Gå til innhold

Underlige middagsminner fra barndommen


Gjest Eurydike

Anbefalte innlegg

Vi satt her og mimret litt i kveld om middagsretter vi ikke har spist siden vi vokste opp, men som var vanlig hverdagsmat i barndommen. Etterhvert som jeg tenkte etter, slo det meg at voksne antakelig ikke ville drømt om å forsøke å få barn til å spise dette i dag - eller tar jeg feil?

Noen eksempler på middager jeg gaflet i meg som barn:

-Stekt blodpudding med kokte poteter og gulrøtter

-Det vi kalte for morrpølser eller finke, dvs en form for røkt og sterkt krydret lungemos, med kokte poteter

-Kokt klippfisk med smeltet smør, poteter og gulrøtter

-Kaldrøkt makrell (ekstra gøy fordi vi fikk spise med fingrene - fiskekjøttet måtte gnages av beinet) og kokte poteter

-Røkt hyse/kolje, hvit saus med gulrøtter og kokte poteter (dette må jeg jammen lage en dag, det er jo faktisk veldig godt)

-Stekt torskerogn fra boks med poteter og gulrøtter (liten variasjon i grønnsakstilfanget i forhold til det jeg er vant med nå, ser jeg! :ler: )

Mye av dette er jo mat med sterk smak og ikke direkte tiltalende utseende, men det plaget ikke meg og mine søsken, og det var vanlig kost i mange hjem, såvidt jeg husker (sent 70-tall). Er barn mer fintfølende i dag, og hva er i såfall grunnen?

Og har du flere "glemte" retter på din mimreliste?

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Komle (kjent som raspeballer for noen)

Og klepp melk (minner meg om små komler bare kokt i melk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

tja, mat fra barndommen....

-spekessild med kokt potet, rødbeter og smør

-salt småsei med gulrotstuing, potet, stekt flesk, generelt mye salt/røkt fisk

-plukkfisk

-hvalkjøtt

-kjøttkaker i brun saus, kokt potet og ertestuing

-kjøttpudding med kokt potet og grønnsaker, ev også fløtesaus

-gomme

-"killingkjøtt", en slags pudding kokt av råmelk, veldig godt egentlig.

Sikkert mye mer, men dette er det jeg kan komme på nå. Mye er jo sånt som fortsatt er vanlig mat i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

levergryte (har jeg ikke lagd til mine barn, men jeg syns igrunnen det er godt)

Blodmat (usj, ikke så glad i det nei)

Lungemos (blir ikke servert i mitt hus)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Mine barn spiser både

Komler og

Røkt hyse/kolje, hvit saus med gulrøtter og kokte poteter

Det er jo faktisk veldig godt begge deler.

Noe jeg minnes fra barndommen, men som ungene ikke vil ha (og for så vidt ikke jeg selv heller) er :

Morrpølser (i voksen alder fant jeg ut hva de er laget av :overrasket: )

Joika kaker

Lever med fløtesaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Glemte å si at blodmat og innmat var noe vi aldri spiste, for min far hater sånt. Eneste unntak var stekt lever med fløtesaus og levergryte. Egentlig var det jo slett ikke ille, men jeg har ikke spist lever siden barndommen. Og nå er jeg ikke sikker på om jeg tør prøve! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røkt kolje er jo godt! :)

En ting jeg ALDRI ville servert mine barn, er lever. Jeg husker to kusiner og jeg tilbringte sommeren på hytta til mormor og fikk servert dette. Det er det absolutt verste jeg har smakt noensinne. Innmat (Heter det det?) generelt synes jeg er ordentlig kvalmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever, hvalkjøtt, spekesild... jajamenn! Her strømmer minnene på! :ler:

Plukkfisk og komler lager jeg framdeles en gang i blant, og det var to av favorittrettene mine da jeg var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hedda Gabler

Jeg spiste omtrent ikkeno da jeg var liten, var kresen så det holdt. Takket være mannen min og mitt pokerfjes spiser ungene her i huset både fiskeboller- /pudding, blodmat, lever, hvalkjøtt, lungemos og raspeballer. Torskerogn tror jeg faktisk vi har glemt, og røkt kolje skal vi ikke lage noe gang. Heldigvis har også mannen min grenser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Joikakaker ;) ...mmmm......

Kjenner igjen alle rettene som er nevnt og savner noen av dem.

Vi hadde stort sett mye mer fisk da jeg vokste opp, men jeg tapte den "kampen" overfor mine barn, de spiser fisk med lange tenner idag, som vi sier........ Til gjengjeld spiser de mye mer salat,eksotiske grønnsaker og sunn mat enn vi gjorde. Så ernæringsmessig går det vel opp i opp.

Selv om vi har mistet noe på veien, så synes jeg at vi har fått mye bra mat istedet, slik som hvitløk,olivenolje, forskjellige typer grønnsaker,frukt og nye smaker/krydder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiste ikke så mye "rar" mat da jeg vokste opp, kanskje bortsett fra stekt blodpudding med sirup på og potetmos til. Jeg husker vi gaflet det i oss, men nå kunne ikke ti ville hester fått meg til å spise det igjen. Samboeren min elsket lungemos da han var liten, tviler på at barn hadde likt dette. På den annen side er jeg litt forbauset over at ungene til min samboers storebror elsker det svigermor kaller "løgnasa".. Det er rett og slett brødskiver smurt med kjøttdeig på begge sider og stekt i panne, servert med remulade. Ikke akkurat det beste jeg har fått servert hos henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til gjengjeld spiser de mye mer salat,eksotiske grønnsaker og sunn mat enn vi gjorde. Så ernæringsmessig går det vel opp i opp.

Selv om vi har mistet noe på veien, så synes jeg at vi har fått mye bra mat istedet, slik som hvitløk,olivenolje, forskjellige typer grønnsaker,frukt og nye smaker/krydder.

Ja, det tror jeg du har helt rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest1

Vi spiste kjøttdeig og spagetti med poteter til vi. For faren min mente det ikke var middag uten poteter til. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste omtrent ikkeno da jeg var liten, var kresen så det holdt. Takket være mannen min og mitt pokerfjes spiser ungene her i huset både fiskeboller- /pudding, blodmat, lever, hvalkjøtt, lungemos og raspeballer.

Det er sterkt gjort! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

-Stekt torskerogn fra boks med poteter og gulrøtter (liten variasjon i grønnsakstilfanget i forhold til det jeg er vant med nå, ser jeg! :ler: )

Og har du flere "glemte" retter på din mimreliste?

(Jeg fikk forresten kokt makaroni med ketchup når vi hadde pølser og potetmos til middag - for det likte jeg ikke :legrine: )

Denne rognen husker jeg også. har far fra Nord-norge som hele oppveksten min fortalte at han ble tvunget til å spise vond fisk, så han var faktisk ikke så streng med at vi måtte spise denne rognen.

Og noe jeg husker godt var at det var skikkelig stas hvis vi hadde spaghetti (man hadde jo ikke pasta i annen fasong enn spaghetti og makaroni). Da hadde vi ketsjup på ja. Nå er jeg jo så lei av pasta som man kan få blitt etter flere år som student :ler:

Og når det gjaldt grønnsakene så måtte min mor alltid koke dem ihjel: kokte gulerøtter, blomkål, brokkoli osv. Nå idag spiser jeg aldri kokte grønnsaker, synes det er mye bedre å spise dem rå og så mister de ikke alle næringsstoffene. Ellers var det også mye frosne erte/gulerotblanding som ble kokt.

Og så måtte vi spise poteter til aboslutt alt. Husker jeg pinte meg gjennom alle disse potetene for å spise den egentlig gode middagsmaten. jeg har vel ikke kokt en eneste potet på det kjøkkenet her jeg bor nå... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Lever, hvalkjøtt, spekesild... jajamenn! Her strømmer minnene på! :ler:

Ja, husker hvalkjøttet! Det var så seigt at vi alle satt rundt bordet i lang tid og tygget og tygget uten å kunne si noen ting :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen mye over her, men tror jeg har sluppet unna det aller verste (lungemos, jeg synes i hvert fall det høres ille ut). Mine grusomste minner i matveien er blodpudding og lever/-gryte. Kan ikke fordra innmat, og kommer nok aldri til å spise det mer.

Ellers spiser jeg fortsatt gjerne spekesild med poteter og rødbeter, røkt kolje med poteter og gulrøtter, samt joikakaker med tyttebær.

Har alltid spist mye fisk i alle vaianter (farfar hadde fiskematkjøkken, og morfar var lofotfisker, så det måtte vel bli sånn) og er veldig glad for det. Fatter ikke at det går an å ikke like fisk.

Torskerogn har jeg ikke spist på år og dag, men husker at jeg likte det veldig godt. Skal jammen lage det en dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

torskerogn (gjerne stekt i skiver eller på brødskiva)

stekt fiskepudding med poteter, gulrøtter og hvitsaus (er ikke så glad i det, må være godt stekt hvis jeg skal spise det)

boknafisk (noe slags røkt fisk, er fra nordnorge ja) med poteter og hvit saus med løk i, det er så godt!

hønsefrikasse, farmor var av den riktig gamle sorten, og de hadde b.la egne høns. de passet meg veldig mye da jeg var liten, så jeg spiste ofte middag hos dem. dette er det jeg husker best, husker ikke så mye annet "rart"

spaghetti med ketchup og sennep

hjemmelaget fiskegrateng med poteter, raspet gulrot og smeltet smør

hjemmelaget ertersuppe med røkt knoke, gule erter og hele(!) poteter

ellers spiste vi ikke så mye "tradisjonell" mat som innmat, blodmat (farmor lagde blodpannekaker, det var ikke så verst, men ville nok ikke spist det nå), vet ikke hva kleppmelk og komle og flesk og duppe og alt det der er for noe engang.

men savner noe av maten ja, spes. boknafisken... *slafs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vi spiste kjøttdeig og spagetti med poteter til vi. For faren min mente det ikke var middag uten poteter til. :ler:

He he, samme her. Poteter til alt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...