AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 22:06 #1 Skrevet tirsdag kl. 22:06 Hei. Jeg tror jeg er smartere enn andre. Ikke alle, men en del (inkl min egen familie).. Jeg skjønner at dette er sosialt uakseptabelt og har derfor en tendens til å trykke meg selv helt ned istedenfor (jeg er dum, får ikke til osv). Hvorfor er jeg smartere? Vet ikke… Jeg bare tror det.. (sikkert et solid tegn på at jeg ikke er smartere). Og ja, det er flaut å dele dette. 😂 Er ikke vant med å dele mine tanker, så prøver anonymt her inne. Tenker flere sånn om seg selv? Anonymkode: 59832...117 5 1
mamanodrama Skrevet tirsdag kl. 22:17 #2 Skrevet tirsdag kl. 22:17 Jeg VET at jeg er smartere enn snittet, men jeg vet også godt hva jeg ikke kan og ikke vet og til dels når det er klokest å holde kjeft. Ingen liker en besserwisser og ingen som er smarte bør føle behov for å demonstrere det eller påpeke det ovenfor andre. Jeg ser ingen grunn til å trykke meg selv ned eller minimere meg. Det fins mange andre måter å stryke andres ego på. Det å være smart betyr også på ingen måte at man er bedre enn andre. Alle er god til noe og hvis du er smart, så får du det frem i andre. 14 1
megda Skrevet tirsdag kl. 22:33 #3 Skrevet tirsdag kl. 22:33 De fleste mennesker tror det om seg selv, akkurat som de tror at de er en bedre sjåfør enn gjennomsnittet. Troen på at man er bedre, er også noe som gjør at man tror på seg selv, og dermed en god egenskap som skaper fremdrift fordi man tror at man vil få til ting i verden. 7 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:16 #4 Skrevet tirsdag kl. 23:16 Jeg vet jeg er smartere enn hvermann. (Bekreftet på IQ test, og ja, jeg vet at denne måler en avgrenset intelligens gjennom standardisert logikk, og ikke ferdigheter eller andre viktige kritiserer) Det er tydelig i kommunikasjon. Jeg oppdager veldig raskt den type intelligens jeg selv har hos andre, og tiltrekkes av mennesker som har et metablikk og evne til kontekstualisering i alle samtaler. Problemet er jo at de fleste mennesker ikke er så opptatt av sammenhenger, kilder, "det store bildet". Dermed er jeg helt nødt til å ha samtaler med folk som bare oppramset livet. "Jeg gjorde det i går og i dag skal jeg gjøre det, datteren min går på fotball og sønnen min går på håndball, vi har vært på to turneringer i sommer, men vi var også i Italia og der var det hetebølge". Oppramsingen kan jo være en kilde til en interessant samtale. Spurte "å var dere der i Italia, der var det en viktig kamp mellom italienske og britiske styrker i 1940, de er stolte av akkurat den retten der, ect" Svar 😶 Personen blir ukomfortabel. Jeg opplever at folk tror jeg briefer når jeg helt oppriktig bare har lyst å ha en slik samtale. Når jeg får den rette responsen så er det helt nydelig. En liten åpning. Men, men. Er heldigvis blitt mer sosial kompetent og mindre nerdete at jeg fungerer greit på jobb i disse opprammingssamtalene, og har lært meg hva jeg bør og ikke bør si for å ikke virke for sær. Mens om sagt når jeg møter andre som er like klar for dypdykk så gjør det meg veldig glad. Anonymkode: b8669...6b1 6 5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:24 #5 Skrevet tirsdag kl. 23:24 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg vet jeg er smartere enn hvermann. (Bekreftet på IQ test, og ja, jeg vet at denne måler en avgrenset intelligens gjennom standardisert logikk, og ikke ferdigheter eller andre viktige kritiserer) Det er tydelig i kommunikasjon. Jeg oppdager veldig raskt den type intelligens jeg selv har hos andre, og tiltrekkes av mennesker som har et metablikk og evne til kontekstualisering i alle samtaler. Problemet er jo at de fleste mennesker ikke er så opptatt av sammenhenger, kilder, "det store bildet". Dermed er jeg helt nødt til å ha samtaler med folk som bare oppramset livet. "Jeg gjorde det i går og i dag skal jeg gjøre det, datteren min går på fotball og sønnen min går på håndball, vi har vært på to turneringer i sommer, men vi var også i Italia og der var det hetebølge". Oppramsingen kan jo være en kilde til en interessant samtale. Spurte "å var dere der i Italia, der var det en viktig kamp mellom italienske og britiske styrker i 1940, de er stolte av akkurat den retten der, ect" Svar 😶 Personen blir ukomfortabel. Jeg opplever at folk tror jeg briefer når jeg helt oppriktig bare har lyst å ha en slik samtale. Når jeg får den rette responsen så er det helt nydelig. En liten åpning. Men, men. Er heldigvis blitt mer sosial kompetent og mindre nerdete at jeg fungerer greit på jobb i disse opprammingssamtalene, og har lært meg hva jeg bør og ikke bør si for å ikke virke for sær. Mens om sagt når jeg møter andre som er like klar for dypdykk så gjør det meg veldig glad. Anonymkode: b8669...6b1 Dette er veldig gjenkjennelig. Jeg tror hjernen min, og sjelen, ville visnet om ikke jeg hadde hatt mennesker rundt med som tenker som meg, som du sier tilgang til mange systemer samtidig hvor man kan plukke, se sammenhenger og veve i samtid. Anonymkode: 2e07d...c54 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:29 #6 Skrevet tirsdag kl. 23:29 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg tror jeg er smartere enn andre. Ikke alle, men en del (inkl min egen familie).. Jeg skjønner at dette er sosialt uakseptabelt og har derfor en tendens til å trykke meg selv helt ned istedenfor (jeg er dum, får ikke til osv). Hvorfor er jeg smartere? Vet ikke… Jeg bare tror det.. (sikkert et solid tegn på at jeg ikke er smartere). Og ja, det er flaut å dele dette. 😂 Er ikke vant med å dele mine tanker, så prøver anonymt her inne. Tenker flere sånn om seg selv? Anonymkode: 59832...117 Kanskje du er det, kanskje ikke. Ta en test så får du se hvor du ligger i henhold til snittet. Jeg personlig har trodd jeg var tilbakestående hele mitt liv. Så snart en avviker fra normen blir det sett på som sykdom. Hvis jeg skal beskrive meg selv utenfra så er jeg: Rar, dum, sær, nerd, spesiell, morsom, barnslig, nonkonform, eksentrisk, energisk, morsom, useriøs, vulgær, klovn, vimsete, rotete, kverulerende, sta, teit. Det lyser ikke akkurat intelligens av meg, utenfra vel og merke. Når det er sagt, hvis en ligger over snittet, da oppfører en seg, ter seg annerledes enn snittet. Om du er blant 1-2% av befolkningen så sier det seg selv at det oppstår noen rariteter som andre reagerer på og tenker sitt om. Jeg scorer veldig høyt på logikk, visuelt, verbalt ol samtidig som jeg er kun litt over gjennomsnittlig på annet. Sosialt skiller jeg meg ut. Ifølge min IQ test så er jeg vel.. svært begavet. Noe så latterlig? Mine foreldre trodde jeg var tilbakestående som barn, så rar var jeg. Leste anatomibøker som tiåring. Nektet å følge regler som ikke var logiske. Seilte min egen sjø. Kverulerte med lærere i klasserommet, rettet på medelever. Gjorde unna skolearbeid på to minutter, med den styggeste håndskriften du kan tenke deg. Fikk passet påskrevet at tempoet ødelegger for kvaliteten. Har blitt flinkere til å holde munnen min lukket med årene og ikke skape oppstandelse over faktafeil eller dumme påstander, men innimellom blir det vanskelig. Ofte koker jeg innvendig, særlig i møte med baksnakking av andre, urettferdighet, trangsynthet.. Vet ikke helt, men jeg tror at det verste stedet du oppholder deg er der du er den smarteste. Dersom du føler deg som den smarteste er du på feil plass. Hvis en har ambisjoner eller mål om å tilegne seg mer kunnskap riktignok. Slik sett har jeg oppholdt meg på feil arena i mange år. Jeg føler meg ofte ensom. Rare meninger som ikke egner seg i dagens lys. Balansere på kanten av normer, egne overbevisninger og forventninger. Når det er sagt så tror jeg at de som oppfatter meg som dum, gjerne er dum selv. Det er jo også slik at selv om en har kapasiteten, trenger en ikke nødvendigvis å nyttegjøre seg av den. Alt jeg vet er at jeg har en hjerne som er kapabel og det er jeg glad for. Jeg lærer ekstremt raskt når jeg setter den siden til. Vil gi et anslag på at det mine medstudenter i studietiden lærte på 1 måned, lærte jeg på en kveld. Spørsmålet er bare om jeg faktisk satt meg ned den kvelden å lærte eller om jeg valgte å prokrastinere til krampa tok meg. Å ja dette ble skrevet på to sekunder. Ikke gidde å pirke på meg. Jeg biter 🥶 Anonymkode: db481...4c2 4 6
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:54 #7 Skrevet tirsdag kl. 23:54 Det er jo bare å ta en IQ-test fra Mensa, så finner du raskt ut om du er over snittet eller ikke. Anonymkode: d9d3b...677 1
AnonymBruker Skrevet i går, 00:01 #8 Skrevet i går, 00:01 Lykke til med de.mm Anonymkode: 95771...e8f
AnonymBruker Skrevet i går, 00:12 #9 Skrevet i går, 00:12 Det skumle er at alle som er dumme tror at de er smarte. Dette er faktisk et utrolig interessant fenomen. Men de som er smarte nok til å ikke si hva de tror til andre, er i alle fall over en viss smarthetsgrense der. Så det lover bedre for deg. Og en ting du kan stole på; hvis du hører en person si at de er smart, så er de ikke det! De smarte skjønner nemlig hvor teit det er å si. IQ testen fra Mensa gir nesten alle et poengscore som er over normalen. Og å forstå mønster i figurer kan også lett trenes opp. Nei ikke så lett å vite hvor i landet ligger, men om du føler at du forstår mye av hva andre sier, er du nok smart. Spesielt om du i tillegg kan veilede dem og du ser at folk får «lyspæren». Hvis du føler at andre ikke forstår det smarte du forsøker å formidle dem, er det fare for at det er du som er litt kort. Et smart menneske vil alltid forstå hvordan man får forklart noe viktig til et annet menneske, eller om det er fånyttes å forsøke. Anonymkode: c13b6...a7c 3 1
AnonymBruker Skrevet i går, 00:14 #10 Skrevet i går, 00:14 Legger til: Bare følg med i tråden her hvor ekstremt mange som kommer til å si at de er smartere enn andre. Funfact: ALLE mennesker tror at de er unntaket. Alle tror at de er spesielle. Jeg vet ikke hvilket iq tall man må over for å ikke bare forstå det, men også bruke det til selvinnsikt. Anonymkode: c13b6...a7c
AnonymBruker Skrevet i går, 00:15 #11 Skrevet i går, 00:15 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det skumle er at alle som er dumme tror at de er smarte. Dette er faktisk et utrolig interessant fenomen. Men de som er smarte nok til å ikke si hva de tror til andre, er i alle fall over en viss smarthetsgrense der. Så det lover bedre for deg. Og en ting du kan stole på; hvis du hører en person si at de er smart, så er de ikke det! De smarte skjønner nemlig hvor teit det er å si. IQ testen fra Mensa gir nesten alle et poengscore som er over normalen. Og å forstå mønster i figurer kan også lett trenes opp. Nei ikke så lett å vite hvor i landet ligger, men om du føler at du forstår mye av hva andre sier, er du nok smart. Spesielt om du i tillegg kan veilede dem og du ser at folk får «lyspæren». Hvis du føler at andre ikke forstår det smarte du forsøker å formidle dem, er det fare for at det er du som er litt kort. Et smart menneske vil alltid forstå hvordan man får forklart noe viktig til et annet menneske, eller om det er fånyttes å forsøke. Anonymkode: c13b6...a7c Jeg vet nå ikke. Mange beviselig smarte er helt uten sosiale antenner og oppfører seg keitete og nerdete. Derav utrykket også. Det er uhyggelig sjelden jeg møter en smarting som har alt det andre på stell også. Anonymkode: e306b...b4b
AnonymBruker Skrevet i går, 00:17 #12 Skrevet i går, 00:17 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Legger til: Bare følg med i tråden her hvor ekstremt mange som kommer til å si at de er smartere enn andre. Funfact: ALLE mennesker tror at de er unntaket. Alle tror at de er spesielle. Jeg vet ikke hvilket iq tall man må over for å ikke bare forstå det, men også bruke det til selvinnsikt. Anonymkode: c13b6...a7c Men det er så mange måter å være smart på som ikke kan måles i iq. Jeg opplever at de med høy iq ofte er hjelpeløse i sosiale settinger og er helt ute av stand til å løse praktiske problemer og gjøremål. Anonymkode: e306b...b4b 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 00:17 #13 Skrevet i går, 00:17 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det skumle er at alle som er dumme tror at de er smarte. Dette er faktisk et utrolig interessant fenomen. Men de som er smarte nok til å ikke si hva de tror til andre, er i alle fall over en viss smarthetsgrense der. Så det lover bedre for deg. Og en ting du kan stole på; hvis du hører en person si at de er smart, så er de ikke det! De smarte skjønner nemlig hvor teit det er å si. IQ testen fra Mensa gir nesten alle et poengscore som er over normalen. Og å forstå mønster i figurer kan også lett trenes opp. Nei ikke så lett å vite hvor i landet ligger, men om du føler at du forstår mye av hva andre sier, er du nok smart. Spesielt om du i tillegg kan veilede dem og du ser at folk får «lyspæren». Hvis du føler at andre ikke forstår det smarte du forsøker å formidle dem, er det fare for at det er du som er litt kort. Et smart menneske vil alltid forstå hvordan man får forklart noe viktig til et annet menneske, eller om det er fånyttes å forsøke. Anonymkode: c13b6...a7c Det er vel heller en tendens til overvurdering av egne evner, du sikter til. Dunning Kruger. Det er ikke synonymt med at alle dumme tror de er smarte, eller at de smarte som tror de er smarte egentlig er dumme. Anonymkode: db481...4c2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 00:20 #14 Skrevet i går, 00:20 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet nå ikke. Mange beviselig smarte er helt uten sosiale antenner og oppfører seg keitete og nerdete. Derav utrykket også. Det er uhyggelig sjelden jeg møter en smarting som har alt det andre på stell også. Anonymkode: e306b...b4b Men er han egentlig så smart da? Nei vil jo jeg si da. Og det er derfor at iq og det å være smart, ikke er det samme. Man kan ha høy iq.. altså god hukommelse, evne til å forstå mønster, figurer osv, men om det skorter på sosial forståelse så blir ikke smart det riktige ordet for dem. Anonymkode: c13b6...a7c
AnonymBruker Skrevet i går, 00:23 #15 Skrevet i går, 00:23 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Legger til: Bare følg med i tråden her hvor ekstremt mange som kommer til å si at de er smartere enn andre. Funfact: ALLE mennesker tror at de er unntaket. Alle tror at de er spesielle. Jeg vet ikke hvilket iq tall man må over for å ikke bare forstå det, men også bruke det til selvinnsikt. Anonymkode: c13b6...a7c Det var voldsomt til generalisering. Om jeg nå finner en eneste dumming som forstår at han selv er dum, da har jeg motbevist påstanden din. Legger ved link til en dumming som forstår at han selv er dum: https://www.reddit.com/r/selfimprovement/comments/1bja13j/im_dumb_as_hell_and_i_dont_know_how_to_fix_it_how/ Anonymkode: db481...4c2 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 00:23 #16 Skrevet i går, 00:23 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men er han egentlig så smart da? Nei vil jo jeg si da. Og det er derfor at iq og det å være smart, ikke er det samme. Man kan ha høy iq.. altså god hukommelse, evne til å forstå mønster, figurer osv, men om det skorter på sosial forståelse så blir ikke smart det riktige ordet for dem. Anonymkode: c13b6...a7c Dette var omtrent det jeg mente. De greier ikke omsette smartnessen til praksis, og hva står man igjen med da? Det hjelper lite å gjenkjenne en figur i en iq-test når krana sprutlekker og en kun har en fyrstikkeske og en boks rosiner å hjelpe seg med for å tette den Anonymkode: e306b...b4b 1
AnonymBruker Skrevet i går, 00:27 #17 Skrevet i går, 00:27 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er vel heller en tendens til overvurdering av egne evner, du sikter til. Dunning Kruger. Det er ikke synonymt med at alle dumme tror de er smarte, eller at de smarte som tror de er smarte egentlig er dumme. Anonymkode: db481...4c2 Nei faktisk siktet jeg til en egenfølelse av å være mer intelligent enn andre. Men jeg tror likevel det er akkurat Dunning-Kruger som skaper den effekten som igjen skaper det selvbildet for mange. Det vil jo være skjult for individet selv, altså umulig for den selv å innse. Så jo, jeg tror ikke det finnes et menneske med 80-90 i iq som føler seg dum, og kjenner at det skorter. Hen vil oppleve at de andre er dumme. Anonymkode: c13b6...a7c
AnonymBruker Skrevet i går, 00:35 #18 Skrevet i går, 00:35 Det at man henger her inne er vel ikke akkurat et tegn på å være smartere enn andre. Jeg er dessverre helt gjennomsnittlig. Jeg forstår ikke hvorfor ts må gjøre seg dummere enn hun (?) i virkeligheten er. Det går da godt av å være smart uten å briljere overfor andre. Anonymkode: a1b52...17a 2
AnonymBruker Skrevet i går, 00:54 #19 Skrevet i går, 00:54 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Jeg tror jeg er smartere enn andre. Ikke alle, men en del (inkl min egen familie).. Jeg skjønner at dette er sosialt uakseptabelt og har derfor en tendens til å trykke meg selv helt ned istedenfor (jeg er dum, får ikke til osv). Hvorfor er jeg smartere? Vet ikke… Jeg bare tror det.. (sikkert et solid tegn på at jeg ikke er smartere). Og ja, det er flaut å dele dette. 😂 Er ikke vant med å dele mine tanker, så prøver anonymt her inne. Tenker flere sånn om seg selv? Anonymkode: 59832...117 Du skriver som en idiot. Hva legger du i "smart"? Anonymkode: c44df...b9f 1
AnonymBruker Skrevet i går, 00:57 #20 Skrevet i går, 00:57 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei faktisk siktet jeg til en egenfølelse av å være mer intelligent enn andre. Men jeg tror likevel det er akkurat Dunning-Kruger som skaper den effekten som igjen skaper det selvbildet for mange. Det vil jo være skjult for individet selv, altså umulig for den selv å innse. Så jo, jeg tror ikke det finnes et menneske med 80-90 i iq som føler seg dum, og kjenner at det skorter. Hen vil oppleve at de andre er dumme. Anonymkode: c13b6...a7c En person med 170 i IQ kan føle seg kjappere enn andre, all den tid han er kjappere enn andre, uten at det er ensbetydende med at han er .. dum. Videre er enkelte «høy på pæra» , det kan en være uavhengig av hvilket intelligens nivå en har. Så er det også slik at mennesker som ligger under snittet, er forskjellige. Noen møter på vanskeligheter ute i arbeidslivet, skolegang eller sosialt som får de til å reflektere over hva som forårsaker det. De er ikke nødvendigvis uten evne til refleksjon Jeg er enig i at ofte så kan det være slik, at personer som ligger under en annen i IQ, opplever vedkommende som dummere enn seg selv. Men det er jo ikke noe godt mål på noe, siden den med høy IQ også vil oppleve den «dumme» som dum. Dette plukkes opp kjapt. Dersom en ligger midt mellom, vil en se på den dumme som dum og den begavede som begavet. Konklusjonen er kanskje at dersom en opplever andre som dum, er en selv enten begavet eller dum. Anonymkode: db481...4c2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå