Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest gjesta
Skrevet (endret)

SLIK PÅVIRKER EN SIGARETT DEG OG BARNET DITT:

Oksygen.

Luften vi puster inn består blant annet av oksygen. Blodet tar opp en del av oksygenet og fører det rundt i kroppen. Fosteret får selvsagt oksygen fra moren. Ingen kan leve uten oksygen.

Resten av innlegget er slettet, du kan ikke sitere så lange tekster fra kopibeskyttet materiale. Artikkene finnes her.

Grooo, moderator

Endret av Grooo
Videoannonse
Annonse
Gjest Piper
Skrevet
Igjen: Nikotibplaster. For å unngå de mange hundre andre giftige stoffene.

Hvordan i alle kjenner du 50 leger? Det er mange, særlig når det sikkert ikke er hundre prosent av dine bekjentskaper som anbefaler det... ..

Jeg kjenner ikke legene, men kjenner til ;)

Og det leger til: venner, venners venner, venners venners venner, søsken, søskens venner, familen ( har en stor familie ;) ) osv. Dette er noe vi har diskutert mye, som de igjen har diskutert videre osv, så det er ikke vanskelig å komme frem til ca 50 leger.

Gjest gjest1
Skrevet
Okey! Så før da det var lov å røyke på utestedene, vasket ingen seg før de dro ut? Det er det dummeste argumentet jeg har hørt for røyking på lenge.

Ikke-røykere har generelt dårligere kroppslukt enn røykere? Hvor tar du det fra?

Har vært ute mye etter at det var slutt på røyking inne. Men jeg har aldri opplevd dårlig kroppslukt og fiselukt. Det lukter parfume og alkohol rundt meg. Deilig å slippe å stinke røyk når jeg kommer fra byen. Slipper til og med å vaske klærne 3 ganger for å få bort stanken fra klærne.

Lenge leve røykeloven!

Nei, men røyklukten tok over for endel andre lukter. Mange, både røykere og ikke-røykere som klager over dårligere lukt på utesteder etter røykelovens inntog

Poenget da er at du har valget å ikke komme på besøk. Hvilket valg har ett foster?

Det har intet valg; moren bestemmer.

Kjenner en som fikk beskjed av legen at det faktisk var bedre for fosteret at hun tok et par røyk om dagen, enn at hun var konstant stressa fordi hun ikke fikk røyke.

:Nikke:

Skrevet
Jeg kjenner ikke legene, men kjenner til  ;)

Og det leger til: venner, venners venner, venners venners venner, søsken, søskens venner, familen ( har en stor familie  ;) )  osv. Dette er noe vi har diskutert mye, som de igjen har diskutert videre osv, så det er ikke vanskelig å komme frem til ca 50 leger.

så alle disse legene er enige?

Skrevet

Det er faktisk helt idiotisk å begynne å snakke om det er skadelig eller ikke å røyke. Like idiotisk er det å diskutere om det er skadelig for fosteret at mor røyker (inkludert passiv røyking). Slik type debatt bør sammenlignes en debatt og holdninger tidligere som "Er negere en underlegen rase". Alle burde vite at svarte mennesker er mennesker på lik linje med alle andre mennesker. Det er like ignorant å påstå at røyking ikke er skadelig.

Selvfølgelig finnes det mye i verden som er skadelig, men det gjør ikke røyk mindre farlig av den grunn.

For å dra en passende analogi:

Jeg kjenner fem stykker som har spilt russisk rullett, og ingen har blitt skadet av det. Likevel ville jeg aldri i livet satt en patron i revolveren min, snurret om og trukket av mot barnet mitt.

Det at det finnes barn som har blitt drept eller skadet av en revolver - uten at det har vært spilt russisk rulett, så tilsier ikke det dermed at jeg kan trygt spille russsisk rullet med barnet mitt. Fordi det finnes jo barn som dør av skuddskader likevel.

At det er en sjanse at barnet mitt ikke dør eller tar skade og at det lever opp helt friskt er faktisk sant. Men risikoen er likevel altfor stor til at jeg vil gjennomføre noe slikt.

Grunnen til at leger anbefaler redusert røyking til noen gravide, er at man vet at ikke alle kvinner slutter å røyke. Det er bedre med stress og nikotinplaster enn litt røyk, men årsaken er at man vet de som har stor fare for å sprekke ved røykestopp, røyker mye og derfor anbefaler man disse "potensielle sprekkerene" å røyke litt. Det er en selvfølge at det er bedre med lite røyk enn mye røyk, på samme måte man vet det er bedre uten røyk enn litt røyk.Veiledning av gravide om røyking

Når man røyker er det større fare for:

- lav fødselsvekt

- spontanabort

- dødsfall første leveår

- krybbedød

- mindre og dårligere utviklede lunger

- astma og allergier

- kreft

- hjerneskade

- misdannelser

Røyk like skadelig som narkotika for fosteret

Graviditet og røyking

Foreldrevett og uvett - helsekonsekvenser for barna

Røyking og intelligens

Barn og passiv røyking

Gjest gjesta
Skrevet

Man er ikke KONSTANT stressa fordi man ikke kan røyke!

Det er verst de 3 første ukene etter siste røyk.

Derimot, HVIS man røyker av og til er det VERRE selfølgelig, når man gjør det i 9 mnd! :overrasket:

Skrevet

Jeg skjønner ikke, hvis min tante som har røyka i over 40 år kan slutte uten å stresse så altformye (vi vet jo alle at nikotinen forsvinner ut av kroppen på 1-2 uker), hvorfot kan ikke unge friske damer/jenter det?????

Jeg har også hørt om leger som anbefaler moren å heller ta seg en sigg istenfor å stresse, men hvorfor går da den gravide med på dette? Hun må da vite at nikotin og alt som finnes i tobakk ikke er bra for barnet? Jeg tror nok det er mange gravide røykende kvinner som vet dette så altfor godt, men allievel har røyken et så¨sterkt grep om en. Og jeg tror nok det er mange som sliter med dårlig samvittighet. De skulle heller ha blitt tilbudt røykesluttkurs av legen!!! For det er ikke umulig å slutte, og med et barn i magen skulle en vel ha motivasjon nok?

Har slutta selv. Det var tøft, men jeg har greid det. Jeg ønsker meg barn, og slutta før en eventuelt graviditet. Det er jeg glad for.

Jeg synes det er stygt å se en gravid kvinne røyke, og kanskje en smule provoserende. Egoistisk. Jeg har ingen rett til å se ned på dem, men jeg tenker mitt.

Jeg tror at alle kan hvis de bare vil.

Men det nå min mening da, andre får mene hva de vil :)

Gjest gjesta
Skrevet (endret)
Har slutta selv. Det var tøft, men jeg har greid det. Jeg ønsker meg barn, og slutta før en eventuelt graviditet. Det er jeg glad for.

Jeg synes det er stygt å se en gravid kvinne røyke, og kanskje en smule provoserende. Egoistisk. Jeg har ingen rett til å se ned på dem, men jeg tenker mitt.

Jeg tror at alle kan hvis de bare vil.

Men det nå min mening da, andre får mene hva de vil :)

Samme her.. Bare at jeg slutta samme dagen jeg fikk positiv test.

Endret av Epica
Skrevet

moren in har gått gjennom tre svangerskap, og det r et under, ET MIRAKEL at alle tre er så friske som det går ann å bli... riktig nok har de to minste en IQ som er langt over normalt, men er ikke det bare bra i noen tilfeller da???????

Gjest gjesta
Skrevet
moren in har gått gjennom tre svangerskap, og det r et under, ET MIRAKEL at alle tre er så friske som det går ann å bli... riktig nok har de to minste en IQ som er langt over normalt, men er ikke det bare bra i noen tilfeller da???????

det var jo bra! men bør man gamble på det??

Jeg tror ikke jeg tar sjangsen, når jeg faktisk har ansvaret for min baby...

De som blir utsatt for røyk har det IKKE så behagelig inni magen.. :sjenert:

( se: inni mors mage.)

Gjest Gjest
Skrevet

Hva mener du? At det er pga din mors røyking (antar at hun røyka, selv om du ikke skriver det) at du og dine søsken er meget intelligente?

Skjønner ikke helt hva du mener der.....

Gjest Gjest
Skrevet

Skal dette være et argument for å støtte gravide som ikke gidder/klarer å slutte å røyke?

Mora mi røykte også. Jeg har også en IQ over gjennomsnitt.

Men: selv har hun fått kols og jeg fikk astma og allergi.

Klart det kan gå bra. Klart det også kan gå galt med en mor som ikke røyker.

Men hvorfor i alle dager ta sjansen når man vet at sjansen for at det ikke går bra er større enn om man stumper røyken?

Gjest gjest over......
Skrevet

dessuten er det idiotisk argumentasjon! Huff, blir litt frustrert over det der. Mora mi røyka under svangerskapet hun også. Jeg er frisk. Men jeg synes uansett at kvinner IKKE skal røyke under et svangerskap!!!

Skrevet

Sier du at det er sunt og bra for foster å bli utsatt for røyk i mors mage?

Gjest gjesta
Skrevet
Sier du at det er sunt og bra for foster å bli utsatt for røyk i mors mage?

Jeg tror folk bare er for opptatt av at de selv skal ha det bra og ikke må gå gjennom det gruuufulle : dvs. røykeslutt.

Så får det gå som det går med babyen........... :roll:

Den er visst ikke fullt så viktig for alle.

Skrevet

Sier ikke at de er smarte fordi hun røyket under svangerskapet, og jeg sier heller ikke at jeg støtter dem, men de kan da vel få gjøre akkurat som de vil.. det er like ille å gå ute med all den eksosen som er rundt forbi.. det er ikke sunt for noen det heller...

---Sier du at det er sunt og bra for foster å bli utsatt for røyk i mors mage?---

Det har jeg ikke sagt heller, men det er nå noen her i verden som faktisk er friske uansett... og noen som ikke er det....

Vi blir utsatt for mye her i verden, og mange av oss har det ikke bra, og sånn er det bare... men jeg har aldri sagt at man MÅ røyke når man er gravid... det eneste jeg sa var at man blir ikke alle syke eller dårlig av å røyke under et svangerskap!

ting kunne vær verre enn å røyke.....

Gjest Gjest
Skrevet
Sier ikke at de er smarte fordi hun røyket under svangerskapet, og jeg sier heller ikke at jeg støtter dem, men de kan da vel få gjøre akkurat som de vil.. det er like ille å gå ute med all den eksosen som er rundt forbi.. det er ikke sunt for noen det heller...

---Sier du at det er sunt og bra for foster å bli utsatt for røyk i mors mage?---

Det har jeg ikke sagt heller, men det er nå noen her i verden som faktisk er friske uansett... og noen som ikke er det....

Vi blir utsatt for mye her i verden, og mange av oss har det ikke bra, og sånn er det bare... men jeg har aldri sagt at man MÅ røyke når man er gravid... det eneste jeg sa var at man blir ikke alle syke eller dårlig av å røyke under et svangerskap!

ting kunne vær verre enn å røyke.....

Hva da? At moren drikker eller tar dop?

Gjest Gjest
Skrevet
det eneste jeg sa var at man blir ikke alle syke eller dårlig av å røyke under et svangerskap!

Så da er det greit å ta sjansen. :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...