Gå til innhold

Underlige middagsminner fra barndommen

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvordan lager du plukkfisk Piaf?

Sånn omtrent: :)

Surrer løk, purre og hvitløk mykt i olivenolje (evt smør). Har i poteter i biter, melk og gjerne en skvett fløte, nok væske til at potene kan koke møre (men ikke så mye at det dekker). Når potetene er gjennomkokt, moser jeg dem med potetmosstapper i gryten og tilsetter rester av kokt fisk - gjerne lettsaltet torsk. Tilslutt koker jeg det hele opp og smaker til med salt, pepper og muskat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk. Da fikk jeg bekrefte det jeg trodde at plukkfisk ikke er det samme overalt.

Skrevet
Takk. Da fikk jeg bekrefte det jeg trodde at plukkfisk ikke er det samme overalt.

Da ble jeg litt nysgjerrig på hva du forbinder med plukkfisk... ;)

Ellers er nok min versjon bittelitt modernisert - olivenolje og hvitløk hører definitivt ikke med i tradisjonell plukkfisk. Og gressløk er nok "riktigere" enn purre (bruker forresten gressløk hvis jeg har det når jeg lager plukkfisk, feks nå om sommeren).

Gjest gjest1
Skrevet

Bestemors versjon av plukkfisk inneholder ikke hvitløk, for å si det sånn ;) Ei heller purre. Dessuten moser hun ikke potetene, de er i små biter ja, men det er ikke mos.

Skrevet

Og min bestemor sin plukkfisk består av hvit saus, fisk og makaroni. Ligner mer på fiskegrateng, men de kaller det plukkfisk.

Skrevet

Mammas og min form for plukkfisk er først å lage hvit saus. Så har jeg i frossen sei som er skåret i passe stykker, og oppskjært løk. Dette kokes til fisken er ferdig, og saltes og pepres (sort pepper). Kokte poteter ved siden av.

Det er kjempegodt og jeg tror jeg må ha det snart, bare synd at det ikke er noen andre i familien her som liker det...

Skrevet

Det jeg kaller plukkfisk er i allefall hvit saus iblandet kokte poteter i terninger, kokt fisk i biter, kokte gulrøtter i skiver og strimlet purre.

Skrevet
Eggesmør er jo et must! Det er kjempegodt til fisk!

Eggesmør er nam! Men jeg fikk det aldri i de glade syttiåra, det er noe jeg lærte av eksen. Men nå kan jeg ikke unnvære det til fiskegrateng, lettsaltet torsk eller røkt kolje. Og det må være finhakket løk i.

Surrer løk, purre og hvitløk mykt i olivenolje (evt smør). Har i poteter i biter, melk og gjerne en skvett fløte, nok væske til at potene kan koke møre (men ikke så mye at det dekker). Når potetene er gjennomkokt, moser jeg dem med potetmosstapper i gryten og tilsetter rester av kokt fisk - gjerne lettsaltet torsk. Tilslutt koker jeg det hele opp og smaker til med salt, pepper og muskat.

Og jeg som trodde jeg ikke hadde spist plukkfisk noen gang - dette er jo standard resteprosedyre for fisk! :)

Skrevet

Ang plukkfisk/"plukkfisk": ;)

Som jeg skrev tildligere i tråden, er plukkfisken jeg lager en slags mellomting mellom plukkfisken jeg vokste opp med og den franske retten brandade (=lett potetmos med lettsaltet torsk og hvitløk, sånn omtrent). Purren innførte min mor, så det er ikke min oppfinnelse.

Men jeg har den gode gamle Økonomisk kokebok, og der skal også poteter og løk koke i melk til potetene moser seg før man blander i fiskerester (når jeg bruker potetmosstapper, er det fordi jeg er utålmodig :) ). Hvit saus i plukkfisk er jeg altså ikke vant med - det er potetene som jevner "sausen". I følge denne kokeboken skal man også klippe gressløk over plukkfisken.

Skrevet

Det hørtes godt ut! Selv er jeg vokst opp med hvitsaus-varianten, men i motsetning til versjonene over her er det ikke makaroni i, og man koker fisken for seg først (evt. bruker fiskerester). Ikke akkurat det beste jeg vet, så jeg har aldri laget det selv, men din versjon hørtes jo god ut, piaf.

Skrevet
Komle (kjent som raspeballer for noen)

Og klepp melk (minner meg om små komler bare kokt i melk)

Jeg kalte det klepp-suppe!

Og det får jeg enda av mormor når vi er det....nam!

Komle= Kløbb for meg hehe!

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg kjenner til den type plukkfisk som piaf snakker om. Potetmos i en eller annen variant, tilsatt kokt fisk. Det er kjempegodt, og i min barndom en restemiddagslager.

Skrevet

Da har jeg lært noe nytt i dag :) - jeg hadde ikke hørt om plukkfisk med hvit saus før i denne tråden.

Det må jo bli en smak nærmere fiskegrateng, kanskje? Synes det også hørtes godt ut, jeg - kanskje det må prøves? ;)

Skrevet

Varianten jeg lager smaker ikke som fiskegrateng. Løken skal ikke stekes før den has i gryta og defor setter den en veldig god smak på retten.

Burde definitivt prøves.

Skrevet

Lager også plukkfisk på den måten som Piaf beskriver, bare at jeg har bittelitt sukker på løken. Servert med en smørklatt på toppen og flatbrød til,så smaker det himmelsk........... :sikle:

Skrevet
Det må jo bli en smak nærmere fiskegrateng, kanskje? Synes det også hørtes godt ut, jeg - kanskje det må prøves? ;)

Ja, sånn min mor lager det er det i hvert fall i bunn og grunn akkurat samme "røre" som til fiskegrateng, minus makaroni. Det smaker for så vidt helt OK (fiskegrateng er jo nydelig ;) ), men jeg synes konsistensen på plukkfisken blir litt vel grøtete.
Gjest Gjest
Skrevet

Er dere snart ferdige med å snakke om den jævla plukkfisken nå? :frustrert:

• 1 år senere...
Gjest Gjest_Betsy_*
Skrevet
Lungemos var faktisk noe av det beste jeg visste som barn, og jeg mener å huske at vi hadde det ganske ofte til middag. Blir ikke så ofte i dag, men kanskje mest fordi jeg ikke tenker på det, for jeg liker det fortsatt. Blodklubb og blodpudding var også helt greit den gangen og sild også.

Det jeg hadde mest problemer med var vel plukkfisk og lever, men med leveren var det greit sålenge vi spiste sausen oppå potetene. Kunne ikke drømt om å hatt noe av dette i dag. Også når vi hadde stek, den skulle jo stekes til den kunne slå ihjel en død mann og jeg satt og tygde og tygde og tygde... :ler:

Lungemos er jo favoritten min også, spiste det ofte som barn,og lever,og ellers er jeg egentlig kresen i matveien,liker ikke spaggetti,mackaroni,, hvitløk,eller gele til dessert :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...