Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
148.000 treff på søket ditt, i tillegg til råd fra leger og jordmødre, teller nok ikke, for i denne tråden er det opptil flere som kjenner noen som har røkt og ikke har blitt skadet av det. Vi vanlige folk har nok ingenting å stille opp med når vi møter en sånn visdom  ;)

Jeg kjenner folk som kjører uten bilbelte, kjører alt for fort, som har gått på stoff, som driver med basejumping, som har prøvd russisk rulett (!)... Alle lever i beste velgående i dag. Betyr det at det de har gjort er ufarlig?. Nei.

Det er lov å bruke hue.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet
Jeg kjenner folk som kjører uten bilbelte, kjører alt for fort, som har gått på stoff, som driver med basejumping, som har prøvd russisk rulett (!)... Alle lever i beste velgående i dag. Betyr det at det de har gjort er ufarlig?. Nei.

Det er lov å bruke hue.

:klappe::klappe::klappe:

Skrevet

Kjenner en som fikk beskjed av legen at det faktisk var bedre for fosteret at hun tok et par røyk om dagen, enn at hun var konstant stressa fordi hun ikke fikk røyke.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Kjenner en som fikk beskjed av legen at det faktisk var bedre for fosteret at hun tok et par røyk om dagen, enn at hun var konstant stressa fordi hun ikke fikk røyke.

Det tror jeg veldig på. Røyking er skadelig, men det er stress også.

Skrevet

Tåpelig. Da er det bedre med nikotin, så slipper man alle de andre hundrevis av giftige stoffene det er i røyken.

Gjest BagLady
Skrevet
Det tror jeg veldig på. Røyking er skadelig, men det er stress også.

Jeg tror nok at stress kan være skadelig, men det gjelder nok bare noen få gravide. Og da tror jeg ikke det er selve røykekuttet som forårsaker stresset, men andre og dypereliggende faktorer.

Det unnskylder ikke at andre og helt friske gravide ikke orker ubehaget som følger med røykekutt, og dermed skylder på at stress er farlig.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Enda et eksempel på VG-journalistikk. Overskriften selger. Men så var det å lese artikkelen og å vite litt om hva som IKKE blir nevnt. Det snakkes om MODERAT stress i artikkelen. Dvs at du har noe å gjøre, at du ikke sitter på ræva og gjør ingenting. Du har frister å forholde deg til, og skal ha ting gjort - det er moderat stress. Det er udelt positivt for alle, det, og det omtales som regel som å være travel, ikke som å være stresset.

Såpass har jeg skjønt, at en røyker som ikke får røyken sin, h*n opplever ikke moderat stress av det. H*n opplever svært negativt stress. Det er ikke sunt eller positivt for noen. Hvorvidt det er bedre å ta et par røyk om dagen (og hvor lett det er å bare ta et par, og ikke skli ut...), det vet jeg ærlig talt ikke. Har ikke nok kunnskaper til å veie de to opp mot hverandre.

Gjest Gjest
Skrevet

Utrolig feig lege som gir henne en meget god grunn til å ikke prøve å slutte. Litt røyksug skader ikke fosteret, pluss at det går over. Ei jeg kjenner fikk samme beskjed. Den ene røyken legen sa gikk greit ble fort til fem røyk om dagen. Sønnen hennes har alltid vært liten og går nå i første klasse, minst av hele kullet.

Gjest janne-
Skrevet
Jeg tror nok at stress kan være skadelig, men det gjelder nok bare noen få gravide. Og da tror jeg ikke det er selve røykekuttet som forårsaker stresset, men andre og dypereliggende faktorer.

Det unnskylder ikke at andre og helt friske gravide ikke orker ubehaget som følger med røykekutt, og dermed skylder på at stress er farlig.

Ja det blir for lettvint å skylde på det!

jeg slutta selv, og hadde abstinenser en stund.

Men de går OVER etter kort tid, og det er bedre for fosteret at man ikke røyker!

Men sikkert lettvint for moren å si hun er redd for å stresse seg selv opp, fordi hun ikke klarer å slutte.

Moren burde tenke på barnet. Det er sjokkerende...

Gjest Janne-
Skrevet
Enda et eksempel på VG-journalistikk. Overskriften selger. Men så var det å lese artikkelen og å vite litt om hva som IKKE blir nevnt. Det snakkes om MODERAT stress i artikkelen. Dvs at du har noe å gjøre, at du ikke sitter på ræva og gjør ingenting. Du har frister å forholde deg til, og skal ha ting gjort - det er moderat stress. Det er udelt positivt for alle, det, og det omtales som regel som å være travel, ikke som å være stresset.

Såpass har jeg skjønt, at en røyker som ikke får røyken sin, h*n opplever ikke moderat stress av det. H*n opplever svært negativt stress. Det er ikke sunt eller positivt for noen. Hvorvidt det er bedre å ta et par røyk om dagen (og hvor lett det er å bare ta et par, og ikke skli ut...), det vet jeg ærlig talt ikke. Har ikke nok kunnskaper til å veie de to opp mot hverandre.

Jeg stumpa røyken, og fikk abstinenser og ble stressa en STUND etterpå, men er ikke stressa i alle mnd jeg vil gå gravid med fosteret!

De som røyker derimot, vil skape ubehag og evt skader for fosteret.

jeg fatter ikke de har samvittighet.

Jeg hadde nok ikke syns at røyk ville smakt godt nå, pga tanken på at giften går ned til MIN baby.

Morens ansvar er å BESKYTTE babyen , ikke forgifte den! :frustrert:

Gjest Piper
Skrevet
Utrolig feig lege som gir henne en meget god grunn til å ikke prøve å slutte. Litt røyksug skader ikke fosteret, pluss at det går over. Ei jeg kjenner fikk samme beskjed. Den ene røyken legen sa gikk greit ble fort til fem røyk om dagen. Sønnen hennes har alltid vært liten og går nå i første klasse, minst av hele kullet.

Min lege sa det samme, og flere av mine venninner har fått samme beskjed fra sine leger. Så det er nok ikke en lege. Men kanskje legene kan litt mer faglig sett, enn det mange av dere her inne kan forstå. Men dere må for all del legge alt på røyken, men det finnes faktisk barn som er fødd små uten at det har noe med røyking å gjøre.

Men det er nå en gang slik, at der man vet at mor har røykt under svangerskapet, så må man med en gang si at det er det som er årsaken til at barnet er så liten, eller andre ting som eventuelt er "gale". Hvor høy er foreldrene ti denne gutten, eller spiller det ikke noen rolle så lenge du kan skylde alt på de fem røykene om dagen?

Selvfølgelig er det beste om man klarer å slutte, men det er faktisk ikke alle som klarer dette. De kan bli stresset, og dette er heller ikke bra for barnet. Noe ganske mange leger har forstått. Når jeg sier ganske mange, så kjenner jeg til over 50 ulike leger, som har foreslått røyk fremfor stress.

Skrevet (endret)

Vel, jeg har sluttet å røyke for noen år siden og må si at det førte ikke til mye stress for meg, akkurat. Ja, jeg savnet røyken litt hver dag, men jeg ble ikke stressa av det. Kroppen min var hvertfal veldig fornøyd. Røykhoste og gusten hud forsvant. Jeg tror gevinsten ved å slutte oppveier enormt det lille ubehaget man føler den første tiden etter røykekutt. Jeg var veldig glad i røyken i min tid, men klarte da å slutte alikevel.

Mange røykende gravide stikker hodet i sanden og skylder på at de ikke må bli stressa, eller at moren deres røkte 20 om dagen i alle svangerskapene, eller at venninda deres røkte og alt gikk fint. Selv om all seriøs forskning sier at det er skadelig så nekter man å innse det.

Endret av Caramba
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Jeg stumpa røyken, og fikk abstinenser og ble stressa en STUND etterpå, men er ikke stressa i alle mnd jeg vil gå gravid med fosteret!

De som røyker derimot, vil skape ubehag og evt skader for fosteret.

jeg fatter ikke de har samvittighet.

Jeg hadde nok ikke syns at røyk ville smakt godt nå, pga tanken på at giften går ned til MIN baby.

Morens ansvar er å BESKYTTE babyen , ikke forgifte den!  :frustrert:

Helt enig med deg i at røyking er noe forbanna dritt, og at ungen er nødt til å komme i første rekke. Har fått masse pes for at jeg er en overhysterisk mor på grunn av det (merkelig nok bare her inne) ;)

Poenget mitt var at denne artikkelen er overfladisk og lite gjennomarbeidet, og kan ikke brukes som bevis for noe som helst.

Gjest Gjest
Skrevet

Skjønner virkelig ikke hvem som tar sjansen på å røyke i svangerskapet. Man kan alltid finne unntak ("alle" kjenner tilsynelatende en frisk 90-åring som har røykt hele livet). Det beviser da ingenting. På det jevne er røyking skadelig, selv om ikke alle dør eller blir syke av det. Hvorfor gamble med at akkurat ditt barn skal være unntaket?

Det at stress er verre enn røyking, virker som et typisk eksempel på noen som leter desperat etter en unnskyldning for ikke å slutte å røyke. Hvis man er innstilt på å slutte å røyke for barnets skyld, og er fast bestemt på dette, er jeg sikker på at man klarer det uten å stresse seg ihjel, enn de som er litt halvveis innstilt og som tillater seg å savne røyken hvert minutt av dagen.

Agh, gravide som røyker har jeg virkelig ingen forståelse for. Eller småbarnsforeldre som røyker i sine barns nærvær.

Skrevet
Når jeg sier ganske mange, så kjenner jeg til over 50 ulike leger, som har foreslått røyk fremfor stress.

Igjen: Nikotibplaster. For å unngå de mange hundre andre giftige stoffene.

Hvordan i alle kjenner du 50 leger? Det er mange, særlig når det sikkert ikke er hundre prosent av dine bekjentskaper som anbefaler det... ..

Skrevet
Skjønner virkelig ikke hvem som tar sjansen på å røyke i svangerskapet. Man kan alltid finne unntak ("alle" kjenner tilsynelatende en frisk 90-åring som har røykt hele livet). Det beviser da ingenting. På det jevne er røyking skadelig, selv om ikke alle dør eller blir syke av det. Hvorfor gamble med at akkurat ditt barn skal være unntaket?

Min bestefar røykte fra han var 11-12 til han døde som 84åring... 40 south state uten filter hver bidige dag.... så han er vel eksempelet på "den friske 90 åringen" sånn sett...

Men så har jeg to tanter som har kols... ei er død allerede, den andre lever såvidt fortsatt, med pustemaskin i nærheten og alltid måtte sove sittende...

I mitt hus for INGEN røyke, uansett! Jeg hater røyklukt, og er sjeleglad for at man kan gå på byen uten å måtte snike seg inn vaskekjelleren etterpå for å hive klærne man har brukt ute i vaskemaskinen, før man går opp og legger seg etter endt moro....:)

Ville aldri tatt sjansen på å utsette fosteret for røyk... man vet jo aldri.. og jada, det er mye annet farlig også, men om jeg hadde fått ei jente som var handikappet på ett eller annet vis, kunne ihvertfall røykinga mi utelukkes som mulig årsak! (Selv om man mange ganger vel kanskje ikke finner noen årsak til slike ting..., men jeg slapp ihvertfall å lure på "hvisomatte"...)

Skrevet
Igjen: Nikotibplaster. For å unngå de mange hundre andre giftige stoffene.

En väninna till mig som uppdagade sin graviditet väldigt sent - och som rökte - fick rådet av läkaren att INTE använda nikotinplåster eller tugggummi. Dosen av nikotin som går ut i blodet blir mer konstant och barnet i magen får färre andningsrum från nikotinet.

Läkaren sa till henne att det var bäst om hon slutade röka helt, men om hon inte klarade av det med en gång så skulle hon i alla fall begränsa sina cigaretter så mycket som möjligt. Nikotinplåster var helförbjudet från hennes läkare. Det har jag också för mig att det står på bipacksedeln till förpackningen.

Skrevet

Jeg slutta helt å røyke de gangene jeg var gravid og ammet. Det skulla da bare mangle! Syntes ikke jeg ofret noe.

Jeg har sett film av et foster i det moren tok en trekk, og det sluttet å puste og røre på seg. Ekkelt. Alle vet jo at røyk er skadelig. Ikke utsett en ufødt for det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...