Gå til innhold

Sam og livet med lillegutt=)


Sam

Anbefalte innlegg

Jeg lager meg ei dagbok jeg og nå, kan bli spennende å lese etter hvert hvordan ting har gått og når spesielle ting skjedde osv.

Jeg hadde vært i generell dårlig form hele måneden, men trodde det skyldes andre ting, så tenkte egentlig ikke mer på det. Den 27. mai fikk jeg derimot mistanke da jeg allerede var forsinket med mens og ble så svimmel i dusjen at jeg måtte sitte og vaske håret. At mensen var sen var egentlig ikke noe rart, for det har den har vært veldig ustabil pga andre ting, men hadde stabilisert seg de siste månedene, og reagerte derfor litt da den ikke kom til "rett" tid. Gikk jo der med de menssmertene, og bare venta på at den skulle komme, men tok en test denne lørdagen, og ble mer en sjokka da stipsen viste to blå streker. Måtte vise den til sambo, som kunne bekrefte at det var to streker. Tok fem tester på to dager, alle positive, så da var jeg 100% sikker. Det var en ubeskrivelig rar men glad følelse.

Har vært en del kvalm, spesielt om morgenen, men gir seg ikke før utpå ettermiddagn og kan komme tilbake utpå kvelden. Jeg passer på og ikke stresse mye, og spiser lite med regelmessige måltider, og det hjelper. Er mye jeg ikke har klart tanken på å spise, blant annet søte ting, frukt, brødmat, ris, salami(lukten var fæl da jeg åpna pakken og hadde planlagt å spise det:p). De første dagene fikk jeg bare ned kjøtt, kylling og kalkun pølse, leverpostei, agurk, creme fraice, kyllingkjøttdeig, fiskepinner og slike ting. Var liksom bare denne maten som ikke ble mer kvalmende, og som jeg fikk lyst å spise. Nå får jeg i meg litt brød, potet og andre ting, men må spise noe som er friskt og ser, lukter og smaker godt, ellers går det ikke.

Jeg er trøøøtt! Veldig slapp og trøtt, og kan ikke sove ut lenge om morgenen annet enn i helgene, og da skal vi ofte noe da og:P Får meg ikke til å sove om dagene, pleier å bli så urven da, men så sovner jeg ofte tidlig om ettermiddagen og kvelden uansett.

Har hatt og har enda menslignende smerter, ikke så vonde men jeg kjenner dem, og er redd for at det skal være noe galt, men har lest at det er voksesmerter, så beroliger meg med det. Livmora må vel gjøre plass til knøttet:) Er iallefall forsiktig med løfting og sånt nå, for vil ikke utsette meg for noe ekstra nå. Man skal ta litt ekstra vare på seg selv når man bærer på en liten en, det syns nå jeg:)

Er enda litt sånn, wow, er det sant? Men formen og uteblivende mens bekrefter at det er et knøtt i magen, selv om det er litt uvirkelig enda. Nærmeste familie og venner vet det allereder, for jeg synes det er kjekt og slippe og lyve og si at jeg er syk, når jeg har vært en del syk tidligere. Dessuten er det mange som har vært gravid og kan dele erfaringer med både graviditet og barn. Leser mye på nett, KG for eksempel, og andre nettsider. Er så spennende å lese om hva som skjer i magen min. Er enda usikker på hvor langt jeg er på vei, da jeg vet at befruktningen må ha skjedd tidlig etter forrige mensslutt. Så det blir spennende når jeg kommer til legen og jordmor den 13. juni og får høre hva de sier. Vil også til GU om jeg ikke får tilbud om det av legen uansett. Foreløpig termin er i siste del av januar/tidlig februar. Dere som har termin samtidig må gjerne si fra!:)

Sambo og jeg har bestemt oss for at vi vil vite hva vi får, av forskjellige grunner, så jeg gleder meg veldig til UL, men det er jo lenge til, lenge nok iallefall:) Må vente i spenning til da:)

Mye som må gjøres i huset til babyen kommer, er ikke lenge siden vi flytta inn og dermed står det en del ugjorte ting her. Også mye som må kjøpes inn etter hvert, men det tar vi som det kommer. Kanskje man finner mye bra som er brukt eller er på salg. Skal lese i noen bøker jeg har fått låne i kveld, skal bli spennede og se. Liker bøker jeg, kan sitte i fred og ro og lese om det som skjer og skal skje.

Det var første oppdatering fra Sam og knøttet. Vi håper at det snart klaffer for dere andre som er prøvere, og vil gratulere alle som har fått positiv test!

Endret av Sam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med positiv(e) test(er)! :klem:

Og velkommen i dagboknabolaget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk alle sammen!

I dag starter dagen som den pleier, kvalm kvalm kvalm. Håper inderlig at det går over rundt uke 12, for det er så tungt å presse i seg mat om morgenen, men enda værre å gå sulten rundt lenge og kvalmen blir hos meg da enda værre. Må ta det rolig om morgenen, ikke stresse, og spise så snart jeg får i meg noe. Heldigvis går det bedre utover dagen, og om ettermiddagen er jeg som regel betraktelig bedre. Prøvde å spise kjeks, som noen sier hjelper mot kvalmen, men kjeks byr meg i mot for tiden, som så mange ting, så det funker ikke for meg. Regelmessige, små måltider ser ut til å være tingen, med noe som er litt krydret smak på, men ikke for sterkt heller. Baconost og skinkeost med agurk på funker bra som frokost for tiden. Frisk luft er også bra istedet for å sitte inne. Går ut med hunden eller alene og tusler en rolig tur, det er godt for kropp og sinn.

Fikk lest i bøkene i går kveld. Det sto så mye, blir jo nesten skremt av å lese så mye man skal huske på, men det meste kommer vel naturlig tenker jeg. Jeg er nok heller ikke alene om å føle meg både redd og glad på samme tid, både for graviditeten og for at et barn er på vei, vårt første.

I dag skal vi reise til svigers og i kveld eller i morgen skal vi fortelle det til dem og de som blir oldeforeldre. Det blir spennende. Vi velger som nevnt tidligere å fortelle det til familien og nærmeste venner tidlig av forskjellige grunner, og siden svigersfamilien bor litt langt unna, har vi ventet med å si det til dem til vi kommer på besøk. Skal slippe å få høre det over telefonen. Som sambo sier "Jeg vil se munnen falle ned på knærne når jeg sier det til dem";) Kan bli spennende dette ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på mitt kvalmeste, gikk jeg på apoteket og kjøpte ingefærkapsler. (Det er anbefalt til gravide som sliter med kvalme.)

De smaker ingenting, og er ganske greie å få ned.

Jeg tok en hver morgen, og lå i senga en halv time til den begynte å virke. Da var jeg frisk nok til å spise litt.

Hvis jeg fortsatte å spise jevnt gjennom dagen, var dette nok til å holde meg i god form til jeg la meg om kvelden! (Absolutt å anbefale! Vel verd et forsøk! Min kjære sa han så forskjellen fra første dag!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk tenkt på det, det er da værd et forsøk. Tror jeg skal dra å få sånne og prøve. Hadde vært så godt om det kunne blitt bedre. Litt av gleden blir liksom satt på vent når man er i så dårlig form. Ble det bedre hos deg når du kom rundt uke 12? Hvordan er hverdagen nå for tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble værre når jeg kom til uke 8, og så ble det bedre da jeg kom til uke 10. Deretter hadde jeg noen fryktelige dager rundt uke 12, men nå har det dempet seg veldig igjen. (Er fortsatt kvalm, og forventer vel nesten å fortsette å være det. Men det er absolutt til å leve med nå. Fungerer på jobb og alt!) :)

Men jeg trengte bare kapslene da det sto på som værst. Var en veldig forbedring hos meg hvertfall! Håper jo det kan hjelpe andre også! Det er ikke noe godt å går runt å være kjempekvalm hele tiden! :klem:

Selges garantert i helsekostbutikker også, men mine ble kjøpt på apotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ikke blir værre hos meg, er nok dårlig syns jeg. Det mqan ikke har prøvd kan man heller ikke si at ikke funker, så jeg skal absolutt prøve det. Kan jo hende jeg er heldig og at det funker. Håper du blir kvitt kvalmen din helt, så du bare kan nyte spirten, det ønsker jeg meg etter hvert:)

Jeg har handlet en del på helsekost, ting som enda ikke finnes på butikker, og mijn erfaring er at det som regel er mye dyrere der. Så jeg tror det blir apoteket jeg prøver. Eller får sambo til å stikke innom når han kommer hjem fra jobb. Begynner å bli litt bedre nå, og håper det blir bedre utover dagen, slik det pleier. Har definitivt fått merke hva morgenkvalme, eller gravidkvalme er:P Er ikke annet å gjøre enn å håpe på at det gir seg. Nå skal jeg ta med bikkja å gå en tur tror jeg, er fint med frisk luft. Takk for svar, kjekt å ha noen å snakke med når man er førstegangs og veldig usikker på alt!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Jeg kommer nok til å følge deg ivrig - jeg teste selv positivt igår :) Så vi er omtrent like langt "på vei".

Jeg tør ikke å tro på det ennå og har heller ikke tort å endre dagboka mi til graviditetsdagbok. Må la dette få synke inn litt først... ;)

Jeg har ikke vært noe dårlig, bortsett fra at det kjennes ut som jeg skal ha mensen. Har murringer i korsryggen og magen og kjenner også mye annet "rart". Er småkvalm idag, kjenner jeg, men jeg håper det går over når jeg har spist frokost.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kjenner med forresten veldig godt igjen i det å være redd og glad på samme tid! Jeg er veldig redd for at det skal gå galt... Håper den redselen går over snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med spire i magen Ephemera! Så artig at vi to er omtrent like langt på vei:) Jeg kom hjem fra svigers for ikke lenge siden. Det gikk fint, og alle var glade for nyheten. Så det var en lettelse må jeg si, siden jeg hadde lurt på om det var noen som ville bli mindre glad eller noe sånt, men det gikk bra:) Sambo kjøpte ingefærtabletter til meg i går, og jeg tok i går midt på dagen og en før jeg la meg. Var ikke noe særlig kvalm i morges, bortsett fra litt uvel fordi jeg var sulten, så håper det kan hjelpe meg å spise sånne, for da blir det så mye lettere å

glede seg og ha det fint om dagene. :)

Jeg også har "mensmurringer" som deg Ephemera, som sagt tidligere i innleggene mine. Jeg har dem enda, og er stadig redd for at det er noe galt. Men jeg pleier ha ganske kraftige, vonde menssmerter til vanlig, og disse er jo bare sånn at jeg kjenner dem, ikke sånn at jeg bærer meg for det liksom. Men man tenker jo hele tiden på det. Er så redd for at jeg skal begynne å blø og sånt, og hver gang jeg er på do er jeg like glad hver gang det er ikke er noe rødt påå papiret. Det er nok helt normalt å være redd for at det skal gå galt, og det er jo så tidlig enda. Jeg vil anbefale deg å lese i bøker om graviditet og spedbarn, er mye å lære og friske opp fra eventuelle andre barn/tantebarn osv man har stelt før. Det blir jo noe helt annet når det er en selv som bærer på barnet og en selv som skal bli mamma:)

Jeg leser nå i "Den store babyboken", og den er fin. Den har massevis av bilder av graviditeten fra start til slutt, og bilder av småbarn og andre bilder. Det er artig å lese om det som står om graviditet og eventuelle plager man kan ha og råd mot det, og alt man må huske på når barnet blir født.

Gleder meg veldig til min første kontroll den 13. juni, for å få en bekreftelse på at det er noe der, og kanskje få fastsatt en termindato, men er samtidig litt nervøs for mange spørsmål og sånt. Heldigvis skal sambo være med meg, så da blir det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg også skal kjøpe Den store babyboken. Har du kjøpt den på bokhandel. Har jo sett at man får bøker hos legen også, men det er vel mye forskjellig. Jeg har i alle fall kjøpt bladet Gravid idag, noe jeg lenge har drømt om å få gjøre. Også ser jeg at det går an å bestille tidligere utgaver av det også. Kunne ihvertfall ha tenkt meg forrige nummer liksom... ;)

Kjenner meg godt igjen i redselen din for å begynne å blø. Jeg er litt engstelig hver eneste gang jeg er på do nå og må sjekke papiret grundig etter spor av blod. Jeg tror vi blir litt mindre redde for dette når det har gått litt tid. Det er jo så ferskt - og som hos deg så kjennes det jo ut som jeg skal ha mensen. Kjenner også litt rare stikk osv. "inne" i underlivet av og til. Kanskje det er livmora som vokser og den lille spiren som utvikler seg?

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo det som skjer, livmora må gjøre klart til babyen, men uroer meg liksom fordet. Stikkinger og rare "vondter" er blitt dagligdags, og det er nok helt normalt. :) Babyboken har jeg lånt:) Men anbefales absolutt. Jeg vil også lese bladet "Gravid", men tror ikke jeg skal gå å kjøpe det i butikken, da vet alle at jeg er gravid før jeg får sukk for meg;) Kanskje det går an å bestille det via nett. Skal se etter det tror jeg, når jeg får litt mer penger på konto:D Har meldt meg inn i liberoklubben, så venter på svar der. Fint at det finnes sånne klubber, mer lesestoff er gode greier for førstegangs og uvitende som meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her kan du bestille abonnement på Gravid:

http://www.gravid.no/

Liberoklubben må jeg også sjekke ut. Er jo kjempeinteressert i alt som finnes av informasjon og vareprøver og i det hele tatt ;)

Vet du forresten at vi får en fin babypakke på apotektet? Du kan lese om den her:

http://images.emmhost.com/BABYPAKKE/babypa...GmHETqQq6xcGGG1

Jeg vil vente litt med å bestille babypakken fra apoteket. Det er jo liksom så lenge til...

Endret av Ephemera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg bestille etterhvert:) Har hørt om babypakken fra apoteket, men har glemt det av nå som jeg selv er gravid:P Får vi den, eller må vi betale noe? Er ikke inne på det der jeg. Den så jo veldig fin ut:) Tror nok jeg også venter litt med å få en sånn, vil vente til jeg er 12 uker iallefall, da er det liksom litt mer sikkert føler jeg. Hvordan er formen din nå da? Kjent noe spesielt, bortsett fra stikking og murring i magen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kvalm, litt svimmel og uggen i hodet i formiddag, men det gikk over når jeg sov 2 timer på sofan. Ellers kjennes det ut som brystvortene har blitt ømme. Er mindre øm i brystene enn jeg pleier å være før mensen, men selve brystvortene kjennes ømme og litt såre ut. Er egentlig glad for alle tegn som dukker opp nå ;) Men jeg håper jeg slipper mye kvalme og svimmelhet, for da kommer jeg til å slite med å komme meg på jobb... :forvirret:

Du har bestilt time til legen, du ja. Regner med at jeg ringer og bestiller time på tirsdag, jeg også.

Ifølge http://www.babyverden.no er terminen min 12. februar 2007.

Babypakken er forresten gratis!

Hvordan er formen din nå da?

Endret av Ephemera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, da ligger du nokså likt som jeg gjorde for 4 år siden.....

Da hadde jeg siste mens 26.april, syklus på 34 dager ca, ble nok befruktet ca 1.mai da og testet positivt først 24.mai.... Var da ca 16 dager over forventa mens, men torde ikke teste...

Terminen ble 8.februar og tulla kom 7.feb.

Så jeg tipper du har termin første uka i februar ja, ca 7-8 uker på vei nå kanskje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...