Gå til innhold

Middagstråd - vegetar!


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I går hadde vi Quesedilla med tomatbasert bønne og champignon fyll, og frisk salat. NAM! Anbefales på det sterkeste! :-)

:sikle: Oppskrift? Vær så snill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:sikle: Oppskrift? Vær så snill!

Veldig enkelt!

Du trenger corn tortillas. Vi kjøpte en pakke med 6, men jeg synes det var litt lite. Det er den lille størrelsen, men du kan godt bruke de store også.

Sett på ovnen på 200 grader

Sausen lagde jeg sånn:

Freste hvitløk og chili i rapsolje før jeg tilsatte opphakket løk og champignon. Stekte til løken ble glassaktig, og tilsatte en boks kidneybønner (skylte!!) som var moderat most. Tilsatte ørlite vann for å få litt sving på bønnene. Stekte dette en liten stund før jeg tilsatte hakkede tomater tilsatt basilikum og litt salsa (gjerne litt sterk). Brukte ganske høy varme for at den ikke skulle bli alt for flytende ( = masse gris!). Smak til med salt og pepper + cayennepepper. Det er godt hvis den blir litt hot.

Ca. fem minutter før sausen var ferdig satte jeg tortillasene inn i ovnen (jeg spiser ost, så jeg hadde en dert revet ost på hver). De er ferdige etter 4-5 min eller når osten er smeltet, for de som spiser ost.

Man spiser det ved å legge saus på halvparten av en torilla (jeg strødde også fersk basilikum på toppen), brette den, så den ser ut som en halvmåne, og skjære hele saken i kakestykker. For de som spiser rømme, er det veldig godt å dyppe "kakestykkequesedilla'en" i rømme før man spiser den. Det blir ganske grisete, så ha nok servietter.

Salaten ble gjort veldig enkel med agurk og avokadobiter. Ingen dressing.

(Jeg bruker aldri litermål eller tenker særlig over hva jeg har gjør, jeg bare leker og prøver meg frem, så beklager om oppskriften er litt kryptisk! Det viktigste er at sausen ikke blir for flytende. Er du uheldig og får en flytende saus, kan du tilsette vanlig hvetemel, eller glutenfri lys melblanding om man ikke tåler vanlig mel, til sausen tykner.)

Lykke til og god middag! (Har nesten lyst til å lage det samme igjen i dag! :blunke: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde vi en variant av Nilmas pasta med brokkoli. Hun bruker ansjos, men jeg brukte soltørkede tomater og surret brokkolistilken i litt av oljen som var i glasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde vi "kjøttkaker" (hva kaller man disse kakene egentlig?!?) laget av knuste hasselnøttkjerner, bokhvetekorn og surkål (høres sært ut, ja, men veldig godt!! ) med potetmos og en KJEMPEGOD squash-champignon-løk-og-spinat-stuing med salt, pepper, muskat og cayennepepper

I dag blir det SUSHI!! Hurra!! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er den store restedagen. Hadde rester av brokkoliform til lunsj, og skal ha rester av mannens pastaform med chevre til middag.

Må huske å handle i morgen. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Er sushi vegetar?

I går hadde jeg enda mer restemat, denne gangen fra fryseren. Var litt sen med å komme meg på butikken. :sjenert:

I dag våknet jeg og hadde lyst på risengrynsgrøt, så det skal jeg ha i dag. Med masse sukker og kanel på, og et lite smørøye. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde vi en variant av Nilmas pasta med brokkoli. Hun bruker ansjos, men jeg brukte soltørkede tomater og surret brokkolistilken i litt av oljen som var i glasset.

Det er vel strengt tatt Jamie Olivers oppskrift, men jeg tar gjerne æren jeg, altså. ;)

I dag skal vi ha risotto med butternut squash/muskatgresskar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke fisk litt vegetaraktig?    :sjenert:

Nei.

;) Men jeg tror trådstarter åpnet for fisk.

Synd, for det skaper alltid problemer for ekte vegetarianere når fiskespisere kaller seg vegetarianere.

Men det er jo ikke (bare ;) ) din feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...