Gå til innhold

Underlige middagsminner fra barndommen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hmm, vi spiste ikke så mye rart som barn vi, ikke noe jeg ikke ville bedt mine (fremtidige) barn spise i dag.

Potetball (kumle/raspeball, eller hva en nå enn kaller det) spiste vi ja... Og det spiser jeg enda. Og det er det beste min samboer vet. Og det kommer definitivt også til å introduseres for våre etterkommere, når den tid kommer. Det er jo godt!

Blodmat slapp vi som barn, fordi mamma ikke klarte det. Pappa spiste det, men vi slapp altså. Egentlig mye sånn at det mamma ikke spiste/spiste, det måtte vi også spise/slapp vi, mens det pappa spiser kreves det ikke at vi etterfølger, han spiser jo hvasomhelst...

Ettersom jeg er kresen og "vanskelig" i matveien selv (var det som barn og er det fortsatt dessverre) så har jeg nok en del øvelse å gjøre slik at ikke neste generasjon vokser opp med å ikke spise noe som helst "for det gjør ikke mamma". En kombinasjon av pokerfjes og fantasi. Det må jeg nok øve på. Har heldigvis noe tid på meg da. Det trengs nok...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ellers spiser jeg fortsatt gjerne spekesild med poteter og rødbeter

Jeg også, har til og med anbefalt det som sommermat i en tråd her nylig, og skal definitivt ha det til middag en dag i løpet av sommeren. Med rømme og løk i tillegg til rødbeter og nypoteter. :sikle:

Og ellers hadde jeg ikke hatt problemer med å spise noen av rettene som har kommet fram her i tråden hvis jeg hadde fått dem servert, men mye av det er såpass tung og "ufrisk" mat at det ikke er sånt jeg tenker på å lage selv.

Maten på 70-tallet, ihvertfall den vi spiste, var vel framdeles mer tilpasset folk med tyngre fysisk arbeid, og preget av at man spiste utelukkende norske råvarer. Salat, pizza og fancy grønnsaker som feks brokkoli ble jeg ikke kjent med før på 80-tallet... :ler:

Gjest LilSweetie
Skrevet

Når jeg leste denne tråden følte jeg meg kjempeung! Har nesten ikke spist noe av det som står her, og har heller ikke helt klart for meg hva komler og sånn er.

Men mye av det høres ikke ut som noe tap ;)

(er 22 år forresten :tunge1: )

Skrevet

Jeg tror jeg har sluppet ganske så rimelig unna da jeg var liten, for hverken blodpudding, lungemos, torskerogn eller joikakaker. Mamma har alltid vært veldig oppdatert i matveien, om jeg kan kalle det det, og har aldri likt eller laget tradisjonelle middager. Mest wok og andre slike matretter som har vært en del av min barndom. Husker jeg måtte be på mine knær som 16-åring for at mamma skulle lage fiskeboller i hvit saus med poteter til :ler:

Gjest Mireya
Skrevet

-stekt blodpølse med sirup, kokte poteter og kålrotstappe

-ball (komle) med stekt flesk m.m

-alltid ertesuppe som forrett til pannekaker

-poteter til 90% av middagene

:ler:

Gjest Gjesta
Skrevet

Grøss....

Oppvokst på Nordmøre som jeg er, har jeg måttet gjennomgå følgende tortur:

Blandaball med stekt flesk

Kvitball med smeltet smør

Og en gang laget moren min sildekaker. Heldigvis ble det med den ene gangen.

Skrevet

Morsom tråd. :)

Jeg vokste opp i finnmark og der gikk det mye på div fiskeretter.

Middager jeg ikke likte:

*Mølja.

*Blodpudding.

*Torsketunger.

*Bollemelk. (Melboller kokt i melk. Grusomt!)

*Uer.

*Sild og makrell.

Middager jeg likte:

Fiskeboller i karrisaus.

*Fiskekaker.

*Seibiff.

*Mølja. (Godt, men bare én gang i året. Var voksen før jeg begynte å like det)

*Boknafisk.

*Hvalbiff.

*Lettsaltet torsk med hvitsaus og bacon.

*Pannekaker.

*Pizza

*spaghetti

Skrevet

Det jeg synes er litt underlig, er at jeg ikke hadde noe imot middagene jeg ramset opp (som sagt var det pølser med potetmos jeg hadde problemer med :ler: ). Til tross for at rettene ikke akkurat var spesielt barnevennlige, så spiste jeg dem, jeg!

Kanskje fordi jeg fikk dem servert med største selvfølgelighet, uten at det ble gjort noe nummer ut av det? :klø:

Skrevet
boknafisk (noe slags røkt fisk, er fra  nordnorge ja)

Boknafisk er ikke røkt, den er bare "halvtørket".

Mulig jeg er rar, men mye av det som er nevnt her som underlig mat er mat jeg både likte som barn, og fremdeles liker den dag i dag:

Hvalkjøtt - men foretrekker det i tynne skiver som biff, ikke ihjelkokt i gryte.

Lever - likte det som barn / ungdom, og temmelig sikker på at jeg ville likt det i dag også, jeg har bare ikke kommet meg til å lage det enda. Dessuten hadde vi av og til innmatkaker, dvs. "kjøttkaker" som var laget av en blanding av vanlig kjøttdeig og hjerter og nyrer. Tro det eller ei, men det var veldig godt (jeg smakte det igjen for bare et par år siden, og det var like godt som jeg husket).

Blodpudding - kjempegodt, men den må være hjemmelaget.

Røkt fisk - nydelig.

Det eneste jeg husker som virkelig sært var "feittpokka" (aner ikke om det har noe navn på bokmål :ler: ); en eller annen hinne fra lammemagen som ble saltet og stekt og brukt nærmest som man ville brukt bacon til f.eks. enkelte fiskeretter. Jeg tviler på at jeg ville likt det noe særlig i dag, men jeg tror jeg spiste det som barn.

Ellers tror jeg mine foreldre var noe forut for sin tid, jeg er oppvokst med både karriretter, bacalao og diverse annet som var temmelig eksotisk på bygda i Nord-Norge 70-tallet. Og jeg er evig takknemlig for at det aldri har blitt servert grøt eller kleppmelk og liknende som middag i oppveksten min - dét hadde nok vært traumatisk. ;)

Gjest StoreSky
Skrevet

Sild med poteter og rødbeter klarer jeg ikke, for mye bein

Innmat er heller ikke noe jeg savner i voksen alder.

Joikakaker smakte bedre som barn enn voksen (skuffaaaa!!!)

Da det ble laget lever og rogn (kokt) så fikk vi alltid spaghetti med ketchup...Idag er det pasta flere ganger i uken ofte.

Spiser mindre fisk nå enn før, men mest fordi jeg ikke er flink å kjøpe fersk og dessuten ikke flink å lage det. Men har myye mer grønnsaker, krydder, hvitløk, sunne sauser, bønner, etc.

Gjest gjest1
Skrevet

Ah, den lungemosen..ai ai! Vedder på at vi hadde det en gang pr uke. Men det var da så godt, så! :ler: Makaroni og potet til.

Blodpølse hadde vi ofte og, men den slapp jeg å spise. Puh.

Hos besteforeldre fikk vi alltis stekt flesk- ikke tynne baconskiver, men solide feite biter!

Åsså husker jeg noe som var veldig godt på sommeren: Soll! Dvs kavring brekket opp i biter, med kulturmelk og mye sukker på!

Skrevet

Er morrpølse det samme som lungemos? :kvalm: Jeg som syntes det var knallgodt da jeg var liten......

Og er kolje en fisk?

Skrevet

Jeg var også av den kresne sorten som ung (og ja, er det fortsatt. Spiser for eksempel ingenting fra havet.) Egentlig har jeg sluppet unna ganske greit, om det var middagsmat jeg ikke likte, spiste jeg bare ikke.. Foreldrene mine har aldri vært spesielt glad i matlaging heller så. Standardretter fra barndommen er vel:

- fiskeboller med karri (det var faktisk det beste jeg visste.)

- fiskegrateng (da spiste jeg ikke middag)

- kjøttkaker fra hermetikkboks

- stekte, tjukke pølser med potet til.

- Risengrynsgrøt (Hver lørdag! Men det er jo kjempegodt! Tradisjon som skal viderebringes tror jeg.)

Når faren min kommer hjem fra jobb setter han på potetene før han hviler (før-)middag..

Skrevet

Hmm, jeg har aldri vært i nærheten av disse rettene. Er det 70-talls mat eller? Jeg har spist alt som er helt vanlig i dag og jeg er 23.

Skrevet
- Risengrynsgrøt (Hver lørdag! Men det er jo kjempegodt! Tradisjon som skal viderebringes tror jeg.)

Det hadde vi også, hver lørdag. Noe som førte til at jeg nå i voksen alder ikke spiser risengrynsgrøt annet enn på julaften. Så det blir ingen fast grøtdag på mine barn.

Forøvrig kom jeg til å tenke på at min favorittrett da jeg var liten var kokt torsk med poteter, grønnsaker og smeltet smør. Tror ikke dette er så vanlig blandt dagens barn. I likhet med Nilma hadde vi også mye "annerledes" mat. Med en fransk mor var nok våre middager en del mer internasjonale og annerledes enn andres.

Gjest Mireya
Skrevet

Vi hadde også risengrynsgrøt hver lørdag.

Og pannekaker på fredag.

:Nikke:

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Typisk umoderne retter er tydeligvis blant min favorittmat :)

Som for eksempel:

Stekte røkte pølser med poteter og hvit saus

Fersk suppe med klotboller (kløtter)

Bankekjøtt

Betasuppe

Skinkestek med brun saus, poteter og surkål

Pannekaker med tomatsuppe ved siden av

Risengrynsgrøt

Røkt kolje eller lettsaltet torsk med poteter og smeltet smør

Fiskeboller i hvit saus med bacon ved siden av

Stekt flesk og duppe

Plukkfisk

Endret av Rosin
Skrevet (endret)

Hm....

• Lungemosen husker jeg ja, men min mor piffet den heldigvis opp med løk
  • Blodpølse (snek meg unna hver gang jeg kunne)
  • Kleppmelk - ikke som middag men som kveldsmat (eller, fysj, dessert)
  • Risengrynssuppe - som risgrøt bare tynnere, og med sukker oppi ("dessert" etter et fiskemåltid)
  • Rødsei -ramsalt sei som ikke var "bløgga"- med poteter og (uff) gulrotstuing
  • Kjøttkaker i brun saus (ikke favoritt, så jeg lager det aldri selv)
  • Hvalbiff (først ihjelstekt og så kokt i hjel i brun saus)
  • Kokt uer.....
  • Råmelkspudding - når mor klarte å få tak i råmelk

Joda, jeg har visst vært borti det meste.

Endret av Cata
Gjest Gjesta
Skrevet

Og svinekoteletter; først stekt lenge og vel på for høy varme, deretter kokt helt i hjel i brun saus. Komplett med poteter og gulrot.

Det aller verste jeg visste, var kokt torsk med poteter, gulrøtter og smeltet smør. Kokt makrell var heller aldri en hit.

Gjest Gjest
Skrevet

Da jeg var liten elsket jeg blodpannekaker - syntes det var supert med sånne rød/blå/lilla pannekaker med sirup på. Nå ville jeg ikke turt å smake på dem :ler:

En annen stor hit var innmatkaker, kjøttkaker lagd av forskjellig innmat fra sauen - det var også helt supert, for de kakene var mye saftigere enn vanlig kjøttkaker. Også en ting jeg ikke ville rørt med ildtang i dag :ler:

Noe jeg absolutt ikke likte synet av og aldri har smakt på, var sauehoder, det står jeg fast på enda ;)

Men kleppmelk er da godt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...