Titti72 Skrevet 31. mai 2006 #41 Skrevet 31. mai 2006 (endret) Jo, men de som er røykfrie slipper å lure på om det var deres røyking som var grunnen til at barnet deres døde. Og ikke minst er det prosentvis færre røykfrie enn røykere som mister barn i krybbedød, så det at folk unngår røyk redder nok livet til et par spedbarn i året. Nei, ingen kan holde barna sine helt unna absolutt alt som er skadelig absolutt hele tida, men man kan gjøre sitt beste - istedet for å ta sjansen på at man ikke blir en del av statistikken som er grunnen til advarslene fra helsemyndighetene. ← Nei de slipper å tenke på om det var røyken som gjorde det. De har sikker nok med å tenke på om de har feil madrass. Eller om det var feil å legge barnet på ryggen/siden/magen. De er forskjellige teorier ang krybbedød hele tiden. Ingen vet vel hvorfor eller hvordan forhindre det ,derfor spekuleres det i forskjellige teorier. Men vær trygg på at den knaggen som røyken henger på, den får mange beskyldninger. Endret 31. mai 2006 av Titti72
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #42 Skrevet 31. mai 2006 Nei de slipper å tenke på om det var røyken som gjorde det. De har sikker nok med å tenke på om de har feil madrass. Eller om det var feil å legge barnet på ryggen/siden/magen. De er forskjellige teorier ang krybbedød hele tiden. Ingen vet vel hvorfor eller hvordan forhindre det ,derfor spekuleres det i forskjellige teorier. Men vær trygg på at den knaggen som røyken henger på, den får mange beskyldninger. ←
Titti72 Skrevet 31. mai 2006 #43 Skrevet 31. mai 2006 Ja, da er det jo empirisk bevist. Når du kjenner så mange, må jo helsemyndighetene ta feil Hvor mange ganger har ikke helsemyndighetene tatt feil? En tid var madrassen grunnen for krybbedød. Så liggestillingen som har blitt flyttet hit og dit. Det er ikke bevist noen ting og det blir bare synsing fra ende til annen. *kremt* for å være litt seriøs: Det finnes alltid unntak fra reglene, det betyr ikke at reglene er feil.. ← Ja det gjør det. Hvis du hadde hatt en venninde som var "fest"røyker (passiv vel å merke) mens hun var gravid, og dette barnet ble født multihandikapet eller døde i krybbedød. Er røyken det første du ville tenkt på da? Ville ikke du trodd at det kunne vært noe annet?
Titti72 Skrevet 31. mai 2006 #44 Skrevet 31. mai 2006 Og ikke minst er det prosentvis færre røykfrie enn røykere som mister barn i krybbedød, så det at folk unngår røyk redder nok livet til et par spedbarn i året. ← Er det riktig? Har du en link med seriøs forskning på det? Mener du mor som røyker, eller mor som ikke røyker men er utsatt for passiv røyking?
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #45 Skrevet 31. mai 2006 Ja det gjør det. Hvis du hadde hatt en venninde som var "fest"røyker (passiv vel å merke) mens hun var gravid, og dette barnet ble født multihandikapet eller døde i krybbedød. Er røyken det første du ville tenkt på da? Ville ikke du trodd at det kunne vært noe annet? ← Hadde hun blitt så lite utsatt for røyk som du beskriver (jeg forutsetter at det er sjelden) så ville jeg neppe tenkt på røyken. Men nå snakket vi om dem som røyker selv eller lar seg utsette for passiv røyk mye av tiden, da
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #46 Skrevet 31. mai 2006 Er det riktig? Har du en link med seriøs forskning på det? Mener du mor som røyker, eller mor som ikke røyker men er utsatt for passiv røyking? ← Den norske lægeforening 65 % av barna som dør i krybbedød har mor som røyker.
Titti72 Skrevet 31. mai 2006 #47 Skrevet 31. mai 2006 I Norge har vi hatt en nedgang på ca 90 % mht krybbedød etter at barna begynte å bli lagt på ryggen, og her er det ikke blitt brukt slike laken, altså skyldes nedgangen andre faktorer. Krybbedød er et komplekst fenomen der både arvelige/genetiske faktorer og miljøvariabler samvirker og som kan lede til krybbedød. Derfor skjer krybbedød på ulike måter og med ulike risikofaktorer tilstede - det eneste til felles er at det ikke finnes en forklaring på døden og at barnet døde etter at det ble lagt til å sove. og dette: Han viser f.eks til at risikoen for krybbedød øker med antall barn (noe som stemmer). og dette: I 1989 mistet vi på landsbasis tilsvarende fem skoleklasser med barn i krybbedød, og nå er antallet redusert til vel 20, sa han. Ingen av disse barna var til å miste, og det kreves derfor mer forskning på området siden vi ikke vet med sikkerhet hva som er de bakenforliggende mekanismene som fører til plutselige dødfall blant spebarn. Klippet ut fra Foreningen for krybbedød sine sider. Røyk blir ikke nevnt med et eneste ord.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #48 Skrevet 31. mai 2006 Å si at du ikke tror at røyk er så skadelig som de vil ha det til blir litt for drøyt for min del Frysepulver. Her kommer jeg med noen eks om noen jeg kjenner. Ung mor, gravid for første gang, slutter ikke å røyke når hun oppdager graviditeten. Ungen sluttet å legge på seg siste del av svangerskapet, svikt i morkaka pga store mengder med røyk, ungen blir født til terminen men veier ikke mer enn 2300 gram. Denne ungen er nå 6 år gammel, og har fått astma, har gjentatte ørebetennelser fordi foreldre røyker inne fremdeles, han er hyperaktiv, snakker dårlig og klarer ikke å konsentrere seg. Legene sier at alt dette kommer pga mor røyka mye i svangerkskapet. Mor nekter selvfølgelig å godta dette, for å godta det betyr at hun er skyldig i alle hans plager. Andre mannen hennes er 2 år nå, og hun røyket med ham også. Han har forløpig mindre plager, men vokser ikke som han bør, er hyper og ble født liten, litt over 2 kg der og. Et annet par som jeg kjenner, hvor mor røykte fikk premature barn, i 7. og 8. mnd. Legene mener at det var pga røyking. Og jeg kjenner flere mange med lignende historier. Det at de kan gå bra, betyr ikke at det vil gå bra. og de som tørr å ta den sjansen får vær så god og gjøre det. Men de som velger å gjøre noe med det som TS fortjener ikke å bli slaktet på denne måten, for hun bekymrer seg med grunn. Men jeg er enig i at hun bør snakke med sjefen, og ikke ta den lette løsningen med å sykemelde seg, dersom noen lege i det hele tatt hadde gjort det.
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #49 Skrevet 31. mai 2006 Å si at du ikke tror at røyk er så skadelig som de vil ha det til blir litt for drøyt for min del Frysepulver. Her kommer jeg med noen eks om noen jeg kjenner. Ung mor, gravid for første gang, slutter ikke å røyke når hun oppdager graviditeten. Ungen sluttet å legge på seg siste del av svangerskapet, svikt i morkaka pga store mengder med røyk, ungen blir født til terminen men veier ikke mer enn 2300 gram. Denne ungen er nå 6 år gammel, og har fått astma, har gjentatte ørebetennelser fordi foreldre røyker inne fremdeles, han er hyperaktiv, snakker dårlig og klarer ikke å konsentrere seg. Legene sier at alt dette kommer pga mor røyka mye i svangerkskapet. Mor nekter selvfølgelig å godta dette, for å godta det betyr at hun er skyldig i alle hans plager. Andre mannen hennes er 2 år nå, og hun røyket med ham også. Han har forløpig mindre plager, men vokser ikke som han bør, er hyper og ble født liten, litt over 2 kg der og. Et annet par som jeg kjenner, hvor mor røykte fikk premature barn, i 7. og 8. mnd. Legene mener at det var pga røyking. Og jeg kjenner flere mange med lignende historier. Det at de kan gå bra, betyr ikke at det vil gå bra. og de som tørr å ta den sjansen får vær så god og gjøre det. Men de som velger å gjøre noe med det som TS fortjener ikke å bli slaktet på denne måten, for hun bekymrer seg med grunn. Men jeg er enig i at hun bør snakke med sjefen, og ikke ta den lette løsningen med å sykemelde seg, dersom noen lege i det hele tatt hadde gjort det. ← Min mor ble gravid med meg i 1981. Røyket gjennom svangerskapet, jeg kom ut med normal høyde og vekt, to dager over termin. I 1992 fødte hun min søster, røyket seg gjennom det svangerskapet også. Søsteren min ble født 6 dager før termin, normal høyde og vekt. I 1998 kom siste jenta, også hun med normal høyde og vekt, 3 dager før termin. mor røyket i dette svangerskapet også. Jeg sier ikke at man BØR eller SKAL røyke, jeg sier at det kan gå helt fint. Til TS sa jeg i likhet med deg at hun burde si fra til sjefen sin, så hvorfor jeg skal få kritikk for det forstår jeg ikke.
Gjest Bellatrix Skrevet 31. mai 2006 #50 Skrevet 31. mai 2006 Å røyke under svangerskapet er dumt, men det er like dumt å beskylde røykere for nærmest å ta livet av ungene sine.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #51 Skrevet 31. mai 2006 Ja nettopp Frysepulver, det KAN gå bra, og i deres tilfeller har det gått bra, men det betyr ikke at det SKAL gå bra, for det gjør det IKKE alltid!!! Du får kritikk fordi du sier at du nesten syns at det er greit å røyke i svangerskapet, bare fordi det gikk bra med din mor. Jeg syns du skal være forsiktig med dine uttalelser. Og hva gjør du egentlig på Gravid forum? Ikke er du gravid og ikke har du vært det så jeg kan ikke tenke meg at du har noen smarte tips å komme med!
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #52 Skrevet 31. mai 2006 Å røyke under svangerskapet er dumt, men det er like dumt å beskylde røykere for nærmest å ta livet av ungene sine. ← Ja nettopp Frysepulver, det KAN gå bra, og i deres tilfeller har det gått bra, men det betyr ikke at det SKAL gå bra, for det gjør det IKKE alltid!!! Du får kritikk fordi du sier at du nesten syns at det er greit å røyke i svangerskapet, bare fordi det gikk bra med din mor. Jeg syns du skal være forsiktig med dine uttalelser. Og hva gjør du egentlig på Gravid forum? Ikke er du gravid og ikke har du vært det så jeg kan ikke tenke meg at du har noen smarte tips å komme med! ← Nei, for vi som ikke har barn eller venter barn kan jo ikke uttale oss! Og de som ikke skal gifte seg kan ikke si noe om bryllup, og de som ikke er politikere kan ikke uttale seg om politikk Jeg skjønner ikke første setningen din; eller jeg leser den, men den er rotete formulert... :klø: Jeg kan uttale meg om akkurat det jeg vil. Jeg regner ikke med at KGs gravide nå alle som en kaster seg over røykpakken av den grunn...
Gjest cecilia Skrevet 31. mai 2006 #53 Skrevet 31. mai 2006 Å påstå at et foster IKKE tar skade av røyking blir for meg tåpelig og ikke minst usaklig. Synes ikke du Frysepulver kan komme med slike påstander. Faktum er at alle jordmødre og leger sier at røyk kan være skadelig for fosteret, og hvilken kompetanse på dette området har du? Selvfølgelig kan det gå bra, men det kan gå den andre veien også, dersom moren røyker. Tror du ville sett annerledes på saken dersom du har vært/er gravid. Man vil jo sitt eget barn det beste..
Missbumblebee Skrevet 31. mai 2006 #54 Skrevet 31. mai 2006 Min mor ble gravid med meg i 1981. Røyket gjennom svangerskapet, jeg kom ut med normal høyde og vekt, to dager over termin. I 1992 fødte hun min søster, røyket seg gjennom det svangerskapet også. Søsteren min ble født 6 dager før termin, normal høyde og vekt. I 1998 kom siste jenta, også hun med normal høyde og vekt, 3 dager før termin. mor røyket i dette svangerskapet også. Jeg sier ikke at man BØR eller SKAL røyke, jeg sier at det kan gå helt fint. Til TS sa jeg i likhet med deg at hun burde si fra til sjefen sin, så hvorfor jeg skal få kritikk for det forstår jeg ikke. ← Selv om det har gått helt fint med dere, så er det vel ikke noe en satser på atd et skal gjøre?? Jeg mener, det er faktisk bevist at det kan gi alvorlige skader på fosteret, BÅDE at mor røyker selv, og at hun er passiv røyker. Min mor har etter mange år innrømmet at hun røyket litt (et par sigareter om dagen) da hun gikk gravid med meg, og jeg har en hel drøss med autoimmune sykdommer og andre plager... Om det er fordi hun røyket eller ikke kan ingen av oss vite helt sikkert, men det har sannsynligvis ikke hjulpet heller...
Gjest gjest 0 Skrevet 31. mai 2006 #55 Skrevet 31. mai 2006 Å påstå at et foster IKKE tar skade av røyking blir for meg tåpelig og ikke minst usaklig. Synes ikke du Frysepulver kan komme med slike påstander. Faktum er at alle jordmødre og leger sier at røyk kan være skadelig for fosteret, og hvilken kompetanse på dette området har du? Selvfølgelig kan det gå bra, men det kan gå den andre veien også, dersom moren røyker. Tror du ville sett annerledes på saken dersom du har vært/er gravid. Man vil jo sitt eget barn det beste.. ← Akkurat der tar du feil! Jeg kjenner flere som har fått barn og røyket under svangerskapet fordi legene har sagt at det går greit så lenge de begrenser røykingen noe.
Titti72 Skrevet 31. mai 2006 #56 Skrevet 31. mai 2006 Skal vi se... Hva kan jeg uttale meg om her på KG? Ikke politikk, ikke utlendinger, ikke banksaker, ikke om stemødre, Ungefødsel ja, men ikke keisersnitt, Hmmm.... Fanken, også jeg som leste at Brangelinababyen var tatt med keisersnitt også. Ventet jo bare på tråd om bortskjemte hollywoodhurper som ikke tør/vil/takler å føde selv. IKKE START DEN TRÅDEN NOEN,, PLEASE!!!!
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #57 Skrevet 31. mai 2006 Å påstå at et foster IKKE tar skade av røyking blir for meg tåpelig og ikke minst usaklig. Synes ikke du Frysepulver kan komme med slike påstander. Faktum er at alle jordmødre og leger sier at røyk kan være skadelig for fosteret, og hvilken kompetanse på dette området har du? Selvfølgelig kan det gå bra, men det kan gå den andre veien også, dersom moren røyker. Tror du ville sett annerledes på saken dersom du har vært/er gravid. Man vil jo sitt eget barn det beste.. ← Øøøøøøh... 1. Jeg kan komme med de påstander jeg vil 2. Ja, det KAN være skadelig. Det kan også gå bra, som jeg har påpekt, og ingen har klart å gi meg en link til en seriøs forskningsside som sier det ALLTID går til helvete dersom barnet utsettes for røyk i mors liv 3. Jeg håper og tror at jeg ikke blir en like hysterisk gravid dame, en like grufull bridezilla etc. som jeg synes flertallet her på KG er. Har snakket med mamma om endel av trådene her på forumet, og hun sa seg enig med meg; hun tror heller ikke jeg blir like rabiat som mange her er. Det samme sier venner og familie, så jeg har godt håp om å bevare bakkekontakten dersom jeg blir gravid en gang
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #58 Skrevet 31. mai 2006 Selv om det har gått helt fint med dere, så er det vel ikke noe en satser på atd et skal gjøre?? Jeg mener, det er faktisk bevist at det kan gi alvorlige skader på fosteret, BÅDE at mor røyker selv, og at hun er passiv røyker. Min mor har etter mange år innrømmet at hun røyket litt (et par sigareter om dagen) da hun gikk gravid med meg, og jeg har en hel drøss med autoimmune sykdommer og andre plager... Om det er fordi hun røyket eller ikke kan ingen av oss vite helt sikkert, men det har sannsynligvis ikke hjulpet heller... ← Jeg ANBEFALER da ingen å røyke! Jeg sier at DERSOM folk røyker KAN det gå bra! Herregud, jeg er en 25 år gammel tannhelsesekretær som synser i vei på et forum, og dere oppfatter det jo som om jeg er en lege med stor autoritet som TVINGER KGs gravide til å røyke 20 om dagen! Akkurat der tar du feil! Jeg kjenner flere som har fått barn og røyket under svangerskapet fordi legene har sagt at det går greit så lenge de begrenser røykingen noe. ← Var det mamma fikk beskjed om Skal vi se... Hva kan jeg uttale meg om her på KG? Ikke politikk, ikke utlendinger, ikke banksaker, ikke om stemødre, Ungefødsel ja, men ikke keisersnitt, Hmmm.... Fanken, også jeg som leste at Brangelinababyen var tatt med keisersnitt også. Ventet jo bare på tråd om bortskjemte hollywoodhurper som ikke tør/vil/takler å føde selv. IKKE START DEN TRÅDEN NOEN,, PLEASE!!!! ←
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #59 Skrevet 31. mai 2006 Skal vi se... Hva kan jeg uttale meg om her på KG? Ikke politikk, ikke utlendinger, ikke banksaker, ikke om stemødre, Ungefødsel ja, men ikke keisersnitt, Hmmm.... Fanken, også jeg som leste at Brangelinababyen var tatt med keisersnitt også. Ventet jo bare på tråd om bortskjemte hollywoodhurper som ikke tør/vil/takler å føde selv. IKKE START DEN TRÅDEN NOEN,, PLEASE!!!! ← Jeg kan bare snakke om tenner, leddgikt, hjerteoperasjoner, politikk og privatisteksamener tror jeg...
Titti72 Skrevet 31. mai 2006 #60 Skrevet 31. mai 2006 Å påstå at et foster IKKE tar skade av røyking blir for meg tåpelig og ikke minst usaklig. Synes ikke du Frysepulan ver kkomme med slike påstander. Faktum er at alle jordmødre og leger sier at røyk kan være skadelig for fosteret, og hvilken kompetanse på dette området har du? Selvfølgelig kan det gå bra, men det kan gå den andre veien også, dersom moren røyker. Tror du ville sett annerledes på saken dersom du har vært/er gravid. Man vil jo sitt eget barn det beste.. ← Frysepulan??? Hvorfor kan ikke hun mene noe? Hvorfor kan isåfall du synse? Kan kan kan kan kan..... Mye synsing her..... Selv om det har gått helt fint med dere, så er det vel ikke noe en satser på atd et skal gjøre?? Jeg mener, det er faktisk bevist at det kan gi alvorlige skader på fosteret, BÅDE at mor røyker selv, og at hun er passiv røyker. Min mor har etter mange år innrømmet at hun røyket litt (et par sigareter om dagen) da hun gikk gravid med meg, og jeg har en hel drøss med autoimmune sykdommer og andre plager... Om det er fordi hun røyket eller ikke kan ingen av oss vite helt sikkert, men det har sannsynligvis ikke hjulpet heller... ← Og min vennindes datter har garantert flere sjukdommer og helseplager en deg og hennes mor har omtrent ikke sett en siggpakke i hele sitt liv. Mye kommer fra genene til dine foreldre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå