KR-øst Skrevet 9. juni 2006 #221 Del Skrevet 9. juni 2006 Nei, man kan jo ikke bare tro vet du, for det blir for svakt! .... knegge... ← Skal jeg da forstå det slik, at det bare er tull det du kommer med, siden du ikke kan svare på et så enkelt spørsmål? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 9. juni 2006 #222 Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) Det er litt forskjell fra de to første utsagnene dine og det siste. Det siste er jeg enig med deg i. Men siden du holder fast på teorien om at liv er utviklet av noe livløst, kan du kanskje fortelle oss om dette dreier seg om tro, eller om du kan frambringe bevis for at dette er en realitet? ← Det dreier seg om sannsynligheter. Sannsynligheten for at skriverier for noen tusen år siden basert på muntlig overleveringer og lokale og tidligere myter er sanne er mindre. Skapelesesberetningen du tror på er ikke mer sannsynlig enn enn den norrøne beretningen. Her er et utdrag av starten: "I begynnelsen var det bare et stort tomrom, Ginnungagap. På den ene siden av Ginnungagap lå Nivlheim. En tåkeheim som var kald og rå. På den andre siden lå Muspellheim. Den var helt motsatt, og var bare ild og flammer. I Ginnungagap møttes vannet og kulden fra Nivlheim og varmen fra Muspellheim. Det ble levelig i Ginnungagap, og av dråpene som kom fra Nivlheim og varmen fra Muspellheim ble det dannet en kjempejotun som het Yme. Dråpene danna også ei ku som Yme fikk næring fra ved å drikke melka. Kua slikket på noen salte steiner, og etter tre dager var en hel mann kommet til fra steinene. Mannen het Bor, og giftet seg med datteren til en Jotun. Med ho fikk han sønnene Odin, Vilje og Ve." Men hvordan alt gikk til i starten vet vi så klart ikke. Noen godtar ville gjetninger. Jeg gjør ikke det. For alt vi vet var det en slags guddom som startet det hele. Jeg er derimot tror ikke at folk for tusenvis av år siden hadde en større forståelse av hvordan alt var skrudd sammen, så deres hypoteser (ikke teorier) forkaster jeg. Endret 9. juni 2006 av punktom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 9. juni 2006 #223 Del Skrevet 9. juni 2006 Det dreier seg om sannsynligheter. Sannsynligheten for at skriverier for noen tusen år siden basert på muntlig overleveringer og lokale og tidligere myter er sanne er mindre. Skapelesesberetningen du tror på er ikke mer sannsynlig enn enn den norrøne beretningen. ← Som jeg tidligere har skrevet, så har arkeologer funnet bevis for at skrivekunsten var i bruk i Midt-Østen allerede 1000 år før Abrahams tid. Da er det ikke her snakk om muntlige overleveringer. Dessuten så opplever jeg at Gud eksisterer i hverdagen. Dette forstår ikke du, det er bare de som tar i mot Jesu frelse som kan forstå dette. Jeg har aldri hørt om levende sagnfigurer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 9. juni 2006 #224 Del Skrevet 9. juni 2006 Som jeg tidligere har skrevet, så har arkeologer funnet bevis for at skrivekunsten var i bruk i Midt-Østen allerede 1000 år før Abrahams tid. Da er det ikke her snakk om muntlige overleveringer. Dessuten så opplever jeg at Gud eksisterer i hverdagen. Dette forstår ikke du, det er bare de som tar i mot Jesu frelse som kan forstå dette. Jeg har aldri hørt om levende sagnfigurer. ← Ja, det er typisk at kristne opplever sin gud slik de forventer det (gjerne gjennom Jesus). Muslimer opplever Allah, hinduer sine forskjellige guder osv osv. Har dere alle rett, så finnes det flere guder enn en. Men da tar likevel noen av dere feil siden dere bare mener det er en. Så klart fantes skapelsesberetningen før den ble skrevet ned. Den har jo til og med fellestrekk med andre skapelsesbretninger i andre religioner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 10. juni 2006 #225 Del Skrevet 10. juni 2006 Skal jeg da forstå det slik, at det bare er tull det du kommer med, siden du ikke kan svare på et så enkelt spørsmål? ← Nå var det vel ikke meg du spurte... Men jeg svarte slik fordi DU jo grunner dine argumenter på TRO, men krever BEVIS fra andre... Din TRO på Gud kan jo ikke bevises!.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 10. juni 2006 #226 Del Skrevet 10. juni 2006 Hvis jeg ikke tar helt feil, så skriver du, Donnie Darko, først her at vi ikke stammer fra apene, men senest i går så siterer du en som har en tro som du ikke deler, nemlig at vi stammer fra apene. Hva kan grunnen være til det? ← Slekt og å stamme fra er ike det samme. Slekt betyr genetisk likhet. Og du vet kanskje at vi er 98% dns-like med visse aper. Det betyr ikke at vi har utviklet oss fra en... Vi har utviklet oss fra en egen linje menneskeaper. Men de var ikke sjimpanser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_RPM_* Skrevet 10. juni 2006 #227 Del Skrevet 10. juni 2006 God morgen For deres tro skulle ikke bygge på menneskelig visdom, men på Guds kraft. Likevel forkynner vi en visdom for dem som er modne. Men det er ikke en visdom som tilhører denne verden og denne verdens herskere, de som går til grunne. Nei, vi forkynner et mysterium, Guds skjulte visdom. Før tidenes begynnelse hadde Gud bestemt at den skulle føre oss fram til herligheten. Denne visdommen har ingen av verdens herskere kjent. Hadde de kjent den, ville de ikke ha korsfestet herlighetens Herre. 1. kor 2.-5-8 For jeg skammer meg ikke over evangeliet. Det er en Guds kraft til frelse for hver den som tror, jøde først og så greker. For i det åpenbares Guds rettferdighet av tro til tro, slik det står skrevet: Den rettferdige skal leve ved tro. Rom 1.16-17 Dette har jeg sagt dere i lignelser. Det kommer en tid da jeg ikke skal tale i bilder, men åpent og rett fram fortelle dere om Far. Den dagen skal dere be i mitt navn, jeg trenger ikke spørre Far for dere da. For Far selv elsker dere, fordi dere har elsket meg og trodd at jeg er kommet fra Gud. Jeg er utgått fra Far og er kommet til verden. Jeg forlater verden igjen og går til Far.» Disiplene hans sier: «Nå taler du rett fram og ikke i bilder. Nå forstår vi at du vet alt og ikke trenger at noen spør deg. Derfor tror vi at du er kommet fra Gud.» Jesus svarte: «Tror dere nå? Det kommer en time, ja, den er nå, da dere skal bli spredt og gå hver til sitt og la meg bli igjen alene. Likevel er jeg ikke alene, for Far er med meg. Dette har jeg sagt dere for at dere skal ha fred i meg. I verden har dere trengsler. Men vær frimodige, jeg har seiret over verden!» Joh 16.25-33 God bless Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 10. juni 2006 #228 Del Skrevet 10. juni 2006 Godt gjort å huske ordrett så lange samtaler gitt! Før de ble skrevet ned altså. Og det er interessant å se mennesker som gjemmer seg så bak andre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2006 #229 Del Skrevet 10. juni 2006 ypper du med meg, skal du ha bank eller, knuser deg jeg. ikkeno problem.. morra di. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Remy Skrevet 10. juni 2006 #230 Del Skrevet 10. juni 2006 Jeg er derimot tror ikke at folk for tusenvis av år siden hadde en større forståelse av hvordan alt var skrudd sammen Det tror ikke jeg heller. Men det beviser jo bare at det må være noe større bak bibelen. feks: «Jorden roterer om sin egen akse, og slik blir det dag og natt.» (1Mo 1: 4, 5) Hvordan kunne et menneske vite det? Bibelen er ikke noen lærebok i naturvitenskap, men den er nøyaktig når den kommer inn på vitenskapelige spørsmål. I en tid da de fleste mennesker trodde at jorden var flat, skrev profeten Jesaja om jordens «krets», eller «sirkel» (NW) (hebraisk: chugh, som her betyr «kule»). (Jesaja 40: 22) Den oppfatning at jorden var rund, ble ikke alminnelig anerkjent før flere tusen år etter Jesajas tid. I Job 26: 7 — som ble skrevet for over 3000 år siden — står det at Gud «henger jorden på intet» (EN). En bibelkommentator sier: «Hvordan Job kjente sannheten, som astronomien har bevist, nemlig at jorden henger fritt svevende i det tomme rom, er et spørsmål som ikke er så lett å besvare for dem som benekter at Bibelen er inspirert.» Og et privat sted skal stå til din rådighet utenfor leiren, og du skal gå ut dit. 13 Og en kjepp skal stå til din rådighet sammen med redskapene dine, og når du setter deg på huk der ute, da skal du grave et hull med den og snu deg og dekke over din avføring 5. Mosebok 23: 12, 13. dem burde jo heller ikke hatt peiling på bakterier og hygiene. Oppfylte profetier utgjør et avgjørende vitnesbyrd om at Bibelen er inspirert av Gud. Bibelen inneholder mange profetier som er blitt oppfylt til minste detalj. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 10. juni 2006 #231 Del Skrevet 10. juni 2006 Ja, det er typisk at kristne opplever sin gud slik de forventer det (gjerne gjennom Jesus). Muslimer opplever Allah, hinduer sine forskjellige guder osv osv. Har dere alle rett, så finnes det flere guder enn en. Men da tar likevel noen av dere feil siden dere bare mener det er en. Så klart fantes skapelsesberetningen før den ble skrevet ned. Den har jo til og med fellestrekk med andre skapelsesbretninger i andre religioner. ← For det første så har jeg aldri hørt fra noen muslimer at de har hatt noen opplevelser med sin Allah, men derimot har jeg hørt, og lest om mange muslimer fortelle om at de har hatt et sterkt møte med Jesus, og derfor blitt kristne. Dette kan selvfølgelig ha mange årsaker, men dette gjelder også mennesker fra andre religioner. For det andre så har jeg ikke sagt at skapelsesberetningen ble nedskrevet da det skjedde. Da fantes det jo ikke folk her. Men det er historiene fra 1000 år før Moses' tid, at jeg tror ble nedskrevet etterhvert som det skjedde, fordi skrivekunsten var tatt i bruk på den tiden. At skapelsesberetningene i forskjellige religioner har fellestrekk, tyder jo på at det har skjedd. Noa og hans sønner dro jo til forskjellige kanter, og fra dem har det selvfølgelig vært muntlige overleveringer gjennom tiden deretter. Fra først av kan det jo ikke ha vært andre enn Gud som har fortalt menneskene om skapelsen. Han snakket da også med Adam, ifølge Bibelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 10. juni 2006 #232 Del Skrevet 10. juni 2006 Det er litt forskjell fra de to første utsagnene dine og det siste. Det siste er jeg enig med deg i. Men siden du holder fast på teorien om at liv er utviklet av noe livløst, kan du kanskje fortelle oss om dette dreier seg om tro, eller om du kan frambringe bevis for at dette er en realitet? ← Nå var det vel ikke meg du spurte... Men jeg svarte slik fordi DU jo grunner dine argumenter på TRO, men krever BEVIS fra andre... Din TRO på Gud kan jo ikke bevises!.... ← Hvis du leser det jeg har skrevet her, så ser du at jeg ikke krever noe bevis. Jeg stiller kun et spørsmål om utsagnet dreier seg om en tro vedkommende har, eller om han kan frambringe bevis for det. Håper du kan skille mellom spørsmål og krav. Om dette er en tro, så stiller den svakere enn min tro, hvis den ikke har like gamle overleveringer, skriftlig og muntlig, som Bibelen gir. At liv kan oppstå av materie uten liv, er bare ren fantasi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 11. juni 2006 #233 Del Skrevet 11. juni 2006 Oppfylte profetier utgjør et avgjørende vitnesbyrd om at Bibelen er inspirert av Gud. Bibelen inneholder mange profetier som er blitt oppfylt til minste detalj. ← Om man ser rundt på det ja.. er jo sansynlig at runde formuleringer kan tolkes og vises til ne i løpet av et par tusen år. Men det er også en haug der som ikke har skjedd. Men kristne ser jo med litt skylapper Alle religioner kan vel forresten vise til profetier og kontakt med sine guder. Det gjelder også naturguder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 11. juni 2006 #234 Del Skrevet 11. juni 2006 Om dette er en tro, så stiller den svakere enn min tro, hvis den ikke har like gamle overleveringer, skriftlig og muntlig, som Bibelen gir. At liv kan oppstå av materie uten liv, er bare ren fantasi. ← Så om noen viser til tro som er eldre enn din, så står de sterkere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 11. juni 2006 #235 Del Skrevet 11. juni 2006 Så om noen viser til tro som er eldre enn din, så står de sterkere? ← Ikke for kristne, som opplever sin Gud i hverdagen. Dette er det ingen religion som kan måle seg med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ribozyme Skrevet 11. juni 2006 #236 Del Skrevet 11. juni 2006 At liv kan oppstå av materie uten liv, er bare ren fantasi. ← Hva er liv ? Om du tar en celle å ser hva som forgår inni er det ikkje noe annet enn dannelse og brytning av kjemiske bindinger. Som oftest utført av proteiner (enzymer). Disse kjemiske reaksjonene kan selvfølgelig utføres utenfor cellen, på en måte går her bioligien over til å kjemi. Så hva vil du si er liv ? Hva er ditt minste eksemplet på liv ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 11. juni 2006 #237 Del Skrevet 11. juni 2006 Ikke for kristne, som opplever sin Gud i hverdagen. Dette er det ingen religion som kan måle seg med. ← Andre religiøse opplever også sin Gud i hverdagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donnie Darko Skrevet 11. juni 2006 #238 Del Skrevet 11. juni 2006 Ikke for kristne, som opplever sin Gud i hverdagen. Dette er det ingen religion som kan måle seg med. ← tror du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest King James Skrevet 11. juni 2006 #239 Del Skrevet 11. juni 2006 Ikke for kristne, som opplever sin Gud i hverdagen. Dette er det ingen religion som kan måle seg med. ← Jeg er hinduist og jeg opplever også Gud er liksom mine efaringer mindre en dine fordi jeg er hinduist og du kristen ? og hva vet du egentlig om det du vet bare hva du selv føler du kan da ikke vite hvordan er muslim...jøde eller buddist eller hindu eller noen andre føler. Alle kjenner Gud uansett religion ikke bare kristne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 11. juni 2006 #240 Del Skrevet 11. juni 2006 Det tror ikke jeg heller. Men det beviser jo bare at det må være noe større bak bibelen. feks: «Jorden roterer om sin egen akse, og slik blir det dag og natt.» (1Mo 1: 4, 5) Hvordan kunne et menneske vite det?← Hvordan kunne greske filosofer komme opp med konseptet atomer? Hvordan kunne greske filosofer innse at det var sollys månene reflekterte og ikke sitt eget? Var de greske guder involvert i dette? Og ikke minst: i hvilken Bibel har du lest det avsnittet av Moseboken? "Gud så at lyset var godt, og han skilte lyset fra mørket. 5 Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag." Farer du med løgner for å forsøke å lure folk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå