Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #21 Skrevet 31. mai 2006 Men SKADES det på lengre sikt? ← Spesialister og leger sier så, ja. Du kan søke litt på nettet så finner du masse dokumentasjon på det. Poenget er at barnet blir mindre utviklet og mer utsatt for skader en hvis mor hadde latt være å røyke, selv om det tilsynelatende har gått bra. Det kunne vært BEDRE...
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #22 Skrevet 31. mai 2006 Selvfølgelig er det best om man kan unngå å røyke - det gjelder både gravide og andre. Men om så ikke skjer tror jeg ikke man automatisk ender opp med et mulithandicappet barn. ← Nei, det skjer ikke automatisk - men risken er der. Og røyker man under svangerskapet og deretter får et multihandikappet barn, så tipper jeg de fleste vil lure resten av livet på om det var deres egen feil, ettersom de har fått nok av informasjon om følgene av røyking. Hvorfor ikke unngå det, og heller gjøre så godt man kan for barnet sitt?
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #23 Skrevet 31. mai 2006 Og med god grunn. Hva har det med bilkjøringa, som jeg egentlig spurte om, å gjøre? ← Det har jeg forklart deg tidligere Spesialister og leger sier så, ja. Du kan søke litt på nettet så finner du masse dokumentasjon på det. Poenget er at barnet blir mindre utviklet og mer utsatt for skader en hvis mor hadde latt være å røyke, selv om det tilsynelatende har gått bra. Det kunne vært BEDRE... ← Jeg tror ikke dette stemmer. Jeg gidder ikke lete etter dokumentasjon; ønsker du å overbevise meg får du finne den frem selv Nei, det skjer ikke automatisk - men risken er der. Og røyker man under svangerskapet og deretter får et multihandikappet barn, så tipper jeg de fleste vil lure resten av livet på om det var deres egen feil, ettersom de har fått nok av informasjon om følgene av røyking. Hvorfor ikke unngå det, og heller gjøre så godt man kan for barnet sitt? ← Nemlig! Risken er der, men den er ikke 100 %
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #24 Skrevet 31. mai 2006 http://www.apotek1.no/modules/module_123/p...&D=2&tabmid=188 Barn i mors mage får i seg de samme stoffene som moren, enten moren er aktiv eller passiv røyker. Jo mer mor og omgivelsene røyker, jo større risiko utsettes barnet for. Barnet har alt å vinne på at mor ikke røyker eller utsettes for røyk! De første månedene av svangerskapet dannes og utvikles alle de indre organene. Røyking i denne perioden kan hemme utviklingen av viktige organer, som lungene, og dette kan få konsekvenser for resten av livet i form av gjentatte luftveisinfeksjoner og utvikling av astma. Fra 4. måned skal barnet hovedsakelig vokse seg større. Kvinner som røyker føder barn med lavere fødselsvekt og føder tidligere enn ikke-røykende kvinner. Røyking kan gi barnet et dårligere immunforsvar og øker også risikoen for spontanabort og dødfødsel. Barn av mødre som røyker har 2-3 ganger større risiko for å dø i krybbedød enn barn av røykfrie mødre. Barn av røykende mødre har gjennomsnittlig lavere skoleprestasjoner, mer atferdsproblemer, hyperaktivitet og konsentrasjonsvansker. Dette kan skyldes oksygenmangelen barnets hjerne har vært utsatt for under svangerskapet.[/QUOTE] Kanskje det ikke gjelder ALLE barn, men det burde være grunn nok til å la det være...
Caramba Skrevet 31. mai 2006 #25 Skrevet 31. mai 2006 Den over er meg. Umulig å holde seg pålogget i dag..
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #26 Skrevet 31. mai 2006 Du bekrefter jo bare det jeg sier. Det trenger ikke gjelde ALLE barn
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #27 Skrevet 31. mai 2006 Nemlig! Risken er der, men den er ikke 100 % ← ...Og? Selv om det kan gå bra, er det ikke best å unngå å kjøre på med kreftfremkallende stoffer mens man har en baby innabords?
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #28 Skrevet 31. mai 2006 Du bekrefter jo bare det jeg sier. Det trenger ikke gjelde ALLE barn ← Er det et argument for å se bort fra rådene man får under graviditet? Eller er det noe annet du vil frem til?
Caramba Skrevet 31. mai 2006 #29 Skrevet 31. mai 2006 Du bekrefter jo bare det jeg sier. Det trenger ikke gjelde ALLE barn ← ALLE barn får i seg kullos de ikke behøver. Dermed blir alle barn skadelidene. Tror du det er bra for barnet å få mindre oksygen en det skulle hatt? Dette er fakta. Karbonmonoksidet i røyken binder seg til de røde blodlegemene og stjeler plass fra oksygenet. Det fører til at barnet hele tiden får mindre oksygen enn det skulle ha hatt. Forklar det bort så mye du vil, skjønner ikke hvorfor noen skal prøve å bagatellisere det å røyke i svangerskapet når ALL forskning viser hvor farlig det er?
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #30 Skrevet 31. mai 2006 ...Og? Selv om det kan gå bra, er det ikke best å unngå å kjøre på med kreftfremkallende stoffer mens man har en baby innabords? ← Jo, det har jeg jo sagt hele veien. Men jeg tror ikke det er sååååååå farlig å røyke som folk skal ha det til.
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #31 Skrevet 31. mai 2006 Er det et argument for å se bort fra rådene man får under graviditet? Eller er det noe annet du vil frem til? ← Nei, nå må du lese hva jeg skriver da... Se lengre opp ALLE barn får i seg kullos de ikke behøver. Dermed blir alle barn skadelidene. Tror du det er bra for barnet å få mindre oksygen en det skulle hatt? Dette er fakta. Forklar det bort så mye du vil, skjønner ikke hvorfor noen skal prøve å bagatellisere det å røyke i svangerskapet når ALL forskning viser hvor farlig det er? ← Nei, jeg tror ikke det er BRA, men det trenger ikke være krise heller. Når det gjelder din påstand om at ALL forskning viser; det finnes helt sikkert forskning som sier at det ikke er så farlig
Gjest Elfrida Skrevet 31. mai 2006 #32 Skrevet 31. mai 2006 Det aller meste kan i mange tilfeller gå helt bra. Du kan som gravid kjøre på med en halvflaske sprit og en tjuepakning til frokost, svartsvidd bacon med fløte til lunsj, før du bruker resten av dagen til å rive ned gamle asbestplater, og det kan faktisk gå helt fint i et helt liv! Kanskje du får en frisk baby til og med. De fleste vet at dette er ting som innebærer helserisiko, og den er de ikke villig til å ta, særlig ikke når de bærer på et ufødt barn.
Caramba Skrevet 31. mai 2006 #33 Skrevet 31. mai 2006 Når det gjelder din påstand om at ALL forskning viser; det finnes helt sikkert forskning som sier at det ikke er så farlig ← Ja, den forskningen skulle jeg likt å se...
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #34 Skrevet 31. mai 2006 Det aller meste kan i mange tilfeller gå helt bra. Du kan som gravid kjøre på med en halvflaske sprit og en tjuepakning til frokost, svartsvidd bacon med fløte til lunsj, før du bruker resten av dagen til å rive ned gamle asbestplater, og det kan faktisk gå helt fint i et helt liv! Kanskje du får en frisk baby til og med. De fleste vet at dette er ting som innebærer helserisiko, og den er de ikke villig til å ta, særlig ikke når de bærer på et ufødt barn. ← Det har du helt rett i
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #35 Skrevet 31. mai 2006 Ja, den forskningen skulle jeg likt å se... ← Finnes sikkert... Er mye snodig forskning... En kompis av meg bruker mye forskning i jobben sin; og han er jo svært selektiv med hva han viser til og ikke
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #36 Skrevet 31. mai 2006 Jo, det har jeg jo sagt hele veien. Men jeg tror ikke det er sååååååå farlig å røyke som folk skal ha det til. ← Men poenget bør da vel være at det er såpass farlig at man frarådes å røyke og utsette andre for passiv røyk. Lar man være å røyke under graviditet slipper man å lure på om det er 2,5 % sjanse for å miste barnet i krybbedød på grunn av røyken eller om sjansen er 0,75 %. Og ikke minst så slipper man å oppleve at man plutselig er en del av de 0,75 prosentene, for deretter å bli sittende med spørsmålet om dette kunne vært unngått for resten av livet. Lar man være å røyke og utsette barnet for passiv røyk er det 100 % garantert at barnet ikke kommer til å bli skadelidende av røyk, så har man ihvertfall eliminert ett faremoment
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #37 Skrevet 31. mai 2006 Men poenget bør da vel være at det er såpass farlig at man frarådes å røyke og utsette andre for passiv røyk. Lar man være å røyke under graviditet slipper man å lure på om det er 2,5 % sjanse for å miste barnet i krybbedød på grunn av røyken eller om sjansen er 0,75 %. Og ikke minst så slipper man å oppleve at man plutselig er en del av de 0,75 prosentene, for deretter å bli sittende med spørsmålet om dette kunne vært unngått for resten av livet. Lar man være å røyke og utsette barnet for passiv røyk er det 100 % garantert at barnet ikke kommer til å bli skadelidende av røyk, så har man ihvertfall eliminert ett faremoment ← Finnes røykefrie mennesker som mister i krybbedød og... Å holde et barn 100 % unna røyk kan bli noen vanskelig tror jeg... Min farmor røyker, innendørs i sitt eget hjem. jeg ville aldri bedt hun gå ut med røyken sin dersom jeg valgte å komme på besøk
Titti72 Skrevet 31. mai 2006 #38 Skrevet 31. mai 2006 Min arbeidskollaga her et barn med alle de astma og allergiplagene du kan tenke deg. Hun kan nesten ikke være ute om sommernen, fisker og skillpadder er det eneste hun tåler, sengetøyet henger fast i huden hennes pga verkende atopisk eksem. Hun briker kortison sprøytre, piller og kremer daglig. Od denne moren røkte ikke en eneste sigarett når hun gikk gravid. Heller ingen i hennes nærmiljø gjorde det..... Naboen har et multihandikapet barn. Eller naboen der jeg bodde før. De røkte heller ikke. Venninden min mistet vbarn i krybbedød. Ingen der røkte. Kusinen til min datter har et eller annet slags syndrom. Ingen der røyket. En annen jeg kjenner røkte hasj hver dag + sikkert 20 rød Prince daglig. Datteren hennes ble født uten skader. Har ingen lærevansker pr. d.d. (15 år) Og veide 3950 gram når hun ble født. Altså mer enn gjennomsnittsvekten til guttebabyer...
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #39 Skrevet 31. mai 2006 Finnes røykefrie mennesker som mister i krybbedød og... Å holde et barn 100 % unna røyk kan bli noen vanskelig tror jeg... Min farmor røyker, innendørs i sitt eget hjem. jeg ville aldri bedt hun gå ut med røyken sin dersom jeg valgte å komme på besøk ← Jo, men de som er røykfrie slipper å lure på om det var deres røyking som var grunnen til at barnet deres døde. Og ikke minst er det prosentvis færre røykfrie enn røykere som mister barn i krybbedød, så det at folk unngår røyk redder nok livet til et par spedbarn i året. Nei, ingen kan holde barna sine helt unna absolutt alt som er skadelig absolutt hele tida, men man kan gjøre sitt beste - istedet for å ta sjansen på at man ikke blir en del av statistikken som er grunnen til advarslene fra helsemyndighetene.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #40 Skrevet 31. mai 2006 Min arbeidskollaga her et barn med alle de astma og allergiplagene du kan tenke deg. Hun kan nesten ikke være ute om sommernen, fisker og skillpadder er det eneste hun tåler, sengetøyet henger fast i huden hennes pga verkende atopisk eksem. Hun briker kortison sprøytre, piller og kremer daglig. Od denne moren røkte ikke en eneste sigarett når hun gikk gravid. Heller ingen i hennes nærmiljø gjorde det..... Naboen har et multihandikapet barn. Eller naboen der jeg bodde før. De røkte heller ikke. Venninden min mistet vbarn i krybbedød. Ingen der røkte. Kusinen til min datter har et eller annet slags syndrom. Ingen der røyket. En annen jeg kjenner røkte hasj hver dag + sikkert 20 rød Prince daglig. Datteren hennes ble født uten skader. Har ingen lærevansker pr. d.d. (15 år) Og veide 3950 gram når hun ble født. Altså mer enn gjennomsnittsvekten til guttebabyer... ← Ja, da er det jo empirisk bevist. Når du kjenner så mange, må jo helsemyndighetene ta feil *kremt* for å være litt seriøs: Det finnes alltid unntak fra reglene, det betyr ikke at reglene er feil..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå