Ardwinna Skrevet i går, 15:24 #101 Skrevet i går, 15:24 Hvis jeg leser i kommentarfelt på Facebook, føler jeg meg ofte over gjennomsnittet smart, men sånn ute i den virkelige verden kan jeg ikke si at jeg føler meg smartere enn gjennomsnittet. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:01 #102 Skrevet i går, 18:01 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Du skriver som en idiot. Hva legger du i "smart"? Anonymkode: c44df...b9f Og du høres ut som en 😛 Anonymkode: 59832...117
AnonymBruker Skrevet i går, 18:08 #103 Skrevet i går, 18:08 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg vet jeg er smartere enn hvermann. (Bekreftet på IQ test, og ja, jeg vet at denne måler en avgrenset intelligens gjennom standardisert logikk, og ikke ferdigheter eller andre viktige kritiserer) Det er tydelig i kommunikasjon. Jeg oppdager veldig raskt den type intelligens jeg selv har hos andre, og tiltrekkes av mennesker som har et metablikk og evne til kontekstualisering i alle samtaler. Problemet er jo at de fleste mennesker ikke er så opptatt av sammenhenger, kilder, "det store bildet". Dermed er jeg helt nødt til å ha samtaler med folk som bare oppramset livet. "Jeg gjorde det i går og i dag skal jeg gjøre det, datteren min går på fotball og sønnen min går på håndball, vi har vært på to turneringer i sommer, men vi var også i Italia og der var det hetebølge". Oppramsingen kan jo være en kilde til en interessant samtale. Spurte "å var dere der i Italia, der var det en viktig kamp mellom italienske og britiske styrker i 1940, de er stolte av akkurat den retten der, ect" Svar 😶 Personen blir ukomfortabel. Jeg opplever at folk tror jeg briefer når jeg helt oppriktig bare har lyst å ha en slik samtale. Når jeg får den rette responsen så er det helt nydelig. En liten åpning. Men, men. Er heldigvis blitt mer sosial kompetent og mindre nerdete at jeg fungerer greit på jobb i disse opprammingssamtalene, og har lært meg hva jeg bør og ikke bør si for å ikke virke for sær. Mens om sagt når jeg møter andre som er like klar for dypdykk så gjør det meg veldig glad. Anonymkode: b8669...6b1 Er du på autismespekteret? Anonymkode: 42ee6...bed
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #104 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Å være skoleflink er ikke det samme som å være smart. Anonymkode: ed722...520 Nei i denne tråden her er det i alle fall noen eksempler for folk som hevder de er smarte, men som avslører at den sosiale intelligensen ikke står i stil… Anonymkode: 42ee6...bed 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #105 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei i denne tråden her er det i alle fall noen eksempler for folk som hevder de er smarte, men som avslører at den sosiale intelligensen ikke står i stil… Anonymkode: 42ee6...bed *på folk Anonymkode: 42ee6...bed
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #106 Skrevet 23 timer siden Det er mange former for intelligens. Anonymkode: 40afc...25c
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #107 Skrevet 22 timer siden Tror jeg er under snittet når det kommer til IQ. Bare at jeg henger på kvinneguiden beviser det 😂. Anonymkode: e2386...85b
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #108 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nei det er jeg ikke enig i. Flere av desom skårer høyt på mensa som jeg vet om har ti tommeltotter, og ikke nødvendigvis verdens beste sosial inteligens. Det er mange måter å være smart på. Og ikke alle måter måles på mrnsa test. Ei jeg kjenner, tok testen og scoret dårlig. Men hun har høy sosial inteligens. Hun vet når hun skal besøke en venn, og når hun skal gå, hun ser hvem.som trenger en venn litt ekstra nå, at de kanskje ikke er bare er slitne, men trenger en tur til legen. Hun fikser alt selv. Pusser opp selv, skrur sin egen bil selv. Fikser egne rør etc. Hun har en stor kapasitet til å få til alt , og få det til bra. Hun følte seg dum, pga dårlig mensa test. Så måtte minne henne på hvorfor jeg så henne som en av de smarteste jeg vet om. Lurer du på noe, spør du henne, de med høy mensa test, svarer , jeg vet ikke hvordan. Men de er gode på mye annet. Anonymkode: 30e97...7a0 Mensa er også full av folk som IKKE har ti tommeltotter og som har veldig god sosial intelligens. En feilkilde her er jo hvem som søker seg til en «sosial klubb» i utgangspunktet feks. AnonymBruker skrev (17 timer siden): De fleste vil svare at de er smartere enn gjennomsnittet. Det er jo i seg selv litt komisk. Jeg tenker det fins forskjellig intelligens og at den typen som vil briefe med fakta, syns jeg er veldig kjedelige. Tenker de har autisme. For min del er god humor ofte et tegn på god sosial intelligens. Man ser litt sammenhenger etc. Anonymkode: 7544c...c28 Ja, det har du rett i, for intelligensen i befolkningen synker stadig. AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du er hjertelig velkommen i Mensa Du finner ut når neste test i ditt område er på nettsidene til Mensa. For min egen del tok det noen år før jeg skjønte at jeg var en potensiell Mensaner. Jeg trodde egentlig ikke jeg var noe smartere enn andre, og kan fremdeles den dag i dag tidvis tro at alle tenker og lærer like fort som meg. Det var først i en sommerjobb jeg hadde som 22-åring det gikk opp for meg at hjernen min forstår raskere enn andre. Jeg jobbet da hos et firma som ansetter fem sommerhjelper i 100% stilling fra 1.april pga det de karakteriserer som ganske vanskelig og avansert arbeid, hvor det er ekstremt viktig at alt blir 100% riktig. På grunn av at ene sommerhjelpen døde i en trafikkulykke i slutten av juni måtte de ha inn en ekstra, og noen tipset om meg. Jeg hadde to dager opplæring før resten av staben skulle ut i ferie, og det var bare sommerhjelpene igjen. Trengte bare et par timer, så hadde jeg stålkontroll på hele prosessen. Gjennom sommeren tok jeg 60% flere caser enn de fire andre TIL SAMMEN. Og det til tross for at jeg også brukte mye tid på deres kontor for å hjelpe de også. Jeg har senere jobbet innen x antall ulike fagfelt fra regnskap og programmering til møbelsnekring og veiplanlegging. Er ikke utdannet til noe av det, men det tar meg stort sett bare maks en halv dag å lære det jeg trenger. Er det noe jeg ikke forstår faller brikkene lett på plass med et kjapt søk eller noe. Da jeg ble Mensa-medlem var det en ganske behagelig opplevelse. Deilig å snakke med andre mennesker som ikke hele tiden trenger å fylle ut setningene med ekstra informasjon, fordi alle vet at alle forstår ting som er veldig logisk av seg selv. Anonymkode: 2377f...17f Jeg tror jeg vet hvem du er/kjenner deg igjen på skrivemåten 🙈 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvor fikk du den målt til 137? Man måler vel til maks "135 eller over" i offisielle tester. Anonymkode: 2377f...17f Offentlige og billige IQ-tester går gjerne bare dit, men man feks kan betale mer eller få utført tester som måler mye høyere også om man ønsker/trenger det. Feks hos private psykologer og nevropsykologer går de ofte mye høyere enn til 135. Det finnes ulike former for IQ-tester også. Anonymkode: d51a9...acf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå