Gå til innhold

Middagstråd - vegetar!

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Starter en tråd slik at vi vegetarianere kan inspirere hverandre.

Siden mange plante-etere (det heter vel strengt tatt ikke veggiser da) også spiser fisk, tar vi også med fiskeretter i tråden.

Helt enkle retter er bra.

Kjøttetere som skal ha en vegetar-rett eller fiske-rett den dagen de svarer, er selvsagt også velkomne. :)

Her er trådstarters innlegg, så strengt tatt er det vel hennes "feil". ;)

Men enig i at førsteinnlegget ikke står helt i stil med tittelen på tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei.

;) Men jeg tror trådstarter åpnet for fisk.

Synd, for det skaper alltid problemer for ekte vegetarianere når fiskespisere kaller seg vegetarianere.

Men det er jo ikke (bare ;) ) din feil!

Ok, da vet jeg det. :) Da skal fisk og kjøtt i den andre tråden.

Ellers så hadde jeg en aldeles nydelig sweet and sour wok med sopp, broccoli, paprika og gullerot i tillegg til det som er i den blandingen fra uncle bens, til middag i går. Med ris til. Nums!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da vet jeg det. :) Da skal fisk og kjøtt i den andre tråden.

Ellers så hadde jeg en aldeles nydelig sweet and sour wok med sopp, broccoli, paprika og gullerot i tillegg til det som er i den blandingen fra uncle bens, til middag i går. Med ris til. Nums!

:) Det høres bedre ut. :ler:

Skulle til å spørre om du hadde oppskrift på saus fra bunnen ab, men ser du bruker glass, du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups... føler meg litt ansvarlig for en viss diskusjon her.. Var jeg som hadde sushi til middag ja.. Grunnen til at jeg skrev det her, var fordi trådstarter åpnet for det ja!

Og det er jo et hav av betegnelser, men en "vegetarianer" som spiser fisk, heter altså pescianer!

Personlig synes jeg ikke at en som spiser egg, fisk eller melk ødelegger en vegetarianers rykte, det er jo tross alt noe man velger selv, ikke på vegne av andre! Men det er meg da.. :sjenert:

UANSETT! :ler: Middag i dag: Soyaburgere! NAM! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det er jo et hav av betegnelser, men en "vegetarianer" som spiser fisk, heter altså pescianer!

Personlig synes jeg ikke at en som spiser egg, fisk eller melk ødelegger en vegetarianers rykte, det er jo tross alt noe man velger selv, ikke på vegne av andre! Men det er meg da.. :sjenert:

Bare for å ha sagt det med en gang, så er det ikke meningen å henge ut deg fordi du skrev om fisk i denne tråden. Det har jeg gjort også, siden det ble åpnet for det, men det passer nok best i den andre tråden.

Så til alle betegnelsene. Jeg synes det er greit å bruke ordet vegetarianer om de som faktisk er vegetarianere, veganer om de som faktisk er veganere og pecianere om de som er det. Det blir så mye enklere da, både for de som faktisk er det og for oss andre. Jeg har f.eks opplevd å ha middagsgjester som påsto at de var vegetarianere, men som viste seg å spise både fisk og kjøtt ("jeg er vegetarianer, men jeg spiser kylling altså..."). Det er kanskje ikke det værste problemet, motsatt er værre, om man støter på en som sier vegetarianer men som i praksis er veganer. Det meste av maten jeg lager inneholder enten melkeprodukter eller egg tror jeg, selv om jeg fint skulle klare å lage et måltid for en veganer på oppfordring.

Og JA, jeg er klar over at det egentlig heter lakto-ovo-vegetarianer, og at vegetarianer kan brukes som en paraplybetegnelse på alle typene, men de fleste bruke jo vegetarianer som en forkortelse for lakto-ovo siden det ikke finnes noe annet kort og greit ord for dette. Men det var mitt ønske, og det kommer nok ikke til å hindre noen i å påstå at de er vegetarianere selv om de spiser både fisk og kjøtt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel heller at bruker man betegnelsen vegetarianer om en som spiser fisk, så tror mange kjøttspisere at alle vegetarianere spiser fisk. Det er ikke så morsomt når verten tror h*n har laget vegetarmat å si at, beklager, tanken er god, men jeg spiser ikke fisk.

Derfor liker jeg ikke at noen sier at de er vegetarianere hvis de spiser fisk. Si heller at du er pescianer, da vel!

Men som sagt, selv om jeg kastet meg på denne diskussjonen var det ikke meningen å kritisere deg som skrev om sushi. Åpningsinnlegget åpner jo for fisk, så du gjorde ikke noe "galt" ;) Det var mer generelt jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sushi-synder

Hehehe, jeg var veldig i tvil om jeg skulle, og neste gang gjør jeg ikke! Og er i grunn enig, i forhold til å være middagsgjest! Og greit nok å kalle en spade en spade! Og jeg har OVERHODET ikke følt meg hengt ut altså!!

I dag: Linse-rødbetekaker med kokte nypoteter, rosenkålstuing og frisk salat! Gleder meg veldig! (Spesielt siden den skal nytes til Prison Break! :blunke: )

Og så har jeg kjøpt en hyllebærsaft på helsekosten som er kjempegod!! Ville bare anbefale den til flere! (For saft kan vi jo drikke, alle mann! (?) I allefall denne! Den er organisk! :blunke: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, jeg var veldig i tvil om jeg skulle, og neste gang gjør jeg ikke! Og er i grunn enig, i forhold til å være middagsgjest! Og greit nok å kalle en spade en spade! Og jeg har OVERHODET ikke følt meg hengt ut altså!!

I dag: Linse-rødbetekaker med kokte nypoteter, rosenkålstuing og frisk salat! Gleder meg veldig! (Spesielt siden den skal nytes til Prison Break! :blunke: )

Og så har jeg kjøpt en hyllebærsaft på helsekosten som er kjempegod!! Ville bare anbefale den til flere! (For saft kan vi jo drikke, alle mann! (?) I allefall denne! Den er organisk! :blunke: )

:klem: Godt du ikke føler deg uthengt. Saft drikker vi vel alle, det har du rett i. Hyllebær er utrolig godt, visste ikke de hadde det. Har bare smakt hjemmelaget en gang. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: Godt du ikke føler deg uthengt. Saft drikker vi vel alle, det har du rett i. Hyllebær er utrolig godt, visste ikke de hadde det. Har bare smakt hjemmelaget en gang. Takk for tipset!

Rakk ikke middag i dag selv, men naboen kom med et stykke eplekake. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi laget "kjøttkaker" (trenger seriøst et mer passende navn for det der!!) av hasselnøtter, paranøtter, hel bokhvetekorn og surkål, med kokte nypoteter og rosenkål + basilikum og sjalottløk-saus. Vi glemte å kjøpe salat, så de friske innslaget blir agurk! NAM!!! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har vi laget "kjøttkaker" (trenger seriøst et mer passende navn for det der!!) av hasselnøtter, paranøtter, hel bokhvetekorn og surkål,

Hva med "vegekaker", "nøttekaker" eller noe slikt som navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag blir det vegebiter i karibisk gryte med villris. Er veldig spent, har aldri prøvd vegebiter før. Synes de ser litt skumle ut...  :sjenert:  :ler:

Hvordan smakte det?

I går spiste vi hos venner, så det ble salat, vinblad fylt med ris, rundstykker og potetbåter.

I dag blir det en omelett med grønnsaker til meg (samboer spiser ute) og så får vi se om det blir kino eller rolig kveld hjemme med noe varmt til kveldsmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk overraskende godt! :enig:

I går spiste vi quesedilla med tomatbasert bønne-champignon og løk fyll! Taco er knocket ut av banen! :ler:

Middagen i dag sensureres i denne tråden etter en viss pescianer-diskusjon... :sjenert::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...