Gå til innhold

Tror jeg er smartere enn andre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

De fleste vil svare at de er smartere enn gjennomsnittet. Det er jo i seg selv litt komisk. 
Jeg tenker det fins forskjellig intelligens og at den typen som vil briefe med fakta, syns jeg er veldig kjedelige. Tenker de har autisme. 
For min del er god humor ofte et tegn på god sosial intelligens. Man ser litt sammenhenger etc. 

Anonymkode: 7544c...c28

Det blir ofte mer komisk om en oppfatter seg selv som smart, men går i omgangskretsen for ikke å være smart.

Er da de andre rundt dumme som ikke ser smartingen, eller tar smartingen feil om seg selv...?

Anonymkode: e306b...b4b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På hvilken måte tror du at du er smartere enn andre, ts? 

Høy utdanning sier ingenting om en person er smart f.eks. 

Anonymkode: ed722...520

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg sitter på masse kunnskap og er dermed smartere enn andre uten den samme kunnskapen. 

Som autist med kunnskap og læring som to av mine særinteresser, har jeg lest utrolig mye. Elsker historie spesielt, både om mennesker, land og verden. Leksikon var min beste venn i oppveksten. Jeg leser nyheter og holder meg oppdatert på samfunnet, sport og verdensbildet, leser forskning og oppsøker aktivt informasjon om ting jeg ikke vet noe om. Jeg er utrolig vitebegjærlig, har alltid vært. 

Sønnen tror jeg kan alt, for jeg vet mye om veldig mye forskjellig. Og det jeg ikke vet eller kan noe om, leser jeg om så fort jeg kan og gidder. Jeg er en super quizer.

Anonymkode: 4b545...645

Men er en egentlig smart om en bare suger til seg kunnskap andre har funnet ut før en? Her gjelder det jo bare å lese og huske. En skaper ingenting selv og utvikler seg heller ikke på den måten.

En blir jo bare et vandrende leksikon som øser ut av seg ting andre har funnet ut? Andre kan finne nøyaktig samme kunnskap og ta den til seg. En har liksom ikke gjort noe for det, annet enn egeninnsatsen med å lese det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men det er så mange måter å være smart på som ikke kan måles i iq. Jeg opplever at de med høy iq ofte er hjelpeløse i sosiale settinger og er helt ute av stand til å løse praktiske problemer og gjøremål.

Det er en misforståelse. Vi er bedre enn gjennomsnittet i sosiale settinger og myye bedre på å løse praktiske problemer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hxndyman skrev (5 minutter siden):

Det er en misforståelse. Vi er bedre enn gjennomsnittet i sosiale settinger og myye bedre på å løse praktiske problemer.

Det er ikke det inntrykket jeg har. Her må du gjerne komme med forskning og kilder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på å være smart og intelligent. Er det intelligent du mener?

Jeg ble testet av en psykolog en gang med en eller annen standardisert test, og han mente jeg var overlegent intelligent. Men det gjør meg jo ikke smart. Og jeg føler meg ikke intelligent heller. Bare dum, fordi jeg stort sett ikke forstår helt hvordan andre tenker. Det har jeg slitt med hele livet. Men er ikke sosialt dum og klønete fordet. Jeg tilpasser meg og har masse venner jeg har hatt i flere tiår. Og har historisk sett hatt lett for å få meg nye.

Når det gjelder intelligens, tror man at det i stor grad er genetikk (og hvis jeg ikke tar helt feil, noe nedarvet epigenetikk - men det tror jeg det fortsatt er relativt lite forsket på). Det betyr at hvis det er intelligens du snakker om, så er det lite sannsynlig at en svært intelligent person er et utskudd i egen familie med mindre det er snakk om adopsjon eller en far de ikke kjenner.

Anonymkode: 06922...317

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er forskjell på å være smart og intelligent. Er det intelligent du mener?

Jeg ble testet av en psykolog en gang med en eller annen standardisert test, og han mente jeg var overlegent intelligent. Men det gjør meg jo ikke smart. Og jeg føler meg ikke intelligent heller. Bare dum, fordi jeg stort sett ikke forstår helt hvordan andre tenker. Det har jeg slitt med hele livet. Men er ikke sosialt dum og klønete fordet. Jeg tilpasser meg og har masse venner jeg har hatt i flere tiår. Og har historisk sett hatt lett for å få meg nye.

Når det gjelder intelligens, tror man at det i stor grad er genetikk (og hvis jeg ikke tar helt feil, noe nedarvet epigenetikk - men det tror jeg det fortsatt er relativt lite forsket på). Det betyr at hvis det er intelligens du snakker om, så er det lite sannsynlig at en svært intelligent person er et utskudd i egen familie med mindre det er snakk om adopsjon eller en far de ikke kjenner.

Meg igjen, vil bare legge til angående smart vs. Intelligent:

Jeg skifter jobb med jevne mellomrom fordi jeg kjeder meg. Da starter jeg alltid i en jobb i en helt annen bransje enn jeg har gjort tidligere. Når jeg har blitt dreven i bransjen, begynner jeg å kjede meg og skifter igjen. Det betyr at jeg aldri er i nærheten av å være den smarteste på jobb. Kanskje hekt middels, om jeg vil ta i. Men ifølge denne psykologen er jeg som regel, men med unntak, selvsagt, den mest intelligente.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke det inntrykket jeg har. Her må du gjerne komme med forskning og kilder.

Du klarer å google sjøl.

Inntrykket om at høyt intelligente er sosiale kløner kommer mest sannsynlig av at en del på autismeskalaen har høy intelligens..og noen av disse kan nok være sosialt klønete.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Hxndyman skrev (3 minutter siden):

Du klarer å google sjøl.

Inntrykket om at høyt intelligente er sosiale kløner kommer mest sannsynlig av at en del på autismeskalaen har høy intelligens..og noen av disse kan nok være sosialt klønete.

Jeg ser du kommer med en direkte påstand og ikke kan underbygge den.

Da utgår videre svar herfra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men er en egentlig smart om en bare suger til seg kunnskap andre har funnet ut før en? Her gjelder det jo bare å lese og huske. En skaper ingenting selv og utvikler seg heller ikke på den måten.

En blir jo bare et vandrende leksikon som øser ut av seg ting andre har funnet ut? Andre kan finne nøyaktig samme kunnskap og ta den til seg. En har liksom ikke gjort noe for det, annet enn egeninnsatsen med å lese det.

Synes man skal benytte seg av at andre har gått veien først. Det kan være veldig smart.

Det er ingen hensikt i å finne opp hjulet på nytt. 

Det som er pussig med kunnskap er at man må faktisk forstå den, for og kunne benytte seg av den. Ikke alle mennesker klarer det. 

Hjelper ikke hva du leser om du ikke forstår det du leser. 

- Begripe, forstå og reflektere.

- Det er her nøkkelen til endringer kan være. 

- Endringer kan føre til progresjon.

- Progresjon kan føre til nye tanker.

- Nye tanker kan føre til ny forskning.

- Ny forskning kan føre til nye resultater. 

- Nye resultater kan føre til ny kunnskap. 

- Ny kunnskap kan føre til endringer på samfunnsnivå eller hos enkeltindividet, og alt begynner hos individet selv.

Livet er en evig reise med tanke på læring og utvikling. 

Anonymkode: ad706...a07

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synes man skal benytte seg av at andre har gått veien først. Det kan være veldig smart.

Det er ingen hensikt i å finne opp hjulet på nytt. 

Det som er pussig med kunnskap er at man må faktisk forstå den, for og kunne benytte seg av den. Ikke alle mennesker klarer det. 

Hjelper ikke hva du leser om du ikke forstår det du leser. 

- Begripe, forstå og reflektere.

- Det er her nøkkelen til endringer kan være. 

- Endringer kan føre til progresjon.

- Progresjon kan føre til nye tanker.

- Nye tanker kan føre til ny forskning.

- Ny forskning kan føre til nye resultater. 

- Nye resultater kan føre til ny kunnskap. 

- Ny kunnskap kan føre til endringer på samfunnsnivå eller hos enkeltindividet, og alt begynner hos individet selv.

Livet er en evig reise med tanke på læring og utvikling. 

Her vil jeg nok skille på smart og kunnskapsrik.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Meg igjen, vil bare legge til angående smart vs. Intelligent:

Jeg skifter jobb med jevne mellomrom fordi jeg kjeder meg. Da starter jeg alltid i en jobb i en helt annen bransje enn jeg har gjort tidligere. Når jeg har blitt dreven i bransjen, begynner jeg å kjede meg og skifter igjen. Det betyr at jeg aldri er i nærheten av å være den smarteste på jobb. Kanskje hekt middels, om jeg vil ta i. Men ifølge denne psykologen er jeg som regel, men med unntak, selvsagt, den mest intelligente.

Høres kjent ut og jeg har adhd. Å lære nye ting, gir meg masse dopamin. Å gjøre ting jeg kan, gir lite dopamim. Det er drit kjedelig.

Anonymkode: 30e97...7a0

AnonymBruker
Skrevet

Du er hjertelig velkommen i Mensa :) Du finner ut når neste test i ditt område er på nettsidene til Mensa. 

For min egen del tok det noen år før jeg skjønte at jeg var en potensiell Mensaner. Jeg trodde egentlig ikke jeg var noe smartere enn andre, og kan fremdeles den dag i dag tidvis tro at alle tenker og lærer like fort som meg. Det var først i en sommerjobb jeg hadde som 22-åring det gikk opp for meg at hjernen min forstår raskere enn andre. 

Jeg jobbet da hos et firma som ansetter fem sommerhjelper i 100% stilling fra 1.april pga det de karakteriserer som ganske vanskelig og avansert arbeid, hvor det er ekstremt viktig at alt blir 100% riktig. På grunn av at ene sommerhjelpen døde i en trafikkulykke i slutten av juni måtte de ha inn en ekstra, og noen tipset om meg. Jeg hadde to dager opplæring før resten av staben skulle ut i ferie, og det var bare sommerhjelpene igjen. Trengte bare et par timer, så hadde jeg stålkontroll på hele prosessen. Gjennom sommeren tok jeg 60% flere caser enn de fire andre TIL SAMMEN. Og det til tross for at jeg også brukte mye tid på deres kontor for å hjelpe de også. 

Jeg har senere jobbet innen x antall ulike fagfelt fra regnskap og programmering til møbelsnekring og veiplanlegging. Er ikke utdannet til noe av det, men det tar meg stort sett bare maks en halv dag å lære det jeg trenger. Er det noe jeg ikke forstår faller brikkene lett på plass med et kjapt søk eller noe. 

Da jeg ble Mensa-medlem var det en ganske behagelig opplevelse. Deilig å snakke med andre mennesker som ikke hele tiden trenger å fylle ut setningene med ekstra informasjon, fordi alle vet at alle forstår ting som er veldig logisk av seg selv. 

Anonymkode: 2377f...17f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Høres kjent ut og jeg har adhd. Å lære nye ting, gir meg masse dopamin. Å gjøre ting jeg kan, gir lite dopamim. Det er drit kjedelig.

Anonymkode: 30e97...7a0

Jeg har ikke ADHD. Jeg bare kjeder meg mye😆

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke ADHD. Jeg bare kjeder meg mye😆

Å kjede seg mye er tegn på manglende kreativitet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Å kjede seg mye er tegn på manglende kreativitet.

Det mangler i stort monn ja😊👍🏻

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

(sikkert et solid tegn på at jeg ikke er smartere).

Min gjennomsnittlige IQ tenker at dette er riktig. Jeg er heller i nedre sjiktet enn over gjennomsnittlig. Det går bra, det er sånn det er. Jeg gjør og er mitt beste.

Jeg tror at smarte mennesker vet at de er smarte. De tror ikke.
Det finnes noen her på KG som jeg synes virker overlegent smarte, uten at de nødvendigvis skriver det, men det har noe med hvordan de formulerer, reflekterer, vokabular og generelt holdningene som tyder på det. Du viser ikke noe av dette i (det veldig korte) innlegget du skrev. Jeg som er i nedre sjiktet av gjennomsnittet, kan føle meg dum når jeg ser dem skrive. Jeg merker at disse her har tatt mer hjerne i bruk enn jeg har. Jeg har ikke tenkt å nevne brukernavn.

Mi datter har ei venninne (12 år) som har ufattelig smarte foreldre, og det har gått i arv. 12 åringen har en dypere måte å tenke på enn jeg noen gang har hatt. Hun er skikkelig smart. Foreldrene tilpasser seg min labre IQ når vi er sammen, men det skinner gjennom at de er smarte. 12 åringen tilpasser ikke, så jeg er ganske enkelt åpenlyst mindre smart i hennes selskap.

Anonymkode: b189f...9f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jeg er det, med en IQ på 137. Har også høy EQ, dessverre tragisk kombo i Norge. 

Jeg trykker ikke meg selv ned ved å kalle meg selv dum eller late som at jeg er dum, men det har tatt mange mange mange år å virkelig forstå hvor seint folk flest sin hjerne faktisk jobber, og hvor lite informasjon den gjengse kollega kan prosessere. Jeg blir stadig overrasket, for å si det mildt. 

Har også lært at å vise at man blir raskt ferdig med noe, at man mestrer det meste (alt), er det best å ikke si noe. Folk flest føler seg raskt truet. Jeg gjør altså jobben min, og lar resultatene snakke for seg. 

Anonymkode: a4b99...ea6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her vil jeg nok skille på smart og kunnskapsrik.

Einstein var begge deler....

Han gjorde også nytte av tidligere arbeid for å komme fram til nye ideer og tanker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet jeg er det, med en IQ på 137. Har også høy EQ, dessverre tragisk kombo i Norge. 

Jeg trykker ikke meg selv ned ved å kalle meg selv dum eller late som at jeg er dum, men det har tatt mange mange mange år å virkelig forstå hvor seint folk flest sin hjerne faktisk jobber, og hvor lite informasjon den gjengse kollega kan prosessere. Jeg blir stadig overrasket, for å si det mildt. 

Har også lært at å vise at man blir raskt ferdig med noe, at man mestrer det meste (alt), er det best å ikke si noe. Folk flest føler seg raskt truet. Jeg gjør altså jobben min, og lar resultatene snakke for seg. 

Anonymkode: a4b99...ea6

Hvor fikk du den målt til 137? Man måler vel til maks "135 eller over" i offisielle tester. 

Anonymkode: 2377f...17f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...