Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #1 Skrevet 31. mai 2006 Er ikke nødvendigvis slik at det skader babyen din, mange som røyker seg gjennom svangerskap og det går helt fint med de ungene. ← Må bare si jeg stusser like mye hver gang jeg ser denne typen argument. Jeg tok ikke noen skade av å bli utsatt for overgrep, da er det sikkert ikke så farlig for alle de andre heller, så hvorfor skal det ikke være lov å begå overgrep? Det er mange som klarer seg helt fint etter sykkelulykker selv om de ikke har hjelm, så hva er da vitsen med å kjøpe hjelm til ungene sine? Flere av dem som jobbet på KNM Tyr fikk friske unger, så den strålinga var vel sikkert ikke så ille? Hvorfor gamble når det er bevist at røyking er skadelig for fostre? Selv om det finnes tilfeller der det har gått helt fint, så blir det for dumt å si at noen skal godta å utsette seg for risken.
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #2 Skrevet 31. mai 2006 har frysepulver stått opp med feil fot i dag? ← Nei Må bare si jeg stusser like mye hver gang jeg ser denne typen argument. Jeg tok ikke noen skade av å bli utsatt for overgrep, da er det sikkert ikke så farlig for alle de andre heller, så hvorfor skal det ikke være lov å begå overgrep? Det er mange som klarer seg helt fint etter sykkelulykker selv om de ikke har hjelm, så hva er da vitsen med å kjøpe hjelm til ungene sine? Flere av dem som jobbet på KNM Tyr fikk friske unger, så den strålinga var vel sikkert ikke så ille? Hvorfor gamble når det er bevist at røyking er skadelig for fostre? Selv om det finnes tilfeller der det har gått helt fint, så blir det for dumt å si at noen skal godta å utsette seg for risken. ← Jeg bruker det ikke som et argument i den forstand, og jeg regner egentlig med at TS har tenkt den tanken selv, iom. at hun har ventet tre måneder etter første innlegget hun skrev om saken. Røyking KAN være skadelig for fosteret, bilkjøring kan være farlig...
Caramba Skrevet 31. mai 2006 #3 Skrevet 31. mai 2006 Røyking KAN være skadelig for fosteret, bilkjøring kan være farlig... ← Røyking ER skadelig for fosteret. Dette vet vi i dag, punktum! Selv om alt går tilsynelatende bra selv om mor røyker, så kunne det gått så mye bedre om hun ikke hadde røkt. Mors røyking kan også gi senskader til barnet resten av livet.
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #4 Skrevet 31. mai 2006 Røyking ER skadelig for fosteret. Dette vet vi i dag, punktum! Selv om alt går tilsynelatende bra selv om mor røyker, så kunne det gått så mye bedre om hun ikke hadde røkt. Mors røyking kan også gi senskader til barnet resten av livet. ← Har du noen dokumentasjon som viser at alle fostre skades av røyk?
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #5 Skrevet 31. mai 2006 Røyking KAN være skadelig for fosteret, bilkjøring kan være farlig... ← Hvor advares det mot bilkjøring under graviditet? Link?
Caramba Skrevet 31. mai 2006 #6 Skrevet 31. mai 2006 Røyking bør i så tilfelle være noe man tenker på når det gjelder alle - ikke bare gravide. Jeg synes det var litt drøyt at hun ville være fandenivoldsk og sykemelde seg som STRAFF mot sjefen ← Jeg blir dødskvalm av røyklukt nå når jeg er gravid. Før jeg ble gravid gjorde det meg ingenting... Jeg kunne til og med ta meg en liten blås eller to selv på fest, nå blir jeg dårlig bare ved tanken.
Caramba Skrevet 31. mai 2006 #7 Skrevet 31. mai 2006 (endret) Har du noen dokumentasjon som viser at alle fostre skades av røyk? ← Det er bare å søke på nettet, fant denne fra Gro Nylander, feks: http://www.mozon.no/kvinnehelse/sp_rsm_l_o...g_og_graviditet Hvordan kan røyken påvirke fosteret mitt? Svar: Det meste av det du puster inn, når fram til fosteret gjennom morkaken. Det gjelder både nyttige og skadelige stoffer. Kullosen fra sigarettrøyken fortrenger oksygenet fra de røde blodlegemene og gjør at fosteret hele tiden lider av litt surstoffmangel. Nikotinet i tobakken gjør at blodårene trekker seg sammen så barnet får dårligere blodtilførsel. Disse, og mange andre stoffer i røyken, gjør at barnet ditt er dårligere rustet til å tåle påkjenninger. Hva kan skje med fosteret når jeg røyker? Svar: Røykingen øker risikoen for abort og dødfødsel. Barna blir ofte litt mindre enn de skulle ha vært hvis mor røyker i graviditeten, og det gjelder også hjernen. De er generelt litt svakere og har oftere umodne lunger. Det er også større fare for krybbedød hvis du røyker gjennom hele svangerskapet. Kan barnet skades på lengre sikt hvis jeg har røykt under graviditeten? Svar: Det er flere undersøkelser som tyder på at barn av røykere kan henge litt etter i vekst og intellektuell utvikling senere i livet. Risikoen for kreft ser også ut til å øke litt hos dem som har vært utsatt for stoffer fra røyk som foster. Dessverre er det også slik at krybbedød er vanligere når man har røykt under graviditeten Endret 31. mai 2006 av Caramba
Eliza Doalot Skrevet 31. mai 2006 #8 Skrevet 31. mai 2006 Hvor advares det mot bilkjøring under graviditet? Link? ← Har det gått deg hus forbi at man faktisk kan bli drept i bil? Trenger du virkelig en link for å være enig i det?
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #10 Skrevet 31. mai 2006 Hvor advares det mot bilkjøring under graviditet? Link? ← Du forstår sikkert at jeg mente det er så mye som kan være farlig her i verden. Jeg blir dødskvalm av røyklukt nå når jeg er gravid. Før jeg ble gravid gjorde det meg ingenting... Jeg kunne til og med ta meg en liten blås eller to selv på fest, nå blir jeg dårlig bare ved tanken. ← Det finnes allergikere også, som ikke orker røyklukt. Og det finnes vanlige, friske mennesker som misliker røyklukt... Med en gang folk blir gravide mener de åpenbart at de er i en særstilling
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #11 Skrevet 31. mai 2006 Har det gått deg hus forbi at man faktisk kan bli drept i bil? Trenger du virkelig en link for å være enig i det? ← Poenget mitt er at gravide frarådes å røyke eller utsette seg for passiv røyking, da blir det litt far fetched å trekke inn bilkjøring, som min jordmor og brosjyrene hun delte ut ikke nevnte med ett ord. Er det noen som gir råd til gravide om å unngå bilkjøring skulle jeg gjerne sett det.
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #12 Skrevet 31. mai 2006 (endret) Hvordan kan røyken påvirke fosteret mitt? Svar: Det meste av det du puster inn, når fram til fosteret gjennom morkaken. Det gjelder både nyttige og skadelige stoffer. Kullosen fra sigarettrøyken fortrenger oksygenet fra de røde blodlegemene og gjør at fosteret hele tiden lider av litt surstoffmangel. Nikotinet i tobakken gjør at blodårene trekker seg sammen så barnet får dårligere blodtilførsel. Disse, og mange andre stoffer i røyken, gjør at barnet ditt er dårligere rustet til å tåle påkjenninger. Hva kan skje med fosteret når jeg røyker? Svar: Røykingen øker risikoen for abort og dødfødsel. Barna blir ofte litt mindre enn de skulle ha vært hvis mor røyker i graviditeten, og det gjelder også hjernen. De er generelt litt svakere og har oftere umodne lunger. Det er også større fare for krybbedød hvis du røyker gjennom hele svangerskapet. Kan barnet skades på lengre sikt hvis jeg har røykt under graviditeten? Svar: Det er flere undersøkelser som tyder på at barn av røykere kan henge litt etter i vekst og intellektuell utvikling senere i livet. Risikoen for kreft ser også ut til å øke litt hos dem som har vært utsatt for stoffer fra røyk som foster. Dessverre er det også slik at krybbedød er vanligere når man har røykt under graviditeten Og hvor står det her at ALLE BARN skades av røyk? Jeg leser ting som "flere undersøkelser som TYDER", "generelt litt svakere" osv... Det står ingen steder der at ALLE BARN BLIR SKADELIDENDE AV RØYK Endret 31. mai 2006 av Frysepulver
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #13 Skrevet 31. mai 2006 Poenget mitt er at gravide frarådes å røyke eller utsette seg for passiv røyking, da blir det litt far fetched å trekke inn bilkjøring, som min jordmor og brosjyrene hun delte ut ikke nevnte med ett ord. Er det noen som gir råd til gravide om å unngå bilkjøring skulle jeg gjerne sett det. ← Gravide frarådes fra å røyke, drikke, spise forskjellige oster, spise kjøtt som ikke er gjennomstekt, skifte på kattedoer osv, osv
Caramba Skrevet 31. mai 2006 #14 Skrevet 31. mai 2006 Du forstår sikkert at jeg mente det er så mye som kan være farlig her i verden. Det finnes allergikere også, som ikke orker røyklukt. Og det finnes vanlige, friske mennesker som misliker røyklukt... Med en gang folk blir gravide mener de åpenbart at de er i en særstilling ← Når man røyker så bør man ta hensyn til ALLE mennesker. Jeg har aldri blåst røyk i fjeset på noen, og de gangene jeg har røkt har jeg alltid tatt hensyn. Jeg ville aldri sittet på kontoret mitt og røkt fordi det ville sjenert alle rundt meg.
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #15 Skrevet 31. mai 2006 Når man røyker så bør man ta hensyn til ALLE mennesker. Jeg har aldri blåst røyk i fjeset på noen, og de gangene jeg har røkt har jeg alltid tatt hensyn. Jeg ville aldri sittet på kontoret mitt og røkt fordi det ville sjenert alle rundt meg. ← Jeg synes alle bør ta hensyn, både røykere og ikke-røykere... F.eks. skulle jeg ønske alle ikke-røykerne hadde bedre kroppslukt og ikke feis så fælt på utesteder. Jeg kan ikke lenger røyke der og få bort lukten. Jeg tar hensyn jeg også, men det er en fri verden og jeg røyker med glede der jeg har mulighet. Nei, jeg blåser ikke røyk med vilje på de rundt meg, men jeg tar ikke overdrevent hensyn heller. Jeg kunne helt sikkert sittet på et kontor og røyket
Caramba Skrevet 31. mai 2006 #16 Skrevet 31. mai 2006 [svar: Det meste av det du puster inn, når fram til fosteret gjennom morkaken. Det gjelder både nyttige og skadelige stoffer. Kullosen fra sigarettrøyken fortrenger oksygenet fra de røde blodlegemene og gjør at fosteret hele tiden lider av litt surstoffmangel. Og hvor står det her at ALLE BARN skades av røyk? Jeg leser ting som "flere undersøkelser som TYDER", "generelt litt svakere" osv... Det står ingen steder der at ALLE BARN BLIR SKADELIDENDE AV RØYK ← Det jeg har uthevet gjelder ALLE barn som ligger i en gravid mage hvor mor røyker. De hadde sluppet å få kullos i seg hvis mor ikke hadde røkt.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #17 Skrevet 31. mai 2006 Har du noen dokumentasjon som viser at alle fostre skades av røyk? ← Så fordi det ikke er dokumentert at alle barn skades av røyk, så er det greit å ta sjansen på at man blir heldig og får et friskt barn? Er det ikke litt smartere å unngå sånt som man vet ofte har skadelig effekt på fostere?
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #18 Skrevet 31. mai 2006 Det jeg har uthevet gjelder ALLE barn som ligger i en gravid mage hvor mor røyker. De hadde sluppet å få kullos i seg hvis mor ikke hadde røkt. ← Men SKADES det på lengre sikt? Dersom du står på en busstasjon og folk røyker ved siden av deg, ja, da røyker du passivt for en stakket stund. Drikker du deg full blir du også redusert for en kort periode Går du ute i 20 minus og pådrar deg en forkjølelse gjelder det samme. Kullos finnes det overalt - du mener kanskje gravide ikke bør oppholde seg i nærheten av biltrafikk gjennom svangerskapet også?
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #19 Skrevet 31. mai 2006 Så fordi det ikke er dokumentert at alle barn skades av røyk, så er det greit å ta sjansen på at man blir heldig og får et friskt barn? Er det ikke litt smartere å unngå sånt som man vet ofte har skadelig effekt på fostere? ← Selvfølgelig er det best om man kan unngå å røyke - det gjelder både gravide og andre. Men om så ikke skjer tror jeg ikke man automatisk ender opp med et mulithandicappet barn. Jeg er selv hjertepasient. Den eneste som ikke maser på at jeg bør slutte å røyke; det er hjertekirurgen min.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #20 Skrevet 31. mai 2006 Gravide frarådes fra å røyke, drikke, spise forskjellige oster, spise kjøtt som ikke er gjennomstekt, skifte på kattedoer osv, osv ← Og med god grunn. Hva har det med bilkjøringa, som jeg egentlig spurte om, å gjøre?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå