Gå til innhold

Veninne som vil bake "posekake" til mitt bryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2026 den 9.24):

Jeg er enig med deg at det er uhøflig av henne å presse seg på slik, og jeg kan også styre meg for posemuffins.

Dette med glutenfritt er løsningen her. Be henne velge en miks som er glutenfri (ikke alle er det) og merk kakene med det. Det kan dukke opp en gjest som trenger det av en eller annen nyoppstått grunn, og ingen forventer fantastisk spennende smak av glutenfrie kaker. 

Anonymkode: eb8b2...767

For men som har cøliaki er det en glede å se Toro Muffins. Det går ikke galt med de.

Anonymkode: c45ab...b46

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva er laget av en slik miks, kransekake?  Kransekake lages ved å skolde og kverne mandler, og blande med melis og eggehvite.  Igjen, ingenting imot Toro på generelt basis, men når det er enkelt å lage noe fra bunnen med få ingredienser, så skjønner jeg at noen foretrekker det fremfor en ultraprossesert ferdigblanding.  Jeg bruker også Toro selv innimellom, og baker andre ting fra bunnen - ja takk begge deler.  Men, tilbake til saken : Jeg kjenner også til folk som ikke tar nei for et nei, og jeg synes ikke ubetinget de er «helt normale» nei 😂 Så jeg forstår det godt, dersom grensen nå var nådd for Ts.  Vi burde kanskje være flinkere til å si «Nei» mange av oss 😊

Anonymkode: bb171...144

Men nå handler dette på ingen måte om kransekake. Det er noe helt annet enn muffinsene det faktisk er snakk om, og det er jo en god del ingredienser i dem. Jeg er selv ikke spesielt glad i muffins, så akkurat hvor mye jobb det er å lage dem fra bunnen av skal jeg ikke uttale meg om. 😅

Uansett synes jeg det blir feil at du svarer på vegne av TS, særlig når du samtidig påstår at hun ikke har noe problem med Toro. Det er jo ganske tydelig at hun faktisk har et forhold til akkurat det. Hun omtaler det som «søtt kliss» og trekker frem at det står sukker i ingredienslisten, som om det skulle være spesielt for Toro. Det er jo sukker i omtrent alle kaker. 😂 Det gir ikke akkurat inntrykk av at problemet kun handler om at hun ønsker hjemmelaget, og ikke om selve Toro-miksen.

Så jeg synes fortsatt det er helt legitimt å reagere på måten hun gjør dette på, selv om hun selvfølgelig har rett til å si nei. 😊

Anonymkode: 5c80a...729

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2026 den 8.53):

Skal man utvikle seg som menneske, er det derimot lurt å lytte til ulike perspektiver og ikke bare omgås mennesker som er enig med seg selv. 

Anonymkode: 78b1f...85e

Hvorfor skal man utvikle seg som menneske?

Anonymkode: 441ce...80f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men nå handler dette på ingen måte om kransekake. Det er noe helt annet enn muffinsene det faktisk er snakk om, og det er jo en god del ingredienser i dem. Jeg er selv ikke spesielt glad i muffins, så akkurat hvor mye jobb det er å lage dem fra bunnen av skal jeg ikke uttale meg om. 😅

Uansett synes jeg det blir feil at du svarer på vegne av TS, særlig når du samtidig påstår at hun ikke har noe problem med Toro. Det er jo ganske tydelig at hun faktisk har et forhold til akkurat det. Hun omtaler det som «søtt kliss» og trekker frem at det står sukker i ingredienslisten, som om det skulle være spesielt for Toro. Det er jo sukker i omtrent alle kaker. 😂 Det gir ikke akkurat inntrykk av at problemet kun handler om at hun ønsker hjemmelaget, og ikke om selve Toro-miksen.

Så jeg synes fortsatt det er helt legitimt å reagere på måten hun gjør dette på, selv om hun selvfølgelig har rett til å si nei. 😊

Nei, det handler ikke om kransekake - men hvorfor påstod du at det kommer fra ferdigpakke da? Det er jo du som sporet av der, jeg må jo få lov å svare deg på noe konkret du skriver, eller?  Jeg svarer ikke på vegne av Ts-  jeg deltar i diskusjonen som alle andre 😂 Ts vil ikke ha toromuffins, men mange (inkl deg) har svart at de liker og bruker Toro. Jeg skriver at jeg synes det er irrelevant - hun bestemmer hva som serveres i hennes bryllup. Og så har jeg spesifisert at det er ikke pga jeg selv misliker Toro, men at jeg er enig med henne på prinsipielt grunnlag 😊

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det handler ikke om kransekake - men hvorfor påstod du at det kommer fra ferdigpakke da? Det er jo du som sporet av der, jeg må jo få lov å svare deg på noe konkret du skriver, eller?  Jeg svarer ikke på vegne av Ts-  jeg deltar i diskusjonen som alle andre 😂 Ts vil ikke ha toromuffins, men mange (inkl deg) har svart at de liker og bruker Toro. Jeg skriver at jeg synes det er irrelevant - hun bestemmer hva som serveres i hennes bryllup. Og så har jeg spesifisert at det er ikke pga jeg selv misliker Toro, men at jeg er enig med henne på prinsipielt grunnlag 😊

Ja, selvfølgelig kan du svare på noe konkret jeg skriver. 😅 Poenget mitt var bare at kransekakeeksempelet ditt ikke egentlig sier noe om muffinsene det faktisk er snakk om. Det er en helt annen oppskrift og kan ikke brukes som argument for hvor enkelt eller lite arbeid det er å lage disse fra bunnen av.

Og jeg har heller ikke sagt at TS ikke bestemmer hva som skal serveres i sitt eget bryllup. Det har jeg faktisk sagt flere ganger at hun selvfølgelig gjør. Det jeg reagerer på, er at du fremstiller dette som om det utelukkende handler om et prinsipielt ønske om hjemmelaget, når det TS selv skriver ganske tydelig handler om Toro også. Når hun beskriver muffinsene som «søtt kliss» og begynner å trekke frem at det står sukker i ingredienslisten, synes jeg det er ganske vanskelig å late som Toro-delen er helt irrelevant. 😂

Så ja, du deltar i diskusjonen akkurat som meg, og det er helt greit. Men da må jeg også få påpeke når jeg synes argumentasjonen din ikke stemmer helt med det TS faktisk har skrevet. 😊 Jeg sier ikke at hun ikke har lov til å si nei – jeg sier at jeg synes hun gjør et unødvendig stort nummer ut av det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

.

Når hun beskriver muffinsene som «søtt kliss» og begynner å trekke frem at det står sukker i ingredienslisten, synes jeg det er ganske vanskelig å late som Toro-delen er helt irrelevant. 😂

Ja, og hun sier like tydelig at de er «tørre». Det er storm i et vannglass dette her altså..

Anonymkode: 0d700...48b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, selvfølgelig kan du svare på noe konkret jeg skriver. 😅 Poenget mitt var bare at kransekakeeksempelet ditt ikke egentlig sier noe om muffinsene det faktisk er snakk om. Det er en helt annen oppskrift og kan ikke brukes som argument for hvor enkelt eller lite arbeid det er å lage disse fra bunnen av.

Og jeg har heller ikke sagt at TS ikke bestemmer hva som skal serveres i sitt eget bryllup. Det har jeg faktisk sagt flere ganger at hun selvfølgelig gjør. Det jeg reagerer på, er at du fremstiller dette som om det utelukkende handler om et prinsipielt ønske om hjemmelaget, når det TS selv skriver ganske tydelig handler om Toro også. Når hun beskriver muffinsene som «søtt kliss» og begynner å trekke frem at det står sukker i ingredienslisten, synes jeg det er ganske vanskelig å late som Toro-delen er helt irrelevant. 😂

Så ja, du deltar i diskusjonen akkurat som meg, og det er helt greit. Men da må jeg også få påpeke når jeg synes argumentasjonen din ikke stemmer helt med det TS faktisk har skrevet. 😊 Jeg sier ikke at hun ikke har lov til å si nei – jeg sier at jeg synes hun gjør et unødvendig stort nummer ut av det.

Ok, for å ta muffins vs muffins då. Jeg har ingen problemer med å se at Ts synes det er forskjell på å få et fat med plain, upyntede toromuffins vs et fat med mer forseggjorte, pyntede , hjemmelaget muffins 😊 Muffins er jo kjempelett å lage, det er smør, sukker ( lett å endre mengden dersom man ikke vil ha det så søtt ), hvetemel, egg, litt melk, bakepulver og evt den smaken man vil ha - feks vanilje eller kakao. Glasur kan være så enkelt som melis og vann, eller melis smør og kremost. Jeg vet ikke hva som er i Toro-blandingen av tilsetningsstoffer sånn i farten, men siden de er merket på trygg mat som ultraprossesert er det nok litt diverse 😉  Spesielt når settingen er et finere kakebord i et hotell bryllup. Samme prinsippet gjelder jo forsåvidt i andre sammenhenger også, men jeg ser forskjellen på hvor mye man gidder diskutere ang bryllup og vanlig grillkveld. Kan godt være jeg ikke argumenterer likt som Ts, og hvis hun er uenig med meg må hun gjerne si ifra.  Jeg er jo heller sikkert ikke enig med henne i absolutt alle detaljer, men jeg er enig i prinsippet. Jeg er faktisk oppriktig - og har skrevet det flere ganger- veldig forundret over at mange er uenige med ts her? Det hadde jeg ikke trodd når jeg leste HI.  Og siden jeg for tiden er hjemme med et brudd ( og kjeder meg) har jeg hatt anledning til å bli riktig så engasjert i dette 😂😂 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, og hun sier like tydelig at de er «tørre». Det er storm i et vannglass dette her altså..

Anonymkode: 0d700...48b

Det er ikke mye til storm i et vannglass, men akkurat det med at hun kaller dem tørre synes jeg blir et ganske dårlig argument. Muffins er jo tørre og kjedelige uansett om de kommer fra Toro, er hjemmelagde eller er kjøpt på et konditori. 😂 Så der traff du faktisk ganske feil.

Skrevet

Hva bestemte du deg for ts, blir det muffins? Tillater du det? 

Anonymkode: 3ec46...696

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva bestemte du deg for ts, blir det muffins? Tillater du det? 

Anonymkode: 3ec46...696

:vetikke: det står jo i tråden?

Anonymkode: af163...849

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2026 den 21.07):

jeg skjønner ikke hvorfor du gjør et så sykt stort nummer ut av disse muffinsene, di aller fleste som bruker toro mix legger til et eller annet ekstra når man lager det. ikke skjønner jeg hvorfor du lager en stor greie av at det er sukker i dem selvføgelig er det det det er sukker i alle kaker  

jeg er ganske sikker på at du ikke hadde merket forskjell hvis du hadde tatt en blind test 

Jeg er helt sikker på at jeg hadde kjent forskjell på en god kake og en toro kake, men kanskje ikke på en dårlig hjemmebakt og en toro. 

AnonymBruker skrev (På 2.10.2026 den 12.16):

Jeg synes hun er unødvendig vanskelig, og jeg er langt fra den eneste som mener det. Det er jo ganske tydelig at hun hadde sagt noe helt annet dersom hun ikke hadde visst at det var Toro. Jeg er selv gift og har ingen planer om å gifte meg på nytt, og i mitt eget bryllup hadde vi kaker jeg personlig ikke syntes var spesielt gode. Men gjestene likte dem, og det går faktisk an å tenke litt på dem også, ikke bare på hva man selv foretrekker.

Og ja, jeg synes det er å gjøre seg unødvendig vanskelig når noen faktisk prøver å være til hjelp. TS lager et unødvendig stort nummer ut av dette. Jeg har selv laget Toro-kaker flere ganger når jeg har hatt besøk, og folk har trodd de var laget helt fra bunnen av. Derfor tror jeg også at TS sannsynligvis ikke hadde merket noen særlig forskjell på kaken dersom hun ikke hadde visst at den var laget fra en Toro-miks. Det er nettopp derfor jeg synes det blir litt spesielt å gjøre dette til en så stor sak.

Jeg synes toro-kaker smaker grusomt. Jeg synes mange hjemmebakte kaker smaker grusomt også, mange er dårlige kokker, men de eneste kakene som er spiselige er faktisk gode hjemmebakte. Og man vil ikke ha toro-kaker i et bryllup, akkurat som at man ikke vil ha ketchup på bordet på michelin-restauranten.

Kanskje en gjest bare kan komme med en stygg brudekjole i polyester også, og prakke den på bruden. Hun burde jo ikke lage sånn drama over at hun vil velge kjole selv, kanskje noen av gjestene synes denne stygge grelle polysterkjolen er finere til og med.

Eller kanskje noen kan leie inn Tix til å spille hele kvelden, hvem bryr seg om hva slags musikksmak ts og mannen har, de må jo være takknemlige, kanskje et par av gjestene elsker Tix og gjerne vil synge degraderende sanger om kvinner av full hals!

Akkurat så dumt høres det ut med dere som mener at ts bare skal være takknemlig og ta i mot de  stygge ekle muffinsene hun overhodet ikke vil ha.

AnonymBruker skrev (På 30.9.2026 den 21.36):

Da har dere allerede en ultraprosessert kake i bryllupet, er det da så farlig med Toro -muffins? 

jeg er ikke fan av Toro-kaker selv, men konditorikaker er like ultraprosesserte som Toro. 

Anonymkode: c7afd...ae3

Hvor i all verden tar du det fra? 

Anonymkode: c59e3...f9b

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når får vi vite om muffinsene ble bakt eller ikke TS?

Anonymkode: 8a168...f66

Skrevet

Ble det Muffins-gate eller ikke? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2026 den 3.29):

Jeg er helt sikker på at jeg hadde kjent forskjell på en god kake og en toro kake, men kanskje ikke på en dårlig hjemmebakt og en toro. 

Jeg synes toro-kaker smaker grusomt. Jeg synes mange hjemmebakte kaker smaker grusomt også, mange er dårlige kokker, men de eneste kakene som er spiselige er faktisk gode hjemmebakte. Og man vil ikke ha toro-kaker i et bryllup, akkurat som at man ikke vil ha ketchup på bordet på michelin-restauranten.

Kanskje en gjest bare kan komme med en stygg brudekjole i polyester også, og prakke den på bruden. Hun burde jo ikke lage sånn drama over at hun vil velge kjole selv, kanskje noen av gjestene synes denne stygge grelle polysterkjolen er finere til og med.

Eller kanskje noen kan leie inn Tix til å spille hele kvelden, hvem bryr seg om hva slags musikksmak ts og mannen har, de må jo være takknemlige, kanskje et par av gjestene elsker Tix og gjerne vil synge degraderende sanger om kvinner av full hals!

Akkurat så dumt høres det ut med dere som mener at ts bare skal være takknemlig og ta i mot de  stygge ekle muffinsene hun overhodet ikke vil ha.

Hvor i all verden tar du det fra? 

Anonymkode: c59e3...f9b

Svigerdatteren min er utdannet konditor og tok utdannelsen mens hun bodde hos oss. Jeg er hobbybaker selv og ble sjokkert over hvor mye halvfabrikata de brukte både på skolen og da hun var lærling på et konditori. De lærte ikke å lage ting fra bunn. Jeg var av og til målløs. Jeg.måtte lære henne å lage vaniljekrem med eggeplommer og ekte vanilje, for på skolen brukte de pulver!! 

Anonymkode: 552d6...57f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...