Forvirret23 Skrevet 1 time siden #101 Skrevet 1 time siden senior skrev (Akkurat nå): Du har sikkert fått med deg at flygerledee er en svært godt betalt (jeg vil si overbetalt) arbeidsgruppe som ikke kan sammenlignes med bl.a. sykepleiere, barnehagelærer, lærere. Nei det er ikke det, de er lønnet etter etterspørsel, og ansvar. Misunnelse styrer landet, helt utrolig. Skal en gruppe gi fra seg lønn for å bedre bemanningen så skal andre også, om det ikke er arbeidsgiver sin jobb å ha bra bemanning og at de ansatte skal gi fra seg lønn for å få det så gjelder det alle yrker .
Johan uten land Skrevet 1 time siden #102 Skrevet 1 time siden (endret) Forvirret23 skrev (16 minutter siden): Du er ikke sterk tilhenger av arbeiderbevegelsen når du ser slik på en gruppe som som sitter hele dagen uten mulighet for pause. Selv om man har tapt i domstolen betyr ikke det at det ikke er rett for de å ikke ha pauser gjennom en arbeidsdag. Du har altså ikke rett på å streike? Streik er en rettighet vi har, det er eneste maktmiddelet vi på gulvet har for å få gjennom våre ønsker. Arbeidsgiver har styringrett på det meste. De som jobber i rettspleien har også streikerett om du jobber i administrasjonen , men dommere er embetsmenn og har derfor ikke streikerett. Når man sitter selv privilegert og får det man vil i forhandlinger og ikke klarer å støtte andre grupper i samfunnet så er et veldig svar på at vi i samfunnet beveger oss vekk fra solidaritet og blir svært egoistiske. Det kan være din tur engang, selv om du har det bra i dag. Streik handler rett og slett om å ramme en tredjepart, om den ikke gjør det så er det faktisk ikke en streik. De har jo pauser. Tror du virkelig at den gjennomregulerte luftfartsbransjen ikke har regulatoriske grep som gjør at flyveledere får tilstekkelig hvile? Dette er jo også stadfestet i retten to ganger at det er innafor. Flyveledere er ikke "på gulvet" - de utgjør en lønnsadel. Og høyt oppe sitter mange av dem. Solidaritet? Egosisme? Mener du virkelig at de streikene flyvelederene represneterer solidartitet? De fleste vil mene at de er noen av de største egoistene - i en ekstremt priviligert posisjon setter de mange uskyldige mennesker i en fortvilet situsasjon - folk som skal besøke sin far på dødleiet, oppleve et bryllup - i en begravelse. Og viktige forretningsreiser. Og ferieturer man har spart i årevis til. Er det dette du kaller solidartitet, så har jeg en helt annen definisjon av solidaritet. Det kan være din tur? Sterke fagforeninger har klart å ødelegge samfunn tidligere - se på Storbritiannia på 70-tallet. Ellers handler dette om å "stikke fingeren i jorda" - se samfunnet rundt seg - folk står i matkø i Norge fordi de ikke har råd til mat. Og så klager folk som tjener 1,7 mill i året og setter sin egen interesse først. Egositiske drittsekker, nøler jeg ikke med å kalle dem! Og NEI - streik handler IKKE om å ramme tredjepart. Det siste du sier her viser jo virkelig at det er mye du ikke forstår. Endret 1 time siden av Johan uten land 1
Forvirret23 Skrevet 1 time siden #103 Skrevet 1 time siden Johan uten land skrev (1 minutt siden): De har jo pauser. Tror du virkelig at den gjennomregulerte luftfartsbransjen ikke har regulatoriske grep som gjør at flyveledere får tilstekkelig hvile? Dette er jo også stadfestet i retten to ganger at det er innafor. Flyveledere er ikke "på gulvet" - de utgjør en lønnsadel. Og høyt oppe sitter mange av dem. Solidaritet? Egosisme? Mener du virkelig at de streikene flyvelederene represneterer solidartitet? De fleste vil mene at de er noen av de største egoistene - i en ekstremt priviligert posisjon setter de mange uskyldige mennesker i en fortvilet situsasjon - folk som skal besøke sin far på dødleiet, oppleve et bryllup - i en begravelse. Og viktige forretningsreiser. Og ferieturer man har spart i årevis til. Er det dette du kaller solidartitet, så har jeg en helt annen definisjon av solidaritet. Det kan være din tur? Sterke fagforeninger har klart å ødelegge samfunn tidligere - se på Storbritiannia på 70-tallet. Ellers handler dette om å "stikke fingeren i jorda" - se samfunnet rundt seg - folk står i matkø i Norge fordi de ikke har råd til mat. Og så klager folk som tjener 1,7 mill i året og setter sin egen interesse først. Egositiske drittsekker, nøler jeg ikke med å kalle dem! Og NEI - streik handler IKKE om å ramme tredjepart. Det siste du sier her viser jo virkelig at det er mye du ikke forstår. De er på gulvet og tjene 1,6 etter tillegg og overtid er virkelig ikke en lønnsadel. Og ja jeg tror flybransjen er like råtten som alle andre statlige bransjer i Norge. Jeg tror mange får seg en overraskelse en dag når en ulykke rammer oss. I samferdselssektoren, det meste har blitt dårlig der. Uten at en streik rammer enn tredjepart vil ikke streik ha en virkning. Vi trenger press på arbeidsgivere til å komme arbeidstakerne i møte. Om streiken ikke rammer noe, arbeid kun utsettes noen dager så har streik ingen virkning. Du og jeg som ikke utfører arbeidet til flygelederne vet faktisk svært lite om demmes arbeidsforhold, de kan faktisk ikke snakke om det i media mens der er forhandlinger. Det jeg vet er at spekter en mester til å manipulere i media, mester på å fortelle sannheter som ikke er sanne. Å sitte ti timer ved et bord uten å kunne forlate plassen sin betyr ingen pause selv om det skjer at det er stille. Så jo dette er solidaritet, men solidariteten strekker seg egentlig ikke så langt i samfunnet lenger, den strekker seg kun til sin egen gruppe, men om en annen sin streik rammer meg så er det slutt på solidaritet. Vi kommer til å ha mye streiker fremover i statlige virksomheter, det er rovdrift på ansatte og gode som pauser forsvinner sakte men sikkert.
viren Skrevet 1 time siden #104 Skrevet 1 time siden Forvirret23 skrev (3 minutter siden): De er på gulvet og tjene 1,6 etter tillegg og overtid er virkelig ikke en lønnsadel. Og ja jeg tror flybransjen er like råtten som alle andre statlige bransjer i Norge. Jeg tror mange får seg en overraskelse en dag når en ulykke rammer oss. I samferdselssektoren, det meste har blitt dårlig der. Uten at en streik rammer enn tredjepart vil ikke streik ha en virkning. Vi trenger press på arbeidsgivere til å komme arbeidstakerne i møte. Om streiken ikke rammer noe, arbeid kun utsettes noen dager så har streik ingen virkning. Du og jeg som ikke utfører arbeidet til flygelederne vet faktisk svært lite om demmes arbeidsforhold, de kan faktisk ikke snakke om det i media mens der er forhandlinger. Det jeg vet er at spekter en mester til å manipulere i media, mester på å fortelle sannheter som ikke er sanne. Å sitte ti timer ved et bord uten å kunne forlate plassen sin betyr ingen pause selv om det skjer at det er stille. Så jo dette er solidaritet, men solidariteten strekker seg egentlig ikke så langt i samfunnet lenger, den strekker seg kun til sin egen gruppe, men om en annen sin streik rammer meg så er det slutt på solidaritet. Vi kommer til å ha mye streiker fremover i statlige virksomheter, det er rovdrift på ansatte og gode som pauser forsvinner sakte men sikkert. Et sted må grensen gå for hvor mye lønn og goder man skal kunne streike seg til. Vi kan ikke ha et samfunn hvor mennesker som tilfeldigvis har jobber som rammer mange om de streiker, skal tvinge frem langt høyere lønninger og rettigheter enn det som både er forsvarlig og rettferdig. Det er det motsatte av solidaritet: man tenker bare på seg selv og sin gruppe. 1
Caniggia Skrevet 57 minutter siden #105 Skrevet 57 minutter siden Forvirret23 skrev (30 minutter siden): Du er ikke sterk tilhenger av arbeiderbevegelsen når du ser slik på en gruppe som som sitter hele dagen uten mulighet for pause. Selv om man har tapt i domstolen betyr ikke det at det ikke er rett for de å ikke ha pauser gjennom en arbeidsdag. Du har altså ikke rett på å streike? Streik er en rettighet vi har, det er eneste maktmiddelet vi på gulvet har for å få gjennom våre ønsker. Arbeidsgiver har styringrett på det meste. De som jobber i rettspleien har også streikerett om du jobber i administrasjonen , men dommere er embetsmenn og har derfor ikke streikerett. Når man sitter selv privilegert og får det man vil i forhandlinger og ikke klarer å støtte andre grupper i samfunnet så er et veldig svar på at vi i samfunnet beveger oss vekk fra solidaritet og blir svært egoistiske. Det kan være din tur engang, selv om du har det bra i dag. Streik handler rett og slett om å ramme en tredjepart, om den ikke gjør det så er det faktisk ikke en streik. Jeg arbeider i privat sektor av rettspleien, og jobber i et firma der jeg også er deleier. Derfor er jeg ikke i posisjon til å streike, og har heller ikke behov for det. Men det er ikke meg denne diskusjonen handler om; det er du som gjør den personlig. Denatten handler om viktige prinsipper i en solidarisk og bærekraftig kamp for rettferdige lønns- og arbeidsvilkår.
Forvirret23 Skrevet 54 minutter siden #106 Skrevet 54 minutter siden viren skrev (4 minutter siden): Et sted må grensen gå for hvor mye lønn og goder man skal kunne streike seg til. Vi kan ikke ha et samfunn hvor mennesker som tilfeldigvis har jobber som rammer mange om de streiker, skal tvinge frem langt høyere lønninger og rettigheter enn det som både er forsvarlig og rettferdig. Det er det motsatte av solidaritet: man tenker bare på seg selv og sin gruppe. Så du har heller ikke pauser? Det er faktisk lovfestet rett, selv om domstolen nå også mener at vi skal jobbe, spise og drite samtidig. Så god lønn da slutter fysiske behov, og sikkerheten er det pytt sann med. Heldigvis ser jeg at dere er mindretall.
Forvirret23 Skrevet 46 minutter siden #107 Skrevet 46 minutter siden Caniggia skrev (3 minutter siden): Jeg arbeider i privat sektor av rettspleien, og jobber i et firma der jeg også er deleier. Derfor er jeg ikke i posisjon til å streike, og har heller ikke behov for det. Men det er ikke meg denne diskusjonen handler om; det er du som gjør den personlig. Denatten handler om viktige prinsipper i en solidarisk og bærekraftig kamp for rettferdige lønns- og arbeidsvilkår. Når man selv sitter i stolen som arbeidsgiver, så har man virkelig ikke rett til å uttale seg om hva som er riktig eller ikke for arbeidstaker. Behov som spise og gå på do forsvinner ikke fordi lønnen er høy, og tilrettelegging i forskjellige livsfaser som foreldre, pårørende og alderdommen. Selv om man har en grei lønn så skal ikke arbeidsgiver drive rovdrift. Jeg gjentar meg til det uendelige, de har KUN tatt 12! Stykk og Norge rammer. Den som skjønner litt av hvordan turnus har bygd opp forstår at de er helt i grenseland av hva som er sikkert eller ikke ved bemanning. Jeg gjorde kun en bemerkning at jeg skjønte du var høyt utdannet pga ditt nedlatende syn mot andres yrke.
lilladiode Skrevet 42 minutter siden #108 Skrevet 42 minutter siden On 8/22/2026 at 8:09 PM, huldra_hildur said: Nei det er ikke det jeg sier. Forøvrig synes jeg at streik burde være er en avleggs from i 2026, og at streikeretten i dag brukes for lettvint av fagforeningene Oi, det var litt av et synspunkt. Glad du ikke er noen beslutningstager
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå