Gå til innhold

Tror jeg er smartere enn andre

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er noe som kalles intuitiv analysering. At du må ha ting formulert slik at du forstår, sier kankje mer om forståelse enn hen som skrev?.........

Anonymkode: 59832...117

din* forståelse

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Narsissist?

Anonymkode: 74a09...b19

Har du lyst til å fortelle hvorfor du tenker det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg vet at jeg er smart.

Men, så har jeg ADHD.

Og min hjerne sliter med å konsentrere seg og fokusere på ting jeg ikke finner spennende eller interessant.

Er jeg interessert derimot, så kan jeg ALT om emnet på veldig kort tid. Hyperfokus.

Jeg kan også bruke hyperfokus på ting jeg ikke liker, om jeg MÅ. 

Som på ungdomsskolen der jeg hatet matte og nesten strøk til å bestemme meg for å like matte på VGS og gå ut med en femmer.

Da jeg ble interessert i karate og kunne alt opp til brunt belte etter 2 år.

Startet med foto og vant pris etter 1 år.

Har hatt morsomme diskusjoner med en fyr jeg datet med MENSA IQ og flere temaer der han begynte å tenke i nye baner.

Men om IQ'en min er noe eksepsjonell vet jeg ikke. Har veldig høy EQ, det vet jeg.

Kan gå inn i et rom med masse mennesker og veldig raskt analysere dem. 

Derav hvorfor jeg lett får folk til å åpne seg og fortelle meg ting de aldri har fortalt andre.

I tillegg dømmer jeg aldri noen før jeg har pratet med dem og dannet mitt eget bilde. 

Anonymkode: d627e...fce

….men til tross for din selvutnevnte smartness så er du ikke smart nok til å klare å skille mellom noe du tror og noe som er verifisert og derfor sant? 

Man er neppe automatisk mensamedlem fordi kan får en femmer i matte på vgs eller har brunt belte i kampsport.

Anonymkode: cee78...5df

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2026 den 15.24):

Jeg nekter å tro at du har lav iq. Til det har du for god refleksjonsevne. Du er kanskje ikke så god på å forstå mønster i figurerer, som de fleste enkle iq-tester baserer resultat på, men det betyr lite på hvor smart du faktisk er. Ordet "street-smart" er faktisk et godt ord her. Og om du virkelig klinisk skulle ha utredet intelligensen din, så ville du fått en langt mer omfattende test enn gratisversjonen til Mensa, og jeg tror ikke den ville blitt så lav som du sier her :) 

Anonymkode: c13b6...a7c

Gjennomsnittlig iq er 100. Standardavviket er 15, dvs at normal iq er mellom 85-115. Med andre ord er normalområdet ganske omfangsrikt, og en vil sannsynligvis merke stor forskjell på en med 85 i iq sammenlignet med en med 115 til tross for at ingen av dem ville blitt klassifisert som «lav» eller «høy» iq. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2026 den 17.08):

Man kan ha mange tanker om KG-brukere, men de fleste er i stand til å lese tekst og skjønne innholdet, så er villig til å tenke at gjennomsnittsbrukeren på KG sannsynligvis ligger over gjennomsnittet.

Anonymkode: 390b7...5dd

😂😂😂 Neppe.

• Liker 1
Skrevet
Eureka! skrev (På 9.9.2026 den 16.03):

Å si at det er vanskelig å reparere ei girkasse om du ikke er mekaniker, er ikke å spille dum. Man er ikke dum, om ikke intuitivt reparerer bil. Og om du skulle finne det å reparere en girkasse for lett, så er ikke det nødvendigvis intelligens, men interesse for girkasse og hvordan biler fungerer :) 

Å?   Jeg har aldri reparert ei kasse,ikke tror jeg må gjøre det noen gang heller.

Poenget mitt er at en intelligent person kan utføre logiske og praktiske utfordringer på strak arm,totalt uavhengig av interesser og tillærte egenskaper. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

….men til tross for din selvutnevnte smartness så er du ikke smart nok til å klare å skille mellom noe du tror og noe som er verifisert og derfor sant? 

Man er neppe automatisk mensamedlem fordi kan får en femmer i matte på vgs eller har brunt belte i kampsport.

Hvor sier jeg at sier jeg tror eller verifiserer noe?

Og hvor har jeg sagt jeg har Mensa IQ?

Skrevet

Et tegn på høyere intelligens, er å lure og undre og stille spørsmålstegn.. Jeg scorer høyere enn gjennomsnittet, allikevel tenker jeg at jeg aldri blir utlært, er fortsatt nysgjerrig og lærevillig. Er åpen for forskjellige synspunkter og kan endre mening basert på mer informasjon , gjerne forskning og erfaringer. 

Anonymkode: 411d7...740

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Beerbellygirl skrev (1 time siden):

Å?   Jeg har aldri reparert ei kasse,ikke tror jeg må gjøre det noen gang heller.

Poenget mitt er at en intelligent person kan utføre logiske og praktiske utfordringer på strak arm,totalt uavhengig av interesser og tillærte egenskaper. 

Nei.

Anonymkode: b8b42...3fb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er noe som kalles intuitiv analysering. At du må ha ting formulert slik at du forstår, sier kankje mer om forståelse enn hen som skrev?.........

Dú forstår at det var problem med forståelsen.. Jeg bare pirket litt borti hvor smart det er å tenke at man kan analysere alle mennesker og få dem til å åpne seg og fortelle ting de aldri har sagt til noen andre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dú forstår at det var problem med forståelsen.. Jeg bare pirket litt borti hvor smart det er å tenke at man kan analysere alle mennesker og få dem til å åpne seg og fortelle ting de aldri har sagt til noen andre. 

Skrev heller aldri ALLE åpner seg.

Du lager din egen versjon av det jeg skrev og vrir og vender på det til din egen versjon.

Jeg skrev jeg raskt plukker opp energi til mennesker og mange jeg kommer i prat med deler mye, på eget initiativ, med meg.

Jeg har et sterkt instinkt når det kommer til den energien og det har vist seg å være rett mht de menneskene jeg har møtt.

På godt og vondt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2026 den 1.16):

Jeg vet jeg er smartere enn hvermann. (Bekreftet på IQ test, og ja, jeg vet at denne måler en avgrenset intelligens gjennom standardisert logikk, og ikke ferdigheter eller andre viktige kritiserer)

Det er tydelig i kommunikasjon. Jeg oppdager veldig raskt den type intelligens jeg selv har hos andre, og tiltrekkes av mennesker som har et metablikk og evne til kontekstualisering i alle samtaler. 

Problemet er jo at de fleste mennesker ikke er så opptatt av sammenhenger, kilder, "det store bildet". Dermed er jeg helt nødt til å ha samtaler med folk som bare oppramset livet. "Jeg gjorde det i går og i dag skal jeg gjøre det, datteren min går på fotball og sønnen min går på håndball, vi har vært på to turneringer i sommer, men vi var også i Italia og der var det hetebølge". Oppramsingen kan jo være en kilde til en interessant samtale. Spurte "å var dere der i Italia, der var det en viktig kamp mellom italienske og britiske styrker i 1940, de er stolte av akkurat den retten der, ect" Svar 😶 Personen blir ukomfortabel. Jeg opplever at folk tror jeg briefer når jeg helt oppriktig bare har lyst å ha en slik samtale. Når jeg får den rette responsen så er det helt nydelig. En liten åpning. 

Men, men. Er heldigvis blitt mer sosial kompetent og mindre nerdete at jeg fungerer greit på jobb i disse opprammingssamtalene, og har lært meg hva jeg bør og ikke bør si for å ikke virke for sær. Mens om sagt når jeg møter andre som er like klar for dypdykk så  gjør det meg veldig glad. 

Anonymkode: b8669...6b1

Du forveksler stor intelligens med hukommelse. Alle (uansett iq) kan pugge noe og faktisk klare å huske det.

For meg handler intelligens mer om følelser og måten du ser verden på/ valg du tar.

Anonymkode: 8b694...b24

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Skrev heller aldri ALLE åpner seg.

Du lager din egen versjon av det jeg skrev og vrir og vender på det til din egen versjon.

Jeg skrev jeg raskt plukker opp energi til mennesker og mange jeg kommer i prat med deler mye, på eget initiativ, med meg.

Jeg har et sterkt instinkt når det kommer til den energien og det har vist seg å være rett mht de menneskene jeg har møtt.

På godt og vondt.

Ok, men da var det bare formuleringen jeg reagerte på. Beklager det. Ikke meningen å vri det. 

Det høres ganske anderledes ut nå med den ordlyden. Spesielt det at folk deler mye med deg, på EGET initiativ. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ok, men da var det bare formuleringen jeg reagerte på. Beklager det. Ikke meningen å vri det. 

Det høres ganske anderledes ut nå med den ordlyden. Spesielt det at folk deler mye med deg, på EGET initiativ. 

Jeg skjønner det. Men det er helt sant.

Sa det til mannen min da vi møttes til kaffe på første date i chat. Han fikk oppleve det i kaffe køen. En dame som hadde en hund, jeg hilste på hunden og så begynte hun å prate med meg. Spurte om vi var kjærester og jeg sa vi var på første date, og det var det.

Hun la ut om om sine datingopplevelser, pratet om livet sitt osv.

Mannen min sto bare og måpte da han innså det ikke var tull at folk bare åpnet seg ut av det blå.

Og sånn har det liksom alltid vært 🤷

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2026 den 13.39):

Hvor sier jeg at sier jeg tror eller verifiserer noe?

Og hvor har jeg sagt jeg har Mensa IQ?

Blant annet i innlegget under. At du «vet» at du er smart og dessuten har veldig høy EQ også,  er det samme som en antagelse (altså å tro) dersom det ikke er verifisert, f.eks gjennom godkjente tester. Og så langt i innleggene dine har det i alle fall ikke kommet frem noe som verifiserer at du faktisk er smart. Du tror at du er spesielt smart basert på at du selv mener at du kan lese et rom, snakke med folk, og lære deg ting raskt når du er interessert og går inn for det. News flash: Dette er evner de fleste innehar.

Jeg har ikke påstått at du har mensa-IQ, jeg har påstått at man ikke automatisk har mensa-IQ (eller er spesielt smart) bare fordi at man får en femmer i matte på vgs eller andre trivialiteter. Litt overrasket over at du ikke forstår helt enkelt setningsinnhold når du mener at du er skikkelig smart?

AnonymBruker skrev (På 10.9.2026 den 22.06):

Jeg vet at jeg er smart.

Men, så har jeg ADHD.

Og min hjerne sliter med å konsentrere seg og fokusere på ting jeg ikke finner spennende eller interessant.

Er jeg interessert derimot, så kan jeg ALT om emnet på veldig kort tid. Hyperfokus.

Jeg kan også bruke hyperfokus på ting jeg ikke liker, om jeg MÅ. 

Som på ungdomsskolen der jeg hatet matte og nesten strøk til å bestemme meg for å like matte på VGS og gå ut med en femmer.

Da jeg ble interessert i karate og kunne alt opp til brunt belte etter 2 år.

Startet med foto og vant pris etter 1 år.

Har hatt morsomme diskusjoner med en fyr jeg datet med MENSA IQ og flere temaer der han begynte å tenke i nye baner.

Men om IQ'en min er noe eksepsjonell vet jeg ikke. Har veldig høy EQ, det vet jeg.

Kan gå inn i et rom med masse mennesker og veldig raskt analysere dem. 

Derav hvorfor jeg lett får folk til å åpne seg og fortelle meg ting de aldri har fortalt andre.

I tillegg dømmer jeg aldri noen før jeg har pratet med dem og dannet mitt eget bilde. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2026 den 22.06):

(…)

Men 40 minutter senere, basert på ett kritisk innlegg fra en annen bruker: 

AnonymBruker skrev (På 10.9.2026 den 22.47):

(…)

Din energi er fiendtlig og bitter. Å sitte bak et tastatur og bli så aggressiv viser meg at du har mye indre konflikter og en som dømmer folk raskt.

LOL.

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Blant annet i innlegget under. At du «vet» at du er smart og dessuten har veldig høy EQ også,  er det samme som en antagelse (altså å tro) dersom det ikke er verifisert, f.eks gjennom godkjente tester. Og så langt i innleggene dine har det i alle fall ikke kommet frem noe som verifiserer at du faktisk er smart. Du tror at du er spesielt smart basert på at du selv mener at du kan lese et rom, snakke med folk, og lære deg ting raskt når du er interessert og går inn for det. News flash: Dette er evner de fleste innehar.

Jeg har ikke påstått at du har mensa-IQ, jeg har påstått at man ikke automatisk har mensa-IQ (eller er spesielt smart) bare fordi at man får en femmer i matte på vgs eller andre trivialiteter. Litt overrasket over at du ikke forstår helt enkelt setningsinnhold når du mener at du er skikkelig smart?

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men 40 minutter senere, basert på ett kritisk innlegg fra en annen bruker: 

LOL.

Synes det er veldig spesielt at du føler for å diskutere om du synes jeg er smart eller ei på grunnlag av at jeg legger ut et par eksempler.

Som om du prøver å få meg til å fremstå som eller mindre intelligent og at det på noen måte vil påvirke meg IRL.

Jeg har ingen behov for å overbevise noen om at jeg er smart. Jeg vet hva jeg har oppnådd i livet og hva jeg har i dag som er en direkte konsekvens av at jeg har vært smart og gjort gode valg.

Mht EQ så nei. Mange klarer faktisk ikke å lese mennesker, barn, dyr og fange opp energien deres og hvordan de skal møte dem.

Det betyr ikke at jeg mener at jeg er overlegen ALLE eller er eneste som har den egenskapen. Kjenner flere med samme type egenskap, men flertall som ikke klarer det. 

Det er en grunn til at mange har en usikkerhet mht partnere, venner, bekjente og kollegaer etc. De føler seg ikke helt trygg uten å kunne sette fingeren på hva det er.

Den uroen, den magefølelsen, den ser/kjenner jeg klart med én gang. 

Og det har alltid kommet frem i lyset at det har vært en grunn til hvorfor den følelsen har kommet med visse mennesker. Det er noe i energien deres som er mørk. Og de har jeg alltid klart å holde ute av livet mitt. 

Mht vedkommende som jeg ikke har møtt som jeg svarte på, så sier det seg selv at måten brukeren svarte på og energien som kom ut av innlegget fremsto fiendtlig og bittert.

Måten brukeren skrev på var aggressiv og påståelig. 

Det forteller meg at vedkommende er rask på avtrekkeren og lar seg lett provosere ellers hadde ikke innleggene vært så angripende.

Men, jeg kunne fint møtt denne personen og hatt et åpent sinn fordi jeg vet at mange misforståelser skjer via tekst. Det er noe annet å prate ansikt til ansikt.

Skrevet

Det ble en tråd om folk som syns bra om seg selv🤭

Anonymkode: e306b...b4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det ble en tråd om folk som syns bra om seg selv🤭

Anonymkode: e306b...b4b

Hva er egentlig galt med det?

Janteloven i Norge er trist.

Skrevet

Dette blir jo bare tull. for hva betyr "smart" . . . 

Noen er smarte forretningsfolk . . . men er dumme og helt ubrukelige teknisk. Noen har sosiale antenner og tar folk på kornet, men er helt brød i matte.

Og noen er gode i fransk . . men er dårlg som politiker og menneskekjenner . . uten å nevne navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...