Gå til innhold

Underlige middagsminner fra barndommen

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Vi hadde noe som ble kalt "beinløse fugler". Det var intet mindre enn kjøttkaker som hadde en litt snodig fasong. Men jeg forstod det derimot slik at det var snakk om fugler i brun saus, og orket slettes ikke å spise dette.

Å, det hadde vi også ofte, og det er jammen GODT.

De har ett litt spesielt krydder som ingefær og nellik og smaker helt nydelig med tyttebærsyltetøy.

Nå fikk jeg lyst på det - har ikke spist benløse på mange år.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jøss, for en artig tråd!

Ingen som har spist blodpannekaker???? Husker om høsten i slaktetida, da stekte mamma pannekaker hvor noe av væsken i pannekakerøra var byttet ut med blod fra slakt (helst kyr).....

Kakene ble svarte, og vi spiste dem med sirup eller sukker. Den gang syntes jeg de var nyyydelige, men nå :tristbla:

Ellers spiste vi råmelkspudding, laget av den første melka som kommer etter at kyrne har fått kalv. Da er den ekstra tykk og næringsrik. Aner ikke hvordan den lages, har ikke smakt det i voksen alder. Men vi spiste den med rød saus på, til dessert. Nyydelig godt! :)

Gjest gjest1
Skrevet

Husker egentlig ikke så mye av det jeg spiste som barn jeg, men det var ikke komle, raspeball og andre slike typiske norske retter gitt.

Så vidt jeg kommer på er jeg oppfostra på kjøttdeig, løk og spaghetti, fiskekaker med brunsaus og ris, stekt kylling med chips på fredager og pizza på lørdager.

Gjest gjest1
Skrevet

Vi spiser det meste av det som er nevnt i denne tråden i dag vi, med unntak av en ting; nemlig lever! Urgh! Det blånekter jeg å lage,spise eller lukte!

Jentene spiser det meste, men toppen av glede er blodpudding med eplemos eller kleppsup (melboller kokt i melk) til kveldsmat. Husker selv jeg elsket dette når jeg var liten, idag klarer jeg meg godt uten.

Oj, holdt nesten på å glemme et annet mareritt fra barndommen:bønnekaker! Grusomt stygg smak, og ekkel, litt tørr konsistens. Hverken jeg eller min bror spiser bønner i noen form i dag, vi er nok begge alvorlig traumatisert....

Gjest gjest1
Skrevet

Vi hadde alltid lettsaltet torsk om mandagen,

kjøttkaker med ertestuing på søndagen,

Raspeballer annenhver torsdag.

Jeg ser at min mor var litt vanemenneske... :ler:

Noe vi også fikk servert var fiskepinne omelett.

stek fiskepinnene på begge sidene og slå over eggestand.

Det er faktisk kjempegodt. :sjenert:

Skrevet

Noen eksempler på middager jeg gaflet i meg som barn:

-Det vi kalte for morrpølser eller finke, dvs en form for røkt og sterkt krydret lungemos, med kokte poteter

Åååh! Finke! :hoppe: Jeg eeelsket det som barn, men det er jo umulig å oppdrive. Gildes lungemos smaker i grunnen ganske py.

Røkt blåkveite - namme!

Fleskasos - Tykk hvis saus med tykke stekte baconskiver servert med poteter.

Komler - Alltid vært nammis, særlig de med "dott". Dott er altså en bit med kjøtt inni komla. :ler:

Hvalbiff.

Blodpudding slapp jeg å spise. Takk og lov for det.

Gjest gjest1
Skrevet
Pizza med biff, løk og bearnaise... Er visst er trøndelagsfenomen, det.

Kjent fenomen på østlandet også ;) . Kunne bestille bearnaise på pizzarestaurant også faktisk, usikker om man får det fortsatt men.. Husker vi kunne få sånne små beger med det når vi bestilte pizza'n levert :ler:

Ellers spiste vi råmelkspudding, laget av den første melka som kommer etter at kyrne har fått kalv. Da  er den ekstra tykk og næringsrik. Aner ikke hvordan den lages, har ikke smakt det i voksen alder. Men vi spiste den med rød saus på, til dessert. Nyydelig godt!  :)

Vi spiste det med karamellsaus og da het det kalvedans (uttalt kælvedæns på det indre østland). Utrolig godt :)

Gjest gjest1
Skrevet

Vi spiste det med karamellsaus og da het det kalvedans (uttalt kælvedæns på det indre østland). Utrolig godt :)

Vi kaller råmelkspudding/kalvedans for kjelost. Vi spiste det også med karamellsaus.

Sysn jeg ikke kjenner noen som er melkebønder, for det er bare så godt.

Skrevet

Med mor fra bondegård som har ømfintlig mage er det ikke mye av det dere nevner her jeg har fått servert hjemme, heldigvis får jeg vel si... Jeg tror hun fikk nok av slik bondekost i barndommen.

Derimot husker jeg at jeg spiste blodklubb med smør og sukker hos venninne. Jeg syns det var kjempegodt og lurte på hvorfor mamma aldri lagde det til oss.... Nå må jeg si at jeg forstår mamma ganske godt. Ellers husker jeg at vi hadde en del røykt kjøttpølse, noe jeg ikke spiser i dag, men det har vel ikke akkurat blitt uvanlig kost på middagsbordene i dag.

Gjest Emera
Skrevet
Kjent fenomen på østlandet også ;) . Kunne bestille bearnaise på pizzarestaurant også faktisk, usikker om man får det fortsatt men.. Husker vi kunne få sånne små beger med det når vi bestilte pizza'n levert :ler:

Her lever pizza med bearnise i beste velgående ennå! :ler:

Gjest Hedda Gabler
Skrevet (endret)

Har traumatiske minner fra mamma og pappas vegetarperiode. Ingen flere rødbetburgere elller kornkaker på meg. :riste:

Endret av Hedda Gabler
Gjest Gjest
Skrevet
Vi satt her og mimret litt i kveld om middagsretter vi ikke har spist siden vi vokste opp, men som var vanlig hverdagsmat i barndommen. Etterhvert som jeg tenkte etter, slo det meg at voksne antakelig ikke ville drømt om å forsøke å få barn til å spise dette i dag - eller tar jeg feil?

Noen eksempler på middager jeg gaflet i meg som barn:

-Stekt blodpudding med kokte poteter og gulrøtter

-Det vi kalte for morrpølser eller finke, dvs en form for røkt og sterkt krydret lungemos, med kokte poteter

-Kokt klippfisk med smeltet smør, poteter og gulrøtter

-Kaldrøkt makrell (ekstra gøy fordi vi fikk spise med fingrene - fiskekjøttet måtte gnages av beinet) og kokte poteter

-Røkt hyse/kolje, hvit saus med gulrøtter og kokte poteter (dette må jeg jammen lage en dag, det er jo faktisk veldig godt)

-Stekt torskerogn fra boks med poteter og gulrøtter (liten variasjon i grønnsakstilfanget i forhold til det jeg er vant med nå, ser jeg! :ler: )

Mye av dette er jo mat med sterk smak og ikke direkte tiltalende utseende, men det plaget ikke meg og mine søsken, og det var vanlig kost i mange hjem, såvidt jeg husker (sent 70-tall). Er barn mer fintfølende i dag, og hva er i såfall grunnen?

Og har du flere "glemte" retter på din mimreliste?

(Jeg fikk forresten kokt makaroni med ketchup når vi hadde pølser og potetmos til middag - for det likte jeg ikke :legrine: )

Dette er da vanlig kost for mange barn i dag. Det finnes faktisk de som lager midag enda

Skrevet
Lever, hvalkjøtt, spekesild... jajamenn! Her strømmer minnene på! :ler:

Plukkfisk og komler lager jeg framdeles en gang i blant, og det var to av favorittrettene mine da jeg var liten.

Hvordan lager du plukkfisk Piaf?

Skrevet

Når jeg var liten fikk vi ofte:

- Pannekake og tomatsuppe

- Fiskeboller i karrysaus med råkost

- Risengrynsgrøt og "smørgrøt/fløyelsgrøt"

Spiser det kun hvis servert hos andre, men lager det ALDRI selv!

Bernaise måtte selvfølgelig lages til pizzaen, men det har jeg aldri likt.

Mølje fikk vi ofte som barn, noe som fremdeles er like godt :)

Gjest *Snart medlem*
Skrevet (endret)

Nå gikk jeg (heldigvis?) over til vegetarianisme da jeg flyttet hjemmefra, og hadde det ikke vært for det hadde jeg sikkert overført en del av barndommens rare matretter hjemmefra. Men stekt lever ville ikke vært på den listen!

En annen ting jeg husker vi av og til spiste var aspikk/kabaret. Det var liksom kosemat, men noe mer smakløst skal man lete lenge etter.

Å gud - jeg kom på en styggedom til! (Det ble mange endringer her ;) )

Bogskinke i hvit saus med poteter til. Det var fryktelig, det! :overrasket:

Endret av *Snart medlem*
Gjest Gjest_gabrielle_*
Skrevet
Jeg var også av den kresne sorten som ung (og ja, er det fortsatt. Spiser for eksempel ingenting fra havet.)

?? dette eksempelet har vel ingenting med "kresen" å gjøre - sær vil jeg (i hvertfall) kalle det..

Gjest Gjest
Skrevet
Dette er da vanlig kost for mange barn i dag. Det finnes faktisk de som lager midag enda

Det går faktisk an å lage middag av annet enn innmat og saltet fisk.

Gjest Gjest
Skrevet
Ellers var de fleste middagene slik:

- Lettsaltet torsk med kokte poteter og gulrøtter (kokt eller raspet) - Å FYSJAMEG! Dette er grunnen til at jeg nesten får brekninger av å spise hvit, kokt fisk den dag i dag... "Du får ikke gå fra bordet før du har spist fisken din"... Husker jeg var på nippet til å spy maaange ganger!

- Fiskepinner med kokte poteter og gulrøtter (kokt eller raspet)

- Røkt kolje med kokte poteter og gulrøtter (kokt eller raspet)

Til all slags fisk ble det servert eggesmør (smeltet smør med oppdelt, hardkokt egg oppi :overrasket: )

Som dere ser var det ikke den helt store variasjonen av tilbehør her...

- Fiskekaker med ketsjup på og poteter til

- Stekte kjøttpølser med ketsjup på og poteter til

- Stekte koteletter

- Pannekaker, som oftest med tomatsuppe som forrett

- Spaghetti med tomatsaus og enten kjøttdeig eller pølsebiter... OG POTETER  :ler: 

- Risengrynsgrøt eller fløyelsgrøt

- "Sånt i form", en slags grateng med makaroni og skinke

- Lørdagspizzaen var alltid med kjøttdeig

- Melkesuppe (rester av risgrøten tynnet ut med melk)

- Grønnsakssuppe/lapskaus

Eggesmør er jo et must! Det er kjempegodt til fisk!

Ellers synes jeg alt på lista di, bortsett fra grøt og melkesuppe, er veldig godt!

Gjest Narnia
Skrevet

Det er ikke så lenge siden mamma og pappa sørget for at jeg fikk i meg middag, men guuud så fjernt det virker. Mye av det vi hadde ofte har jeg sterk aversjon mot idag...

Mamma var veldig bestemt, det skulle være "ordentlig mat" i hennes øyne. Det innebar som oftest ihjelkokte grønnsaker, alltid enten blomkål-/ broccoliblanding eller gulrot. Som regel potet, kan kun erindre noen få ganger hun slo på stortromma og kokte ris til kylling o.l.

"Hoveddelen" av måltiden var mye rart. Blodpudding, lever, lungemos, stekt fisk, fiskepudding/-pinner/-boller, kjøttdeig i alle varianter, gryterett (alltid den samme), joikakaker osv. Ikke uvanlig mat for mange, men jeg vil neppe lage noe særlig av dette i fremtiden.

Klagde mye da jeg var mindre, men overlevde da. Ikke ble jeg feit eller feiernært.

Glad jeg har utvidet horisonten litt etter jeg flyttet for meg selv dog... :TooHappy:

Skrevet

Ååååå!!!!

Hadde nesten glemt ihjelkokte grønnsaker..... :ler:

Som har kokt så lenge at det ble mos hvis vi så for hardt på maten :frustrert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...