Gå til innhold

Tror jeg er smartere enn andre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet at jeg er smartere enn flertallet, og har alltid vært blant de flinkeste i alle skoleklasser. I min familie har jeg vært nest smartest. 

Anonymkode: a50a1...6f9

Å være skoleflink er ikke det samme som å være smart.

Anonymkode: ed722...520

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars deg,må hjelpe hele familien med alt fra lekser til forskaling og støping du da?

Anonymkode: 2a575...4bd

Jeg skrev jeg var nest smartest i familien, mitt søsken var smartere. Så ingen leksehjelp, foreldrene mine hadde merkelig nok ikke lekser da jeg vokste opp :D 

Tror ikke det er så vanlig å spørre tremenninger og søskenbarn om hjelp til lekser. I hvert fall ikke når de bor på motsatt kant av landet.

Anonymkode: a50a1...6f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min gjennomsnittlige IQ tenker at dette er riktig. Jeg er heller i nedre sjiktet enn over gjennomsnittlig. Det går bra, det er sånn det er. Jeg gjør og er mitt beste.

Jeg tror at smarte mennesker vet at de er smarte. De tror ikke.
Det finnes noen her på KG som jeg synes virker overlegent smarte, uten at de nødvendigvis skriver det, men det har noe med hvordan de formulerer, reflekterer, vokabular og generelt holdningene som tyder på det. Du viser ikke noe av dette i (det veldig korte) innlegget du skrev. Jeg som er i nedre sjiktet av gjennomsnittet, kan føle meg dum når jeg ser dem skrive. Jeg merker at disse her har tatt mer hjerne i bruk enn jeg har. Jeg har ikke tenkt å nevne brukernavn.

Mi datter har ei venninne (12 år) som har ufattelig smarte foreldre, og det har gått i arv. 12 åringen har en dypere måte å tenke på enn jeg noen gang har hatt. Hun er skikkelig smart. Foreldrene tilpasser seg min labre IQ når vi er sammen, men det skinner gjennom at de er smarte. 12 åringen tilpasser ikke, så jeg er ganske enkelt åpenlyst mindre smart i hennes selskap.

Anonymkode: b189f...9f2

Jeg nekter å tro at du har lav iq. Til det har du for god refleksjonsevne. Du er kanskje ikke så god på å forstå mønster i figurerer, som de fleste enkle iq-tester baserer resultat på, men det betyr lite på hvor smart du faktisk er. Ordet "street-smart" er faktisk et godt ord her. Og om du virkelig klinisk skulle ha utredet intelligensen din, så ville du fått en langt mer omfattende test enn gratisversjonen til Mensa, og jeg tror ikke den ville blitt så lav som du sier her :) 

Anonymkode: c13b6...a7c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja. Men de gidder ikke skryte av det til andre hele tiden, eller tenker på at de er så mye smartere enn andre. De har nok selvtillit til å måtte gå rundt og føle seg så smarte. 

Men det er jo bare å ta en iq-test da? Så finner du fort ut hvor i løypa du ligger? 

Anonymkode: 89655...010

Nettopp!!!

Dem skryter selvfølgelig ikke av det men skjønner da vitterlig det selv.

AnonymBruker
Skrevet

Er du en som ser løsninger og utfører handlinger er du selvfølgelig smart i forhold til alle rundt deg som bare måper og ikke er logiske eller løsningsorienterte.

Det å være logisk og praktisk anlagt er manko på en stor del av befolkningen. 

Så skjønner godt at du føler deg smart/intelligent blant andre.

Regner med at du ganske ofte må spille dum for ikke å krenke folk rundt deg .

Dette er også et interessant fenomen. Har sett flere her si det at "de spiller dum". Og her vil jeg hevde at en som virkelig er intelligent og smart, aldri vil trenge å spille dum. De vil formidle det de ønsker å kommunisere tilpasset mottaker, men det er absolutt likevel ikke "å spille dum". 

En annen variant av dette er manipulasjonsmetoden/hersketeknikken "våpenifisert inkompetanse", som f.eks ved å late som man ikke forstår en oppgave. Da tvinger man det mer forståelsesfulle mennesket til å gi deg ekstra forklaring, eller kanskje ta over oppgaven/ansvaret de egentlig ikke skulle tatt. Eller hvis en person blir konfrontert med en feil de har gjort, "spiller de dum" for å fremstå uskyldig og manipulere situasjonen. 

Så nei, å spille dum betyr ikke at du er smart. Men at du har lært en manipulasjonsteknikk du tror at andre ikke skjønner at du gjør. 

AnonymBruker
Skrevet

Det siste er nok essensielt, men når vet man det?

Anonymkode: e306b...b4b

Man kan ikke vite helt sikkert. Håpet skjemmer ingen. 

Anonymkode: ad706...a07

Skrevet

Folk som tror de er veldig smarte, er som  regel  ikke det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så nei, å spille dum betyr ikke at du er smart. Men at du har lært en manipulasjonsteknikk du tror at andre ikke skjønner at du gjør. 

Selvfølgelig må enkelte spille dumme ved si at det er vanskelig å reparere ei girkasse til noen som ikke klarer å skifte batteri i et armbåndsur for ikke å virke svære og overlegne.

• Liker 1
Skrevet
Beerbellygirl skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig må enkelte spille dumme ved si at det er vanskelig å reparere ei girkasse til noen som ikke klarer å skifte batteri i et armbåndsur for ikke å virke svære og overlegne.

Å si at det er vanskelig å reparere ei girkasse om du ikke er mekaniker, er ikke å spille dum. Man er ikke dum, om ikke intuitivt reparerer bil. Og om du skulle finne det å reparere en girkasse for lett, så er ikke det nødvendigvis intelligens, men interesse for girkasse og hvordan biler fungerer :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette er veldig gjenkjennelig. 

Jeg tror hjernen min, og sjelen, ville visnet om ikke jeg hadde hatt mennesker rundt med som tenker som meg, som du sier tilgang til mange systemer samtidig hvor man kan plukke, se sammenhenger og veve i samtid. 

Anonymkode: 2e07d...c54

Jeg følte jeg sjeldent hadde kontakt med folk som tenker som meg, eller som er interessert i samtaler om annet enn hverdagslige ting.

Så jeg begynte å bruke nettet for å få tilfredsstilt tomrommet. Forumer, YouTube ol., arkiver, internett generelt.

Tidligere gikk jeg endel på åpne seminarer, forelesninger, teater av mange forskjellige slag (gjerne blackbox), åpen scene for poesi, jam sessions også selvsagt, boklesing/forfattermøte, standup, gallerier og utstillinger osv. osv. Ja og kino da. 

Nå er jeg utenfor Norge og skal igjen lære meg et nytt språk igjen. Men det begynner komme seg nå, så etterhvert så kan jeg besøke lignende eventer som ikke bare er ment for det internasjonale samfunnet/turister.  Jeg har allerede "sneket" meg inn på flere bibliotek for å se utstillinger og ha tilgang til bøker om lokal historie (som er mye lettere å relatere seg til når man er på et nytt sted enn en tilfeldig bok). Og er jo en del av lokalmiljøet, lytter og snakker daglig. 

Det er faktisk noe av det tunge med å ikke være hjemme, jeg snakker aldri norsk og det er sjeldent jeg finner folk jeg kan ha lange super-interessante samtaler med som også snakker de samme språkene som meg. Her jeg er er ikke engelsk så utbredt, tysk er for tyskere og folk som jobber med tyskere, og mitt tredje mulige språk er jeg dårlig i at jeg kan snakke kun dagligtale nå. Håper nå på at mitt fjerde skal være en døråpner! 

Anonymkode: c8627...49d

AnonymBruker
Skrevet

*Jeg skriver ikke helt beint og rett ser jeg, litte batteri på telefonen så det hakket og går. Dere skjønner vel

Anonymkode: c8627...49d

AnonymBruker
Skrevet
Beerbellygirl skrev (33 minutter siden):

Dette har jeg ingen tro på.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bra kilde, som likevel ikke samsvarer med inntrykket jeg har.

Mulig det bare er tilfeldig eller at dette rett og slett ikke kan sies høyt og i en forskningsartikkel. Ville vel blitt det siste den forskeren gjorde.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bra kilde, som likevel ikke samsvarer med inntrykket jeg har.

Mulig det bare er tilfeldig eller at dette rett og slett ikke kan sies høyt og i en forskningsartikkel. Ville vel blitt det siste den forskeren gjorde.

Det er ikke særlig intelligent å feste mer lit til egne enkelt-anekdoter enn en forsker... 

Anonymkode: cba0a...a42

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Med alderen har IQen synket. Vært medlem av mensa. Hadde høy IQ, men er bipolar, så nå som eldre har mye av IQen forsvinnet. Men merker jo ikke stort til det. Det å være god på IQtester sier egentlig bare at jeg er god på IQtester.

Er nok over gjennomsnittet enda. Men er så distré at de fleste tror nok jeg er en idiot.

Anonymkode: b8b42...3fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er nok over gjennomsnittet enda. Men er så distré at de fleste tror nok jeg er en idiot.

Der kjenner jeg meg igjen. Jeg har godt over gjennomsnittlig IQ, men er så latterlig distré, og kombinert med dårlig hukommelse, så tror jeg ikke at jeg stråler høy IQ 😅 Det hjalp meg heller ikke på skolen 

Anonymkode: 5aa0b...152

Skrevet

Jeg tror ikke jeg er så mye smartere enn andre, men jeg observerer at mange var uinteressert i samfunnsfag på ungdomsskolen og er mer opptatt av avisoppslagene om Durek enn om politikk.

De fleste gangene jeg har sett folk gjøre dumme ting, er det enten fordi jeg vet noe de ikke vet, eller motsatt. Det handler ikke om å være smart.

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg er smartere enn gjennomsnittet, men ikke smart nok til at det blir noe bemerkelsesverdig. Har ikke de evnene mange av de skikkelig smarte forteller om, for eksempel. Men merker at jeg tar ting raskere enn mange andre, klarer å ressonere meg fram til ting, og ha ulike tankerekker om samme ting gitt ulike forutsetninger.

Jeg tror også at mange som er over gjennomsnitlig intelligente kanskje lever litt i en boble, der de omgir seg mest med folk rundt eller over gjennomsnittet, og dermed får et litt feil inntrykk av hvor gjennomsnittet ligger.

Man kan ha mange tanker om KG-brukere, men de fleste er i stand til å lese tekst og skjønne innholdet, så er villig til å tenke at gjennomsnittsbrukeren på KG sannsynligvis ligger over gjennomsnittet.

Anonymkode: 390b7...5dd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at jeg er smartere enn mange tror, men det er ikke særlig oppløftende 😂

Anonymkode: cc424...6b0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg nekter å tro at du har lav iq. Til det har du for god refleksjonsevne. Du er kanskje ikke så god på å forstå mønster i figurerer, som de fleste enkle iq-tester baserer resultat på, men det betyr lite på hvor smart du faktisk er. Ordet "street-smart" er faktisk et godt ord her. Og om du virkelig klinisk skulle ha utredet intelligensen din, så ville du fått en langt mer omfattende test enn gratisversjonen til Mensa, og jeg tror ikke den ville blitt så lav som du sier her :) 

Det er veldig hyggelig å høre, takk 🙂

Anonymkode: b189f...9f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...