Gå til innhold

Underlige middagsminner fra barndommen


Gjest Eurydike

Anbefalte innlegg

[*] Risengrynssuppe - som risgrøt bare tynnere, og med sukker oppi ("dessert" etter et fiskemåltid)

Nam! :sikle: hos oss har dette gått under navnet melkesuppe.

Typisk retter jeg husker:

- Ball (komle) med stekt bacon/skinke og brunostsaus til er noe av det beste jeg vet!

- Pannekaker med betasuppe eller ertesuppe til

- Fiskeboller/fiskepudding med hvit saus, kokte poteter og revne gulrøtter

- Fiskegrateng

- Skinkestek med bernaisesaus, poteter og kokte gulrøtter

- Stekt torsk med poteter og grønnsaker

- Risengrynsgrøt

- Kjøttkaker i brun saus med makaroni- eller kålstuing til

- Spagetti og kjøttsaus

- Ostegratinert blomkål/broccoli

- Greskinspirert mat

I de senere årene har det gått mye i wok, hjemmelaget pizza/lasagne taco, salater, kyllingfilet, salater, fisk stekt i folie osv, men er innom de øvre også en gang i blant.

(er 18)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forøvrig kom jeg til å tenke på at min favorittrett da jeg var liten var kokt torsk med poteter, grønnsaker og smeltet smør. Tror ikke dette er så vanlig blandt dagens barn.

Ved siden av laks er vel torsk det vanligste/mest brukte fiskeslaget vi har - er det til og med uvanlig at barn spiser det, altså? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

ååh, nytrukket torsk med poteter, smeltet smør og flatbrød, naam

og livretten til samboers bestefar er saltkjøtt, poteter og kålrabistappe, så det har vi ofte hatt når vi er der på middag, også veldig godt

havregrynssuppe, noe slags søt melkesuppe med havregryn, det brukte mormor å ha til sild tror jeg? i allefall kjempegodt

og jeg bruker å ha gulrotstuing til kjøttkake i brun saus, noe søtt er alltid godt

og sagogrynsuppe, slags saftsuppe med enten svisker eller rosiner i og sagogryn, det lagde farmor ofte

risengrynsgrøt er da vanlig ennå er det ikke? vi har det ganske ofte.

men mormor tok ofte og slo i litt melk i restene dagen etter og kokte opp med noen rosiner og litt sukker tror jeg, god dessert.

jeg har aldri vært glad i surmelk, men mener det var ganske vanlig før å bryte kavringer eller flatbrød i biter og slå surmelk over og sukre det litt, husker jeg prøvde men det falt ikke i smak.

til pannekaker som skal være middag må jeg alltid ha ertersuppe til (posesuppe ja) og stekte baconbiter i fett, har noen baconbiter over pannekaka og litt av fettet og så ertersuppa ved siden av. det var en favoritt da jeg var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kavringer ja, det hadde jeg glemt. Men vi spiste dem med syltetøy og melk på.

Og semulegrøt med rød saus, det har jeg begynt å lage selv.

Flesk og duppe er vel gammeldags, og det er utrolig godt. Men det smakte jeg først som voksen da...

Rabarbragrøt med sukker og fløte er også litt gammeldags, husker farmor pleide å lage det. Har kjøpt meg en rabarbra og begynt å lage det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lungemos var faktisk noe av det beste jeg visste som barn, og jeg mener å huske at vi hadde det ganske ofte til middag. Blir ikke så ofte i dag, men kanskje mest fordi jeg ikke tenker på det, for jeg liker det fortsatt. Blodklubb og blodpudding var også helt greit den gangen og sild også.

Det jeg hadde mest problemer med var vel plukkfisk og lever, men med leveren var det greit sålenge vi spiste sausen oppå potetene. Kunne ikke drømt om å hatt noe av dette i dag. Også når vi hadde stek, den skulle jo stekes til den kunne slå ihjel en død mann og jeg satt og tygde og tygde og tygde... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har oppskriften på flesk og duppe? Har aldri smakt dette.

Du kjøper flesk/bacon i en "kubbe" (eh?) og skjærer den i skiver på tvers, ca 0,5 cm tykke (kan sikkert bruke sånne ferdigkjøpte, korte baconstykker også). Stekes og legges i ildfast form. Hell hvit saus over, beregn ganske mye. Stekes i ovn i ca. 20 min ved 170 grader. Server med kokte gulrøtter og poteter. Nam. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved siden av laks er vel torsk det vanligste/mest brukte fiskeslaget vi har - er det til og med uvanlig at barn spiser det, altså? :overrasket:

Jo, jeg er sikker på at barn spiser dette, men jeg tror ikke det er så vanlig at dette er noens favorittrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vi hadde blodpudding når jeg var liten ja... Og stekt sild med poteter er jo en slager.. Det er to ting jeg ikke orker idag :) Generelt er jeg ikke så glad i innmat, men det ligger mye i hodet (det er ekkelt med innmat)

Men raspeballer (eller komle som noen liker å kalle det), røkt fisk, klippfisk, saltet fisk, kaldrøkt makrell er jo godt alt sammen.. :)

Ellers husker jeg stekt pølse i brun saus (det går jo an, men det er ikke noe jeg gidder å lage) og jeg så noen nevnte svinekoteletter i brun saus (i følge moren min er det den BESTE måten å tilberede svinekoteletter på, de blir jo så møøøre av langtidskokingen).

Jokiakaker fikk jeg aldri som barn, har spist det en gang i voksen alder i den tro at jeg hadde gått glipp av noe stort (alle sa jo det var så godt), men det var en liten skuffelse).

Ellers spise vi mye fiskekaker, fiskeboller, fiskepudding og fiskepinner..

Syns fiskekaker kan fremdeles være godt, og fiskeboller i hvit saus med karri på er og godt, men fiskepudding og fiskepinner er ikke noe jeg gleder meg til akkurat.

Tror barn nå til dags kan spise det meste jeg, det kommer vel mye an på foreldrene og. Foreldre som ikke spiser lungemos får neppe barn som liker lungemos :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukkfisk!!!! :sikle::sikle::sikle:

Denne retten likte jeg ikke så godt som barn, men i dag lager jeg den med litt hvitløk oppi- det er en av mine yndlingsretter.

Det finnes forresten en lignende rett ved Middelhavet som kalles brandade (?).

Er forresten lungemos og mårpølse det samme? liker begge deler,jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukkfisk!!!! :sikle:  :sikle:  :sikle:

Denne retten likte jeg ikke så godt som barn, men i dag lager jeg den med litt hvitløk oppi- det er en av mine yndlingsretter.

Det finnes forresten en lignende rett ved Middelhavet som kalles brandade (?).

Jeg lager også plukkfisken min med hvitløk (og purre eller vårløk + muskat), lett inspirert av brandade. Men der skal man muligens egentlig bruke kun olivenolje istedet for melk, tror jeg (?). Jeg tar uansett litt av begge deler. :)

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

Huff, her var det mye kjent og nesten glemt. Stekt sild, grøss. Vi bodde i kjelleren til svigers en periode for noen år siden, og den dagen de hadde stekt sild til middag klarte jeg ikke å få ned en matbit. Æsj. Ellers så husker jeg godt "potet til alt", pappa spiser fortsatt poteter både til pasta og pannekaker (!!!). Utrolig nok så dropper han poteten til pizza, men så er da også pizza noe som serveres "istedenfor mat" som han sier (bortsett fra pizzaen til mannen min :) , da inviterer pappa seg selv hjem på middag til oss :ler: ).

Og så flatbrød!! Ingen middag uten flatbrød til, jeg husker noe av det beste jeg visste var flatbrød med smør i mange etasjer. Nam nam. Ellers gikk blodpudding ned på høykant, rogn på boks gikk ned men ikke særlig mer enn det.

Broren min hadde en favoritt som vi kalte "rundball og silosaft" (ja vi vokste opp på landet og broren min var traktorfrelst og bodde nærmest hos tante og onkel som driver gård). Det er buljong med raspet hodekål og kjøttboller (med poteter til SELVFØLGELIG :) ). Godt? Næsj.

Og jo!!! Makaroni, det var tilbehør på linje med grønnsaker. Kjøttkaker i brun saus med poteter og makaroni. Jadda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StoreSky

uff de potetene ja..var min oppgave å koke poteter hver dag! grrr. Til de hadde vi vel kokte gulerøtter. Saus + fiskekake/ fiskeboller/ kjøttkake/ stekt kjøttpølse/ etc

Alt dette er egentlig ganske uvanlig hjemme nå. Men jeg liker det egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Og jo!!! Makaroni, det var tilbehør på linje med grønnsaker. Kjøttkaker i brun saus med poteter og makaroni. Jadda...

:ler: det hadde vi også! Men faktisk så synes jeg det er kjempegodt med makaroni til kjøttkaker og potet, fikk jo alltid det liksom :sjenert: Har faktisk laget det selv også.

Kom på en sær ting som det hendte jeg fikk da jeg var liten, nemlig klubb, blodklubb med sukker på. Og jeg husker hvor godt jeg synes det var, det var såå stas, men jeg vet neimen ikke om jeg hadde spist det i dag.

En annen ting- min bestemors generasjon var så flinke med desserter, gjerne varm dessert i form av melkevelling (har dere smakt makaronivelling? Nam :) )

av forskjellige slag, også disse grøtene, jordbærgrøt, sviskegrøt, rødgrøt også videre med fløtemelk på. Semulepudding med rød saus. Hjemmekokt sjokoladepudding med vaniljesaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ellers husker jeg stekt pølse i brun saus (det går jo an, men det er ikke noe jeg gidder å lage)

Det er faktisk en "schlager" hjemme hos oss. Ungene elsker det. Stekte pølser (men vi bruker da grillpølser vi - fordi jeg har dårlige minner med kjøttpølser), poteter, makaroni, kålrotstappe og brun saus.

Middagen går ned på høykant uten at jeg behøver å mase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Emera

Dette var en skikkelig artig tråd!

De fleste rettene vi hadde er allerede nevnt. Av de jeg ikke kommer til å lage selv er lungemos (vi kalte det "hakkmat"), fiskepudding med kålstuing, revne gulrøtter som evig tilbehør og faktisk kjøttkaker i brun saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke er så gammel (21) var det (desverre? ;)) mye kjent her!

Det jeg husker aller best av tradisjonell mat hjemme hos oss er:

- Kokt torsk med kokte poteter og gulrøtter + smør og flatbrød

- Fiskepudding med poteter og råkost (eneste jeg kunne lage da jeg var lita..)

- Fiskeboller med hvit saus og kokte poteter og gulrøtter

- Fiskekaker i brun saus med kokte poteter og ihjelkokt makaroni

- Steikasild/Spekesild med kald potet, rømme og flatbrød

- Stekt torskerogn med kokte poteter

- Kleppsup med kanel og sukker på, og flesk ved siden av

- Stekte koteletter

- Kjøttkaker i brun saus med poteter og ihjelkokt makaroni (og evt pølser og rester av stek eller lignende kokt i brunsausen sammen med kjøttkakene)

- Betasuppe

- Pannekaker med tomatsuppe og/eller ertesuppe

- Gratinert blomkål med kokte poteter og flesk

- Blodpudding (det var vel bare et par ganger)

Sikkert masse mer og, men noe har man vel kanskje fortrengt ;)

Faren min innførte kokt torsk en dag i uka.. siden vi ofte hadde det en fast dag var jeg ofte utspekulert og var med noen hjem denne dagen. Hata det virkelig, og sleit med å få det ned. Pappa ble skikkelig overraska da jeg etter ei stund på hybel ba om å få kokt torsk når jeg kom hjem på middag :ler: Men jeg mener at fisken er mye finere nå da, husker den kunne være ganske feit og ekkel før.. i tillegg krever jeg å få flesk til nå da, det gjør det jo vanvittig godt!

Spekesild har jeg aldri klart å få i meg, men vi hadde et kompromiss hjemme; pappa og søstra mi spiste spekesild, mens jeg og mamma spiste steikasild, da ble alle fornøyde :) (søstra mi klarte ikke steikasild).

En annen ting på lista jeg syntes var forferdelig var kleppsup. Jeg antar det er det samme som flere andre har kalt kleppmelk? Potetballer kokt i melkesuppe er det iallefall hos oss. Om det er det samme, hva spiser dere sammen med kleppmelk? Jeg synes kanel og sukker + flesk høres veldig rart ut, men nå synes jeg det er skikkelig godt!

Ellers likte jeg vel det meste i større eller mindre grad. Men kan styre meg for stekte koteletter nå, iallefall sånn som de ble lagd da jeg var barn, noe så tørt.. Har også blitt litt "kresen" på makaronien etter at jeg skjønte at den ikke trenger å være ihjelkokt! Gratinert blomkål er den dag i dag noe av det beste jeg vet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen eksempler på middager jeg gaflet i meg som barn:

-Stekt blodpudding med kokte poteter og gulrøtter

-Det vi kalte for morrpølser eller finke, dvs en form for røkt og sterkt krydret lungemos, med kokte poteter

-Kokt klippfisk med smeltet smør, poteter og gulrøtter

-Kaldrøkt makrell (ekstra gøy fordi vi fikk spise med fingrene - fiskekjøttet måtte gnages av beinet) og kokte poteter

-Røkt hyse/kolje, hvit saus med gulrøtter og kokte poteter (dette må jeg jammen lage en dag, det er jo faktisk veldig godt)

-Stekt torskerogn fra boks med poteter og gulrøtter (liten variasjon i grønnsakstilfanget i forhold til det jeg er vant med nå, ser jeg! :ler: )

Hm, mine barn spiser igrunn alt det du har nevnt, og de er veldig glade i fisk...

Nå har det igrunn aldri vært servert fisk her i huset med beklagelser a la "vi har dessverre fisk i dag, men til gjengjeld er det god dessert!". Tror jo barn lettere blir altetende hvis de blir introdusert for annet enn pizza, pasta, pølser eller taco. Spiser begge foreldrene også det som blir servert uten å rynke på nesen, er man nok langt på vei. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...