Gå til innhold

Hvem har skapt menneskene?

Anbefalte innlegg

hvorfor står det ikke noe om Neandertalerne i bibelen?

Fordi det heller ikke står noe om utviklingslæren.

Bibelen er ikke en eventyrbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

så du mener at neanderthalere kun er oppspinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du mener at neanderthalere kun er oppspinn?

Vel, kan du forklare hva forskjellen på mennesker og neanderthalere er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du virkelig en forklaring på det? Hvis du isåfall vet så lite at du trenger en forklaring på dette så er det ikke rart at du kommer med slike uttalelser som du gjør.

www.google.no

Søk og du vil finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du virkelig en forklaring på det? Hvis du isåfall vet så lite at du trenger en forklaring på dette så er det ikke rart at du kommer med slike uttalelser som du gjør.

www.google.no

Søk og du vil finne.

Tenkte nok at du ikke visste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homo sapiens sapiens = det er oss, det

Homo sapiens neanderthalensis = neandertalere -- en gren parallell med oss, en eldre sådan. Dvs., vi og de hadde samme røtter langt tilbake, men vi stammer ikke fra dem.

Neandertalerne hadde faktisk en større hjerne enn oss, men var likevel underlegne oss intellektuelt sett. Deres redskaper var ikke så sofistikerte som våre, og det er fint lite neandertalkunst som er funnet. Det faktum at vi skviset dem vekk fra jordens overflate tyder også på at våre ambisjoner var større enn deres, og ambisjon er sentralt for høyerestående intelligens.

Videre var neandertalernes munnhuler utformet forskjellig, og deres språk ville inneholde færre lyder enn våre språk. Dette viser at de skilte seg fra oss rent fysisk også.

Likhetene var likevel store. De var våre søskenbarn i utviklingstreet, men helt klart en annen menneskerase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tror mer og mer på at du er et forumstroll jeg...

De er en annen rase faktisk. De er slektinger av oss, men når det kommer til kroppsbygning og dna, er vi langt ifra helt like. Ergo: Slektinger rasemessig. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan du godt utdype uten å være sarkastisk du...

Vi vet at de har levd på jorden, og at det har vært konflikter mellom dem og mennesket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er da selvfølgelig troende til litt av hvert.

En ting er sikkert: De tror ikke på det som står i Bibelen.

Nå er du hovmodig igjen. Noe Jesus hatet som pesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke ventet å få noe fornuftig svar.

Når jeg stiller spørsmål ved uttalelsene dere kommer med, har dere sjelden svar til dekning for disse. Da blir det ofte bare tullprat pga. mangel på kunnskap.

Er slike ting som jeg tolker dithen at du ikke kan mene det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homo sapiens sapiens = det er oss, det

Homo sapiens neanderthalensis = neandertalere -- en gren parallell med oss, en eldre sådan. Dvs., vi og de hadde samme røtter langt tilbake, men vi stammer ikke fra dem.

Neandertalerne hadde faktisk en større hjerne enn oss, men var likevel underlegne oss intellektuelt sett. Deres redskaper var ikke så sofistikerte som våre, og det er fint lite neandertalkunst som er funnet. Det faktum at vi skviset dem vekk fra jordens overflate tyder også på at våre ambisjoner var større enn deres, og ambisjon er sentralt for høyerestående intelligens.

Videre var neandertalernes munnhuler utformet forskjellig, og deres språk ville inneholde færre lyder enn våre språk. Dette viser at de skilte seg fra oss rent fysisk også.

Likhetene var likevel store. De var våre søskenbarn i utviklingstreet, men helt klart en annen menneskerase.

Dette høres ut som et interessant eventyr.

Men hvor mange tusen sånne individer er det funnet, hvor er de funnet, og hvordan vet man at de hadde større hjerne enn oss?

Og hadde de munnhulene inntakt?

Og kunne de fortsatt gi lyd fra seg, siden man vet at de hadde færre lyder?

For hundre år siden hadde menneskene heller ikke slike redskaper som vi har i dag. Skal vi kalle de med et spesielt navn, og var de en annen rase enn oss?

Og til sist: Når levde disse første menneskene, og hvordan vet man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror mer og mer på at du er et forumstroll jeg...

De er en annen rase faktisk. De er slektinger av oss, men når det kommer til kroppsbygning og dna, er vi langt ifra helt like. Ergo: Slektinger rasemessig. .

Har disse forskerne, som vet så mye om menneskenes utvikling, funnet noen begrunnelse for at det ikke igjen er oppstått andre raser fra oss, siden disse neandertalerne ble utryddet?

Det ville jo vært naturlig, siden det har skjedd tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er du hovmodig igjen. Noe Jesus hatet som pesten.

Ok, jeg ber om unnskyldning hvis du føler deg krenket, det er ikke min mening.

Men det er ikke alltid dere er like saklige i disse diskusjonene, og da føler jeg meg berettiget til å ha det litt moro.

Jeg vil helst diskutere saklig, men forbeholder meg retten til å si hva jeg mener om de uttalelsene som kommer.

Men hvis du følger Jesu lære, så skal jeg også gjøre så godt jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som et interessant eventyr.

Men hvor mange tusen sånne individer er det funnet, hvor er de funnet, og hvordan vet man at de hadde større hjerne enn oss?

Og hadde de munnhulene inntakt?

Og kunne de fortsatt gi lyd fra seg, siden man vet at de hadde færre lyder?

Vi vet at de hadde en fysisk større hjerne ved en enkel sammenligning av kraniestruktur. Vi vet størrelse og utforming av munnhule av kraniestruktur. Og vi vet omtrent hva slags lyder de ville vært i stand til å lage ut ifra munnhulen.

For hundre år siden hadde menneskene heller ikke slike redskaper som vi har i dag. Skal vi kalle de med et spesielt navn, og var de en annen rase enn oss?

Nå er det snakk om stenskraper og slike ting, og vi var alltid bedre på å lage stenredskaper enn de var. Du kan ikke sammenligne dette med fullstendig forskjellig teknologi, som du her prøver.

Og til sist: Når levde disse første menneskene, og hvordan vet man det?

Den siste neandertaleren vandret denne jorden for en 20-30 000 år siden. Jeg skulle til å si noe av det jeg husker fra arkeologien om termoluminiscens og electron spin resonance som dateringsmetoder, men så kom jeg over en fin dansk side som forklarer ting mye bedre enn jeg kan:

http://www.pkaj.dk/datering.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke alltid dere er like saklige i disse diskusjonene, og da føler jeg meg berettiget til å ha det litt moro.

Dette kalles skadefryd, og er vel ikke den dydigste karakteristikken et menneske kan ha. Selv om jeg skjønner det er fristende til tider.

Er det ikke meningen at du skal gjøre så godt du kan uansett hva andre gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har disse forskerne, som vet så mye om menneskenes utvikling, funnet noen begrunnelse for at det ikke igjen er oppstått andre raser fra oss, siden disse neandertalerne ble utryddet?

Om du leser det som er skrevet, så ser du at de ikke er utviklet fra oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst diskutere saklig, men forbeholder meg retten til å si hva jeg mener om de uttalelsene som kommer.

Jeg føler meg ikke krenket, og jeg streber ikke etter gjøre noe jesus sa; fordi jeg ikke tror på noen gud eller liv etter døden. det gjør jo du, og du vet hva som skal til for å ikke komme dit.... Kanskje derfor jeg påpeker at du er på vei til feil sted. ...

Ang Neandertalerne, mener du at du ikke har hørt om dem? Mener du at de bare er oppfinn?

Er du sikker på at bibelen og det som står om skapelsen skal tas helt bokstavelig? Jeg har nemlig snakket med mange teologer som alle mener at dette er lignelser og bilder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at det kommer til å oppstå nye raser! Vi vil utvikle oss over lang tid (du kan da virkelig ikke benekte at vi utvikler oss!), og før eller senere vil utviklingen resultere i at noen individer har blitt så forskjellige at de ikke lenger kan produsere levedyktige og/eller reproduksjonsdyktige avkom.

For eksempel; en kromosomendring kan resultere i at noen får et forskjellig antall kromosomer, og sæd- og eggceller er da ikke "kompatible" lenger. Jada, en sædcelle kan fremdeles befrukte et egg (i fysisk forstand), men ubalanse i kromosomene trigger en "shut-down" mekanisme i cellesyklusen.

Jeg blir bare så oppgitt over at noen konsekvent nekter å anerkjenne ting vi VET!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter av og til å tenker.Er vi skapt av gud,eller stammer vi fra apene??

Så på "Det var en gang et menneske"som liten,og syns vel kanskje det virker mest logisk!

Hva mener andre om dette?

For meg er det viktigste hva vi skaper ut av det livet vi har fått i gave fra G-d. Hva vi stammer fra, det synes jeg ikke er så nøye. Poenget er at vi er her og nå, hva gjør vi da ut av dette her og nå?

Mvh. Knut.

Pastor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...