn kjøttkaker som hadde en litt snodig fasong. Men jeg forstod det derimot slik at det var snakk om fugler i brun saus, og orket slettes ikke å spise dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera
Bearnaise på pizza ja! Det er lenge siden jeg har spist, det var jo kjempegodt :ler: (seriøst)

Ja, det er nam!

Pizza med biff, løk og bearnaise... Er visst er trøndelagsfenomen, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...