Gå til innhold

Tror jeg er smartere enn andre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er den smarteste i min familie, men det betyr ikke at jeg er så mye smartere en et gjennomsnitts menneske altså 😅 Det betyr bare at min familie er langt under gjennomsnittet, mens jeg er litt over gjennomsnittet. 

Anonymkode: 45f05...94f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du en som ser løsninger og utfører handlinger er du selvfølgelig smart i forhold til alle rundt deg som bare måper og ikke er logiske eller løsningsorienterte.

Det å være logisk og praktisk anlagt er manko på en stor del av befolkningen. 

Så skjønner godt at du føler deg smart/intelligent blant andre.

Regner med at du ganske ofte må spille dum for ikke å krenke folk rundt deg .

Anonymkode: 2a575...4bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei.

Jeg tror jeg er smartere enn andre. Ikke alle, men en del (inkl min egen familie).. Jeg skjønner at dette er sosialt uakseptabelt og har derfor en tendens til å trykke meg selv helt ned istedenfor (jeg er dum, får ikke til osv).

Hvorfor er jeg smartere? Vet ikke… Jeg bare tror det..  (sikkert et solid tegn på at jeg ikke er smartere).

Og ja, det er flaut å dele dette. 😂 Er ikke vant med å dele mine tanker, så prøver anonymt her inne. 

Tenker flere sånn om seg selv?

Anonymkode: 59832...117

Det må jo du få lov til å tro.

Anonymkode: 1a243...158

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Einstein var begge deler....

Han gjorde også nytte av tidligere arbeid for å komme fram til nye ideer og tanker. 

Anonymkode: ad706...a07

En svale gjør ingen sommer i denne tråden.

Anonymkode: e306b...b4b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er hjertelig velkommen i Mensa :) Du finner ut når neste test i ditt område er på nettsidene til Mensa. 

For min egen del tok det noen år før jeg skjønte at jeg var en potensiell Mensaner. Jeg trodde egentlig ikke jeg var noe smartere enn andre, og kan fremdeles den dag i dag tidvis tro at alle tenker og lærer like fort som meg. Det var først i en sommerjobb jeg hadde som 22-åring det gikk opp for meg at hjernen min forstår raskere enn andre. 

Jeg jobbet da hos et firma som ansetter fem sommerhjelper i 100% stilling fra 1.april pga det de karakteriserer som ganske vanskelig og avansert arbeid, hvor det er ekstremt viktig at alt blir 100% riktig. På grunn av at ene sommerhjelpen døde i en trafikkulykke i slutten av juni måtte de ha inn en ekstra, og noen tipset om meg. Jeg hadde to dager opplæring før resten av staben skulle ut i ferie, og det var bare sommerhjelpene igjen. Trengte bare et par timer, så hadde jeg stålkontroll på hele prosessen. Gjennom sommeren tok jeg 60% flere caser enn de fire andre TIL SAMMEN. Og det til tross for at jeg også brukte mye tid på deres kontor for å hjelpe de også. 

Jeg har senere jobbet innen x antall ulike fagfelt fra regnskap og programmering til møbelsnekring og veiplanlegging. Er ikke utdannet til noe av det, men det tar meg stort sett bare maks en halv dag å lære det jeg trenger. Er det noe jeg ikke forstår faller brikkene lett på plass med et kjapt søk eller noe. 

Da jeg ble Mensa-medlem var det en ganske behagelig opplevelse. Deilig å snakke med andre mennesker som ikke hele tiden trenger å fylle ut setningene med ekstra informasjon, fordi alle vet at alle forstår ting som er veldig logisk av seg selv. 

Anonymkode: 2377f...17f

akkurat slik har jeg det også :) 

Anonymkode: a4b99...ea6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at jeg er smartere enn flertallet, og har alltid vært blant de flinkeste i alle skoleklasser. I min familie har jeg vært nest smartest. 

Anonymkode: a50a1...6f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke det inntrykket jeg har. Her må du gjerne komme med forskning og kilder.

Sier seg selv. De med 120 i IQ er selvfølgelig mer handy enn de med 100 i IQ.   100 er snittet.....  -noen har 130  mens andre har 70 i IQ.

Begge ytterfløyene klarer å ta en høyere utdanning samt lappen på bil.

Logikk og praktiske evner er desverre en manglende resurs. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet at jeg er smartere enn flertallet, og har alltid vært blant de flinkeste i alle skoleklasser. I min familie har jeg vært nest smartest. 

Anonymkode: a50a1...6f9

Stakkars deg,må hjelpe hele familien med alt fra lekser til forskaling og støping du da?

Alle maser på deg om noe ikke virker? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg vet jeg er smartere enn hvermann. (Bekreftet på IQ test, og ja, jeg vet at denne måler en avgrenset intelligens gjennom standardisert logikk, og ikke ferdigheter eller andre viktige kritiserer)

Det er tydelig i kommunikasjon. Jeg oppdager veldig raskt den type intelligens jeg selv har hos andre, og tiltrekkes av mennesker som har et metablikk og evne til kontekstualisering i alle samtaler. 

Problemet er jo at de fleste mennesker ikke er så opptatt av sammenhenger, kilder, "det store bildet". Dermed er jeg helt nødt til å ha samtaler med folk som bare oppramset livet. "Jeg gjorde det i går og i dag skal jeg gjøre det, datteren min går på fotball og sønnen min går på håndball, vi har vært på to turneringer i sommer, men vi var også i Italia og der var det hetebølge". Oppramsingen kan jo være en kilde til en interessant samtale. Spurte "å var dere der i Italia, der var det en viktig kamp mellom italienske og britiske styrker i 1940, de er stolte av akkurat den retten der, ect" Svar 😶 Personen blir ukomfortabel. Jeg opplever at folk tror jeg briefer når jeg helt oppriktig bare har lyst å ha en slik samtale. Når jeg får den rette responsen så er det helt nydelig. En liten åpning. 

Men, men. Er heldigvis blitt mer sosial kompetent og mindre nerdete at jeg fungerer greit på jobb i disse opprammingssamtalene, og har lært meg hva jeg bør og ikke bør si for å ikke virke for sær. Mens om sagt når jeg møter andre som er like klar for dypdykk så  gjør det meg veldig glad. 

Anonymkode: b8669...6b1

Du kan nok være boksmart, men emosjonell iq later det til å være litt mindre av. 

Anonymkode: b71ed...4aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det må jo du få lov til å tro.

Anonymkode: 1a243...158

Hvorfor må alltid dette oppfattes negativt, all den tid det er svært mange smarte der ute...?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan nok være boksmart, men emosjonell iq later det til å være litt mindre av. 

Vil du være den rette til å bedømme dette, utfra et innlegg på et forum?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

En svale gjør ingen sommer i denne tråden.

Det handler om å utgjøre en forskjell, og vite at man kan det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker kanskje ikke du er så smart siden du tror det. De fleste jeg kjenner som er godt over snittet smarte tror nemlig ikke de er så smarte. Jo mer man vet, jo mer vet man alt man ikke vet:) 

Anonymkode: 89655...010

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det handler om å utgjøre en forskjell, og vite at man kan det. 

Det siste er nok essensielt, men når vet man det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Snodig....    Boksmart og høy IQ?   Rart,de fleste med høy IQ sysselsetter seg oftest med noe annet enn lesing. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Problemet er jo at de fleste mennesker ikke er så opptatt av sammenhenger, kilder, "det store bildet". Dermed er jeg helt nødt til å ha samtaler med folk som bare oppramset livet. "Jeg gjorde det i går og i dag skal jeg gjøre det, datteren min går på fotball og sønnen min går på håndball, vi har vært på to turneringer i sommer, men vi var også i Italia og der var det hetebølge". Oppramsingen kan jo være en kilde til en interessant samtale. Spurte "å var dere der i Italia, der var det en viktig kamp mellom italienske og britiske styrker i 1940, de er stolte av akkurat den retten der, ect" Svar 😶 Personen blir ukomfortabel. Jeg opplever at folk tror jeg briefer når jeg helt oppriktig bare har lyst å ha en slik samtale. Når jeg får den rette responsen så er det helt nydelig. En liten åpning. 

Du framstår ikke så veldig smart ut fra dette eksempelet. Alle kan lære seg noen fakta om diverse emner. Det betyr ikke at man er smart. Ja man har kanskje mer kunnskap, men det sier ingenting om din evne til å bearbeide informasjon eller løse problemer. Det er jo masse man kan diskutere rundt hetebølgene som har vært i Europa. Det har vært en økning de siste årene, man har global oppvarming. Hvordan påvirker det klimaet, hvordan vil framtiden se ut, hvordan kan det løses osv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei.

Jeg tror jeg er smartere enn andre. Ikke alle, men en del (inkl min egen familie).. Jeg skjønner at dette er sosialt uakseptabelt og har derfor en tendens til å trykke meg selv helt ned istedenfor (jeg er dum, får ikke til osv).

Hvorfor er jeg smartere? Vet ikke… Jeg bare tror det..  (sikkert et solid tegn på at jeg ikke er smartere).

Og ja, det er flaut å dele dette. 😂 Er ikke vant med å dele mine tanker, så prøver anonymt her inne. 

Tenker flere sånn om seg selv?

Anonymkode: 59832...117

Tror? 

Ta tester på IQ

Enkle folk svarer alltid nei til slik test

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker kanskje ikke du er så smart siden du tror det. De fleste jeg kjenner som er godt over snittet smarte tror nemlig ikke de er så smarte. Jo mer man vet, jo mer vet man alt man ikke vet:) 

Rart.

Så de smarte du kjenner blir ikke nedlesset daglig med problemer og og oppgaver som ingen andre klarer å løse?

Alle intelligente jeg kjenner skjønner at dem er det og har visst det siden barnehagestadiet,værre er det med de som er litt dumme vel?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rart.

Så de smarte du kjenner blir ikke nedlesset daglig med problemer og og oppgaver som ingen andre klarer å løse?

Alle intelligente jeg kjenner skjønner at dem er det og har visst det siden barnehagestadiet,værre er det med de som er litt dumme vel?

Ja. Men de gidder ikke skryte av det til andre hele tiden, eller tenker på at de er så mye smartere enn andre. De har nok selvtillit til å måtte gå rundt og føle seg så smarte. 

Men det er jo bare å ta en iq-test da? Så finner du fort ut hvor i løypa du ligger? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...