Gjest cecilia Skrevet 31. mai 2006 #61 Skrevet 31. mai 2006 Øøøøøøh... 1. Jeg kan komme med de påstander jeg vil 2. Ja, det KAN være skadelig. Det kan også gå bra, som jeg har påpekt, og ingen har klart å gi meg en link til en seriøs forskningsside som sier det ALLTID går til helvete dersom barnet utsettes for røyk i mors liv 3. Jeg håper og tror at jeg ikke blir en like hysterisk gravid dame, en like grufull bridezilla etc. som jeg synes flertallet her på KG er. Har snakket med mamma om endel av trådene her på forumet, og hun sa seg enig med meg; hun tror heller ikke jeg blir like rabiat som mange her er. Det samme sier venner og familie, så jeg har godt håp om å bevare bakkekontakten dersom jeg blir gravid en gang ← Ja, selvfølgelig kan du komme med så mange latterlige påstander du vil for meg. Det er jo tross alt et diskusjonsforum. Men når de aller fleste jordmødre sier at røyking ikke er bra, er det litt rart at en 25-årig tannhelsesekretær skal yppe til diskusjon om det motsatte, som om hun vet bedre.. Og det med å være overbeskyttende, hysterisk gravid; vent til du selv blir gravid Man vil jo som sagt sitt barns beste!
Titti72 Skrevet 31. mai 2006 #62 Skrevet 31. mai 2006 Og det med å være overbeskyttende, hysterisk gravid; vent til du selv blir gravid Man vil jo som sagt sitt barns beste! ← Jeg har vært gravid og jeg var ikke hysterisk av den grunn. Og min datter har, tiltross for MASSE allergi og astma i familien, ingen sykdommer eller skavanker bortsett fra litt rappkjefta innimellom.
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #63 Skrevet 31. mai 2006 Ja, selvfølgelig kan du komme med så mange latterlige påstander du vil for meg. Det er jo tross alt et diskusjonsforum. Men når de aller fleste jordmødre sier at røyking ikke er bra, er det litt rart at en 25-årig tannhelsesekretær skal yppe til diskusjon om det motsatte, som om hun vet bedre.. Og det med å være overbeskyttende, hysterisk gravid; vent til du selv blir gravid Man vil jo som sagt sitt barns beste! ← Første utheving: Takk Andre utheving: Så det er bare de ALLER FLESTE jordmødre som sier det? Det finnes altså noen som mener det kan gå bra? Du må gjerne mene det er rart. Jeg mener det er rart med ganske mye på dette forumet. Siste avsnitt: Seriøst; tviler meget sterkt. Jeg er ganske vettug egentlig
Velvet Skrevet 31. mai 2006 #64 Skrevet 31. mai 2006 (endret) Jeg er selv hjertepasient. Den eneste som ikke maser på at jeg bør slutte å røyke; det er hjertekirurgen min. ← Selvsagt ikke, han vil jo ikke miste levebrødet sitt. Røyking ER skadelig. Stoffene i nikotinen er helsefarlig. Å tro noe annet er tåpelig. 3 av mine eldre slektninger døde av lungekreft. Det er ikke tvil i min sjel at det kom av at de var storrøykere alle 3. Jeg skjønner TS godt, når man vet så mye om røyking og graviditet som vi gjør i dag så er det ikke rart at hun ikke vil ta noen sjanser. Jeg driter i om hun skrev et lignende innlegg i mars, det betyr ikke annet enn at hun er redd for å si i fra. Noen her er sikkert så tøffe at de kan gå inn til sjefen og si i fra men dere bør sannelig tenke på at det er ikke alle som tør det samme. Det er jo så lett å si hva andre bør og ikke bør gjøre, det blir straks verre når det er en selv som står midt oppi det. Det er sjefen som lager dette problemet for henne. Det er han som bryter loven, det er han som forpester innemiljøet og det er han som ikke tar hensyn til sine ansatte. Det er jo en mulighet, siden TS er den eneste som kjenner sjefen sin, at hun faktisk har en reell grunn for å nøle med å si i fra. Kanskje han er en mann som lett kan lage bråk, eller kanskje gjøre arbeidet surt for henne på skjulte og utspekulerte måter. Endret 31. mai 2006 av Velvet
Titti72 Skrevet 31. mai 2006 #65 Skrevet 31. mai 2006 Jeg har mistet mange familiemedlemmer pga kreft. Damene har fått brystkreft og herrene har div. kreftformer. Noen røyker og andre ikke. Jeg tror dette er mere genetisk en noe annet.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #66 Skrevet 31. mai 2006 I Norge har vi hatt en nedgang på ca 90 % mht krybbedød etter at barna begynte å bli lagt på ryggen, og her er det ikke blitt brukt slike laken, altså skyldes nedgangen andre faktorer. Krybbedød er et komplekst fenomen der både arvelige/genetiske faktorer og miljøvariabler samvirker og som kan lede til krybbedød. Derfor skjer krybbedød på ulike måter og med ulike risikofaktorer tilstede - det eneste til felles er at det ikke finnes en forklaring på døden og at barnet døde etter at det ble lagt til å sove. og dette: Han viser f.eks til at risikoen for krybbedød øker med antall barn (noe som stemmer). og dette: I 1989 mistet vi på landsbasis tilsvarende fem skoleklasser med barn i krybbedød, og nå er antallet redusert til vel 20, sa han. Ingen av disse barna var til å miste, og det kreves derfor mer forskning på området siden vi ikke vet med sikkerhet hva som er de bakenforliggende mekanismene som fører til plutselige dødfall blant spebarn. Klippet ut fra Foreningen for krybbedød sine sider. Røyk blir ikke nevnt med et eneste ord. ← Nei, selvsagt kan du finne sitater fra Landsforeningen til støtte ved krybbedød som ikke nevner røyking. Men om du leter etter noe om røyk er det lett å finne: Landsforeningen for støtte ved krybbedød
Velvet Skrevet 31. mai 2006 #67 Skrevet 31. mai 2006 Her en en side med lenker om røyking og graviditet. http://www.google.no/search?client=firefox...Google-s%C3%B8k
MammaSarius Skrevet 31. mai 2006 #68 Skrevet 31. mai 2006 I Norge har vi hatt en nedgang på ca 90 % mht krybbedød etter at barna begynte å bli lagt på ryggen, og her er det ikke blitt brukt slike laken, altså skyldes nedgangen andre faktorer. Krybbedød er et komplekst fenomen der både arvelige/genetiske faktorer og miljøvariabler samvirker og som kan lede til krybbedød. Derfor skjer krybbedød på ulike måter og med ulike risikofaktorer tilstede - det eneste til felles er at det ikke finnes en forklaring på døden og at barnet døde etter at det ble lagt til å sove. og dette: Han viser f.eks til at risikoen for krybbedød øker med antall barn (noe som stemmer). og dette: I 1989 mistet vi på landsbasis tilsvarende fem skoleklasser med barn i krybbedød, og nå er antallet redusert til vel 20, sa han. Ingen av disse barna var til å miste, og det kreves derfor mer forskning på området siden vi ikke vet med sikkerhet hva som er de bakenforliggende mekanismene som fører til plutselige dødfall blant spebarn. Klippet ut fra Foreningen for krybbedød sine sider. Røyk blir ikke nevnt med et eneste ord. ← Men flere andre sider hos Foreningen nevner det, eks: "Røyking bør unngås i svangerskapet og i barnets nærmiljø. Kvinner som røyker har mer enn firedoblet økt risiko for å miste barnet i krybbedød sammenlignet med ikke-røykere. Stopp eller reduksjon av røyking vil gagne barnet. Ikke utsett barnet for passiv røyking. Gravide og ammende anbefales sterkt å unngå alle former for nikotin som for eksempel sigaretter, snus og nikotinplaster."
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #69 Skrevet 31. mai 2006 Her en en side med lenker om røyking og graviditet. http://www.google.no/search?client=firefox...Google-s%C3%B8k ← 148.000 treff på søket ditt, i tillegg til råd fra leger og jordmødre, teller nok ikke, for i denne tråden er det opptil flere som kjenner noen som har røkt og ikke har blitt skadet av det. Vi vanlige folk har nok ingenting å stille opp med når vi møter en sånn visdom
Velvet Skrevet 31. mai 2006 #70 Skrevet 31. mai 2006 148.000 treff på søket ditt, i tillegg til råd fra leger og jordmødre, teller nok ikke, for i denne tråden er det opptil flere som kjenner noen som har røkt og ikke har blitt skadet av det. Vi vanlige folk har nok ingenting å stille opp med når vi møter en sånn visdom ← Jeg toer mine hender.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #71 Skrevet 31. mai 2006 Jeg skjønner ikke hvorfor det er hysterisk å ikke ville utsette barnet sitt for røyk. Ja, det kan gå bra. Det er mye annet som kan gå bra som jeg helst vil unngå. (Jeg vet faktisk om folk som har tatt overdose av medisin og overlevd uten varige mén.)
Caramba Skrevet 1. juni 2006 #72 Skrevet 1. juni 2006 (endret) Tydelig at hvis man vet at røyking i svangerskapet er farlig, så er man en gal, hysterisk kjerring... Jada... Poenget mitt er at det KAN gå bra, men det kunne også vært BEDRE hvis mor ikke hadde røkt. Barn av en røykende mor har fått i seg mengder av kullos som et barn av en ikke-røykende mor ikke har fått i seg. Kom nå ikke her å fortell meg at ikke det er skadelig. Og hvis ikke vi har vist nok seriøs forskning i denne debatten, så vet ikke jeg. Utrolig at jeg gidder, men her er en artikkel til: http://www.babyverden.no/templates/Article____427.aspx Fosterets blod tar opp dobbelt så mye kullos som morens blod. Kullosen blir dessuten værende lengre hos fosteret enn hos moren. Hvis moren tar dagens siste sigarett kl.23.00, er blodet hennes uten kullos kl.06.00 neste morgen. Hos barnet har kullosen imidlertid ikke forsvunnet - halvparten er fortsatt til stede neste morgen. Dersom moren røyker flere sigaretter om dagen, betyr det at fosteret har kullos i blodet hele tiden. HVA GJØR FOSTERET NÅR MOR RØYKER? På ultralyd er det mulig å se hvordan fosteret reagerer når mor tar en sigarett. Bildene viser tydelig hvordan barnet krymper seg, som i en slags avmakt og fortvilelse. Barnets hjerte begynner å slå raskere. Bevegelsene blir mindre, og pustebevegelser endrer seg. De kan ble krampaktig raske en stund, for så å stoppe helt. Dette mønsteret kan vare i opp til halvannen time etter at mor har røykt. Endret 1. juni 2006 av Caramba
Gjest janne- Skrevet 1. juni 2006 #73 Skrevet 1. juni 2006 Det er egoistisk å røyke når man er gravid. da driter man i babyen, og bare håper det går bra.
Gjest Ikke-røyker, født av røyker Skrevet 1. juni 2006 #74 Skrevet 1. juni 2006 Alle har i dag hørt om hvor farlig det er å røyke. Det synes som det er vanskeligere å finne eksempler på sykdommer som man ikke kan få av å røyke, enn på de man kan få. Likevel har de fleste fortsatt med å røyke. Alle kjenner noen eller vet om noen som har vært storrøyker hele sitt liv, som har oppnådd høy alder og aldri vært syk. Det beste eksemplet er kanskje at verdens eldste menneske, en fransk kvinne på 123 år, er røyker! Bare én av ti storrøykere får lungekreft, og én av ti som får lungekreft, er ikke-røyker. Dette tilsier at det må være flere ting som påvirker et menneskes helse enn røyking!!! Forskere er i dag enige om at røyking er en risikofaktor for en rekke sykdommer. Men dette betyr bare at røyking er noe som opptrer sammen med sykdommen. Et annet eksempel er at skallethet er en risikofaktor for hjerteinfarkt. Men ingen tror av den grunn at det å være skallet forårsaker hjerteinfarktet. Da ville en hårtransplantasjon kunne forebygge sykdommen! Og det var da vitterlig flere som røyket før enn det er i dag, spesielt under svangerskap. Men det har aldri blitt født så mange barn med plager som asma, allergi, eksem etc. Og vi har aldri vært mer renslig, beskyttende og "over-sunne". Hvor skal dagens barn få motstandskraft fra???
Gjest BagLady Skrevet 1. juni 2006 #75 Skrevet 1. juni 2006 Alle har i dag hørt om hvor farlig det er å røyke. Det synes som det er vanskeligere å finne eksempler på sykdommer som man ikke kan få av å røyke, enn på de man kan få. Likevel har de fleste fortsatt med å røyke. Alle kjenner noen eller vet om noen som har vært storrøyker hele sitt liv, som har oppnådd høy alder og aldri vært syk. Det beste eksemplet er kanskje at verdens eldste menneske, en fransk kvinne på 123 år, er røyker! Bare én av ti storrøykere får lungekreft, og én av ti som får lungekreft, er ikke-røyker. Dette tilsier at det må være flere ting som påvirker et menneskes helse enn røyking!!! Forskere er i dag enige om at røyking er en risikofaktor for en rekke sykdommer. Men dette betyr bare at røyking er noe som opptrer sammen med sykdommen. Et annet eksempel er at skallethet er en risikofaktor for hjerteinfarkt. Men ingen tror av den grunn at det å være skallet forårsaker hjerteinfarktet. Da ville en hårtransplantasjon kunne forebygge sykdommen! Og det var da vitterlig flere som røyket før enn det er i dag, spesielt under svangerskap. Men det har aldri blitt født så mange barn med plager som asma, allergi, eksem etc. Og vi har aldri vært mer renslig, beskyttende og "over-sunne". Hvor skal dagens barn få motstandskraft fra??? ← Statistikk er ikke din sterke side, eller hva?
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2006 #76 Skrevet 1. juni 2006 Statistikk er ikke din sterke side, eller hva? Motbevis det jeg sier!!! Mine kilder er fra Det medisinske fakultet ved NTNU!
Gjest BagLady Skrevet 1. juni 2006 #77 Skrevet 1. juni 2006 Motbevis det jeg sier!!! Mine kilder er fra Det medisinske fakultet ved NTNU! ← Jeg sier ikke at tallene dine er feil, men statistikk er ikke bare tall - det er også tolkning av tallene. Alle har i dag hørt om hvor farlig det er å røyke. Det synes som det er vanskeligere å finne eksempler på sykdommer som man ikke kan få av å røyke, enn på de man kan få. Likevel har de fleste fortsatt med å røyke. Alle kjenner noen eller vet om noen som har vært storrøyker hele sitt liv, som har oppnådd høy alder og aldri vært syk. Det beste eksemplet er kanskje at verdens eldste menneske, en fransk kvinne på 123 år, er røyker! Bare én av ti storrøykere får lungekreft, og én av ti som får lungekreft, er ikke-røyker. Dette tilsier at det må være flere ting som påvirker et menneskes helse enn røyking!!! ← Ingen hevder at det kun er røyking som fører til lungekreft. Så la oss si at alle mennesker i utgangspunktet er like disponert for å få lungekreft, og så finnes det i tillegg faktorer som øker risikoen. Det at en av ti som får lungekreft er ikke-røykere, sier meg bare en ting; nemlig at ni av ti som får lungekreft faktisk røyker. Kan det bety noe annet enn at røyking øker risikoen for lungekreft betraktelig? Forskere er i dag enige om at røyking er en risikofaktor for en rekke sykdommer. Men dette betyr bare at røyking er noe som opptrer sammen med sykdommen. Et annet eksempel er at skallethet er en risikofaktor for hjerteinfarkt. Men ingen tror av den grunn at det å være skallet forårsaker hjerteinfarktet. Da ville en hårtransplantasjon kunne forebygge sykdommen! ← "Noe som opptrer sammen med sykdommen" :klø: Det at skallethet indikerer økt risiko for hjerteinfarkt, er noe helt annet enn at folk frivillig utsetter seg for de helsefarene som røyken fører med seg. Gener kan man ikke gjøre noe med, men man kan da iallefall sørge for i gi seg selv best mulig utgangspunkt ved ikke å røyke? Og vi har aldri vært mer renslig, beskyttende og "over-sunne". Hvor skal dagens barn få motstandskraft fra??? ← Dette kan nesten tolkes som om du mener at foreldre som røyker faktisk gjør sine barn en tjeneste, ved å gi dem motstandskraft (dine ord). Jeg går rett og slett ut ifra at jeg har misforstått. Det er mange ting foreldre kan gjøre for å gi barna en best mulig start på livet, men jeg tror alle er enige om at barn bør slippe å bli utsatt for røyk.
Coronas Skrevet 1. juni 2006 #78 Skrevet 1. juni 2006 Jeg synes alle bør ta hensyn, både røykere og ikke-røykere... F.eks. skulle jeg ønske alle ikke-røykerne hadde bedre kroppslukt og ikke feis så fælt på utesteder. Jeg kan ikke lenger røyke der og få bort lukten. Jeg tar hensyn jeg også, men det er en fri verden og jeg røyker med glede der jeg har mulighet. Nei, jeg blåser ikke røyk med vilje på de rundt meg, men jeg tar ikke overdrevent hensyn heller. Jeg kunne helt sikkert sittet på et kontor og røyket ← Okey! Så før da det var lov å røyke på utestedene, vasket ingen seg før de dro ut? Det er det dummeste argumentet jeg har hørt for røyking på lenge. Ikke-røykere har generelt dårligere kroppslukt enn røykere? Hvor tar du det fra? Har vært ute mye etter at det var slutt på røyking inne. Men jeg har aldri opplevd dårlig kroppslukt og fiselukt. Det lukter parfume og alkohol rundt meg. Deilig å slippe å stinke røyk når jeg kommer fra byen. Slipper til og med å vaske klærne 3 ganger for å få bort stanken fra klærne. Lenge leve røykeloven!
Coronas Skrevet 1. juni 2006 #79 Skrevet 1. juni 2006 Finnes røykefrie mennesker som mister i krybbedød og... Å holde et barn 100 % unna røyk kan bli noen vanskelig tror jeg... Min farmor røyker, innendørs i sitt eget hjem. jeg ville aldri bedt hun gå ut med røyken sin dersom jeg valgte å komme på besøk ← Poenget da er at du har valget å ikke komme på besøk. Hvilket valg har ett foster?
T.S Skrevet 1. juni 2006 #80 Skrevet 1. juni 2006 Man forgifter sitt barn/foster i en kritisk fase av livet : Når de blir laget... Det sier egentlig nok synes jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå